CZC zvoní umíráček. Kdysi byl e-shopem geeků, teď má přijít i o nejoblíbenější funkce
Pro geeky tu bylo CZC, pro všechny ostatní Alza. Indicie naznačují, že právě ona vyhrává v souboji o zákazníky, kteří odchází z e-shopů Allegra.
Přežije CZC?
Trápení polského Allegra poté, co si před dvěma lety pořídilo Mall Group včetně CZC, zřejmě zdaleka nekončí. Tento týden ve skupině českých e-shopů propustilo pravděpodobně přes stovku zaměstnanců a samo přiznává, že nastavené tempo transformace dlouhodobě ztrátového byznysu zaostává za jeho očekáváními. To s sebou nese značné výzvy a otázky nad dlouhodobým směřováním jedněch z největších hráčů českého e-commerce trhu. A zatímco obecná pozornost se zaměřuje hlavně na Mall, jeho menší sestra CZC to má možná nahnuté mnohem víc.
S informací, že Allegro plánuje uzemnění e-shopu CZC, přišly minulý týden Hospodářské noviny. Skončit tak například mají funckionality, které CZC odlišovaly od konkurence a jsou populární zejména pro náročnější a odborně zaměřené zákazníky, jako například konfigurátor počítačových sestav či komunitní diskuse odborníků.
Zprávy o plánu ukončit zmiňované funkcionality poté pro CzechCrunch potvrdily na sobě nezávislé zdroje. CZC si nejdřív externě a následně interně vyvíjelo vlastní nadstavbu platformy, na které fungovalo, což mu umožňovalo provozovat i tyto funkce. S přechodem na jednotnou platformu od Allegra, což je v procesu, je ale pokračování tohoto systému z pohledu polské matky zbytečně nákladné.
Samotné Allegro na tyto zprávy reaguje nejednoznačně. „Konsolidujeme všechny naše obchodní aktivity do jednoho společného softwarového řešení a zkoumáme, jaké možnosti tím můžeme zákazníkům CZC v rámci Allegra nabídnout. Propojujeme tak široký výběr specializovaných produktů a pro spotřebitele známé prostředí na straně CZC s efektivním systémem Allegra a všemi výhodami, které platforma nabízí,“ říká pro CzechCrunch Roy Perticucci, generální ředitel Allegra.
Pro geeky tu bylo CZC, pro všechny ostatní Alza.
Pokud k utlumení funkcionalit ale dojde, e-shop může ztratit svoji silnou pozici. „Mezi ajťáky mělo CZC ve své době docela výsostné postavení – byl to ‚geekovský‘ obchod. Velmi oceňovali komunitu kolem něj, která je schopná a ochotná ke všemu rychle a dobře poradit. Pro geeky tu bylo CZC, pro všechny ostatní Alza,“ komentuje pro CzechCrunch Jiří Hlavenka, jenž je kromě jiného investorem v e-commerce a internetových firmách.
Hlavenka zároveň ještě před rokem 2000 spoluzaložil e-shop Vltava.cz, tehdy vůbec první e-shop v zemi, který o pár let později prodal. „Je to už hrozně dávno, my jsme tehdy měli pro počítače e-shop Cybex.cz a jako největší konkurenci jsme vnímali Alzu. Myslím, že v začátcích bylo CZC poměrně malé. V prvních letech spíš všichni bojovali s technologiemi a logistikou, tedy sami se sebou, než se svými konkurenty,“ vzpomíná.
Z pohledu zkušeného podnikatele a investora hodnotí aktuální dění, a to včetně toho v CZC, i když sám Hlavenka přiznává, že dovnitř není vidět a lze jedině pozorovat, co s e-shopem dělá nový majitel. „Z jeho pohledu existuje jenom Allegro, což je polský supergigant, totálně dominující polské e-commerce. Tam vlastně působí jen Allegro a spousta drobotiny,“ komentuje.
Podle Hlavenky je Allegro přesvědčené – nebo alespoň bylo –, že se na takovou pozici zvládne vypracovat i na českém trhu: „Že u nás silou prosadí obří tržiště, kde dostanete cokoli od květináče po automobil, že s ním ovládne trh a pak zbude taky jenom drobotina. E-shopy, které u nás koupil, tedy Mall a CZC, jsou vlastně jenom takové vstupní schůdky, po nichž rychle vystoupá k obřímu tržišti a pak je v něm rozpustí.“
Takový scénář by slovy Hlavenky vedl k tomu, že Allegro by oba trhy propojilo a fungovalo by jako tržiště i pro další země po vzoru Amazonu. „Tohle by bylo v pořádku, pokud by se mu to podařilo, protože výsledná hodnota by byla obří. To, že by někde po cestě ‚padly za vlast‘ Mall a CZC, by mu nevadilo. Pokud se to ale nepodaří – a zatím vše nasvědčuje tomu, že nikoli –, tak se splní jen první část věty, tedy tyto kdysi slavné české e-shopy, neskutečně draze koupené, padnou za vlast a nic nebude,“ uzavírá.
Lidé u Mall Group nakupují méně
Zatím si CZC svoji pozici relativně udržuje, i když první rok po akvizici dále klesalo. Konkrétní související data Allegro již nekomentuje. Například ale podle portálu Similarweb, který slouží ke srovnání návštěvnosti webů, na CZC během letošního března zavítalo 3,3 milionu lidí. Pro srovnání: konkurenční Datart měl zaznamenat 6,2 milionu návštěv, Electroworld.cz pak 1,1 milionu a Mironet přibližně 700 tisíc. U Alzy šlo o 17,1 milionu návštěv, u Mallu 4,5 milionu.
Z oficiální závěrky Allegra ale vyplývá, že skupině Mall Group, do které patří i CZC a další e-shopy v pěti zemích, výrazně klesl objem prodaného zboží (GMV), a to za rok 2023 meziročně o 22,5 procenta. Samotné tržby klesly o 22,4 procenta. O čtyři procenta loni klesl i počet aktivních nakupujících a každý ze zákazníků na těchto e-shopech v průměru utratil o 19,4 procenta méně. Kromě odlivu to ukazuje, že ti, kteří nakupují, si pořizují levnější zboží, což ale může být z části způsobeno také obecně klesajícími útratami na internetu.