Dekonstrukce životopisného snímku. Film Tesla o geniálním vynálezci je stejně unikátní jako jeho hrdina
Když v novém filmu o srbsko-americkém vynálezci poprvé uvidíme zátylek a záda velkého Nikoly Tesly, připadá nám, jako by se vznášel. Až o několik vteřin později zjistíme, že jen jezdí na bruslích a že mu to příliš nejde. Ačkoliv vzápětí začne hlas vypravěčky (dcery bankéře J.P. Morgana, Anne) popisovat Teslovo dětství a myšlení, v tomto prvním momentu se objeví jedna z hlavních metafor snímku: vynálezce neustále až bláhově usiloval o něco víc, ale okolní svět mu to nedovolil.
Životopisný film je na jednu stranu prestižní žánr s dlouhou historií, na druhou si kvůli tomu vypěstoval velmi rigidní schéma. Místo toho, aby se způsob vyprávění a děj řídily podle historické postavy, bývá tomu spíše naopak, takže výsledné snímky často působí velice rutinně, na pomyslném seznamu si odškrtávajíc jednu významnou životní událost za druhou.
Film Tesla některá z naprosto základních, takřka nevyhnutelných pravidel dodržuje, jiná ale okázale porušuje. Zatímco tedy představí některé důležité postavy a momenty vynálezcova života, pravidelně narušuje jinak realistický tón nebo ironicky komentuje vlastní nepřesnosti (aby jiné zase zatajil). Obě polohy přitom slouží obecné vizi snažící se enigmatičnost, vizionářství a význam svého hrdiny zkoumat všemi dostupnými prostředky.
Nelze přitom ignorovat jednoduchý fakt: bez Tesly by nevznikla Tesla. Je otázkou, zda zakladatelé elektrické automobilky, kterou dnes vede Elon Musk, svou firmu pojmenovali na počest autora vynálezu, bez něhož by nemohla existovat, nebo poněkud domýšlivě, aby si ji lidé spojovali s geniálním inženýrem, který změnil svět. Film s Ethanem Hawkem vyvolává podobnou otázku, tedy jestli opravdu postihuje něco hlubšího, nebo je jen povrchní manýrou.
Určité kvality zpracování jsou nepopiratelné. Ethan Hawke má jako Nikola Tesla magnetické charisma, Ebon Moss-Bachrach jako jeho asistent Szigeti, Kyle MacLachlan jako Thomas Edison i další na relativně malé ploše dokáží nabídnout zajímavé postavy. Kamera často pracuje s velmi strohým svícením nebo scény naopak zalévá ostré světlo vytvářející silné kontrasty a až snovou atmosféru historie. To doplňují dramatické jízdy kamery a nezvyklé perspektivy.