Co týden, to film. Netflix ukázal nálož novinek pro letošní rok, v jedné se Ryan Gosling prohání Prahou

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

The Gray Man

Foto: Netflix

Ryan Gosling se ve filmu The Gray Man prohání Prahou

0Zobrazit komentáře

Pandemie nepandemie, kola filmového průmyslu se v průběhu loňského roku po produkční stránce roztočila prakticky na plné obrátky. A Netflix se teď chlubí, co vše zvládl připravit. Ve tříminutovém traileru ukazuje záběry desítek filmů, které letos uvede – každý týden to má být alespoň jeden. Mezi to vůbec nejzajímavější, co jsme mohli zahlédnout, patří první scény z očekávaného blockbusteru The Gray Man, na nichž lze snadno poznat Prahu.

Akční thriller má ambice stát se obdobou bondovek, a streamovací služba se proto nedržela zpátky. Film s Ryanem Goslingem, Chrisem Evansem a Annou de Armas v hlavních rolích režírovali bratři Russové stojící třeba za Avengers: Endgame. Na natáčení dostali asi 200 milionů dolarů, tedy přes čtyři miliardy korun. Podle všeho by tak mělo jít o dosud nejdražší projekt, který Netflix vytvořil. Byť náklady na akční komedii Red Notice jsou tomuto číslu poměrně blízko.

The Gray Man vychází ze stejnojmenného špionážního thrilleru Marka Greaneyho. Gosling hraje bývalého člena CIA Courta Gentryho, který se živí jako nájemný vrah s přezdívkou „šedý muž“. Bezpečnostní služba ho dříve zradila a poslala jeho kolegu Lloyda Hansena (Chris Evans), aby ho zlikvidoval. Do všeho je navíc zapletená obří korporace, miliardový obchod s ropou a vláda Nigérie.

V průběhu děje se budou hrdinové nahánět napříč Evropou, a to včetně Prahy. V hlavním městě se loni v létě natáčelo hned na několika lokacích, především na Praze 1. Jedna scéna s velkou dekorací vznikla kolem Rudolfina, jiná zase na Mánesově mostě, dále pak filmaři pokračovali na Dvořákovo nábřeží či do ulic Pařížská a 17. listopadu.

Šlo o skutečně rozsáhlý projekt, o jehož získání se Česko ucházelo v konkurenci několika evropských zemí a veškeré plánování prý trvalo přes rok. Možná vůbec největší scéna vznikla na Letné mezi Strossmayerovým náměstím a Výstavištěm. Honička s tramvají, v níž Courta Gentryho pronásleduje černý džíp s kulometem, se objevuje v traileru. Na informační tabuli dokonce můžeme vidět názvy zastávek Vozovna a Bohnice.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Netflix si prozatím nechává pro sebe, kdy The Gray Man vyjde. Jelikož ale natáčení skončilo loni koncem července, odhaduje se letní termín. Každopádně jde o nejspíš nejočekávanější film streamovací služby pro letošní rok, který má ambice odstartovat franšízu podobnou už zmíněným bondovkám nebo Mission: Impossible.

Upoutávka dále ukazuje první záběr z pokračování oblíbené detektivky Na nože. Původní film z roku 2019 představoval spíše menší osobní projekt režiséra a scenáristy Riana Johnsona, stal se ale kritickým i kasovním hitem a Netflix koupil dvě pokračování za závratných 469 milionů dolarů (necelých 10 miliard korun). Jen sám představitel hlavní role, Daniel Craig, má dostat přes sto milionů. Na nože 2 se má odehrávat v Řecku a uvidíme v něm i Ethana Hawkea, Davea Bautistu, Edwarda Nortona, Janelle Monáe a další. Premiéra se očekává koncem roku.

knives-out-2-daniel-craig-netflix

Foto: Netflix

Mezi nejočekávanější letošní filmy Netflixu patří i detektivka Na nože 2

Tou dobou už budou na Netflixu desítky jiných nových filmů. Za zmínku stojí například i kouzelnické fantasy The School for Good and Evil s Charlize Theron, sci-fi o cestování časem The Adam Project s Ryanem Reynoldsem, Enola Holmes 2 nebo komedie You People s Jonahem Hillem a Eddiem Murphym. Už dříve jsme mohli vidět první teaser na nového loutkového Pinocchia od Guillerma del Tora.

Celkově se v tříminutovém filmovém traileru objeví 28 titulů, což není ani polovina všeho, co Netflix na letošek plánuje. Od akčních sci-fi, přes horory, dobrodružné filmy, thrillery a dramata, až po komedie, rodinné filmy, anime nebo romance má do konce roku na streamovací službě přistát přes osmdesát snímků z její vlastní produkce. Firma se sice nedávno setkala s obnovenými pochybami o udržitelnosti svého byznysu, prozatím ale produkci rozjíždí stále víc.

Spotify už má 180 milionů platících uživatelů, přesto se jeho akcie propadly. Reaguje i na kontroverzního Joea Rogana

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

daniel-ek-spotify3

Foto: Spotify

Šéf Spotify Daniel Ek nedávno slíbil do evropských startupů investovat miliardu eur

0Zobrazit komentáře

Spotify v posledním čtvrtletí loňského roku opět zaznamenalo růst ve dvouciferných hodnotách a každý měsíc jeho streamovací službu použije už přes 406 milionů posluchačů. Oznámené zprávy ovšem nebyly tak pozitivní, jak se doufalo, a akcie firmy ve výsledku zaznamenaly pokles hodnoty o více než desetinu. Jedním z hlavních témat hovoru s investory byla také nedávná kontroverze kolem největšího podcastera Spotify Joea Rogana, kterého řada autorů obvinila z šíření dezinformací o koronaviru.

V závěru loňského roku se Spotify dařilo poměrně dobře a přiblížilo se horním hranicím předpokládaného růstu. Službu nyní využívá přes 180 milionů platících uživatelů a 406 milionů aktivních uživatelů celkem. Počet předplatných se ve čtvrtém kvartále meziročně zvýšil o 16 procent. Příjmy z reklam se zvýšily dokonce o 40 procent a dosáhly na 394 milionů eur. Celkové příjmy se pak meziročně navýšily o 24 procent na 2,69 miliardy eur.

Akcie Spotify se přesto po ohlášení výsledků přesto propadly o více než deset procent na 172 dolarů. Kamenem úrazu byly hlavně projekce pro následující čtvrtletí. Společnost očekává, že na jeho konci bude mít asi 418 milionů aktivních uživatelů, což je téměř stejné číslo, s jakým přišli analytici. Do budoucna navíc Spotify plánuje místo obvyklého očekávaného rozpětí počtu uživatelů uvádět jen jednu hodnotu a žádný odhad pro celý rok. Prý je to kvůli tomu, že firma nyní plánuje v rámci několika let, ne jen dvanácti měsíců.

Je také otázkou, zda se do odhadu pro příští čtvrtletí promítl také dopad z kontroverze kolem Joea Rogana. Právě vyjádřením k jeho podcastu začal celý hovor s investory o výsledcích společnosti. Komik a moderátor, který se Spotify v roce 2020 uzavřel smlouvu na více než sto milionů dolarů, se stal terčem kritiky kvůli svým veřejně proklamovaným názorům na očkování, účinnost respirátorů nebo alternativní medikaci.

joerogan-4

Foto: Spotify

Slavný podcaster Joe Rogan

Rogan před pár dny na Instagramu zveřejnil desetiminutové video, v němž se streamovací službě za možnou újmu omluvil a slíbil, že se bude snažit se svojí platformou pracovat zodpovědněji. Zároveň však řekl, že i nadále ho zajímá hovořit s lidmi různých názorů. Už předtím však označil jeho tvrzení za „ohrožující veřejné zdraví“ hudebník Neil Young a streamovací službu požádal o stažení své hudby z nabídky.

Slavného rockera z platformy následovala také zpěvačka Joni Mitchell, odešel i Nils Lofgren, kytarista kapely Bruce Springsteena, a v posledních dnech se k bojkotu přidalo i několik dalších hudebníků. Potichu nezůstali ani ostatní podcasteři. Například Brené Brown, která má se Spotify exkluzivní smlouvu, odmítla publikovat další epizody svých populárních podcastů. Firmu požádala, aby představila jasnou a transparentní interní politiku pro nakládání s dezinformacemi a ochranou svobody projevu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Když jsme v roce 2019 vstoupili do podcastového světa, očekávali jsme, že to pro naše týmy bude nový druh výzvy a není pochyb o tom, že v posledních týdnech jsme dostali několik příležitostí k poučení,“ řekl k tématu ředitel a zakladatel Spotify Daniel Ek. V návaznosti pak zmínil několik novinek, které firma v reakci na kontroverzi kolem Rogana uvedla.

Zaprvé zveřejnila – údajně interně už dlouho platná – pravidla pro obsah, který se na streamovací službě může objevit. Zadruhé slíbila, že zajistí, aby o nich tvůrci měli lepší přehled. Zatřetí pak začala u podcastů týkajících se koronaviru zobrazovat odkazy na ověřené informace o problematice. Pochopitelně bude trvat, než se odkazy objeví všude, a sám Ek dodal, že v tomto směru zbývá ještě kus práce.

1280-daniel-ek-spotify

Foto: Spotify

Daniel Ek, spoluzakladatel a šéf Spotify

Dále šéf švédské společnosti poznamenal, že případný vliv výzev k bojkotu streamovací služby se projeví nejdříve ve výsledcích pro aktuální čtvrtletí. Jelikož se v době odchodu Neila Younga skokově propadla hodnota akcií Spotify, spekulovalo se, zda jsou obě události propojené. V každém případě však pokles netrval dlouho a investoři naopak pozitivně reagovali na nedávné doporučení analytiků akcie firmy sledovat. Dlouhodobý vliv stávající kontroverze neočekávají. 

A navzdory kontroverzím si právě probírané podcasty v posledním čtvrtletí vedly taktéž dobře. Jejich měsíční poslechovost podle vyjádření meziročně narostla o dvoucifernou hodnotu a streamovací služba nabízí už 3,6 milionu pořadů. Spolu s tím rostly také příjmy z reklamy u podcastů, kde Spotify těží jak z nabídky vlastní tvorby, tak z různých smluv na distribuci.