Čtyři roky a tisíce datařů. Billigence v České spořitelně pomáhá rozjet akademii, nasazuje i únikovku

Česká spořitelna chce být bankou řízenou daty. S náročným úkolem jí pomáhá společnost Billigence a platforma pro vizuální analýzu dat Tableau.

img_3232

Foto: Billigence

Billigence v České spořitelně pomáhá rozjet datovou akademii, kterou prošlo přes šest tisíc nových datařů

Když se nejstarší česká banka pustí do přípravy na budoucnost, ve které jsou všechna rozhodnutí postavená na datech, není to práce na jedno odpoledne. V České spořitelně digitální transformace a datová demokratizace vypukla naplno před čtyřmi lety. Cílem celé operace bylo otevřít přístup k obchodním datům všem zaměstnancům a naučit je těžit nedocenitelné poznatky z vizualizací v přehledech a grafech.

Česká spořitelna si na datovou demokratizaci přizvala společnost Billigence, která se specializuje na zavádění technologií pro datovou analýzu a řízení dat do firem. „Spořitelně jsme pomohli vybrat a implementovat datovou platformu Tableau od Salesforce. Ve druhém kroku jsme se pak snažili nadchnout uživatele pro její aktivní používání. Ke slovu tak přišla například datová akademie, adventní kalendář a úniková hra, kterou si vyzkoušel i předseda představenstva České spořitelny Tomáš Salomon,“ rámuje celou spolupráci Lenka Hankovcová, senior manažerka z Billigence.

Česká spořitelna se intenzivně věnuje technologickým inovacím svého fungování. Šéf jejího inženýringu nedávno popsal fungování banky jako hi-tech vývojové centrum a zástupci datového týmu líčili proces demokratizace dat, cloudifikace a data governance v technologickém podcastu CzechCrunche. Snahu známé instituce o digitalizaci podtrhuje také pilotní nasazení umělé inteligence od Microsoftu do všech částí firmy, kde má pomoci zvýšit produktivitu práce o cílových třicet procent.

Pořádek do dat pomáhá bance vnést Tableau, analytický nástroj pro jejich vizualizaci, který v roce 2019 přešel pod Salesforce. Umožňuje snadné zobrazení dat uložených v databázích, tabulkách i cloudových úložištích. Každý uživatel v organizaci může hledat cenné informace, aniž by musel rozumět programování nebo fungování databází.

Datová demokratizace

Proces umožňující každému ve firmě bez ohledu na jeho technické znalosti pohodlně pracovat s daty. Přenesení zpracování dat z beder IT oddělení a datových inženýrů blíže k místu rozhodování pomáhá firmě dělat kvalifikovaná a rychlá rozhodnutí vedoucí k lepší zákaznické zkušenosti.

Cloudifikace

Přesun systémů a aplikací původně provozovaných na vlastní hardwarové infrastruktuře do cloudu. Fungování v cloudu vyžaduje odlišné přemýšlení o vývoji, jinak při migraci do cloudu firma nedokáže využít jeho výhody a hrozí jí ztráta konkurenceschopnosti.

Master data management (MDM)

Koncepce řízení dat zajišťující jednotnost, přesnost a celkovou architekturu oficiálních sdílených datových zdrojů firmy. MDM zahrnuje čtyři podoblasti – data governance, data quality, data integration a data management.

Data governance

Přístup k řízení dat během jejich životního cyklu od akvizice po použití a likvidaci. Pečlivě popisuje akce, procesy i využité technologie.

„Obrovskou výhodou Tableau je, že se s ním zvládne naučit prakticky každý. V České spořitelně jsme v průběhu čtyř let pomohli vyškolit přes patnáct set datařů a zpřístupnit Tableau pro více než šest tisíc uživatelů, kteří dnes mají ke své práci na dosah ruky data a cenné informace dříve ukryté hluboko v komplikovaných systémech banky,“ popisuje Hankovcová. Billigence s Českou spořitelnou představily několik novinek, které přispěly k tomu, že projekt získal cenu Salesforce Innovation Award v oblasti finančních služeb.

„Banky podléhají přísné regulaci České národní banky, protože spravují citlivá finanční i osobní data svých klientů. Jelikož se v Tableau pracuje i s daty, která nejsou anonymizovaná, je samozřejmostí ošetření přístupů pro jednotlivé uživatele podle toho, co mohou vidět a jaké informace mohou dostávat,” doplňuje Hankovcová k řešení, které v prostředí České spořitelny nahradilo platformu Cognos od firmy IBM.

Únikovka, adventní kalendář a datoví doktoři

Billigence se týmům napříč Českou spořitelnou v další části projektu pokusilo ukázat, že data mohou být zábava a práce s nimi jednoduchá. Po nasazení Tableau na interní systémy banky a zaškolení IT specialistů se prioritou stalo zajištění toho, že přístup k datům dostane každý pracovník, který pro ně bude mít využití.

„Příkladem inovativního přístupu k zavádění nových technologií může být datová úniková hra, kterou jsme odstartovali celý vzdělávací program a vyzkoušel si ji i generální ředitel České spořitelny. Účastníkům jsme připravili řadu hádanek, které museli zodpovědět, aby prošli všechny místnosti. Stačilo rychle hledat odpovědi v datových zdrojích právě prostřednictvím nástroje Tableau,“ popisuje netradiční přístup Hankovcová.

Dalším počinem v oblasti popularizace dat je adventní kalendář vytvořený přímo v Tableau, který Billigence v České spořitelně využívá ke komunikaci novinek. Podle Hankovcové se setkává s velkým úspěchem. „Okénka kalendáře jsou věnována datům z otevřených datových zdrojů, ke kterým mají přístup všichni zaměstnanci banky. Na jednoduchém úkolu si tak mohou všichni vyzkoušet hledání odpovědi například v nově implementovaném katalogu reportů,“ vysvětluje.

img_3235

Cílem datové akademie v České spořitelně je práci s grafy přetavit v zábavu – probíhají proto různé akce a soutěže

Hlavní výhodou Tableau je uživatelsky přívětivé rozhraní, které si rychle osvojí každý. Skokově se tak zvyšuje počet datově vyzrálých uživatelů, kteří se při své každodenní práci rozhodují na základě dat. „Za čtyři roky jsme zvýšili počet datově vzdělaných pracovníků z pouhých deseti na víc než čtyři tisíce,“ popisuje dopad celého projektu Hankovcová. Data a připravené reporty si v České spořitelně umí pracovníci najít a vyhodnotit sami, bez nutnosti žádat o spolupráci specializované datové nebo IT oddělení.

Aktivity jako zmíněný kalendář nebo úniková hra doplnily nabídku datové akademie a významně bance pomohly nabourat stereotypní postoj k datům. Zaměstnanci procházejí školením, kde se učí, jak se efektivně dostávat k datům s minimem úsilí. Například využitím jednoho z 550 předpřipravených sdílených reportů.

„Ze zpětné vazby si troufám tvrdit, že se nám daří ukazovat sílu dat i lidem, kteří k technologiím nemají úplně blízko. Pozitivně školení hodnotí 78 procent účastníků, což je optikou net promoter score špičkový výsledek,“ chválí si Hankovcová.

billigence

Přečtěte si takéČeský pár se usadil v Austrálii a vybudoval miliardovou firmuČeský pár se usadil v Austrálii a ze Sydney vybudoval miliardovou firmu. Jsou z nich datoví průkopníci

Školením pozitivní vztah k datům podle jejích slov jen začíná. V rámci banky fungují takzvaní datoví doktoři, ke kterým se pracovníci mohou objednávat a probírat s nimi případy ze své praxe, se kterými si například neumí poradit. A aby se nově nabyté znalosti ve firmě nikam neztrácely, vznikla komunita více než osmi set členů, kteří spolu sdílejí know-how. „V intranetovém prostoru vznikl kanál, kterým lze sdílet vše týkající se práce s nástrojem Tableau – jak získat přístup, jak začít, best practices, tipy a triky, jak na grafy i další datová témata,“ vyjmenovává.

V rámci komunity se lidé navzájem motivují, pořádají workshopy, sdílejí novinky s Tableau, diskutují různě pokročilá témata datové gramotnosti a pouští se do problematiky dat od programování databází až po data governance. Vznikl i měsíční datový newsletter, který odebírá na 1 500 lidí.

Další plány zůstávají ambiciózní. „Díky tomu, že jsou reporty v Tableau jednodušší a vytvořené tak, aby z nich koncoví uživatelé rychle a jednoduše získali veškeré informace, které ke své denní práci potřebují, uspělo Tableau ve Spořitelně před jinými nástroji. Na začátku roku se k našemu řešení začala připojovat celá pobočková síť a bude ho tak mít k dispozici sedm až osm tisíc uživatelů. Kromě rozšiřování Tableau potom pracujeme i na dalších oblastech transformace a digitalizace České spořitelny, na cloudifikaci datového skladu, implementaci platformy Snowflake a na úpravách data governance,“ uzavírá Hankovcová.

CC Native

Partnerem článku je Billigence