Chodí nám stále více přihlášek, hlásí organizátorky Women Startup Competition. Daří se i předchozím vítězům

Peter BrejčákPeter Brejčák

women-startup-competition-2019_1Event

Foto: WSC

Finalisté Women Startup Competition

0Zobrazit komentáře

Pavlína Zychová a Jana Hodboďová organizují českou odnož Women Startup Competition již pátým rokem s cílem zviditelnit a ocenit mladé firmy vedené ženami a motivovat další, aby se do podnikání pustily. Soutěž je určena pouze pro projekty s alespoň jednou ženou mezi zakladateli. Aktuálně se blíží další finále, které proběhne 25. února a CzechCrunch je jeho mediálním partnerem.

„S organizací WSC jsme začaly hlavně proto, že jsme v našem okolí vnímaly, že u nás podobná aktivita chybí. Ve startupových soutěžích je minimum startupů, kde je žena founderka, a nám to přišlo jako škoda. Jednak jich bylo pochopitelně méně, ale i ty, které podnikaly, se často nehlásily z různých důvodů,“ popisuje Hodboďová z Vodafone Nápadu roku, jenž soutěž spolupořádá.

„Účel daná iniciativa splňuje na 100 procent,“ doplňuje svou kolegyni Pavlína Zychová ze startupu MyStay, která se stala ambasadorkou pro Česko po vlastní účasti v soutěži v Budapešti v roce 2015. Po pilotním ročníku Women Startup Competition (WSC) v roce 2017 ohlas a zájem předčil očekávání pořadatelské dvojice, která se pak rozhodla v organizaci soutěže pokračovat.

Na trhu přitom dámy vnímají, že se pozice žen v podnikání či startupovém prostředí v posledních letech zlepšuje. „Holek, které vedou firmy, je víc vidět a doufáme, že jich je i více. Minimálně je to vidět na přihláškách, jak se vyvíjí v čase – od přibližně devíti přihlášených v prvním ročníku až k padesáti přihlášeným v tom posledním,“ říká Zychová. Projekty se do soutěže mohou přihlašovat do půlnoci 11. února na tomto odkazu.

Za pravdu ji obecně dávají také statistiky. Celosvětově dlouhodobě roste podíl firem, ve kterých jsou ženy zakladatelky, od roku 2009 se za deset let tento podíl dle portálu Crunchbase zdvojnásobil na 20 procent. „Jestli je to málo, nebo hodně, je k diskuzi. Hlavní je, že je vidět postupný nárůst,“ hodnotí Hodboďová, která však pořád vidí prostor na zlepšení.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Chybí tady nějaká komplexnější aktivita jako akcelerační program, a to nejen lokálně u nás. WSC funguje v několika zemích v Evropě a prokázala, že poptávka po této aktivitě je. Soutěž je jen první krok, pomůže s medializací, některým k investici nebo byznys kontaktům, což je super, ale ještě víc by pomohla dlouhodobější podpora. Bohužel to je už nad naší kapacitu,“ doplňuje spoluorganizátorka soutěže.

Loňský ročník Women Startup Competiton vyhrál slovenský projekt Spacemanic, který do kosmu vypouští nanosatelity sestavené podle přání zákazníka. Finálovými projekty uplynulých ročníků soutěže jsou dnes úspěšné projekty jako DayTrip, Frusack nebo Grason. Zástupkyň těchto firem jsme se zeptali na aktuální dění i na dopady soutěže WSC na jejich podnikání.

Markéta Bláhová, DayTrip

Jaký byl pro váš startup rok 2020?
Rok 2020 pro nás byl náročný, naše odvětví bylo jedním z nejzasaženějších. Pandemie nás postavila před řadu výzev a někdy i nepříjemných, ale nutných opatření, jakými bylo výrazné snížení počtu zaměstnanců i razantní snižování rozpočtů například na marketing. Nicméně nové výzvy a snížení denní operativy nám dalo prostor pro vymýšlení nových strategií a možnosti soustředit se na produkt a jeho vylepšení.

marketa-blahova-daytrip

Foto: Daytrip

Markéta Bláhová, spoluzakladatelka a CMO startupu Daytrip

Co chystáte v roce 2021?
Z velké části to bude záviset na vývoji pandemie a možnostech cestování v různých regionech po světě. Nicméně dál expandujeme do oblastí, které nejsou zasaženy tak kriticky jako Česká republika a restrikce jsou tam jen minimální. Připravujeme také novou službu sdílené přepravy pro turisty.

Proč jste se hlásili do soutěže Women Startup Competition? Mělo vítězství v soutěži na vaše podnikání nějaký reálný dopad?
Do soutěže jsme se přihlásili za účelem zviditelnění na české startupové scéně, především kvůli možnostem potkat investory. Reálný dopad na naše podnikání vítězství nemělo, ale bylo určitě příjemným namotivováním.


Hana Fořtová, Frusack

Jaký byl pro váš startup rok 2020?
První čtvrtletí vypadalo velmi slibně. Začali jsme spolupráci s řetězcem Albert prostřednictvím loyalty kampaně, která předčila prodejně všechna očekávání. I v návaznosti na to se nám začaly rýsovat konkrétní příležitosti, které už začátkem roku vypadaly na minimálně trojnásobný obrat a možnost výrazněji podpořit expanzi do zahraničí.

Covid přes to všechno udělal velmi tlustou čáru a my jsme museli změnit celou strategii a vrhnout se na jiné aplikace našich kompostovatelných materiálů. Obrat klesnul o desítky procent, ale našli jsme cesty, jak se s tím alespoň částečně vyrovnat a najít si cestičky k novým odvětvím a partnerům. Až v tomto roce se ukáže, co nové směry přinesou a jak se bude dařit Frusacku jako takovému, jehož úspěch záleží na vývoji pandemie.

hana-fortova1

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Hana Fořtová, spoluzakladatelka Frusacku

Co chystáte v roce 2021?
Zmiňovala jsem, že jsme se vydali novými cestami a zaměřili se na nové trhy. Máme před sebou jednu velkou globální spolupráci, ke které zatím nemohu říct víc. Před Vánoci jsme spustili spolupráci se značkou přírodní kosmetiky Biorganica, která nahradila pro doručování v Praze běžné obalové materiály právě Frusackem, který pak zákazníkům dále slouží ať už na nákupy nebo třeba balení oblečení při cestování.

Proč jste se hlásili do soutěže Women Startup Competition? Mělo vítězství v soutěži na vaše podnikání nějaký reálný dopad?
Tým WSC v ČR skvěle pracuje s přípravou finalistů a už to je velkým benefitem pro projekty, které jsou třeba teprve na začátku. Samotná organizace WSC byla už v prvním ročníku na opravdu vysoké úrovni. I pro nás to byla příležitost vylepšit náš business pitch nebo prezentační schopnosti a samozřejmě o sobě dát vědět. Mezinárodní kolo potom probíhalo v Londýně a předcházel mu intenzivní bootcamp se zkušenými mentory a finalistkami z celé Evropy. Byla to pro nás jedna z prvních příležitostí získat zpětnou vazbu v zahraničí a udělat si představu o úrovni projektů. Řada kontaktů nám z té doby zůstala a dodnes je využíváme.


Jarmila Kowolowská, Grason

Jaký byl pro váš startup rok 2020?
Rok 2020 byl velmi těžký, ale zároveň pozitivní. Krize srazila náš primární business v restauracích a hotelech na nulu. Při první vlně jsme nezaháleli a během několika dnů jsme se přeorientovali z gastronomie na logistiku. Běžně by nám taková proměna zabrala nejspíše několik měsíců, v krizové situaci jsme to ale zvládli za jeden víkend. Vznikla tak spolupráce se značkami jako je Alza, Mall, či Scuk.cz.

Zároveň jsme navnímali novou situaci na trhu, kde bylo velké množství volné pracovní síly. V průběhu roku jsme vytvořili novou aplikaci GrasonPlan na správu vlastních brigádníků, která zbavuje firmy nutnosti využívat personální agentury. Tah s GrasonPlan se vydařil, s aplikací jsme uspěli v logistických centrech, mezi naše největší klienty patří například Datart.

grason2-min

Foto: Grason

Spoluzakladatelé startupu Grason Karel Mařík a Jarmila Kowolowská

Co chystáte v roce 2021?
Rok 2021 se ponese v duchu restartu a digitalizace. Jakmile to situace dovolí, tak znovu postavíme na nohy tržiště směn v gastronomii. Dále se budeme věnovat kompletní digitalizaci všech procesů okolo agendy s brigádníky. Budeme bojovat proti zkostnatělým personálním agenturám a věřím, že nabídneme firmám mnohem lepší, levnější a flexibilnější produkt než doposud nabízejí klasické agentury. Už nyní umíme na směny pracovníky efektivně najít a směny jim dlouhodobě plánovat, digitalizace zbylých úkonů je tak dalším logickým krokem. Více zatím nemohu prozradit.

Proč jste se hlásili do soutěže Women Startup Competition? Mělo vítězství v soutěži na vaše podnikání nějaký reálný dopad?
Do WSC jsme se přihlásili, protože jsme chtěli vyzkoušet atmosféru startupové soutěže a získat zpětnou vazbu na Grason od odborné poroty. Velkým motivátorem byla také možnost se potkat se všemi zakladatelkami a vzájemně si nasdílet získané zkušenosti z řízení projektů. Vítězství nám nejvíce pomohlo se získáním důvěry u nových klientů. Díky publicitě se o Grason dozvědělo velké množství lidí.


Petra Chudíková, Spacemanic

Jaký byl pro váš startup rok 2020?
Zejména druhá polovina loňského roku byla náročná, bohužel i covid zasáhl space oblast – byl odložen start našich družic, celosvětová pandemie způsobila i výpadek dodávek některých klíčových komponentů pro naše produkty a došlo k zrušení mnoha projektů, na kterých jsme měli předběžně domluvenou účast. Navíc jsme byli nuceni pracovat z domu, což je u hardwarové výroby náročné, zejména když potřebujete dodržovat přísné podmínky týkající se manipulace nebo skladování.

V roce 2020 jsme měli v plánu intenzivně hledat investora, mnoho jednání se zastavilo na tom, že nebylo možné potkat se fyzicky. Navzdory tomu jsme loňský rok zvládli, dokončili jsme projekt GRBAlpha, který by měl být v nejbližších týdnech vypuštěn z Ruska na oběžnou dráhu. Dokončili jsme další vlastní produkty jako vysílačky, solární panely a podali jsme žádosti na několik výzkumných projektů.

img_2711-1-min

Foto: Spacemanic

Petra Chudíková a Jakub Kapuš ze startupu Spacemanic

Co chystáte v roce 2021?
Rok 2021 bude také o dokončování věcí z roku 2020, protože všechny naše starty posunuli do letoška, zároveň dokončíme aktivní projekt pro českého zákazníka. Dále chystáme dokončit další klíčové komponenty – zdroj či vylepšený palubní počítač, abychom mohli zákazníkům nabízet komplexní řešení přímo. Určitě se chceme zaměřit na rozšíření prodejů produktů a služeb, a v rámci možností a situace také na pokračování rozhovorů s potenciálními investory.

Proč jste se hlásili do soutěže Women Startup Competition? Mělo vítězství v soutěži na vaše podnikání nějaký reálný dopad?
Soutěž nám přišla jako zajímavý projekt. Myslím, že je důležité ukázat, že i ženy mohou zakládat a řídit startupy, a to z jakékoliv oblasti, ve které se cítí dobře. Pro mě osobně to byla první startupová soutěž, šlo tak i o překonání komfortní zóny. Na podnikání to mělo určitě reálný dosah, protože i díky vítězství se nám podařilo dostat společnost do povědomí veřejnosti. A také musím zmínit výborné rady, které jsme dostali během bootcampu od mentorů, které využíváme dodnes.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Konec neřešitelných sousedských debat. Projekt Sousedé.cz pro jednodušší správu využívají tisícovky bytů

Iva BrejlováIva Brejlová

sousedeStory

Foto: Sousedé.cz

Tomáš Holomoucký a Tomáš Síkora, hlavní hybatelé projektu Sousedé.cz

0Zobrazit komentáře

V Česku je přes 1,5 milionu bytů patřících do nějakého ze společenství vlastníků jednotek a skoro 65 tisíc těchto společenství. A kdykoliv potřebují vlastníci těchto bytů něco rozhodnout, schází se na chodbách, v kočárkárnách nebo si k tomu pronajímají třeba salónky restaurací. Tuzemský projekt Sousedé.cz to však chce změnit a zmodernizovat.

Pokud vlastníci bytů komunikují moderně, je to nejspíš e-mailem. Dohodnout se tak na výměně žárovek i finančním plánu pro příští roky může být stejně složité a zdlouhavé. Sousedé.cz ale věří, že správu společenství vlastníků jednotek zvládne přivést do 21. století.

„Snažíme se propojit komunikaci mezi majiteli bytů, výborem a správcem domu a udělat ji co nejjednodušší a kdykoli dosažitelnou. Tím se z pasivního seznamu vlastníků stává aktivní komunita lépe spravující svůj majetek,“ představuje si Tomáš Holomoucký, jeden ze spolumajitelů projektu.

Cílem je přenést veškerou více i méně vděčnou správu bytů do online prostředí. Jasno má být všem bez hledání nástěnek v domě nebo náhodné komunikace s tím, koho zrovna člověk potká na chodbě: bourání, opravy i aktuální problémy se objeví na webu, případně na telefonu v aplikaci.

tomas-holomoucky-sousede

Foto: Sousedé.cz

Tomáš Holomoucký, spolumajitel Sousedé.cz

Mohou se tam přestěhovat nástěnky, kalendáře, sdílení, dokumenty i hlasování online. Portál slibuje, že „hlasování per rollam (korespondenčně nebo technicky – pozn. red.) vás konečně bude bavit“. Díky aplikaci je každá změna v domě pro majitele i členy výboru viditelná jako oznámení poté, co uslyší pípnutí telefonu.

A skrutátora máme?

Platforma Sousedé.cz má už třetí majitele, přičemž každý z nich mu přiřazoval trochu jiné zaměření. Aktuálně za něj vystupují podnikatelé Tomáš Síkora a Tomáš Holomoucký, kteří věří, že teprve teď se projekt opravdu rozšíří. Svou představu veřejně spustili před rokem.

Od té doby nasbírali 1 650 registrovaných domů, z nichž si přes dvě stovky za služby platí. Dohromady je to tedy 7 500 bytů, což má být dle zakladatelů teprve začátek. Původní služby portálu totiž byly zdarma, placenou službu začal projekt nabízet až v listopadu. Celkem cílí na pětinu trhu, což je asi 20 tisíc SVJ, které by pod správou Sousedé.cz mohlo být. K takovému číslu se chtějí dostat do pěti let.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ostatně, schůze vlastníků jednotek jsou v Česku fenoménem, většinou spojeným s celkem negativními zážitky a mnoha absurdnostmi. Svůj důkaz o tom přineslo i nedávné televizní vysílání komedie Vlastníci Jiřího Hlavenky, její ocenění a rezonance, s jakou se odrazila u diváků. Představení schůze, na které se jen pár sousedů nedokáže shodnout vůbec na ničem, se většinou líbilo – ale našli se i lidé, kteří ji nebyli schopni dokoukat. Byla pro ně totiž příliš reálná.

Oba Tomášové tyto situace dobře znají. Sami jsou vlastníci nemovitostí a vyzkoušeli si i funkce ve výboru SVJ. „Jen svolat usnášeníschopné shromáždění členů a odhlasovat témata alespoň jednou ročně stojí mnoho úsilí,“ vzpomíná Síkora na svou někdejší roli předsedy. Netřeba zdůrazňovat, že období nouzového stavu a nemožnost scházet se během prezenčního hlasování problémy spojené s řízením nemovitostí ještě podtrhly.

Netypičtí startupisté

Síkora a Holomoucký se poznali během studií na vysoké škole, což je pro startupisty poměrně běžné prostředí. Jenže u nich to znamená skoro třicetiletou historii. Oběma je padesát. „Nejsme ve startupovém věku,“ shrnuje s úsměvem Síkora, který je dlouholetým podnikatelem a mimo jiné bývalým výkonným ředitelem České asociace pojišťoven.

Kromě dění v Sousedé.cz řídí společnost, která se zabývá softwarem pro distribuci finančních produktů. Holomoucký vedle „sousedského“ projektu ještě šéfuje české pobočce velké logistické firmy. Oba stáli ve vedení několika společností, vedli řadu zaměstnanců a projekt Sousedé.cz řídí spolu.

tomas-sikora-sousede

Foto: Sousedé.cz

Tomáš Síkora, spolumajitel Sousedé.cz

Oficiálně ho vlastní firma Mangrove Holdings, kterou kromě nich spravují další tři akcionáři. Ti však fungují spíše jako investiční partneři, jež pomáhají vytvářet kontakty a udávat technický směr. „Už jsem zažil mnoho startupů, kde peníze létají do černé díry. My řídíme projekt s realistickým pohledem, ale obklopujeme se lidmi, kteří mají startupový entusiasmus,“ věří Síkora.

Zřetelně chybějící digitalizace obstarávání nemovitostí Síkoru i Holomouckého fascinovala. Přesto, že se každý zabýval jinými obory, na toto téma spolu několikrát narazili. Když se v roce 2018 díky svým obchodním aktivitám Síkora dostal k informaci, že dřívější vlastník, Hypoteční banka, portál Sousedé.cz prodává, dlouho neváhali. „Již měl celkem slušnou základnu uživatelů, ale byl orientován spíše na tvorbu leadů pro hypotéky,“ dodává Holomoucký.

Ani Hypoteční banka portál nezaložila, ale o dva roky dříve ho koupila s již zavedenými uživateli. Tehdy jich bylo registrováno přes 20 tisíc, tisíce ho ale v průběhu času aktivně vůbec nevyužívali. Web sloužil hlavně ke komunikaci mezi správci nemovitostí a členy družstev či SVJ i mezi jednotlivými sousedy.

milan-polak-zoot2-min

Přečtěte si takéZoot jde znovu do zahraničí. Český módní e-shop otevírá tři nové země a věří, že tentokrát to zvládne lépeZoot jde znovu do zahraničí. Český módní e-shop otevírá tři nové země a věří, že tentokrát to zvládne lépe

Banka ho ale chtěla kvůli tomu, aby získávala kontakty pro možné obchody, které by jí přinášely peníze. Tedy třeba zmíněné leady pro hypotéky. Jenže nedařilo se podle představ a projekt prodělával. Tak si ho pořídila skupina investorů včetně Holomouckého a Síkory.

Tehdy byl v týmu ještě Jiří Hák, který aktuálně v projektu nefiguruje. Před rokem „čistili“ ty, kteří jej opravdu používají. Portál měl tehdy podle Síkory jen asi 350 aktivních SVJ a k nim další uživatele, kteří se ale sdružovali hlavně v různých zájmových skupinách.

Teď je těch, kteří opravdu SVJ v platformě řeší, asi 1 600. „To vše během roku, bez marketingové podpory nebo dalšího PR, tím jsme se ještě nezabývali. Přírůstky, které máme, jsou generované pasivně. Jakmile se o projektu bude vědět a začneme se na známost soustředit, budeme rychlejší,“ věří Síkora.

V pololetí kryjeme provoz

Cenu, za kterou projekt koupili, doteď vlastníci kvůli smlouvě prozradit nemůžou. Měl ale stát jednotky milionů korun. Jenže další miliony ročně projekt také spolyká. Aktuálně peníze naskakují hlavně za personální náklady na IT vývoj. „Na začátku loňska jsme platformu kompletně změnili. V pololetí chceme být na bodu zvratu. Věříme, že projekt v tu dobu bude krýt provozní náklady,“ plánuje si Síkora.

V tom má pomoci třeba skutečnost, že služba nejen oslovuje přímo SVJ, ale spolupracuje i s některými správci bytových domů. Podle Síkory je to výhodné i pro ně – velký IT partner (tedy Sousedé.cz) zvyšuje i jejich tržní pozici a snižuje náklady. „Zapojení většího počtu správců by mělo vést k zajímavému číslu. Tím by se nám na portál mohly dostávat nikoliv stovky domů, ale tisíce,“ dodává.

sousede-cz

Foto: Sousedé.cz

Platforma Sousedé.cz

A další počty přicházejí. Síkora říká, že platit měsíčně členství v Sousedé.cz, byť za každý byt, může být stále levnější než organizovat členské schůze, které můžou vyjít třeba kvůli potřebě pronajmout vhodné prostory i na tisíce. I kdyby šlo jen o započítání hlasování online. A jen tak mimochodem, svolat schůzi naživo navíc neznamená, že bude usnášeníschopná a nebude se tedy muset opakovat.

Přitom zakladatelé jsou si jisti, že u přenášení schůzí do online prostředí potenciál nekončí. Brzy bude přístupná digitální doručovací služba, která z potřeb družstva nebo společenství odstraňuje poštu. Místo doporučeného dopisu se cenná psaní můžou posílat přes portál, přitom bude jednoznačně vidět, že se informace k cíli dostala a že si ji daný člověk otevřel. „Jeden ze správců, se kterým máme pilotní spolupráci, ušetří jen na dokumentech 250 tisíc korun ročně,“ dodává Síkora.

Další funkcionality mají přibývat. Například služba interně nazvaná Anděl strážný pro předsedy bude sama hlídat povinnosti, které výbor musí plnit. Online by šlo ukazovat vyúčtování za energie a rozprostřít je třeba i do tak malých celků, jako je denní spotřeba.

Jednou má portál pracovat nejen v rámci SVJ či družstva, ale i jako jakési tržiště služeb, které každý byt či dům pro své fungování může využívat. Najít rychle někoho, kdo opraví kohoutek nebo pohlídá děti, nabírá novou hodnotu, když je to někdo z blízkého okolí, a ještě ho jako souseda občas potkávám. „Teď se ale soustředíme na nabírání uživatelů. Letošek ukáže, jak rosteme nahoru,“ věří Síkora.