Čínské Nio představilo působivý elektromobil, se kterým se postaví Tesle. Ujet má až 1 000 kilometrů
Automobily sjíždějící z linek čínských výrobců byly pro zákazníky z Evropy a dalších kontinentů povětšinou nezajímavé. S rostoucí silou tamních výrobců a jejich pronikáním na zaoceánské trhy se to však začíná měnit. Řeč je zejména o automobilce Nio, o které se i díky silnému roku 2020 mluví jako o další Tesle. Velkou novinkou navíc Číňané načínají i rok nový – elektrickým sedanem s mimořádným dojezdem.
Nio se těší oblibě nejen u zákazníků, ale také u investorů. Za minulý rok se jí podařilo dosáhnout rekordů v prodejích a nebývale dobře se vedlo i hodnotě akcií. Prodeje sice nejsou tak objemné jako v případě americké Tesly, ke které je Nio často přirovnáváno, meziročně se však firmě podařilo doručit více než dvojnásobné množství kusů. Navíc funguje zatím teprve šest let.
Celkový objem dodávek činil v loňském roce 43 728 vozů, přičemž ze tří nabízených modelů bylo nejoblíbenější elektrické SUV ES6 s 27 945 dodanými kusy. Přesto se dá tvrdit, že se zbylým dvěma modelům, EC6 (SUV kupé) a ES8 (sedmimístná varianta SUV), dařilo více, jelikož se meziročně číslo dodaných kusů výrazně navýšilo, zatímco u SUV modelu kleslo o dvě procenta.
Růst o 1 000 procent
Vůbec nejsilnějším měsícem byl prosinec, kdy automobilka dodala rekordních 7 007 vozů, což napomohlo i k vůbec nejsilnějšímu kvartálu v její historii s více než 17 tisíci dodanými auty během října, listopadu a prosince. S těmito úspěchy jde ruku v ruce také růst akcií společnosti a spokojenosti jejích investorů.
Akcie automobilky totiž mají za sebou nevídaný růst hodnoty. Zatímco se před rokem obchodovaly za necelé 4 dolary za kus, aktuálně je jejich cena o 55 dolarů vyšší. Díky tomu se hodnota firmy navýšila na více než 90 miliard dolarů (1,9 bilionu korun). To znamená, že například z pohledu Evropanů má nenápadný čínský výrobce vyšší tržní hodnotu než Ford či BMW. Ty pravé úspěchy však na automobilku ze Šanghaje dost možná teprve čekají.
Nio hned na startu nového roku představilo svou nejčerstvější novinku v podobě elektrického vozu ET7, který se profiluje jako vážný konkurent Modelu S, případně i Modelu 3 od Tesly, která se na čínském trhu prosazuje stále víc. Sportovně laděný sedan Nio ET7 láká na řadu technologických vychytávek, jež dělají z elektromobility na čínský způsob atraktivnější i efektivnější záležitost.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsPo optické stránce zůstává novinka věrná designovému jazyku automobilky, tentokrát ale s nižším odporem vzduchu. To nahrává lepším dojezdům, které jsou v případě tohoto vozu doslova závratné, alespoň z pohledu současných standardů. Podle Nio je verze s akumulátorem o kapacitě 70 kWh schopna dojezdu až 500 kilometrů. V případě instalace nově vyvinuté solid-state baterii o kapacitě 150 kWh by se ovšem tato vzdálenost měla zdvojnásobit až na jeden tisíc ujetých kilometrů na nabití.
Dva elektromotory nabízejí kombinovaný výkon 480 kW, který se přenáší na všechna čtyři kola. Díky tomu je vůz schopen zrychlit z klidového stavu až na 100 kilometrů za hodinu za 3,9 sekundy. Vzduchové odpružení by se mělo postarat o to, aby každá cesta byla maximálně pohodlným zážitkem.
Součástí je i příjemný interiér vozu s relativně minimalistickým, ale potřebným vybavením. Vévodí mu digitální přístrojový štít o rozměru 10,2 palce, na který navazuje o 2,6 palce větší centrální obrazovka. Automobil nabízí 5G připojení, Wi-Fi i audiosystém skládající se ze 23 samostatných reproduktorů.
Za povšimnutí stojí také technologie Nio Pilot 2.0, díky níž má ET7 autonomní schopnosti, údajně na úrovni vozů Elona Muska. Mimo jedenácti kamer a desítek senzorů se systém bezpilotního řízení spoléhá také na data získávaná díky senzoru LiDAR umístěném na vybouleném vrcholu čelního skla. Technologie autonomního pilota je řešena formou předplatného, což není tím jediným, co si mohou zákazníci Nia pronajmout.
Baterie jako služba
Model pronájmu se týká také baterií vozů. Při nákupu elektromobilu není nutné platit za akumulátory plnou částku, ale jen jeho měsíční část. Pořizovací cenovka je tak díky tomu daleko nižší. Tato možnost navíc není nabízena jen u novinky ET7 – o stovky tisíc korun lze tímto způsobem zlevnit i další modely značky Nio, do kterých lze nejnovější typ zmíněné solid-state beterie o výkonu 150 kWh instalovat.
S tím úzce souvisí také řešení, s jakým chce Nio bojovat s dlouhým vyčkáváním u nabíjecích stojanů. Zatímco majitelé jiných elektromobilů musí své vozy nabíjet desítky minut, vlastníkům vozů Nio postačí na plně nabitou baterii tři minuty. Automobilka sice nevyvinula zcela přelomový systém bleskového nabíjení, ale místo toho pracuje na službě a technologii, které umožní baterii ve vozech měnit.
Takzvaná BaaS služba, tedy baterry-as-a-service (baterie jako služba), staví na systému stanic, které jsou vybavené více než tisícovkou patentovaných technologií umožňujících plně automatickou výměnu baterie. Stanice nazývané jako Power Swap se navíc mohou pochlubit kompaktními rozměry, které zabírají pouze tři běžná parkovací místa.
Brzy také v Evropě
Co je ovšem vůbec nejzajímavější, je to, že by podobné stanice mohly již od poloviny příštího roku začít růst i v Evropě. Nio se na evropskou expanzi chystá již delší dobu a celý proces má být zahájen v tomto roce. Kde přesně budou otevírány první pobočky, zatím nebylo upřesněno, lze ale předpokládat, že se tak stane nejdříve v západních zemích.
To znamená, že by měl nejnovější sedan dorazit i na starý kontinent. Datum jeho uvedení na trh je momentálně stanoveno též na rok 2021, přičemž cenovka má startovat na částce 448 tisíc čínských juanů, tedy přibližně 1,5 milionu korun. Tuto částku lze však díky možnosti pronajímání baterií snížit v přepočtu přibližně o 250 tisíc korun s pravidelnou měsíční platbou ve výši 3 200 korun.
Verze s 100kWh akumulátorem a dojezdem 700 kilometrů by měla dorazit o rok později. Dostupná bude za částku 1,7 milionu korun, opět s možností jejího ponížení v rámci pronájmu baterií, které bude dostupné i pro vrcholnou verzi, jež se chystá na trh vstoupit koncem roku 2022.