Deset miliard pokořených. Lékárny Benu loni dosáhly na rekord, e-shop vyrostl na 1,5 miliardy

Lékarenský řetězec si pochvaluje i spolupráci s Rohlíkem, zákazníkům nabízí rychlé doručení domů již ze čtyř lokací v Praze a Brně.

Peter BrejčákPeter Brejčák

benu3-min

Foto: Benu

Lékárna Benu

0Zobrazit komentáře

Provozují přes tři sta lékáren a jejich počet pořád roste, stejně tak jako byznysové ukazatele včetně prodejů přes internet. Lékárny Benu představily své hospodářské výsledky za loňský rok, kdy tržby firmy vzrostly o sedmnáct procent na celkem 10,2 miliardy korun a společně s tržbami partnerů zapojených do franšízové sítě dosáhly na 12,5 miliardy. Daří se i online prodejům.

Čísla jsou za období od začátku února 2022 do konce ledna 2023, jak má společnost Benu nastavený svůj fiskální rok. Během něj se lékárenský řetězec rozrostl o čtyřicet lékáren na 344, z toho 105 franšízantů. Letos plánuje otevřít řádově dalších dvacet vlastních lékáren a 35 partnerských lékáren zapojit do franšízové sítě. Benu dále loni pokračovalo v otevírání konzultačních center prevence, celkem jich provozuje už jedenáct z plánovaných čtrnácti.

Samotný e-shop Benu se také postaral o rekordní výsledek, jeho tržby totiž dosáhly na 1,5 miliardy korun. Například konkurenční Pilulka čistě na českém online trhu loni utržila 1,38 miliardy, síť Dr. Max pak přes svůj český e-shop prodala zboží za 2,3 miliardy. Všichni z těchto hráčů proto podle žebříčku CzechCrunche patří mezi největší zdejší online obchodníky. Miliardovým hráčem je také Lékárna.cz, která ale své loňské výsledky zatím nekomunikovala.

Benu si za loňský rok pochvaluje také spolupráci s online supermarketem Rohlík, kterou společnosti uzavřely před pěti lety (nedávno podobnou spolupráci oznámil Košík s Dr. Max). „Naše spolupráce s e-shopem Rohlik.cz byla úspěšná, zákazníci čím dál častěji využívají unikátní kombinaci online nákupu v supermarketu a v lékárně s rychlým doručením až domů, a to již ze čtyř lokací v Praze a Brně,“ popisuje Petr Doležal, generální ředitel lékáren Benu a společnosti Phoenix lékárenský velkoobchod.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Phoenix – jenž je stoprocentním majitelem lékáren Benu – drží pozici nejvýznamnějšího českého distributora léčiv a jeho celkový provozní výkon loni meziročně stoupl o třináct procent a činil 67 miliard korun, z toho byl objem zboží dodaného v rámci logistických služeb výrobcům 39 miliard a tržby distribuce 28 miliard. Společnost na českém trhu zajišťuje zásobování téměř čtyř tisíc lékáren, nemocnic, výdejen zdravotnických potřeb a dalších zákazníků.

Hlavním cílem obou firem pro nadcházející období je pružně reagovat na legislativní změny v národním i evropském měřítku. „Evropská zákonodárství nejsou v tomto ohledu unifikovaná. Přesto EU směřuje připravovanou reformou k řadě společných regulací. Jedná se například o zajištění stejné dostupnosti medikace pro všechny obyvatele nebo o řízení zásob kritických, tedy nenahraditelných nebo nedostupných léků. Změny budou ukládat více povinností a budou způsobovat více nákladů všem hráčům v dodavatelském řetězci,“ dodává Doležal.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Co, kde a za kolik má e-shop prodávat? Nový český startup na to odpovídá díky datům z tržišť

Pokud chce e-shop expandovat do zahraničí nebo vstoupit na marketplace, moc relevantních dat a odpovědí nenajde, říká zakladatel startupu Merchantee.

Peter BrejčákPeter Brejčák

jakub-vraspir-merchanteeStory

Foto: Merchantee

Jakub Vraspír, zakladatel startupu Merchantee

0Zobrazit komentáře

Vyplatí se obchodníkovi vstupovat na marketplace, tedy na online tržiště, které u nás provozuje několik domácích hráčů včetně například Mallu a od letoška také zahraniční giganti jako Kaufland a Allegro? To je otázka doslova často i za milion, odpověď se ale hledá mnohem hůř. Nabídnout ji chce nově vznikající startup Merchantee, jenž získal první investici i první platící zákazníky.

Jakub Vraspír několik let působil v nadnárodní softwarové firmě, kde z pozice obchodního zástupce rychle přesedlal do projektového týmu. Poslední roky pracuje v české společnosti BizMachine, jež z více než stovky veřejných zdrojů sbírá data o všech firmách a díky analýzám dokáže svým klientům nabídnout potenciálně zajímavé informace s využitím například v obchodu.

BizMachine před sedmi lety zakládala trojice Martinů – Ondáš, Nepraš a Lucký – kteří se setkali v konzultační společnosti McKinsey. Právě u nich měl Vraspír možnost pracovat na škále různorodých projektů, kdy například pro T-Mobile a Slovak Telekom budoval akviziční kanály, v Czech News Center diagnostikoval obchodní procesy v rámci přesunu na digitální produkty a třeba Mallu pomáhal budovat marketplace.

„Ať už jsem přišel do výrobní fabriky, telekomunikační firmy, nebo i e-commerce společnosti, všude jsem dokázal říct něco chytrého,“ směje se Vraspír, když svůj příběh vypráví. Oborová různorodost jej ale pomalu přestávala bavit a rozhodoval se, kterým směrem se zaměří, aby klientům dokázal nabídnout o to větší přidanou hodnotu. Volba padla na e-commerce, kde i díky Mallu získal vhled do rychle rostoucího trendu, zmiňovaného nástupu online tržišť.

jakub-vraspir-merchantee-2

Foto: Merchantee

Jakub Vraspír, zakladatel startupu Merchantee

„Kolem e-shopů působí mnoho firem, které jim pomáhají řešit nastavení cen, marketing, optimalizaci skladů či logistiky i ERP. Hledal jsem ale takové řešení, jež by dokázalo odpovědět na mnohem základnější otázky. Konkrétně co, kde a za kolik má obchodník prodávat,“ vyjmenovává Vraspír.

Tři měsíce strávil analýzou trhu, žádné takové řešení ale nedokázal najít, což jej přivedlo k myšlence, že se to pokusí vyřešit vlastním produktem. Začal objíždět manažery a ředitele e-shopů, kterým se takový nápad pozdával. Obchodníci totiž již často mají data a dokážou si vypočíst, které produkty a za kolik mají prodávat na trzích, kde působí. Pokud ale chtějí růst například do zahraničí, moc možností, jak tyto odpovědi zjistit, nenajdou. „Buď mohou googlit, nebo se obrátit na agentury, ale ani ty často reálná data nemají,“ říká Vraspír.

A tak se zrodil analytický nástroj Merchantee, v němž se obchodníci mohou podívat například na to, jaká je poptávka po jednotlivých produktech v daných kategoriích a jak se vyvíjí, sledovat trendy, dělat si analýzu konkurence či načerpat další informace. Plánuje se zaměřit právě na marketplacy, z nichž sbírá data i o tom, kolik produktů se prodává, jaká je zákaznická spokojenost, na které pozici ve vyhledávačích se produkty zobrazují a jaký je obecný potenciál. Aktuálně taková data nabízí z Allegra a Heureky, v plánu má přidat i třeba Mall či Amazon.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

S nápadem Vraspír zašel za jedním ze zakladatelů BizMachine Martinem Ondášem. Zaujal jej natolik, že společnost do nově vznikajícího startupu vstoupila jako andělský investor a zároveň technologický partner. „Jakubův koncept odpovídal přímým potřebám e-shopů různých velikostí, což dokazoval již v prvních rozhovorech s potenciálními zákazníky,“ komentuje pro CzechCrunch Ondáš.

Pro BizMachine byl zásadním faktorem pro podporu projektu potenciální trh se stovkami tisíc e-shopů nejen ve střední Evropě. „Zároveň se ukazuje, že právě teď je pro projekt jako Merchantee správný čas, protože hodně e-shopů začíná systematicky řešit marketplacy jako důležitý kanál,“ doplňuje Ondáš.

Celková investice od BizMachine dosáhla řádově středních stovek tisíc korun, a to i ve formě know-how v oblasti datového inženýringu, za což Merchantee během tří měsíců vyvinul takzvaný minimální životaschopný produkt (MVP) a dokázal akvírovat první platící zákazníky. Za první dva měsíce od spuštění má jít o přibližně dvacet klientů, jedním z nich je například stomilionový fitness e-shop Aktin.cz.

martin-ondas-bizmachine-boxed

Foto: Dominik Wünsch/BizMachine

Martin Ondáš, spoluzakladatel BizMachine

Merchantee svůj produkt staví na celosvětovém trendu online tržišť, která mají na jednotlivých trzích běžně dominantní pozici – ať už jde o Amazon ve Spojených státech či Německu, eMag v Rumunsku, ale také Allegro (mateřská společnost české Mall Group) v Polsku. V Česku zatím marketplacy stojí jen za jednotkami procent všech e-commerce prodejů, podle některých ale bude jejich význam do budoucna růst.

Data od jednotlivých provozovatelů tržišť Merchantee sbírá různými způsoby. „Někteří hráči se data nebojí poskytovat a vnímají to jako přidanou hodnotu, aby k sobě nalákali relevantní prodejce. U ostatních využíváme různé matematické a statistické modely, které nám pomáhají predikovat prodeje s velkou přesností, umožňují nám je v čase zpřesňovat a našim uživatelům dodat klíčová data pro většinu evropských zemí,“ přibližuje Vraspír s tím, že ani na globálním trhu neexistuje dostatečně jednoduchý nástroj určený i menším a středním obchodníkům, který by dokázal data za všechny tyto platformy dostat na jedno místo.

„Chceme fungovat jako kopilot pro všechny online prodejce. Konsolidujeme data z celé Evropy, aby si obchodníci dokázali propojit prodejní účty, nahráli produktové portfolio pro reporting a to vše kombinovali s daty o konkurenci, trendech a predikcích. Pak jim dokážeme poradit, kam mají expandovat a následně, jak na daném trhu uspět,“ popisuje Vraspír.

Kromě otevření klasického investičního kola, kde bude startup poptávat prostředky na další rozšíření produktu a regionální stopy, na Merchantee čeká splnění základního cíle, kterým chce dokázat, že na trhu zvládne uspět. „Milník je třicet platících zákazníků v Česku a pět v Polsku, abychom si ověřili, že poptávka po takovém nástroji existuje i za hranicemi. A pak to rozběhneme pořádně,“ dodává Vraspír.