Košík.cz začíná s Dr. Maxem prodávat léky. Říká, že chce mít levnější lékárnu než Rohlík a spol.

Objednat si léčivé přípravky či zdravotnické potřeby bude možné s běžným nákupem potravin. Košík slibuje doručení od tří hodin.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

kosik-kuryr

Foto: Košík.cz

Kurýr online supermarketu Košík.cz

0Zobrazit komentáře

Online supermarket Košík.cz spouští službu, o které mluvil už před lety. Díky spolupráci s českou lékárenskou sítí Dr. Max do své nabídky poprvé zařazuje také volně prodejné léčivé přípravky a zdravotnické prostředky, které si půjde objednat společně se standardním nákupem potravin a dalšího zboží. Předchozí šéf Košíku Tomáš Jeřábek o podobném plánu mluvil od chvíle, kdy lékárnu ve svém online supermarketu spustil v roce 2018 konkurenční Rohlik.cz. Ten zase spolupracuje se sítí Benu. Košík ho chce nyní předběhnout alespoň tím, že bude mít ceny léků a dalšího zboží v lékárně o několik procent levnější.

„Lékárna byla skutečně jeden z dlouhodobých rozvojových projektů. Jenže před ní stály v roce 2018 desítky jiných, které byly pro fungování Košíku důležitější. A samozřejmě některé z nich bylo třeba pozastavit nebo dokonce škrtnout ve chvíli, kdy začala pandemie. Pro mě osobně je spuštění lékárny a vůbec to, jakým způsobem se našemu týmu podařilo takto komplexní projekt letos po manažerské, logistické i IT stránce realizovat, skvělým důkazem, že Košík teď šlape, jak potřebujeme,“ říká pro CzechCrunch současný šéf Košíku Ivan Utěšil.

Jednatřicetiletý manažer převzal vedení Košíku loni poté, co se stali majoritními akcionáři Daniel Křetínský a Patrik Tkáč. Česko-slovenské duo miliardářů odkoupilo podíl od investiční skupiny PPF a převzalo nad online supermarketem kontrolu. Jejich cílem je spolu s novým vedením i akcionářem v podobě Makra Košík transformovat a vyvést z dlouhodobé ztráty, která jen v loňském roce přesáhla 400 milionů korun. Jedním z dílčích kroků je také rozšiřování sortimentu, díky kterému chce firma oslovit ještě více domácností.

V první fázi se do nabídky Košíku dostane 2 300 nejprodávanějších léků a doplňků stravy či zdravotnických pomůcek. Objednat si spolu s běžným nákupem bude možné volně prodejné léky, vitamíny i specifické zboží pro miminka, seniory či zvířata. Přilákat chce prý šíří sortimentu, jeho měsíčními obměnami podle aktuální sezony a potřeb zákazníků a rovněž privátními značkami Dr. Max. Ty mají u vybraných produktů představovat nejlepší alternativu v poměru ceny a kvality.

utesil-kosik

Foto: Košík.cz

Ivan Utěšil, výkonný ředitel supermarketu Košík.cz

Zásadní roli má hrát také cena. „Díky spolupráci s Dr. Maxem máme šanci nabídnout nejlepší ceny mezi online supermarkety. Chceme být v hladině asi pěti procent pod cenami naší přímé konkurence u srovnatelných produktů. To ostatně zapadá do naší celkové strategie, kterou jsme přijali vůči kamennému retailu: základní neakční zboží u nás je každý den za srovnatelnou nebo nižší cenu,“ potvrdil pro CzechCrunch CEO Košíku Ivan Utěšil.

Přímou konkurencí, o které mluví, je přitom v Česku jednoznačně Rohlík. V aktuálním srovnání je například u dlouhodobě nejprodávanějších produktů typu Paralen, Acylpyrin, Olynth či Muconasal v některých baleních Košík skutečně zhruba o pět až patnáct procent levnější než jeho konkurent. Neplatí to však pro všechny produkty, navíc je možné, že vzhledem ke konkurenčnímu boji s cenami zahýbe směrem dolů také Rohlík.

Stejně jako Rohlík si také Košík postavil ve spolupráci s Dr. Maxem lékárnu přímo ve svém distribučním centru v Horních Počernicích. Díky tomu nabízí doručení léků stejně jako celého nákupu od tří hodin. Nákup léků mohou zatím využít zákazníci v Praze a středních Čechách, přičemž v plánu je postupně spolupráci rozšířit na celé Česko. Nakoupit si aktuálně nelze pouze v lékárně, uživatel si musí k lékům přidat i potraviny či jiné produkty ze standardní nabídky Košíku. Toto omezení by mělo po úvodním pilotním programu padnout.

„Přítomnost v online supermarketu Košík.cz nám na jedné straně umožní oslovit nové klienty a na druhé jsem si jist, že i jeho zákazníci uvítají rozšíření nabídky o lékárenský sortiment,“ věří Jan Žák, generální ředitel lékárenské sítě Dr. Max. Ta je s aktuálními 490 pobočkami největší lékárenskou sítí v Česku. V roce 2022 dosáhla obratu ve výši 24,8 miliardy korun, což představovalo meziroční růst o necelých deset procent. Jen na internetu přitom utržila 2,3 miliardy korun a patří tak zároveň k největším e-shopům v Česku.

Šéf Košíku Ivan Utěšil říká, že možnosti spolupráce v minulosti otevírali s celou řadou partnerů. Nakonec jejich volba padla na Dr. Maxe právě kvůli jeho zkušenostem se světem e-commerce a také pokrytí v Česku i v dalších zemích Evropy. V některých regionech aktuálně Košík rozváží potraviny ve spolupráci s Makrem a podobně by mohl expandovat také s Dr. Maxem. Pokud nevybuduje lékárny přímo ve svých logistických centrech, mohl by vyzvedávat regionální objednávky přímo na ploše lékáren, jichž je po celé zemi téměř pět set.