Milion vybrali za pár minut. Dva miliony za hodinu. A za celý večer z toho byly více než tři miliony korun, které poputují na charitu. Taková je síla dvojice Daniel Vávra a Vojtěch „Agraelus“ Fišar – tedy kreativního ředitele Warhorse Studios podepsaného pod Kingdom Come: Deliverance a největšího českého streamera.
„Právě jsme dokončili sedmihodinový stream, během kterého jsme vybrali přes tři miliony korun. První milion během šestnácti minut. Je to český rekord. Díky,“ vzkázal svým sledujícím videoherní vývojář Daniel Vávra v pondělních ranních hodinách. V neděli večer totiž sedl po bok Vojtěcha „Agraela“ Fišara k nebývale úspěšnému charitativnímu vysílání.
Příspěvky od fanoušků celkem vynesly částku přes 3,14 milionu korun, kterou si rozdělí organizace Dejme dětem šanci, Cesta z krize a Sanitka splněných snů. Stream dvou online celebrit na Twitchi přilákal téměř třicet tisíc diváků, mezi kterými nechyběli ani další streameři jako Dušan „Duklock“ Brachna. Právě ten dobrou věc podpořil nejvyšším příspěvkem 169 tisíc korun.
We just did a 7 hours long charity stream, where we raised more than 3 million Czech crowns. First million in 16 minutes. Czech record. Thank You!!!!!!! 👏🙏🤯 ❤️ pic.twitter.com/IbuwhOSS7q
Vávra s Fišarem se ve společném vysílání ukázali už v roce 2020, tehdy stanovili rekord českého Twitche s více než padesáti tisíci sledujícími. Také jejich aktuální vystoupení bylo výjimečné – nikoliv diváky, ale finančně.
Vybraná suma překonala charitativní stream z roku 2023 pro Twisten Foundation, organizaci zaměřenou na duševní zdraví mladistvých. Tehdy Agraelus s dalšími osobnostmi a podporou Sazky vybral těsně nad tři miliony korun.
Výřečný vývojář se tentokrát u nejpopulárnějšího domácího streamera, který má na Twitchi 725 tisíc sledujících, rozhovořil nejen o nedávno vydaném Kingdom Come: Deliverance 2. Vávra si v živém vysílání například zahrál online střílečku Fortnite nebo zavzpomínal na retro tituly, které ho v kariéře inspirovaly.
Také došlo na povídání o hře, která mu mezi hráči vydobyla věhlas – kultovní Mafii. Ta prý z Vávry udělala milionáře, ale tvorba prvního Kingdom Come vydělané peníze prakticky spolkla. Ačkoliv následný osud Warhorse Studios musel na tyto složité začátky dát rychle zapomenout.
Po úspěchu první hry její tvůrce koupil za zhruba 860 milionů korun velký vydavatel Koch Media, dnes známý jako Plaion. Vávra tehdy ve firmě držel 17procentní podíl. Před pár týdny Warhorse Studios vydali pokračování Kingdom Come: Deliverance 2, které získává fantastická hodnocení a sklízí chválu ze všech stran.
Během jediného dne navíc vývojáři hlásili milion prodaných kopií KCD2, ani ne během dvou týdnů pak oznámili přes dva miliony prodejů. Což pro Kingdom Come 2 znamená tržby přes tři miliardy korun. Tedy zhruba o miliardu víc, než nasbíral první díl za sedm let na trhu.
Vsadili na to, že hráči nostalgicky touží po starých dobrých časech. A od lidí na Kickstarteru díky tomu před třinácti lety vybrali rekordní miliony. Patří mezi šlechtu vývojářů her na hrdiny, jejichž zkušenosti a umění daly vzniknout skvostům jako Fallout 2 a Planescape: Torment. Připomeňte si příběh herního studia Obsidian Entertainment, které v těchto dnech opět láká do svých fantastických světů – s novinkou Avowed, jež sdílí svět se skvělými (a právě těmi rekordními) Pillars of Eternity.
Planescape: Torment. Baldur’s Gate. Fallout. Neverwinter Nights. Icewind Dale. Jedna vynikající hra vedle druhé. Vrcholní představitelé žánru RPG neboli her na hrdiny. Značky, pod kterými jsou porůznu podepsaní členové pětice Feargus Urquhart, Chris Avellone, Darren Monahan, Chris Parker a Chris Jones. Vývojáři z legendárního studia Black Isle, kterým se ale nelíbilo směřování mateřské firmy, a tak si založili vlastní.
Co je k tomu vedlo? Hlavně fakt, že Urquhart a spol. ještě v barvách Black Isle připravovali třetí díl Baldur’s Gate. Ne ten, který herní svět pobláznil předloni, ale projekt z počátku století. Jenže vydavatel a majitel Interplay se dostal do finančních potíží, chtěl se více zaměřit na konzole… a pokračování kultovní hry zrušil.
Na vlastní nohy se Obsidian postavil s Knights of the Old Republic 2. Hrou, která zachytila svět George Lucase a světlou i temnou stranu mystické Síly jako žádná jiná. Hrou, ke které se tvůrci dostali díky napojení na studio BioWare, s nímž jako Black Isle úzce spolupracovali. Hrou, která byla nedodělaná a technicky nedokonalá – a přesto skvělá.
Mimochodem, právě nálepka skvělého, ale technicky rozpačitého zážitku je tak trochu poznávací znamení Obsidianu. Platí třeba pro ne úplně skvělý, ale i tak nedoceněný špionský Alpha Protocol, před kterým ještě vývojáři stvořili druhý díl Neverwinter Nights. A platí i pro hru, která se v očích nemála fanoušků téměř vyrovnala uctívanému Falloutu 2. Do Obsidianu totiž z Black Isle zamířil také Josh Sawyer, pod jehož vedením vznikl vyzdvihovaný Fallout: New Vegas.
Ale nebyl by to Obsidian, aby se neobjevilo nějaké zamotání. Od vydavatelství Bethesda vývojáři dostali motivaci v podobě bonusu milion dolarů, pokud podle zprůměrovaného hodnocení od kritiků dosáhne 85 bodů. New Vegas na recenzní ruletě na webu Metacritic vytočilo… 84. Vše bylo o to nešťastnější, že největším důvodem kritiky bylo nedostatečné testování hry a nedostatky technologie, kterou Bethesda používala a s níž Obsidian neměl zkušenosti.
Pokud bychom nepodepsali nový projekt, byli bychom v hajzlu. Prostě by nám došly peníze.
„Byli jsme pod časovým tlakem. S termíny jsme souhlasili, ale ukousli jsme si o něco větší sousto, než jsme byli schopni zvládnout. Nicméně jsme se díky tomu dost poučili o tvorbě příliš velkých her i o jejich testování,“vzpomínal Urquhart pro server Kotaku. Rozumné ponaučení, ale přece jen poněkud pozdní. Dvojnásob v době, kdy firma schytala ještě horší ránu v podobě zrušení ambiciózní hry Stormlands pro Microsoft.
Přišla propouštění a Obsidian stál před situací, kterou herní průmysl bohužel dobře zná i v těchto dnech. „Pokud bychom do určitého data nepodepsali nový projekt, byli bychom v hajzlu. Prostě by nám došly peníze,“popisoval krizové období jeden z producentů studia. Vzhledem k tomu, že Obsidian teď na trh uvedl Avowed, je nicméně jasné, že to dobře dopadlo. A to rovnou rekordně dobře.
Žádná jiná hra na Kickstarteru nevybrala víc
Nápad Joshe Sawyera a podobně smýšlejících nový titul zafinancovat přes Kickstarter se nejprve nesetkal s univerzálním nadšením. „Ale řekli jsme: ‚Podívejte, někdo něco podobného zkusí. Někdo půjde na Kickstarter s fantasy RPG ve 2D grafice.‘ Na scéně je spousta bývalých vývojářů z BioWare a Black Isle. Jestli to neuděláme my, přijdeme o dokonalou příležitost,“vzpomínal Sawyer po úspěšné kampani. Ve stejné době navíc tři miliony dolarů na crowdfundingu vybrala adventura Broken Age. Další pádný důvod to zkusit taky.
A tak Pillars of Eternity v půlce září 2012 odstartovaly výběr peněz a hned druhý den dosáhly kýženého milionu dolarů, o měsíc později slavily 3,99 milionu. Žádná jiná videohra na Kickstarteru do té doby nevybrala víc. A peněz ještě přibylo, Pillars šlo podpořit i jinými způsoby. Celkově to přineslo kolem 5,3 milionu dolarů, v mezičase navíc studio stihlo upevnit pozici a zajistit finance díky titulu míchajícímu RPG a oblíbený nekorektní animák South Park: The Stick of Truth.
Obsidian s Pillars of Eternity vsadil na jednu z nejmocnějších sil na popkulturním trhu: Na retro a na nostalgii. Časy dvourozměrných her byly v roce 2012 přece jen tématem pro herní dějepis. Jenže na slávu Black Isle a BioWare a Baldur’s Gate a Icewind Dale jen tak zapomenout nejde. Pillars of Eternity byly milostným dopisem právě těmto titulům, nabídly fantasy příběh, šikmý pohled seshora, ovládání celé družiny dobrodruhů a atmosféru těch nejlepších her z přelomu století.
„Už mě nebavilo vyrábět obsah dělaný na míru konzolím a ovladačům. Tenhle projekt pro nás konečně byla příležitost vytvořit náš vlastní RPG svět a značku,“uvedl tehdy jeden ze zakladatelů studia Chris Avellone. Tři roky po Kickstarteru (který dodnes překonaly jen čtyři další videohry) Pillars spatřily světlo světa a stovky tisíc hráčů se vrátily do dob, kdy se dlouho do noci nechali unášet fantastickým světem na obrazovce.
Byl z toho nejen kickstarterový rekord, ale později také dvoudílné rozšíření i pokračování s podtitulem Deadfire z roku 2018. Také to mimochodem posbíralo kolem čtyř milionů dolarů na crowdfundingu. Ale prodejně se mu nedařilo tak dobře, jak autoři doufali. Nicméně to nevadilo akvizici Microsoftu, pod jehož křídly se Obsidian koncem roku 2018 uhnízdil.
S technologickým obrem za zády Obsidian Entertainment vydal sci-fi Outer Worlds (zábavné, ale nikterak velkolepé), Sawyer vedl vývoj počinu Pentiment (originální středověký kousek, ale spíš pro nadšence než široké publikum) – a teď si zahrajte Avowed. Novinku, která je zasazená do stejného světa jako Pillars of Eternity a která sklízí povedené recenze. Ale u které nikdo žádný rekord nečeká. Dramatické doby Obsidianu už jsou minulostí. A jestli vás tenhle výlet do historie bavil, přihlaste se k našemu hernímu newsletteru!
Top novinky ze světa her
👑 Taky si myslíte, že by Michal a David měli dostat Grammy za jednoznačně nejlepší song roku? Teď si ho můžete pouštět v nekonečné smyčce, protože celý soundtrack k druhému Kingdom Come je na Spotify.
💰 Hra od Warhorse navíc slaví ještě jeden milník: dva miliony prodaných kopií, což v tržbách vychází na něco přes tři miliardy korun pro KCD2.
🙁 Vypadá to, že zkrachovalo české videoherní studio LoudCake, které tvořilo několik zkušených vývojářů v čele s Janem Zámečníkem. Před lety začalo pracovat na ambiciózní hře, ale ta už zřejmě nikdy nevznikne. Podle Hospodářských novin za sebou studio zanechalo dluhy v řádu desítek milionů korun.
🐉 Netflix chystá hraný seriál podle Dungeons & Dragons! Měl by se jmenovat The Forgotten Realms, což je i název světa, ve kterém se odehrává třeba Baldur’s Gate. A na starost ho dostal tým, v němž je Shawn Levy (režisér filmu Deadpool & Wolverine) a coby showrunner Drew Crevello (můžete ho znát díky seriálu WeCrashed).
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.