Christopher Nolan s Oppenheimerem ovládl Hollywood. Teď za to má dostat odměnu 100 milionů dolarů

Christopher Nolan je placený lépe než ty největší herecké hvězdy. Za úspěch Oppenheimera mu má přijít odměna v přepočtu přes dvě miliardy korun.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

OPPENHEIMER

Foto: CinemArt

Christopher Nolan a Cillian Murphy při natáčení filmu Oppenheimer

0Zobrazit komentáře

Oppenheimer je hned v několika ohledech nejúspěšnějším filmem v kariéře scenáristy a režiséra Christophera Nolana – vydělal nejvíce peněz v poměru k nákladům, podařilo se mu spojit postupy blockbusteru s historickým dramatem na velké téma, s přehledem ovládl letošní Oscary. Hezká zlatá soška ale mnoho účtů nezaplatí. Ani s tím si ovšem Nolan v dohledné době nebude muset dělat žádné starosti, díky tříhodinovému thrilleru o vzniku atomové bomby si totiž má přijít asi na 100 milionů dolarů.

Triumf Oppenheimera lze jen těžko přecenit. Pravda, na titul nejvýdělečnějšího filmu loňského roku, který patří feministické komedii Barbie, mu schází půl miliardy dolarů (a ještě je před ním polozapomenutý Super Mario Bros. ve filmu). Pokud ale vezmeme v úvahu i jeho přístupnost od 15 let (respektive R ve Spojených státech), je v této kategorii druhým nejúspěšnějším snímkem všech dob – nad ním je pouze Joker. Příjmy Oppenheimera přesahující 958 milionů dolarů je přitom důležité vidět v kontextu s rozpočtem, který byl 100 milionů dolarů. Z tohoto pohledu jde o zdaleka největší hit v Nolanově kariéře.

Navíc zatímco zmíněná Barbie si přes osm nominací na Oscara nakonec odnesla pouze jednu cenu za nejlepší píseň (What Was I Made For? od Billie Eilish), Oppenheimer ovládl většinu hlavních kategorií. Jeho tvůrci si odnesli celkem sedm Oscarů – za nejlepší film, režii, herce v hlavní a vedlejší roli, kameru, hudbu a střih. To se přičetlo na už dlouhý seznam cen z dřívější doby včetně pěti Zlatých glóbů, sedmi cen BAFTA, osmi cen Critics’ Choice Awards a řady dalších.

Snímek, který na jedné straně strhnul diváky svým audiovizuálním zpracováním, scénářem či hereckými výkony a na druhé do širokého povědomí opět vynesl náročnou debatu o světě s nukleárními zbraněmi, se zkrátka do velkých filmových dějin vepsal tučným písmem. A asi nejvíce z toho bude těžit jeho scenárista a režisér, a to nejen z hlediska uznání jeho kreativních schopností a příležitostí do budoucna, ale také z hlediska bezprostřední finanční odměny.

Podle informací serveru Variety, který cituje anonymní insidery, má Christopher Nolan za Oppenheimera od studia Universal dostat necelých 100 milionů dolarů, v přepočtu 2,3 miliardy korun. To zahrnuje základní plat za scénář, režii a produkci, odměnu za dosažení ziskovosti filmu, podíl z příjmů z prodejů vstupenek a další odměnu za získání cen Akademie. Snímek se navíc po vítězství vrací do kin a očekává se, že díky tomu překročí miliardovou hranici v tržbách, což by znamenalo dodatečný bonus pro hlavního tvůrce.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Je široce známo, že Nolan patří mezi nejžádanější filmaře v Hollywoodu a poté, co se po dlouhé době kvůli neshodám rozhodl odejít od studia Warner Bros., si mohl vyjednat velkou kreativní volnost a velice štědrý honorář. Jeho filmy, i když mají typicky složité zápletky a delší stopáž, jsou vždy výdělečné a nepotřebují k tomu dobře známé předlohy ani zasazení do větší franšízy.

Sto milionů dolarů za Oppenheimera bude pro režiséra Mementa, Dokonalého triku, Temného rytíře nebo Počátku pravděpodobně největší výplata za jeden projekt v životě, už v minulosti se mu ale vedlo nadmíru dobře. Podle odhadu serveru Deadline si Nolan díky 20milionovému honoráři a podílu 20 procent na veškerých příjmech snímku Interstellar měl vydělat celkem 90 milionů dolarů (2,07 miliardy korun). Prakticky stejná smlouva mu podle The Hollywood Reporteru za Dunkirk vynesla 73 milionů a Vanity Fair odhaduje, že díky Počátku mu na bankovním účtě přibylo 69 milionů dolarů.

Na podobné odměny, až na pár málo výjimek, nedosahují ani ti nejznámější herci a původní filmy režisérů zpravidla nejsou tak výdělečné, aby jim sebelepší smlouva zajistila obdobný příjem. Jedinou příležitostí jsou franšízy, kde jsou ovšem poměry jiné kvůli duševnímu vlastnictví. Například Robert Downey Jr., který si po deseti letech u Marvelu jako představitel jedné z nejzásadnějších postav mohl za poslední ztvárnění Iron Mana v Avengers: Endgame diktovat zcela ojedinělé podmínky. Přesto si přišel „jen“ na 75 milionů dolarů.

OPPENHEIMER

Foto: CinemArt

Christopher Nolan při natáčení filmu Oppenheimer

Aktuálně mezi nejlépe placené tvůrce v Hollywoodu patří Adam Sandler díky smlouvě s Netflixem na závratných 250 milionů dolarů, to je ale smlouva na několik let a řadu filmů. Margot Robbie, která vedle ztvárnění hlavní role v hitu Barbie působila i coby producentka, si pak podle amerického Forbesu loni přišla na 78 milionů dolarů. Nejblíže za poslední roky má k Nolanově výplatě Tom Cruise, který měl za masivní úspěch Top Gunu: Maverick dostat kolem sta milionů dolarů.

Teď budou hollywoodská studia a fanoušci Christophera Nolana s napětím očekávat, do čeho se pustí dále. Už delší dobu se spekuluje, zda by nemohlo jít o sci-fi thriller vycházející ze seriálu The Prisoner z 60. let. V roce 2009 ale vznikla televizní minisérie, film tedy není příliš pravděpodobný.  Filmař má jistě v záloze hned několik námětů, jelikož je mnohdy postupně rozvíjí v průběhu řady let. Nedávno dokonce zmínil, že pokud by přišel dobrý nápad, měl by zájem natočit i horor.

Jisté je jedno – půjde o další blockbuster. Ačkoliv mezi nejoceňovanější Nolanovy filmy dodnes patří Memento s rozpočtem čtyři miliony dolarů a sám má nejraději nezávislou produkci jako Aftersun nebo Minulé životy, s vlastní tvorbou chce zůstat u vysokých rozpočtů. „Táhne mě to k velkým projektům, protože vím, jak křehké jsou příležitosti takové zdroje využít,“ řekl pro magazín Time. „Vím, že mnoho tvůrců by za přístup k tomu, čím disponuji já, dali levou nohu, a proto cítím zodpovědnost ty zdroje použít co nejproduktivnějším a nejzajímavějším způsobem,“ dodal.

Jake Paul versus Mike Tyson? Šílené, ale smysluplné. Netflix z toho udělá boxerský zápas historie

Nadávejme na něj, jak potřebujeme, ale nelze mu upřít, že dostává box ze stínu do středu zájmu. A co je vlastně na tom, že to dělá Jake Paul?

Filip HouskaFilip Houska

paulxtysonKomentář

Foto: MVP / CzechCrunch

Jake Paul versus Mike Tyson

1Zobrazit komentáře

Komentář Filipa Housky: V roce, kdy se Jake Paul narodil, měl Mike Tyson jednatřicet a obhajoval titul v těžké váze v zápase, který se pro nakousnuté ucho Evandera Holyfielda zapsal do historie jako jeden z nejbizarnějších boxerských střetů. Rozum tedy velí si myslet, že utkání mezi Paulem a Tysonem v dnešní době dává nulový smysl. Myslel bych si to taky, kdybych boxerskou cestu bývalého kontroverzního youtubera nesledoval od samého začátku. Pak byste totiž zjistili, že jejich zápas dává maximální smysl. A že jejich zápas v létě odvysílá Netflix? Recept na úspěch, možná historický.

Jake Paul se proslavil jako youtuber, kterým jednoho času všichni opovrhovali. Natáčel kontroverzní videa, která hraničila s pochopením širší společnosti. Jednoduše dělal bordel na internetu a inkasoval za to miliony dolarů. Jeho několik let trvající kariéra na YouTube mu zároveň přihrála desítky milionů sledujících na sociálních sítích. Někteří mu fandili, jiní ho nesnášeli. Měl ale jejich pozornost. Hater or fan, jsou to čísla na bankovních účtech, o která vždycky jde.

Paul je zkrátka nesmírně sledovaná internetová persona. Především si ale uměl moc dobře spočítat, jak bude jeho život vypadat, když se stane boxerem. Nechme stranou polemiku nad tím, jestli je Paul dobrým boxerem, nebo ne. Do ringu se poprvé postavil v roce 2018 – a za šest let se z člověka opravdu nestane špičkový sportovec.

Na rozdíl od drtivé většiny začínajících boxerů, kteří si na úvod kariéry musí odbojovat i desítky amatérských zápasů, aby vůbec někoho zajímali (a samozřejmě nasbírali zkušenosti), to měl Paul naopak. Nepotřeboval nahánět sledující, protože už je díky youtuberství a sociálním sítím dávno měl.

S týmem měl zároveň obrovskou páku k tomu, aby dokázal oslovit další známá jména, díky kterým by přitáhl ještě větší pozornost. Proto už ve třetím zápase v životě bojoval s uznávaným basketbalistou Nateem Robinsonem, pak sestřelil MMA zápasníka Bena Askrena, dvakrát porazil někdejšího šampiona UFC Tyrona Woodleyho a poradil si také s legendou smíšeného bojového umění Andersonem Silvou. Nikdo z nich nebyl boxer, ale co na tom, když šlo hlavně o zábavu a peníze.

Lidé tyto zápasy opravdu ve velkém sledovali a jen za rok 2021, kdy byl na vrcholu boxerské pozornosti, přesněji řečeno ze tří tehdejších zápasů, měl Paul podle amerického Forbesu získat přes 40 milionů dolarů. V kontextu začínajících boxerů je to naprosto neslýchaná suma, v kontextu Paula ale potvrzení, že to, co dělá, dělá zatraceně dobře. Klíč k úspěchu? Být polarizující osobností, kterou chcete vidět padnout. Které velká spousta lidí přála, aby prohrála, aby byla zesměšněna. Aby skončila.

Jen o Paulovi ale jeho úspěch není – stojí za ním i rostoucí promoterská mašina Most Valuable Promotions (MVP), kterou se svým partnerem založil právě Paul, aby byl zároveň v pozici jednoho z pořadatelů zápasů, což mu dává lepší podmínky pro vyjednávání o finančních odměnách a marketingové komunikaci. Respektive ke všemu, co z na první pohled bizarního zápasu udělá celosvětovou show napěchovanou miliony dolarů. A navíc přiláká pozornost mladých, z čehož může box jako sport těžit.

Kredit si zaslouží

Před několika lety jsem box nesledoval. Právě až zapojení influencerů a způsob, jak tragikomicky na své zápasy lákali, mě přiměly se na pár těchto srandazápasů podívat. Hlavně se u nich bavíte, ale zároveň se učíte pravidlům, poznáváte atmosféru. A když pak někdo z rádoby sportovců zmíní jméno skutečného boxera, prostě si ho vygooglujete. A třeba zjistíte, že za měsíc má velký zápas. Za pár dolarů se tak podíváte na skutečný box. Fascinuje vás. A pak už jste v tom naplno ponoření.

Nemám to změřené, takže se nemůžu ohánět čísly, ale tuším, že jsem jen jeden z velkého davu mladých lidí, kteří před covidem box nesledovali, ale nakonec mu propadli. Ať chceme, nebo nechceme, mohou za to i lidé jako Jake Paul. Opravdu tedy box znevažuje? Konzervativní fanoušci, kteří zápasy v ringu sledovali ještě na tlustých televizích, mají tunu námitek. Jenže oni už divácký zájem netvoří zdaleka v takové míře jako dříve. Teď je to o internetových přenosech. A nově o Netflixu.

Letos v létě největší televizní streamovací služba poprvé odvysílá živý sportovní přenos, právě boxerský zápas mezi zmíněným Paulem (27) a Mikem Tysonem (57), který je jeden z nejslavnějších boxerů všech dob – a díky svému podcastu dodnes aktivní celebrita. Bez nadsázky může jít o historický okamžik a novou, teoreticky silně lukrativní vertikálu Netflixu. I kdyby si zápas pustilo jen procento jeho předplatitelů, je řeč o zhruba 2,6 milionu lidí. Automaticky by se tak zařadil do TOP 5 nejsledovanějších zápasů v boxu v dějinách podle takzvaných PPV, kdy si člověk přenos zaplatil.

Co kdyby si ale zápas pustila dvě procenta lidí? Pak se bavíme o více než pěti milionech lidí – a to už by byl rekord. Co když si pak Paula proti Tysonovi pustí každý desátý? Chápete… Netflix má v tomto obrovskou sílu a je zřejmé, proč se Paul se svým týmem z MVP rozhodli si s Netflixem plácnout. Je totiž šance, že ze zápasu, který proběhne 20. července v americkém Texasu, mohou udělat nejsledovanější boxerskou událost všech dob. A to je něco, co Paulovi nikdo neupře. Tudíž dostane další vyjednávací páku.

Pořád je to Mike Tyson

Mluví se o tom, že každý z aktérů si odnese plus minus stejnou sumu, nezávisle na výsledku. V minulosti Tyson říkal, že by zápas s Paulem zřejmě přijal, kdyby na stole leželo alespoň 50 milionů dolarů, což je částka, která se při správné propagaci a chytrém zapojení partnerů do galavečera dá zvládnout. Konkrétnější informace se ale možná teprve budou odhalovat. Vlastně se dosud ani neví, jestli půjde o skutečný zápas, nebo exhibici.

Ať je to jak chce, marketingově půjde o velkou událost. Navíc s ohledem na to, kde se koná. Netflix je jedna věc, zápas jako takový ale proběhne na stadionu AT&T Stadium, který má kapacitu osmdesáti tisíc lidí! Patří tak k jedněm z největších stadionů pro hraní amerického fotbalu v USA. Mimochodem je domácí arénou týmu Dallas Cowboys, ikonického týmu NFL. I to přidává celé události extra váhu. Ale to hlavní: kdo vyhraje?

Je nad slunce jasné, o co Paulovi jde: chce stát nad ležícím Tysonem, mít ruku ve vzduchu a říkat si, že složil jednoho z nejslavnějších boxerů všech dob. A je vlastně úplně jedno, že Tyson už dávno není v takové kondici jako před třiceti lety. O tom ta hra není. Paulův soupeř se pořád jmenuje Mike Tyson. A pokud se mu podaří vyhrát, je to přesně takový zápis do životopisu, jaký bývalý youtuber a bavič chce. A jasně, je v tom samozřejmě i hodně peněz.