Číňané otestovali létající auto budoucnosti. Vzdušnou revoluci chtějí servírovat za dva roky

Společnost XPeng má ještě co zlepšovat, i tak ale svému projektu věří. Stejně jako německý Volocopter, který hlásí další masivní investici.

xpeng1

Foto: HT Aero

Vizualizace možné podoby létajícího vozu z Číny

0Zobrazit komentáře

Přestože je vývoj létajících stojů budoucnosti finančně i časové náročný byznys, tak společnosti, které se jejich vývojem zabývají, neustále ohlašují zajímavé novinky. Ty poslední se týkají čínské společnosti XPeng, která svůj stroj poprvé poslala do vzduchu. A také startupu Volocopter, který ohlásil další masivní investici. Ta mu má pomoci naplnit cíl představit na olympiádě v Paříži létající taxislužbu.

V Číně před několika dny skupina inženýrů ve stoje tleskala kymácejícímu se automobilu visícímu několik metrů nad zemí. Šlo o zaměstnance čínské automobilky XPeng, kteří přihlíželi výsledkům programu HT Aero, v jehož rámci firma vyvíjí létající vůz.

Společnost do něj v minulém roce poslala obří investici a jak se zdá, snaha začíná přinášet první plody. Ty jsou však na první pohled stále velmi nezralé.

Dvoutunový prototyp je totiž v podstatě osobní automobil s konvenčními tvary a čtyřmi koly, který je schopný jet po silnici. Na střeše má ovšem obří box, do něhož se skládají ramena s celkem osmi rotory.

xpeng2

Foto: HT Aero

Vůz zdvihá osm rotorů umístěných na čtyřech ramenou

Na videu je vidět, že rotory jsou schopné zdvihnout automobil až do výšky deseti metrů a v ní, v takzvaném visu, setrvat třicet sekund. Děje se tak ovšem za neustálého kymácení a nepříliš sebevědomých pohybů.

Test nicméně skončil šťastným přistáním zpět na všechna čtyři kola. Společnost měla dokonce otestovat i scénář, kdy jeden z motorů vypověděl službu. I takovou situaci prý automobil ustál.

Vizí Číňanů je nabídnout stroj, se kterým se můžete bez problému prohánět po silnicích a dálnicích. Ovšem v momentě, kdy narazíte například na kolonu či jinou překážku, by mělo stačit jen roztáhnout ramena s rotory, vertikálně vzlétnou do vzduchu a pokračovat v cestě.

Tato budoucnost je ovšem stále velmi daleko. S vysokou hmotností vozidla je jasné, že setrvání ve vzduchu nemůže být delší než pár minut. I tak má ovšem Xpeng v úmyslu dostat vůz na trh v roce 2024. A čínské úřady již avizovaly, že jsou ochotné být v procesu certifikace maximálně nápomocny.

Rok 2024 by ovšem neměl být významným rokem jen pro Číňany, ale také pro německou společnost Volocopter. Tento startup taktéž pracuje na stroji schopném vertikálního vzletu i přistání. Oproti tomu od XPengu by se však měl stát součástí veřejně dostupné přepravní služby, která by se mohla představit již na olympijských hrách v Paříži.

Aby se však mohl tento záměr naplnit, je nutné pořádně šlápnout do finančně náročného vývoje. I proto Volocopter k březnové investici ve výši čtyř miliard korun nyní přihodil dalších 182 milionů dolarů, tedy více než 4,5 miliardy korun.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Peníze by se měly použít především na vývoj ekosystému městské vzdušné mobility, jako je nezbytná infrastruktura, integrace s jinými formami mobility a také na marketing, který tento způsob přepravy náležitě představí široké veřejnosti.

Volocopter chce lety svým dvoumístným strojem zprvu vykopnout pouze na několika trasách a další přidávat až postupně. Hovoří se například o letech nad Singapurem, Paříží ale i nad kontroverzním projektem Neom, který vzniká v Saúdské Arábii.

Právě Neom patří spolu s čínskou automobilkou Geely mezi největší investory, kteří se aktuálního investičního kola Volocopteru účastnili. Obě společnosti navíc s Volocopterem spolupracují na vlastních podnicích, které mají zaručit nasazení 150 německých letounů v Číně a patnácti v saúdském městě budoucnosti.

Podnikatelský koráb zná své české ceny. Nové BMW řady 7 startuje na necelých třech milionech

Ti nejnáročnější se mohou bez problému dostat i k hranici 4 milionů, zvlášť pokud budou chtít v autě i takové vychytávky jako malé kino.

bmw-7

Foto: BMW

Nejnovější generace BMW sedmé řady

0Zobrazit komentáře

Řada sedm od BMW vždy cílila na zákazníky, kterým nedělá problém dát za automobil i několik milionů korun. Této filosofii je značka věrná i u nejnovější, sedmé generace, která se představila letos na jaře. A právě dostala české ceny. Ty začínají na necelých třech milionech korun, kdo chce ovšem jít s dobou, musí přihodit další milion.

BMW řady sedm je limuzína, která nejčastěji říká pane vrcholným manažerům, úspěšný podnikatelům a dalším milovníkům bezbřehého luxusu. Ten ovšem něco stojí, jak dokazují i české ceny její poslední generace, která v tomto hledu konkuruje i třídě S od Mercedesu.

Úplný základ tvoří verze 740d xDrive vybavená naftovým šestiválcem o objemu tří litrů, který řidiči nabízí výkon 220 kW. Cena této verze startuje na 2 788 500 korun.

Na diesel navazují dvě plug-in hybridní verze. První z nich, s označením 750e xDrive, je nabízena za 3 040 700 korun. Kombinuje sílu třílitrového šestiválce o výkonu 230 kW s elektromotorem poskytujícím 145 kW. Kombinovaný výkon činí 360 kW a na jedno nabití vůz zvládne ujet přibližně 85 kilometrů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Druhá verze spadající do rodiny M Performance nabízí stejně výkonný elektromotor, je však párován se silnějším šestiválcem, a tak kombinovaný výkon dosahuje 420 kW. Zde už je nutné sáhnout do bankovního konta skutečně hluboko a vytáhnout z něj 3 645 200 korun. A to už je částka, za kterou se dá pořídit i to nejlepší, co mezi svými limuzínami nabízí už zmíněný Mercedes.

money-maker-hedge-x1200-1

Přečtěte si takéNevsadit na Nvidii? Je to mozek celé AI revoluce, říkají investořiNevsadit na Nvidii? Jako minout železnici v 19. století, je to mozek AI revoluce, říkají investoři

Tím ovšem výčet dostupných verzí nejnovější sedmé řady od BMW nekončí. K mání je také čistě elektrická varianta, která by měla na jedno nabití zvládnout ujet okolo 600 kilometrů. Její nákup zájemce vyjde na 3 552 900 korun.

Všechny vypsané ceny jsou však jen odrazový můstek, skrze nejrůznější příplatky se lze dostat podstatně výše. Jen samotná úprava zádi s luxusními sedadly a 31,3palcovou televizí vychází na víc než 300 tisíc korun.