David Pavliska z Revolutu: V Česku cílíme na stovky tisíc uživatelů. Chystáme lokalizaci i česká čísla účtů
O žádném fintechu se ve světě nemluví tak jako o Revolutu a je pro to jednoduchý důvod. Jedná se o jeden z nejrychleji rostoucích startupů v Evropě, který za necelých tři a půl roku dokázal nabrat už 3 miliony uživatelů a přes 330 milionů dolarů v investicích. I díky tomu Revolut mění zaběhnuté pořádky v konzervativním bankovním světě a stále větší oblibu si získává také v Česku, kde jsou lidé na využívání moderních technologií při správě financí nebo placení zvyklí. Jelikož tu počet uživatelů během léta dosáhl téměř na čtyřicet tisíc uživatelů, najal Revolut nového country manažera Davida Pavlisku. Podle jeho slov tím rychle rostoucí fintech potvrdil, že je pro něj český trh důležitý.
Sedmadvacetiletý David Pavliska od října sídlí v pražském coworkingu HubHub, odkud komunikuje s londýnskou centrálou Revolutu a předává jí informace o tom, co se na českém trhu děje. Hned od svého jmenování aktivně pracuje na tom, aby si mohli začít čeští uživatelé na své účty v Revolutu posílat třeba i výplaty, a plánuje rozvíjet spolupráce s kýmkoliv, koho zajímají inovace a moderní fintechová řešení. V hledáčku mu aktuálně uvízly například největší české e-shopy.
Na co všechno se můžeme od Revolutu ještě těšit a co otevření české pobočky vlastně znamená, jsme se v našem rozhovoru ptali právě Davida Pavlisky.
Když má teď Revolut v Česku otevřenou oficiální pobočku, co to pro českého uživatele znamená?
Znamená to především fakt, že český trh je pro nás prioritní. Chceme tu naše služby lokalizovat a dále rozvíjet, abychom přinesli zákazníkům stejný zážitek jako ve Velké Británii, Francii a na dalších trzích.
Jaká je vlastně tvoje pozice v Revolutu? Komu se zodpovídáš a co všechno máš možnost ovlivnit?
Primárně jsem business developer, takže mám za úkol navazovat nové obchodní spolupráce, ale zároveň řeším komunikaci s médii a částečně marketing, byť to jsou již oblasti, které se dělají z velké části v Londýně. Klíčová je pro mě nyní hlavně lokalizace a také rozhodování o tom, co na českém trhu funguje a co budeme dál rozvíjet a co naopak ne.
Můžeš z pražské kanceláře ovlivnit, jak se bude vyvíjet celý produkt Revolutu?
Na produkt jako takový můžu zasílat návrhy a podněty, ale jinak ho pochopitelně řídí centrální produktový tým v Londýně. Jednotliví country manažeři nicméně budou mít stále větší autonomii a já můžu například významně ovlivnit, jestli budeme mít v Revolutu přiřazená česká čísla k účtům. Aktuálně vyjednávám s bankami, abychom česká čísla k účtům získali co nejdříve. Už dnes je možné zasílat prostřednictvím IBANu koruny, ale jde o zahraniční platbu, protože peníze máme uložené ve Velké Británii u Lloyds nebo Barclays. Brzy bychom se však měli dohodnout s institucí, která nám poskytne pro naše české uživatele také lokální účty.
K tomu se ještě dostaneme, nicméně mě zaujalo to navazování nových obchodních spoluprací. S kým by u nás vlastně Revolut chtěl nebo mohl spolupracovat?
Zajímají nás všichni, kdo jsou otevření novým inovacím a chtějí zlepšit to, jak Češi hospodaří s penězi. Máme například byznysové účty s otevřenými API, na které lze napojovat různé služby jako například Slack, Xero, FeeAgent nebo Zapier. Aktuálně také vyjednáváme s několika největšími českými e-shopy, pro které je naše služba zajímavá. Pracujeme na tom, aby se v budoucnu dalo v e-shopech platit přes tlačítko Revolut, podobně jako u PayPalu nebo Apple Pay. V rámci naší další služby bude také možné sbírat a nabízet různé slevové kupony, když s námi platíte. Možností je mnoho.
Do jednoho z nejrychleji rostoucích startupů v Evropě přicházíš z Fincentra a předtím jsi působil v Home Creditu, kde jsi pracoval na platebním řešení Lymet. Jaký to je rozdíl?
S Revolutem to nejde příliš porovnávat. Lymet sice byla inovativní a progresivní metoda, která se však zaměřovala jen na konkrétní druh odložené online platby. Revolut je proti tomu komplexní řešení pro všechno, co se týká financí. Společným znakem je tedy určitě inovace a fintech, ale jinak to příliš srovnávat nejde. V Revolutu pracujeme v úplně jiném měřítku, máme širší portfólio služeb. Lymet by vlastně mohla být jedna dílčí služba Revolutu.
Kolik má dnes Revolut uživatelů?
Globálně už máme více než 3 miliony uživatelů a v České republice to je zatím přes 40 tisíc a dále rosteme. Tento týden, jen během pondělí a úterý, přibylo již přes 600 nových uživatelů.
Původní plány přitom v Česku byly, že chcete do konce roku získat 100 tisíc uživatelů. A kolem 40 tisíc jste se pohybovali už v létě. Nedaří se tolik růst?
Jelikož jsem v Revolutu teprve krátce, můžeme se o růstu uživatelů v Česku pobavit za pár týdnů nebo měsíců, až budeme moci vyhodnotit, jak se nám daří po otevření lokální pobočky, protože tu dosud žádná nebyla. Nyní rosteme pěkně, přibývají nám stovky uživatelů denně, ale nejde nám jen o kvantitu, ale také o kvalitu. Velmi nám záleží na spokojenosti našich zákazníků, právě oni pak Revolut doporučují dále.
Například na Maltě obsluhujete už 10 % populace. Je to reálné i u nás?
Podle mě je to naprosto reálné. Deset procent z potenciálních uživatelů Revolutu je u nás zhruba 800 tisíc. Já si na to věřím, protože jsem přesvědčený, že Revolut je nejlepší služba na správu vlastních financí. Navíc to nutně neznamená, že bychom o nové klienty museli soupeřit s bankami a brát jim jejich zákazníky. Revolut slouží i jako vhodný doplněk ke klasickému bankovnímu účtu.
Jak se vlastně díváte na vaší pozici vůči tradičním bankám? Chcete, aby od nich klienti nakonec přecházeli k vám, nebo se spokojíte s pozicí doplňující služby s tím, že si lidé mají účet v bance ponechat?
Dnes už jsme de facto schopní pokrýt všechno, co umí běžný bankovní účet, a přidáváme k tomu několik funkcí navíc, jako je například vedení účtů až v pětadvaceti měnách zdarma nebo převody měn za mezibankovní kurz. Do budoucna by bylo určitě fajn, kdyby všichni používali pouze Revolut, ale samozřejmě zatím nejsme banka, takže nedokážeme nabídnout například úvěr nebo hypotéku. Počítám, že pro některé uživatele stále zůstaneme doplňkem, ale typicky mladším zákazníkům dokážeme banku už nyní zcela nahradit.
Jak jsi již zmínil, první věc, kterou jsi pro Česko slíbil, jsou účty s českými IBAN kódy. Kdy to bude a co to pro uživatele vlastně bude znamenat?
Usilovně na tom nyní pracujeme, protože to není úplně jednoduché. Musíme se domluvit s některou bankou, která je schopna poskytnout alespoň virtuální české účty, což znamená, že nemusí jít nutně o českou banku. Taková banka ale musí mít kapacitu na vytvoření aktuálně zhruba 40 tisíc nových účtů a ne všechny banky tuto technologii nabízí. Nicméně chceme, aby bylo vše pro české uživatele ještě komfortnější a nemuseli za převod platit vůbec nic. Výsledkem bude, že si Češi budou moci na Revolut nechat posílat třeba svou výplatu, zdarma a bez poplatků.
Už jsi zmínil také to, že chystáte lokalizaci Revolutu. Znamená to, že bude aplikace v češtině?
Doufám, že brzy ano. Také na tom nyní pracujeme. Pro naši další expanzi a rozšiřování je to důležité, ale prioritu nyní mají v tomto ohledu větší trhy.
Také jsi hlásil, že chceš pozvednout správu financí Čechů na novou úroveň. Co všechno pro to chcete dělat?
Typický příklad je náš budgeting, díky kterému máte přehled o tom, kolik peněz a za co utrácíte. Nabízíme osobní správu financí, kde okamžitě vidíte, kolik peněz jste utratili v restauracích, kolik za potraviny, dopravu a podobně. V aplikaci se výdaje automaticky řadí a je možné si nastavit celkový budget, kdy vás při jeho překročení Revolut upozorní, abyste jej nepřekročili. Nově nyní zavádíme nastavení limitu pro jednotlivé kategorie, takže si budete moci nastavit, že například v restauracích měsíčně neutratíte více než 5 tisíc korun, a aplikace to za vás ohlídá.
Největší přidaná hodnota Revolutu je, že máte prakticky neustále v reálném čase přehled o svých výdajích, což velmi souvisí právě s finanční gramotností, kterou chceme i v Česku zlepšovat. Souvisí s tím i to, že nemáme žádné skryté poplatky nebo něco podobného, a uživatel má transparentní přehled o všech pohybech na účtu.
V tomto ohledu vám podle ohlasů uživatelů ostatně dobře fungují také tzv. trezory (Vaults), kde si uživatelé mohou jednoduše šetřit peníze. Máte s nimi nějaké další plány?
Trezory jsou velmi populární a fungují na klasickém principu, kdy přijdete z nákupu a zbývá vám v kapse dvacetikoruna, kterou hodíte do prasátka. Revolut tohle umí dělat automaticky a z každé transakce vám strhne určitou částku a pošle ji do spořicího trezoru. Připravujeme, že si k jednotlivým trezorům budete moci přiřadit konkrétní obrázek, na co například šetříte, ať už to je dovolená, nový televizor nebo třeba peníze na charitu.
Co chystáte dalšího?
Připravujeme obchodování s deriváty. Vše bude opět jednoduše integrováno do naší aplikace a nákup, držba i prodej akcií bude stejně jednoduchý, jako když si dnes přes Revolut kupujete kryptoměny. Chtěli bychom tuto službu představit začátkem příštího roku. Možnosti obchodování s akciemi se budou lišit podle typu účtu. Majitelé účtů Standard budou mít například omezení na jeden nákup měsíčně, účty Premium a Metal pak neomezeně a bez poplatku za transakce, avšak v rámci standardního měsíčního poplatku.
Revolut mě tedy na pozadí propojí se svým brokerem, který za mě akcie nakoupí a mně okamžitě přistanou v aplikaci. Kdo je v tu chvíli vlastně bude reálně držet. Bude to Revolut?
Je ještě příliš brzy na diskuzi o konkrétní mechanice fungování, ale nejspíše bude celý proces automatizován, nebude se tedy jednat o klasického lidského poradce. Naším cílem je poskytnout zákazníkům přímý přístup do obchodování s akciemi.
Pro uživatele tedy bude nákup akcií velmi snadný. Budete řešit i nějakou osvětu, jak s nimi nakládat a obchodovat? Přeci jen akciový trh není jednoduše dostupný pro všechny uživatele z určitých důvodů.
Stejně jako u všeho, co děláme, budeme i v tomto případě postupovat krok za krokem tak, aby to bylo pro zákazníka co nejvíce srozumitelné a snadné. V současnosti používané platformy pro obchodování jsou příliš složité. Nebudeme od prvopočátku hned nabízet komplikované finanční nástroje. Pravděpodobně začneme s americkými akciemi, to znamená, že uživatelé budou moci nakoupit akcie firem jako Apple nebo Amazon, později by mohly přijít na řadu ETF deriváty.
Jak vám zatím funguje kovová karta?
V Česku naší kovovou kartu s účtem Metal používá zhruba 1 tisíc uživatelů. Je o ní obrovský zájem, na čekací listině je zhruba 25 tisíc lidí, které bychom chtěli do konce roku odbavit. Jedna věc je, že karta dobře vypadá a i pro nás je oproti standardním kartám velmi náročná na výrobu, pro klienta je také dražší, avšak má zároveň kvalitní cestovní pojištění, concierge servis, připravujeme přístup do zhruba tří tisíc letištních salónků po celém světě, cashback až do výše 1 % z každého nákupu nebo doručení zdarma do 72 hodin kdekoliv po světě, když ji ztratíte.
Nekonečným tématem je v souvislosti s Revolutem Apple Pay. Už dlouhé měsíce slibujete, že „coming soon“, ale stále nic. Jak to bude s Apple Pay v Revolutu? Vypadá to, že vás předběhnou i české banky. Má pro vás vůbec taková služba prioritu?
Nemohu to vzhledem k probíhajícímu vyjednávání podrobněji komentovat, ale je to jedna z mnohých nových funkcionalit, které připravujeme ke spuštění. Není to však tak, že by způsobila zásadní změnu v používání našich služeb. Víc k tomu v tuto chvíli sdělit nemohu.
Jak bude vlastně vypadat budoucnost placení? Zbavíme se díky službám jako Apple Pay fyzických karet?
Já jsem i do budoucna zastáncem fyzické platební karty, zejména z toho důvodu, že chci mít možnost zaplatit, i když se mi vybije telefon. Navíc karta je také symbolem určitého společenského postavení a když máte hezkou peněženku, chcete v ní mít i hezké karty, což ostatně dokazuje naše kovová karta Metal. Fyzická karta navíc umí mnoho dalších věcí, vedle pojištění si na ni můžete například nahrát pražskou Lítačku.
V aplikaci vám pak zatím ještě šedivě svítí položka Credit. O co půjde?
Jedná se o úvěry, které jsou však zatím dostupné pouze ve Velké Británii.
Další otázka je tedy jasná: kdy se z Revolutu stane banka?
O bankovní licenci máme zažádáno v Litvě a chceme do budoucna nabízet našim klientům všechno, co budou potřebovat, ať už to jsou například právě úvěry, investiční produkty a další. Časově ale momentálně nedokážeme předpovědět, kdy se tak stane.
Sledujete tuzemskou konkurenci, například český fintech Twisto?
Popravdě to příliš nesledujeme, respektive příliš neřešíme, kdo pro nás je, nebo není konkurence. Podle mě má každá služba svého klienta, ať už jde o zmíněné Twisto nebo klasické banky, a uživatelé mohou používat klidně všechny tři služby najednou. Banky ani Twisto nicméně nemají globální přesah jako Revolut. Nikomu se ještě nepodařilo postavit globální banku, kde byste mohli přijít na jednu pobočku v Hongkongu a na druhou v Londýně a stále obsluhovat jeden a ten samý účet. U Revolutu to funguje, takže ať už přiletíte do Londýna, Hongkongu, Singapuru, Prahy, Paříže nebo New Yorku, všude máte stejný bankovní účet a obsluhuje vás stejná společnost. Funguje to v tomto ohledu stejně jako třeba Uber. Navíc my nemáme žádné fyzické pobočky, ale všechno řešíme přes mobilní aplikaci.
Sice se chlubíte tím, že jste globální služba, ale zatím nejste na klíčových a velkých trzích, jako jsou Spojené státy nebo Japonsko. Kdy se tam dostanete?
Naše služby a karty už můžete na všech těchto trzích používat a dále platit ve 150 měnách po celém světě. Co se týče otevření účtu na trzích, jako jsou Spojené státy, Kanada, Austrálie, Hongkong a Singapur, tak jsme těsně před spuštěním. Otevřít účet si půjde velmi brzy i v těchto zemích. V USA už máme aktivní tým, kde je na čekací listině zhruba 40 tisíc lidí. Brzy přineseme bližší informace. Nyní každý měsíc otevíráme 250 tisíc nových účtů a příští rok cílíme na 10 milionů uživatelů.