ČSOB a Mastercard chtějí urychlit revoluci ve světě financí, pomůžou jim známá jména startupové scény

Uzávěrka projektu Fintech Challenge bude 28. března. Zapojí se do něj lidé ze Storyous, Presto Ventures nebo Resistant AI.

Luboš KrečLuboš Kreč

martinr_staircase-min

Foto: Helena Pěchoučková / Resistant AI

Martin Rehák, spoluzakladatel a šéf Resistant AI

Martin Rehák má na české startupové scéně výjimečnou pozici: nejprve s Michalem Pěchoučkem založil kyberbezpečnostní firmu Cognitive Security, kterou od nich v roce 2013 koupil americký obr Cisco, nyní zase stojí v čele společnosti Resistant AI, která od investorů jako Index Ventures získala desítky milionů dolarů a je členem výběru nejzajímavějších tuzemských startupů CC25.

Kromě toho je ale Rehák i mentorem nového projektu Fintech Challenge, který společně pořádají Mastercard a startupový akcelerátor Start it ze skupiny ČSOB. „Předávání zkušeností je klíčová věc,“ říká šestačtyřicetiletý podnikatel, který externě působí také na ČVUT a jehož společnost poskytuje služby mimo jiné bankám nebo pojišťovnám, kterým pomáhá odhalovat finanční podvody.

Výzva Fintech Challenge je určena právě startupům a inovativním týmům, které působí jak v oblasti fintechu, tak v oboru umělé inteligence nebo optimalizace procesů. Podle organizátorů projektu je důležité, aby účastníci přinášeli inovace ve světě financí buď pro koncové zákazníky a klienty, nebo pro firmy a korporace. Přihlásit se mohou jak právnické osoby, tak teprve vznikající týmy mířící na český trh. Program je určen pro zájemce z České republiky, Slovenska, Polska, Maďarska, Německa nebo Rakouska.

„Budoucnost patří připraveným a těm, kteří se nebojí pouštět do nových nápadů. Právě startupy mají výrazný potenciál přinést funkční inovace, které budou zároveň bezpečné a spolehlivé,“ říká Michaela Bauer, členka představenstva ČSOB zodpovědná mimo jiné za technologie a inovace.

ross-rachel

Přečtěte si takéZ videa, kde Jennifer Aniston zapomněla na Rosse z Přátel, je hitJennifer Aniston zapomněla, s kým hrála v Přátelích. Video ovládlo reklamní blok Super Bowlu

Uzávěrka přihlášek, které lze podávat přes web startit.csob.cz, je 28. března a vybrané týmy či firmy získají podpůrný program, jehož součástí bude pětiměsíční mentoring, individuální pomoc a startupové workshopy zaměřené na produkt a ověření poptávky po něm nebo propojení na zajímavé obchodní partnery.

„U všech startupů hledáme potenciál na spolupráci,“ zdůrazňuje Zuzana Paulovics, která akcelerátor Start it @ČSOB vede. A připomíná, že akcelerátorem prošel například i zmíněný startup Resistant AI, od kterého v současné době nakupuje služby celá nadnárodní bankovní skupina KBC, jejímž je ČSOB členem. „Anebo Green0meter, který se loni stal přímo součástí rodiny KBC,“ dodává.

Kromě Reháka se na mentoringu pro vybrané týmy budou podílet třeba Přemysl Rubeš, spoluzakladatel fondu Presto Ventures, nebo Igor Třeslín, šéf společnosti Storyous. Kromě jiného mají zapojeným projektům pomoci rozvíjet jejich produkt a přežít v konkurenčním prostředí.

csob_start-it_05_10_22_020-min

Foto: ČSOB

Zuzana Paulovics, lídryně akcelerátoru Start it @ČSOB

„Startupy mají sice velký potenciál, ale také bohužel často vysokou úmrtnost. Tyto mladé firmy potřebují expertní pomoc, čas na růst i podporu partnera, který má know-how. Přesně to nabízíme my jako globální digitální a technologický lídr,“ vysvětluje Jana Lvová, generální ředitelka společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko.

Akcelerace v rámci Fintech Challenge, jejímiž partnery projektu se staly i Česká fintechová asociace a FinTech Hub CEE, je bezplatná, podmínkou není ani kapitálový vstup do společnosti. Účastníci na druhou stranu získají „horkou linku“ přímo na lidi nejen do Mastercard a ČSOB, navíc zkušenosti z minulých let ukazují, že na stole mohou být i budoucí spolupráce nebo navázání strategického partnerství.

CC Native

Partnerem článku je Start it @ČSOB

Buď už o tom nemluv, nebo to postav! Speciální boxy pomáhají malým farmářům dostat zboží do celého Česka

První miliony korun má startup Boxmaster přislíbené díky CzechCrunch Startup Academy. Chce změnit způsob logistiky nejen u potravin.

Peter BrejčákPeter Brejčák

boxmaster-uzsiStory

Foto: Boxmaster

Václav Říha, Petr Blažek, Jan Veselý a Lukáš Zradička ze startupu Boxmaster

0Zobrazit komentáře

I díky pandemii koronaviru nosil Václav Říha delší dobu v hlavě nápad, že by mohl rozjet výrobu výdejních boxů pro online nákupy potravin. Když o tom asi podesáté vyprávěl kamarádovi, dostal jednoduchou radu: „Buď už o tom nemluv, nebo to postav!“ Tím dnes čtyřiatřicetiletý podnikatel dostal impuls k tomu, aby se konečně rozhýbal. Vznikl tak startup Boxmaster, jenž nedávno dokončil prototyp automatizovaných sběrných a výdejních boxů, které již spolupracují s online farmářským tržištěm Scuk.cz. A tím své plány na změnu logistiky nejen potravin teprve rozbíhá.

Ještě před založením Boxmasteru pracoval Václav Říha jako vedoucí logistiky v rodinné stavební firmě, kterou vlastnil jeho otec. K oblasti tak měl blízko, ačkoliv je logistika ve stavebnictví specifická. „Je to tak trochu řízený chaos,“ směje se s tím, že taková práce vyžaduje rychlou reakci na aktuální potřeby staveb. Poté ale od kamaráda dostal impulz k tomu, aby rozjel vlastní byznys, a Říha začal přemýšlet, jak svůj nápad dokáže realizovat.

To jej přivedlo za Janem Veselým, jednatelem společnosti Wakemaster, která se zaměřuje na zakázkovou konstrukční činnost a automatizaci. „Hned první schůzka byla hodně tvůrčí a od nápadu na klasické výdejní boxy jsme se posunuli k plně autonomnímu kontejneru, který obsluhuje systém manipulátorů s jedním výdejním okénkem,“ říká pro CzechCrunch Říha. Takové řešení umožnilo významně navýšit kapacity, zavést zónové chlazení i snížit provozní náklady.

Václav Říha s Wakemasterem spojil síly a v květnu roku 2022 vnikl Boxmaster jako jejich společný projekt. Říha, který v něm vlastní 51 procent, přišel s myšlenkou velkokapacitních automatů jako takovou a zajišťuje financování a obchod. Wakemaster zase přináší technické know-how a výrobní základnu.

boxmaster-1

Foto: Boxmaster

Automatizovaný sběrný a výdejní box od Boxmasteru

„Oslovit kluky byl skvělý tah. Sedli jsme si a mě pořád nepřestává udivovat, co tak relativně malý tým dokázal postavit. A nebyl jsem sám. Na prohlídce prototypu jeden klient prohlásil, že si myslel, že takové stroje vyvíjejí jen velké americké korporace. Tehdy jsem si naplno uvědomil, že jsme postavili něco výjimečného,“ pochvaluje si Říha.

Hned v začátcích Boxmaster navázal spolupráci s farmářským online tržištěm Scuk.cz, do kterého investovaly například skupiny Miton a Pale Fire Capital, ale také zakladatel Vivantisu a nyní investor Martin Rozhoň. Jak Říha vypráví, na první schůzku přišli projednat možnost autonomní výdejny nákupů, ukázalo se však, že Scuk více pálí logistika na začátku, nikoliv na konci dopravního řetězce.

„Nemají totiž klasické skladové zásoby, zejména čerstvé zboží do jejich skladu na okraji Prahy putuje každý týden až dle objednávek od zákazníků,“ vysvětluje. Prototyp v Boxmasteru tedy začali stavět jako autonomní depo na sběr zboží od farmářů a při vývoji kladli důraz na to, aby systém rovnou umožňoval také výdej zásilek kurýrům a zákazníkům. První depo je v provozu od loňského roku.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Automatizovaný box vypadá jako lodní kontejner, uvnitř ale ukrývá spleť technologií. V případě potřeby zboží převezme u okénka a uloží jej na správné místo, nebo naopak vydá zákazníkovi. Na velmi omezeném prostoru tak musí fungovat stroje schopné přemisťovat i třicetikilové přepravky.

Vývoj prototypu vyšel na vyšší jednotky milionů korun, zakladatelé je do projektu vložili z vlastních soukromých zdrojů. Dál startup plánuje postavit základní síť o šesti kontejnerech, na niž ale hledá investici ve výši zhruba jednoho milionu dolarů, tedy asi 23 milionů korun. V tomto momentu se Říha rozhodl s projektem přihlásit do Startup Academy od CzechCrunche, která do 23. února sbírá přihlášky startupů do dalšího běhu.

„Obecně má zájem o spolupráci s námi více společností, se kterými jednáme. Jestli máme uspět, potřebujeme vlastní síť. A to se neobejde bez větší investice nebo strategického partnera. Díky Startup Academy máme příslib 250 tisíc dolarů (bezmála šest milionů korun) od prvního fondu, takže jsme se rozhodli do toho jít a sehnat zbytek,“ přibližuje Říha.

Přihlaste se!

Ať už se potřebujete dostat na trh, najít cílovou skupinu, správnou polohu pro firmu, nebo oslovit investora – Startup Academy umí pomoct. Přihlášky do programu Rise pro early-stage projekty uzavíráme 23. února, nováčky do programu uvedeme 7. března.

Partnery projektů Startup Academy jsou Sedlakova Legal a Presto Ventures. Coworkingové prostory pro účastníky zajišťuje WorkLounge.

Boxmaster depo provozuje se Scukem v režimu platby za využití slotu. „Spolupráce je pro nás velmi přínosná. Jsme vděční, že jsme našli partnera, se kterým můžeme našim farmářům snižovat náklady na logistiku a šetřit čas. Postupně plánujeme tuto službu nabízet i dalším farmářům. Těšíme se, kam Václav celý projekt posune,“ říká Andrea Moravcová z marketingu Scuku.

Spolupráci si pochvalují i samotní farmáři. „Tím, že nemusíme jezdit až na sklad Scuku, reálně šetříme přes sedmdesát procent původních nákladů na dopravu pro tohoto odběratele. Zároveň je odbavení rychlé, pohodlné a časově flexibilní,“ popisuje Roman Liška z Farmy Liška ve Smyslově u Tábora. „Jsme nadmíru spokojeni, a to jak s dostupností od farmy (oproti závozům do skladu Scuku), tak s jednoduchostí obsluhy zařízení. Znamená to značnou úsporu s každotýdenní logistikou,“ doplňuje Pavel Trachta ze společnosti Vajíčka od Maxíka.

boxmaster-2

Foto: Boxmaster

Automatizovaný sběrný a výdejní box od Boxmasteru

Sám Říha vidí v logistice potravin velkou příležitost a uvádí zjednodušený příklad, jak může Boxmaster fungovat – samotná depa se budou zavážet velkými zásobovacími vozy z centrály a z každého depa zásilky rozveze několik kurýrů, kteří budou doručovat pouze lokálně.

„To významně zkrátí jejich nájezdové vzdálenosti a zároveň to umožní lepší trasování a časování zásilek. Případně si zde může nákup vyzvednout koncový zákazník. V konečném důsledku to znamená i menší ekologickou stopu nákupu, zároveň to umožní obsluhovat odlehlejší oblasti, kam se dnes doručovat nevyplatí,“ vysvětluje Říha.

Kromě výstavby základní sítě autonomních dep a rozšiřování sítě pro Scuk pak Boxmaster plánuje uvést do provozu i první plně autonomní prodejny například pro prodej masa nebo krmiva pro domácí mazlíčky. „Zákazník přijde s platební kartou k automatu a odnese si zboží bez nutnosti online objednávky předem. Případně bychom rádi využili zakladače, které jsme pro automat vyvinuli na automatizaci menších skladů. Ale o tom zas někdy příště,“ nastiňuje Říha plány do budoucna.