Prodejce elektroniky CZC po loňské fúzi s polským Allegrem dále klesal. Výrazně navýšil ztrátu

K oficiálnímu převzetí CZC polským Allegrem došlo loni v dubnu. Do konce roku pak prodeje e-shopu padaly, avšak pomaleji než na trhu.

Peter BrejčákPeter Brejčák

czc-cz-butoviceInsider

Foto: CZC

Prodejna CZC.cz v pražských Butovicích

0Zobrazit komentáře

Fiskální rok, za který CZC dlouhodobě prezentovalo své výsledky, se končil k poslednímu dni v březnu. V návaznosti na změnu vlastníka, kdy loni v dubnu společně s Mall Group přešlo pod křídla polského Allegra, také došlo ke změně účetního období na klasický kalendářní rok. Firma teď publikovala svou závěrku za přechodné období, tedy od začátku loňského dubna do konce prosince. A podobně jako i rok předtím dále pokračovala v negativním vývoji.

Během posledních loňských devíti měsíců dosáhlo CZC tržeb z prodeje zboží ve výši 3,86 miliardy korun, což představuje pokles o 3,2 procenta oproti stejnému období předchozího roku. „Jedná se o menší pokles, než jaký zaznamenal trh. Díky tomu CZC zvýšilo svůj tržní podíl v hlavních kategoriích,“ popisuje společnost v závěrce. Česká e-commerce přitom během loňského roku klesla o dvanáct procent.

Jako primární příčiny propadu firma označuje zejména snížení poptávky zákazníků, zapříčiněné rostoucí inflací, ceny energií a nepřímo i válku na Ukrajině. Také uvádí předzásobení zákazníků s elektronikou v průběhu pandemie. CZC, které podle žebříčku CzechCrunche patří mezi pět největších internetových prodejců v zemi, zároveň uvedlo, že celkový počet objednávek mezi dubnem a prosincem meziročně klesl o osm procent. Odbavilo jich přitom přibližně 900 tisíc.

Čistý obrat CZC ve sledovaném období dosáhl výše 4,09 miliardy korun a výsledek hospodaření během devíti loňských měsíců dosáhl záporných 79 milionů korun. Ve fiskálním roce končícím v březnu (tedy za celých dvanáct předchozích měsíců) přitom ztráta dosáhla 26,8 milionu korun. Rok předtím přitom vykázalo zisk, ve kterém se ale udrželo jen jeden rok.

Podobně negativní vývoj se týká i mateřské Mall Group. Obchod mezi českými vlastníky – v triu PPF, Daniel Křetínský–Patrik Tkáč a Rockaway Jakuba Havrlanta – a novým polským akcionářem byl oficiálně dokončen loni v dubnu. Ředitel skupiny Jakub Střeštík přiznal, že ziskovost v jeho prioritách ani nebyla.

Na podzim ale po dalších neuspokojivých výsledcích Allegro představilo kroky, jak byznys původem české e-commerce skupiny zlepšit. Mimo jiné začít s hlubší integrací a propojením jednotlivých systémů a trhů, kde Mall Group a Allegro působí. Allegro také koncem loňska přiznalo, že za skupinu zaplatilo příliš a z její hodnoty odepsalo dvanáct miliard korun, kvůli čemu se účetně ponořilo do obří ztráty.

Začátkem letoška pak mělo dojít k propuštění čtyřiceti procent pracovníků IT oddělení samotného Mallu. A zatímco Allegro v Polsku i přes ochlazení trhu vyrostlo, Mall Group loni zůstala v miliardové ztrátě. Došlo také na další personální změny – skupina po necelém roce změnila svého ředitele, kdy Jakuba Střeštíka vystřídal Jean Charreteur. Po deseti letech v CZC zároveň odešla také Jitka Dvořáková, jejíž pravomoci přebral i právě Charreteur.

Diskuze (0)

Novinka

Anonym