Internetová skupina Mall Group prozradila, co znamenají její černá čísla. Skončila v malém provozním zisku

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

mall-cz-pobocka

Foto: Mall.cz

Pobočka Mall.cz

0Zobrazit komentáře

V internetové skupině Mall Group se už delší dobu uklízí před plánovaným velkým prodejem. Je veřejným tajemstvím, že trojice současných akcionářů minimálně několik měsíců intenzivně jedná o prodeji velké skupiny e-shopů, přičemž před časem poněkud překvapili, když po letech v miliardových ztrátách oznámili, že se jim podařilo dosáhnout na černá čísla. To byl před případným prodejem dobrý signál, avšak Mall Group ještě tehdy nechtěla říct, co ta černá čísla vlastně znamenají. Nyní je pro CzechCrunch upřesnila.

„Černá čísla zatím nemůžeme nijak konkretizovat, protože jde o předběžné neauditované výsledky, u kterých může dojít ještě k částečné korekci,“ znělo z Mall Group v květnu, kdy internetová skupina oznámila, že v uplynulém roce vygenerovala obrat ve výši 20,7 miliardy korun a vyrostla tím pádem o 26 procent. Současný výkonný ředitel Jan Hanuš, který od svého lednového nástupu prakticky není na veřejnosti vidět, si výsledky pochvaloval.

„Ozdravili jsme téměř všechny poměrové ukazatele, provedli důslednou revizi byznys modelu, zefektivnili logistiku. (…) Rovněž jsme zrevidovali fixní a interní náklady. Věděli jsme tedy, že výsledek bude meziročně výrazně lepší, ale i tak jsme naše vlastní očekávání o 500 milionů překonali,“ popisoval Hanuš, který na místě výkonného ředitele nahradil Oldřicha Bajera, který skončil už loni v létě.

Oznámení o dosažení černých čísel za uplynulý rok, v němž celý svět e-commerce významným způsobem nakopla pandemie, přitom mnoho pozorovatelů překvapilo. V předchozím roce totiž činila ztráta Mall Group 1,7 miliardy korun, přičemž ještě v létě roku 2020 tehdejší šéf Oldřich Bajer hlásil, že do černých čísel se Mall Group pod jeho vedením plánuje obrátit až za dva roky, tedy v roce 2022. Vzápětí však na svém místě nečekaně skončil.

jan-hanus_ceo-mall-group

Foto: Mall Group

Jan Hanuš, výkonný ředitel Mall Group

Internetová skupina, pod níž patří e-shopy Mall.cz, CZC.cz či Vivantis, nakonec zvládla na dlouho kýžený cíl dosáhnout o něco rychleji. Obraz s černými čísly nicméně poněkud narušila výroční zpráva finanční skupiny PPF, jež je jedním z akcionářů Mall Group. Drží v ní 40 procent, stejně jako EC Investments Daniela Křetínského a Patrika Tkáče. Zbylá pětina včetně řídící role patří Rockaway Capital Jakuba Havrlanta.

Ve výroční zprávě PPF, která hodnotila uplynulý rok 2020, se objevilo, že tržby Mall Group skutečně přesáhly 21 miliard korun, avšak v kolonce ztráty svítila částka 1,2 miliardy korun. Je třeba uvést, že PPF má o tři měsíce posunutý fiskální rok, takže čísla by s údaji, které oficiálně komunikuje Mall Group, neměla úplně přesně sedět. Internetová skupina nicméně v reakci na výroční zprávu PPF ve vyjádření pro CzechCrunch vše upřesnila.

„Platí to, co jsme komunikovali v květnu. Mall Group zaznamenala v uplynulém obchodním roce poprvé pozitivní zisk EBITDA, tedy je v černých číslech. Šlo o přelomový rok, kdy se nám podařilo vygenerovat obrat za zboží včetně partnerského prodeje ve výši 20,7 miliardy korun, což představuje meziroční nárůst o 26 %. Provozní zisk EBITDA činil 10 milionů korun,“ uvedla tisková mluvčí skupiny Pavla Hobíková.

Zatímco výroční zpráva PPF pracuje s výsledkem hospodaření (net income), Mall Group ve své komunikaci o černých číslech mluvila o zisku EBITDA, tedy provozním výsledku před odečtením úroků, daní a odpisů. Pavla Hobíková zároveň upozornila, že jelikož PPF ve svých výsledcích pracuje s jiným fiskálním rokem, do čísel zahrnovala slabší první kvartál roku 2020, zatímco Mall Group ho nepočítá, naopak ve výsledcích reflektuje silnější první čtvrtletí letošního roku (fiskální rok má Mall Group od dubna do března).

Insideři z e-commerce trhu se shodují, že na tom, jak vysoký je oznámený provozní zisk Mall Group, nemusí zase tolik záležet. Do odpisů a dalších parametrů lze zahrnout klidně stamilionové položky a v čistých číslech tak Mall Group i za uplynulý rok zůstala ve ztrátě. Samotný provozní zisk nicméně může značit minimálně to, že je Mall Group na dobré cestě. Je přitom evidentní, že ve skupině došlo pod novým vedením i v rámci přípravy na potenciální prodej k velkému úklidu.

Ze skupiny byly vyčleněny dosud nevýdělečná internetová televize Mall.tv a také ztrátový online supermarket Košík.cz, který mohl ušetřit ve výsledovce Mall Group několik stovek milionů korun. Své výsledky sice Košík již nějakou dobu nezveřejňuje, ale očekává se, že jeho ztráta i nadále činí řádově několik stovek milionů korun. Jeho budoucnost je mimo Mall Group i mimo skupinu PPF, která by měla svůj 40% podíl přenechat Danielu Křetínskému a spol.

Na svou budoucnost čeká také celá Mall Group. Již několik měsíců se intenzivně spekuluje o tom, zda ji současní akcionáři umístí na burzu, nebo někomu prodají. V e-commerce kuloárech se mluví o tom, že je na spadnutí dohoda s polským internetovým obrem Allegro, který by mohl za českou skupinu e-shopů zaplatit několik jednotek miliard eur, avšak oficiálně nechce žádná ze zainteresovaných stran vyjednávání komentovat.