Čupr, Šejdová, Hajduček. Navzdory tržním turbulencím ukazují, jak budovat byznys s dlouhodobou vizí
Magazín Exec již potřetí vyhlásil ocenění e-commerce osobnost roku, kterým chce inspirovat další podnikatele české i slovenské scény.
Jsou to jména, která česká e-commerce dobře zná. A z dobrého důvodu, všichni totiž dokázali vybudovat něco, co stojí za pozornost. Že byznysy Tomáše Čupr, Lindy Šejdové a Petera Hajdučka vyčnívají, nyní potvrdila i soutěž magazínu Exec, který je vyhlásil za osobnosti české online obchodní scény. „Aktuální situace není jednoduchá, přesto se některým lídrům daří uspět, a k tomu posouvat kupředu celou branži,“ komentuje Petr Svoboda.
Svoboda jakožto ředitel skupiny nástrojů Abugo zasedl do pozice odborného garanta i předsedy poroty soutěže Exec e-commerce osobnost, která právě takové lídry ze světa online obchodníků hledá. CzechCrunch je mediálním partnerem soutěže. „Oceňujeme e-commerce manažery, zakladatele e-shopů i další klíčové hráče, kteří dokáží reagovat na měnící se trh a navzdory nejistotě nacházejí nové cesty, jak budovat byznys s dlouhodobou vizí,“ komentuje Svoboda.
V letošním, již třetím, ročníku ankety došlo oproti těm předešlým ke změně a byly vyhlášeny tři osobnosti bez pořadí v rámci umístění. Oceněni byli zakladatel online supermarketu Rohlík Tomáš Čupr, spoluzakladatelka značky menstruačního spodního prádla Snuggs Linda Šejdová a zakladatel teniskového a streetwearového e-shopu Footshop Peter Hajduček. Jejich medailonky a komentář poroty najdete níže.
„Cílem ankety Exec e-commerce osobnost je objevit a ocenit aktivní a úspěšné osobnosti, které byly v uplynulých dvanácti měsících inspirací pro českou i slovenskou e-commerce scénu. Tato trojice dlouhodobě patří mezi výrazné tváře trhu, který budou svými aktivitami i nadále formovat,“ doplnil Svoboda.
Do ankety inspirativní osobnosti nominuje veřejnost, ze seznamu finalistů jednotlivé vítěze následně vybírá odborná porota složená z předních e-commerce manažerů, investorů a vítězů předchozích ročníků. Kromě Svobody do ní zasedli Tomáš Braverman ze Slevomatu, e-commerce expertka a konzultantka Jitka Dvořáková, Dalibor Cicman z GymBeamu, Věra Komárová z Dermacolu, Ondřej Klega z eRockets a Jan Vetyška z Asociace pro elektronickou komerci (APEK).
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsVítězové a hodnocení poroty
Tomáš Čupr, Rohlik Group
Zakladatel a ředitel Rohlik Group Tomáš Čupr dovedl v minulém fiskálním roce skupinu k obratu přes 25 miliard korun. Německo se pro něj stalo klíčovým trhem, kde Rohlík navázal strategické partnerství s Amazonem. Díky důrazu na zákaznický servis a lokální sortiment Rohlík posiluje svou pozici i v jednom z nejnáročnějších e-commerce trhů v Evropě.
Čupr se kromě core byznysu věnuje také širšímu ekosystému firem, které spojuje zájem o zdraví a prevenci. Přes investiční skupinu TCF Capital získal kontrolní podíl v Pilulce. Ta se následně mohla vydat novým směrem – od tradiční distribuce léků se posouvá k prevenci a zdravému životnímu stylu. Portfolio zároveň rozšířil o startup Macromo zaměřený na biomarkerové testy, který má ambici přiblížit personalizovanou medicínu běžným zákazníkům. Celý Čuprův ekosystém firem tak postupně přechází od vertikální integrace v jednotlivých oblastech (potraviny, lékárny, zdraví) ke vzájemně provázané skupině, která sdílí technologii, data i zákaznický přístup.
Komentář poroty: „Tomáš Čupr ukazuje, že i český e-commerce projekt může dobýt Evropu. Spojení s Amazonem a souběžné investice do dalších synergických projektů, rychlá exekuce a tah na branku z něj dělají v regionu nejvlivnější postavu e-commerce , která tuzemské hranice již dávno přesáhla.“
Linda Šejdová, Snuggs
Spoluzakladatelka a ředitelka značky Snuggs dovedla firmu v roce 2024 k obratu přes půl miliardy korun, dosáhla kladného zisku EBITDA a překonala hranici tří milionů prodaných výrobků. Firma působí na sedmi evropských trzích, kde obsluhuje přes 700 tisíc zákazníků, a má týmy v Praze, Amsterdamu a Londýně.
Velkým milníkem byla investice 5,2 milionu eur od investiční společnosti TripleB pokračovatelů Baťova rodu, která podpoří další expanzi především v Německu, Nizozemsku, Spojeném království a regionu střední a východní Evropy. Za poslední rok se Linda zaměřila na škálování značky bez ztráty autenticity a zákaznické důvěry. Snuggs uvedl na trh nové produktové řady, včetně menstruačních šortek a inovovaných střihů pro mladé zákaznice. Šejdová navíc posílila brand presence značky skrze kampaně zaměřené na vzdělávání o ženském zdraví a otevřené rozhovory o menstruačním cyklu.
Komentář poroty: „Linda Šejdová dokazuje, že na udržitelnosti a inovacích lze vybudovat mezinárodně úspěšný D2C lovebrand. Snuggs je příkladem kvalitního produktu, který autenticitou, silnou misí a hodnotami dokázal zaujmout stovky tisíc zákazníků napříč Evropou.“
Peter Hajduček, Footshop
Zakladatel a ředitel Footshopu dokázal ze streetwearového e-shopu vybudovat mezinárodní značku s komunitním přesahem. Footshop v roce 2024 vyrostl meziročně o 34 procent na obrat 1,43 miliardy korun, přičemž EBITDA dosáhla 117 milionů korun – dvojnásobek oproti předchozímu roku.
Footshop dnes působí na 21 trzích a 75 procent tržeb realizuje v zahraničí. V posledních dvanácti měsících rozšířil svou síť o nové prodejny ve Varšavě a Bratislavě, zároveň uvedl na trh vlastní módní značku a debutuje se sportovní kategorií. Značka se stále více etabluje jako kulturní a kreativní hráč. V uplynulém roce stála za sérií uměleckých spoluprací, streetwearových kolekcí s lokálními designéry a podpořila desítky komunitních i kulturních eventů.
Komentář poroty: „Footshop v uplynulém roce rostl o desítky procent a dosáhl rekordní ziskovosti – jeho výsledky mluví samy za sebe. To ale není vše. Peter má dlouhodobě odvahu dělat kroky, na které si většina e-shopů netroufne. Vstup na burzu je toho důkazem – prošlapává tím cestu i ostatním hráčům v české e-commerce a ukazuje, že i z regionální značky může vyrůst firma s globálními ambicemi a investorskou důvěrou.“