Deprese a úzkosti stojí ekonomiku bilion dolarů ročně, wellbeing na pracovišti se nevyplatí podcenit
Starost firem o psychické zdraví zaměstnanců už není vzácnost. Šetřit na něm v době krize může přinést ještě větší problémy.
Foto: Depositphotos
Civilizace za sebou – a možná ani před sebou – nemá po psychické stránce úplně nejlepší léta. Světová zdravotnická organizace už vyhlásila, že dlouho očekávaný konec vleklé pandemie je na dohled, a tak se životy mnohých vracejí do předchozích kolejí. Přesněji řečeno, do starých pracovních kolejí. Zaměstnavatelé by ale neměli předpokládat, že jejich svěřenci zůstali traumatickým obdobím neposkvrněni.
Myšlenka, že lidé ve firmách stojí na prvním místě, je i centrální pro sérii akcí CzechCrunche s názvem People First. Už v pondělí 5. prosince v ní pokračujeme a tentokrát probereme hlavní výzvy pro příští rok: generaci Z a její pracovní návyky, změny ve firemní kultuře nebo právě wellbeing v práci. Hovořit přijdou třeba Peter Hajduček z Footshopu, Karolína Čumriková z HeyFomo.cz, nebo Chádí El-Moussawi z Terap.io.
S tím, jak se zaměstnanci vracejí do kanceláří, mohou být patrnější jejich nespokojenost z práce, případně psychické potíže, které si z pandemické doby přinesli. Ostatně z kompletního home officu to pro některé (jako třeba zaměstnance Twitteru) může být tvrdá otočka o 180 stupňů.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs-
Právě hybridní pracovní systém, tedy pracovní doba minimálně z části trávená doma, se přitom pro mnohé firmy stal standardem. Vychází to například z průzkumu české společnosti Behavera, která je zároveň partnerem akce People First. Tři čtvrtiny z firem, které oslovila, fungují právě v tomto režimu.
Průzkum od PwC na to konto přidává, že pracovníci, kteří nemohou fungovat na dálku, také mnohem méně často než ostatní uvádějí, že je jejich práce naplňuje, že věří, že se jejich tým stará o jejich pohodu, že jsou spravedlivě finančně odměňováni nebo že mohou být ve své práci kreativní.
Povolení práce z domova je ale jen jedním dílkem skládačky. Faktem je, že pro každou firmu může fungovat trochu něco jiného. Organizace What Works Wellbeing nicméně definovala pět oblastí, na které by si v tomto směru měli zaměstnavatelé dát pozor. Zaprvé je to samotné fyzické a duševní zdraví, za druhé vztahy s kolegy, za třetí bezpečnost (finanční, fyzická i emocionální), za čtvrté firemní kultura a způsob práce a v neposlední řadě cíle a smysl, které firma má.
Pomoc zaměstnancům, kteří neprožívají nejlepší chvíle, tak může nabýt mnoha podob. V dnešní době už navíc ani nemusí platit otřepané klišé, že peníze na psychický stav zaměstnance nemají vliv. Právě rostoucí spotřebitelské ceny totiž znervózňují dva za tří britských zaměstnanců a tři z pěti tvrdí, že negativně ovlivňují jejich pracovní výkon. Není tak překvapením, že podle průzkumu z letošního května si třetina zaměstnanců chtěla v následujícím roce říct o zvýšení platu.
Miliardové dopady na zdravotní systémy
Nejsou to však jen průzkumy o samotném psychickém zdraví, které by byznysmeny měly znepokojit. Více pragmatické zaměstnavatele možná přesvědčí finanční měřítka. Zatímco na chřipky, horečky nebo jiné fyzické nemoci zaměstnavatelé zpravidla slyší, na ty psychické už méně, přestože jejich efekt není malý. Podle Světové zdravotnické organizace je ročně promrháno v celé populaci přibližně 12 miliard pracovních dní, což znamená ztrátu jednoho bilionu dolarů (23 bilionů korun) v produktivitě kvůli depresím a úzkostem. V každý okamžik podle ní trpí nějakou psychickou poruchou asi 15 % dospělé populace.
Podobná data se přitom ukazují i ve studiích na národní úrovni. Britský veřejný zdravotní systém stojí špatné psychické zdraví pracovníků ročně okolo 12,1 miliardy liber (339 miliard korun). V dánské studii naopak bylo zjištěno, že dobré psychické zdraví má pozitivní vliv na snížení ztráty tamní ekonomiky o 0,9 až 1,3 miliardy dolarů (22 až 30 miliard korun).
Jinými slovy – to jak se zaměstnanci cítí, má přímý ekonomický dopad na to, jak firmě vydělávají (nebo prodělávají). Rady na to, jak wellbeing na pracovišti zlepšit (a jak konkrétně pomoci třeba generaci Z) přinese právě pondělní akce CzechCrunche People First: Trendy a výzvy pro rok 2023, v 17:30 v karlínské Spojce. Více informací a vstupenky najdete ZDE.
Související témata:People FirstPřejít do diskuze
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.
Pokud chcete tento komentář nahlásit, přihlaste se.
Přihlásit seVyplňte své jméno
Chceme diskuze pod články otevřené a respektující, komentovat lze pouze pod jménem, ne anonymně.
Pokud chcete změnit vaše jméno a příjmení, přihlaste se.
Přihlásit se
Cookies
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.