Již dlouhé roky vévodí americká Coca-Cola byznysu se sladkými limonádami a dokazuje to především na prodejních číslech, které se pohybují okolo 1,9 miliardy nápojů za jediný den. Jen stěží si tak někdo dokáže představit, o jakém obrovském množství je řeč, na druhou stranu to jde alespoň částečně ilustrovat na nepořádku, které na Zemi zanechává.
Coca-Cola, jejíž loňský obrat dosáhl na téměř 32 miliard dolarů, se totiž již podruhé v řadě stala největším plastovým znečišťovatelem životního prostředí na světě. K těmto výsledkům dospělo začátkem listopadu hnutí Break Free From Plastic, které spolu s dobrovolníky uklízelo stovky znečištěných lokalit po celém světě.
Produkty tohoto nápojového giganta měly ve výčtu odpadu jednoznačně největší zastoupení. Téměř 50 procent všech nasbíraných lahví a obalů z plastu pocházelo z továren Coca-Coly a veřejnost tuto statistiku právem odsuzuje, byť je téměř nemožné neustále rostoucímu problému zabránit – nevisí to totiž jen na firmě, ale také na neohleduplných spotřebitelích.
Foto: Coca-Cola
Lahev z mořského plastového odpadu
Firma pod vedením Jamese Quinceyho se nicméně snaží proti této negativní bilanci bojovat, a to skrze nové iniciativy zaměřené na omezení plastů. Ty jsou však zatím ve fázi plánování a je otázka, kdy přesně se naplno rozjede třeba recyklace stejného množství obalů jako denních prodejů nebo výroba lahví z mořských plastů.
Jedním z velkých ekologických plánů Coca-Coly je mimo jiné i nahrazení až poloviny celosvětově vyprodukovaných PET lahví za plně recyklovatelné varianty, což by se mělo projevovat okolo roku 2025. Už nyní se ovšem začínají objevovat první země, které chtějí být napřed a nespoléhat nutně na tento několikaletý horizont. Začíná se ve Švédsku.
Ušetření 3,5 tisíce tun plastů
Švédská pobočka Coca-Coly ve spolupráci s tamní stáčírnou Coca-Cola European Partners oznámila, že od začátku příštího roku bude ve svých lokálních továrnách produkovat pouze takového lahve, které jsou vytvořeny z kompletně recyklovaných plastů. Švédsko se tak stane vůbec první zemí na světě, kde se budou produkty Coca-Coly prodávat v této ekologické podobě.
Foto: Coca-Cola
James Quincey, předseda a CEO The Coca-Coly Company
Podle reportu agentury Bloomberg se má hned ze startu jednat o produkci až čtyřiceti různých nápojů včetně značek jako Sprite, Fanta, Bonaqua nebo energetického drinku Powerade. Díky tomuto nasazení by se mělo ročně ušetřit až 3,5 tisíce tun plastů, což je velmi pozitivní úvodní číslo. Je však nutné počítat s tím, že 100% recyklaci nebudou podléhat víčka a etikety.
Productboard shání posily na následujících pozicích
„Švédské zastoupení Coca-Coly chce být lídrem ve vývoji cirkulární ekonomiky, kde se všechny obaly sbírají, aby se následně mohly znovu použít. Podstupujeme velký krok k tomu, abychom se stali prvním světovým trhem, který se přesune ke 100% recyklovatelným plastům,“ dodává Sofie Eliasson Morsinková z Coca-Cola European Partners
Coca-Cola navíc nebude mít v této skandinávské zemi příliš velkou „práci“ – Švédi obecně patří k nejohleduplnějším národům, co se recyklování plastových odpadů týče. Až zhruba 80 procent všech PET lahví a dalších plastových materiálů se má totiž ve Švédsku řádně vytřídit a zrecyklovat. Tomu dopomáhá i dobrá dostupnost potřebných recyklačních technologií a výraznější přítomnost barevných kontejnerů.
Diamant. Cenný drahokam ve formě krystalického uhlíku, který ve správné schránce tvoří dokonalý šperk s tendencí potěšit nejednu ženu. Zatímco ale lidé za tyto broušené kameny utrácí stovky tisíc korun a prodejcům cvaká kasa, hluboko ve svrchním zemském plášti probíhá jejich ekonomicky a energeticky velmi náročná těžba, díky níž trpí životní prostředí. A přitom by to vůbec nebylo třeba – diamanty lze získat i mnohem ekologičtějším způsobem.
Udržitelnější produkcí diamantů se vědci zabývají delší dobu. Už v padesátých letech minulého století experimentovali se syntetickou výrobou v laboratořích, která by nebyla závislá na přírodních zdrojích a současně nabízela totožné výsledky jako při klasickém těžení. Lidé však tento způsob vesměs odsuzovali a svá stanoviska odůvodňovali tím, že nejde o skutečné diamanty, nýbrž prosté náhražky, které hodnotu pravých kamenů extrémně snižují.
Šlo tak o zajímavý pokus, jenž měl především ukázat, že umělá produkce nositelných diamantů v laboratořích je skutečně proveditelná. Pokud ji ale není možné dobře vysvětlit zákazníkům, respektive zpravidla konzervativní bohaté klientele, nemůže mít šanci na masový úspěch. Přijetí širší veřejností je totiž v případě takto luxusního zboží naprosto zásadní a jakékoliv obejití zaběhlých standardů mohlo narušit fakt, jak je na diamanty všeobecně pohlíženo.
Foto: Clean Origin
Alternativní prsten s diamanty
Nyní se však píše rok 2019. Období, kdy lidé mají přístup k mnohem většímu portfoliu informačních kanálů, díky nimž se dokáží rychleji přizpůsobovat novým trendům a chápat, že není nereálné od píky proměnit i tradiční hospodářská nebo průmyslová odvětví. Především se pak ale hlouběji dostávají do porozumění globálního problému, který představuje postupné ničení životního prostředí. A tomu klasická výroba diamantů také značně přispívá.
Stejný zážitek, ale razantně nižší dopad na planetu
Je obecně známo, že na zisk jednoho karátu diamantu o hmotnosti 0,2 gramu se musí vytěžit v průměru až 250 tun „zdravé“ horniny. V principu pak tato metoda spotřebovává značné množství energie a peněz, které se musí investovat do komplexních těžebních strojů a samozřejmě do dělníků, kteří ve své pracovní době čelí tvrdým podmínkám ohrožujícím jejich život a mnohdy i nelidskému zacházení ze stran těžebních společností.
Jde však o pouze o vrchol ledovce. Jakmile se hornina vytěží, je prakticky nemožné, aby se vrátila zpět do původního stádia a nenarušovala vyváženost pevniny. To znamená, že vytěžená půda zůstává netknutá a hromadí v sobě značné množství minerálního odpadu. Všeobecně se uvádí až 12 750 kilogramů na zhruba 9,3 metru čtverečních. Nehledě na to, že jeden vytěžený karát pustí do ovzduší přibližně 275 kilogramů oxidu uhličitého a spotřebuje okolo 460 litrů vody.
Uvedená čísla následně stačí zasadit do kontextu obrovských těžebních dolů v Africe, kde se jen za letošní rok má vytěžit až 65 milionů karátů, což je více než v roce 2017 (o zhruba 2,5 milionu), ale méně než před čtrnácti lety, kdy se na africkém území vytěžilo množství atakující hranici 95,3 milionu. A to jde pouze o Afriku bez přičtení masivních dolů v Rusku nebo Číně, které jsou v oboru diamantové těžby taktéž vysoce aktivní.
Z globálního hlediska tak ani omylem nejde o zanedbatelnou činnost. Právě naopak. A to, co se neřešilo v předchozích desítkách let, začíná nabírat na relevanci. Mladí bohatí lidé (především ti, kteří se narodili do takzvané doby mileniálů) chtějí své diamanty, protože zkrátka stále vyjadřují status luxusu, zároveň však nechtějí být spolupodílníky na ničení planety, zhoršování životů tamních dělníků nebo obrovském byznysu, z něhož se financují i nelegální aktivity. A právě pro ně jsou takzvané syntetické diamanty.
Trend, kterému věří DiCaprio i šéfdesignér Applu
Jak už bylo naznačeno výše, diamanty vytvořené v umělých podmínkách nejsou žádnou novinkou. Již na přelomu tisíciletí existovala celá řada technologických metod pro co nejvěrohodnější replikaci přírodního diamantu, avšak jen málokdo tomuto procesu přikládal větší váhu.
Situace se relativně výrazně změnila v době, kdy na trh nastoupil kalifornský startup Diamond Foundry, který světu nejhlasitěji dokázal, že správně vytvořený syntetický diamant se může svými chemickými, optickými i fyzikálními vlastnostmi skutečně rovnat těm přírodním.
Foto: Diamond Producers
Laik nepozná rozdíl
Psal se rok 2012, když vysokoškolský tým se zkušenostmi v oblasti solární energie představil novou technologii, díky níž by syntetické diamanty mohl vyrábět pomocí plazmových reaktorů při extrémně vysoké teplotě. Stačilo získat pouze roztavenou vysokohustotní plazmu, do níž by se přidal kousek přírodního diamantu, jenž by následně „rostl“ přímo v laboratoři.
Diamond Foundry prakticky replikovalo podmínky ve svrchním zemském plášti a vytvořilo prvních několik karátů, čímž dokázalo, že tudy může vést cesta. Taková, kterou mimo jiné podpořili investicí ve výši 100 milionů dolarů jména jako Evan Williams (spoluzakladatel Twitteru), Tony Fadell („otec“ iPodu) nebo Leonardo DiCaprio, kterému tento nápad ideálně zapadal do komplexního plánu, jak bojovat proti znečišťování životního prostředí.
Foto: Diamond Producers
Precizní práce během opracovávání diamantu
To startup nastartovalo natolik, že vloni tímto způsobem vyprodukoval více než 100 tisíc karátů, překlopil se do zisku, získal řadu ocenění za „nejinovativnější společnost světa“ a založil zcela nový sortiment, kterého si začalo všímat čím dál více lidí.
Změna vnímání a vstup globální diamantové jedničky
Po vstupu Diamond Foundry se na trhu začaly objevovat další podobně smýšlející firmy, které svůj byznys rozšiřovaly (nebo zcela zakládaly) o takto vypěstované diamanty. Mezi nejvýraznější patří v celosvětovém měřítku například Clean Origin, Great Heights nebo Brilliant Earth. Všechny mají stejný cíl – zelenější produkce jedněch z nejdražších kamenů na Zemi. Jediné, co je od sebe odlišuje, jsou odchylky v použitých technologiích, sortiment a cena.
Productboard shání posily na následujících pozicích
Právě cena je velkým tématem, pokud přijdou na řeč umělé diamanty. Platí, že suma za jeden syntetický vypěstovaný karát o hmotnosti pětiny gramu je zhruba třikrát tak nižší než u přírodní verze. Za dobu produkce těchto alternativ se nicméně ceny dost měnily. Začátkem minulého roku se pohybovala okolo 4,5 tisíce dolarů (přes 100 tisíc korun), nyní se hranice snižují a záleží vesměs na přesné kalkulaci produktu.
Foto: Diamond Foundry
Martin Roscheisen, CEO Diamond Foundry (vlevo)
Na prodejní cenu měl ostatně vliv i příchod největšího producenta diamantů na světě, britské společnosti De Beers, která má více než 130letou tradici. Ta na trh vstoupila v druhé polovině loňského roku pod dceřinou firmou Lightbox Jewelry a i přes mírnou skepsi k syntetickým diamantům rozjela nový sortiment takto upravených doplňků. Cenu za karát nastavila na přibližně 800 dolarů, tedy zhruba 18 tisíc korun, a sama přispěla do formování nového diamantového odvětví.
Perspektivní budoucnost
Spotřebitelský trh se syntetickými diamanty, které mají tendenci nahradit klasické přírodní typy, je zatím velmi mladý a čeká jej celá řada výzev. S rostoucím zájmem o environmentální iniciativy u mladých lidí se však může v následujících letech těšit velké oblibě. Otázkou je, zdali však dokáže ovlivnit i tradiční zákazníky s konzervativním myšlením, pro které umělý diamant není nic zajímavého, byť by rozdíl na vlastní oči nepoznali.
Foto: Lightbox Jewelry
Náušnice se syntetickými diamanty od Lightbox Jewelry
Producenti syntetických variant na to budou muset jít přes dobrý marketing, který by se paradoxně neměl zakládat na nižší ceně. Diamanty budou i následující roky brány (minimálně pro starší populaci) jako luxusní zboží a pokud bude jejich cenová hranice nastřelena příliš nízko, spíše je odláká, než vtáhne dovnitř. Adaptace tak může trvat dlouhé roky, přičemž stále bude existovat početná skupina lidí s odmítavými postoji.
Obecně pak bude zajímavé pozorovat, zda lidé změní svůj postoj k umělé výrobě jako takové. Nabízí se totiž dobrá paralela s laboratorním alternativním masem, které je založeno výhradně na rostlinném proteinu a stojí za značným humbukem v potravinářském průmyslu. Také existují zákazníci, kteří takovou formou již z principu opovrhují, ale jsou i tací, jež tuto novinku vítají. Ať už z ekologických nebo etických důvodů. Podobně to může být i s těmito diamanty.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.