Nadšený divák prožívá v posledních letech zlaté televizní časy. Je to především díky rozmachu streamovacích platforem, které mu přináší unikátní a často i velice kvalitní obsah. Apple+ či Disney+ jsou zcela nové vstupenky do světa plného akce, napětí, odpočinku i nekonečné zábavy. A jak dokazují výsledky za první tři měsíce fungování Disney+, o tyto služby je velký zájem.
Disney v loňském roce absolutně ovládlo filmový průmysl. Hned 8 z 10 nejvýdělečnějších filmů roku 2019 vyšlo právě z jeho produkce, a jak to tak vypadá, nezůstane jen u filmu.
Výsledky streamovací platformy Disney+, která byla spuštěna v listopadu loňského roku, naprosto překonaly očekávání analytiků. Ti odhadovali, že služby Disney+ začne předplácet přibližně 20 milionů uživatelů, ale skutečné číslo je mnohem vyšší.
Foto: Disney
Na Disney+ se potkávají Disney, Pixar, Marvel, Star Wars, National Geographic i Simpsonovi
Bob Iger, generální ředitel Disney, oznámil, že Disney+ dosáhlo v pondělí na 28,6 milionu předplatitelů, a jak sám přiznal, toto číslo předčilo i ta největší očekávání, jaké ve firmě měli. Není se čemu divit, stále zde mluvíme o projektu, který funguje pouhé tři měsíce, byť už po prvním dni hlásil 10 milionů předplatitelů.
Jen pro zajímavost, Netflix, který funguje již 13 let, má v současné době přibližně 67 milionů uživatelů ve Spojených státech a Kanadě a dalších 100 milionů předplatitelů v zahraničí. Disney+ si tak po třech měsících získal téměř polovinu domácí základny tohoto gigantu a jednoho ze svých největších konkurentů.
S úspěchem zároveň přišlo i zvýšení tržeb. Zisk z akcií sice klesl o 17 % na 1,53 dolaru na akcii, což bylo dáno vysokými náklady na rozpohybování soustrojí jménem Disney+. Celkové tržby Disney se ale naopak dočkaly nárůstu o 36 %, na 20,9 miliardy dolarů (přibližně 480 miliard korun).
Sázka na hvězdné galaxie
A co za tak vysokou oblibou Disney+ stojí? Asi nebudeme příliš daleko od pravdy, pokud vyřkneme jméno Baby Yoda, potažmo celý seriál The Mandalorian. Právě skvělou podívanou ze světa Star Wars Disney+ odstartovalo své působení a bylo to více než dobré rozhodnutí. The Mandalorian se stal okamžitě divácky atraktivní záležitostí a důstojnou součástí celého univerza Star Wars, což tak jednoznačně neplatí pro poslední díl nejnovější trilogie.
Foto: Disney
Seriál The Mandalorian na Disney+
Mnoho fanoušků proto netrpělivě vyhlíží druhou řadu, které bychom se měli dočkat v říjnu tohoto roku. Přesné datum však prozatím nebylo stanoveno. Mimo to druhou sérií by The Mandalorian rozhodně končit neměl, a jak Bob Iger naznačil, některé z jeho postav by dokonce mohly časem dostat svůj vlastní prostor.
Navíc nás čekají minimálně dva další seriály z prostředí Star Wars. V prvním, již připravovaném seriálu, bude hlavní postavou dobře známý Obi-Wan Kenobi, kterého by měl opět ztvárnit Ewan McGregor. Druhý seriál se bude věnovat postavě Cassiana Andora, velitele a pilota jednotek Rebelů. Oba nové seriály jsou však otázkou o něco vzdálenější budoucnosti.
Hrdinové od Marvelu přicházejí
Pro Disney+ je ale nutné přinášet divákům atraktivní obsah permanentně a pouze The Mandalorian k tomu rozhodně stačit nebude. Disney se proto rozhodlo sáhnout po své další silné zbrani, kterou je univerzum od Marvelu. Jak prozradil spot vysílaný během Super Bowlu, svět superhrdinů nám nadělí hned tři seriály.
Již v srpnu tohoto roku by se měl na obrazovkách prostřednictvím Disney+ objevit první seriál z dílny Marvel Studios, který ponese název The Falcon and the Winter Soldier. Jak název napovídá, seriál bude sledovat příběhy postav dvou jmenovaných akčních hrdinů, ovšem hlubší zápletka prozatím zůstává skryta, stejně jako přesné datum vydání.
V prosinci tohoto roku by pak měl přijít další seriál, jménem WandaVision, který se taktéž vrátí ke starým známým. Tentokrát k postavě Visiona a Wandě Maximoff, známé také jako Scarlet Witch. A aby toho nebylo málo, v blíže nespecifikované době, nejspíše až v roce 2021, by se své seriálové adaptace měl dočkat také Loki. Dobrou zprávou je, že všechny uvedené postavy by měly být ztvárněny stejnými herci, kteří je hráli i v předchozích snímcích Marvelu. Rozhodně se tedy máme na co těšit.
Když hraje váš oblíbený sportovní tým zápas, vy se zrovna nemůžete dívat a v kapse vám zabzučí telefon, už tušíte, že se na hřišti pravděpodobně něco děje. Pokud máte nainstalovanou aplikaci Livesport, chodí vám informace o gólech a dalších událostech na hřištích po celém světě prakticky v reálném čase. Již brzy však Livesport nebude jen o sportu.
Z relativně nenápadné české firmy, která vždy zůstávala tak trochu stranou záře reflektorů, se postupem let stala absolutní jednička v globálním měřítku. Livesport je dnes lídrem trhu v poskytování rychlého sportovního výsledkového zpravodajství, po celém světě ho využívá přes 90 milionů uživatelů měsíčně a nyní se chystá na další kapitolu své dráhy.
Leccos naznačil už loňský nákup startupu Tapito, u kterého zakladatel a šéf Livesportu Martin Hájek prozradil, že se chystá více prorazit i do klasického zpravodajství, a vše pak stvrdil loňský příchod Filipa Horkého. Bývalého novináře České televize, DVTV nebo Seznamu zlákal Livesport svou globální vizí a plánem na vybudování unikátní platformy, ve které se bude sbíhat nejen zpravodajství z celého světa, ale také veškeré další dění.
Právě o tom, jak má projekt FlashNews vypadat a co všechno v nové oblasti Livesport chystá, jsme řešili v našem rozhovoru s Filipem Horkým, který má ve firmě pozici šéfa zpravodajských produktů.
Česká televize, DVTV, Seznam Zprávy a teď Livesport. Ty jsi k tomu na Twitteru napsal: „Přišel čas skončit s novinařinou a jít naplno novou cestou.“ Je to tedy konec Filipa Horkého jako novináře? Minimálně pro nejbližší období několika let určitě ano. Zároveň si nedokážu představit, že bych se vracel do stejné pozice, v níž jsem byl, když jsem loni odešel. Je ovšem možné, že se projekt FlashNews v budoucnosti, kam zatím nevidíme, nějak výrazně posune. Každopádně mě pořád zájem o rychlé zprávy baví, takže si udržím svůj Twitter, kde budu dále informovat o aktuálním dění u nás i ve světě. To ale už dělám jako občan. Zatímco někdo fotí jídlo na Instagram, já jsem na Twitteru. Gró mé práce už je ale jinde.
Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch
Filip Horký, šéf produktu v Livesport News
Kam se tedy nyní posouváš? Vzal jsem nějaké znalosti, které jsem nasbíral za deset let v profesionálních médiích, a snažím se je nyní použít v Livesportu. Mám nějakou představu o tom, jak média fungují a jak je třeba pracovat s informacemi. Klíčové však je, že v Livesportu nevyrábíme a ani neplánujeme vyrábět zprávy. Žádnou redakci nestavíme.
Každopádně projekt FlashNews, který nyní v Livesportu stavíte, se zpravodajstvím úzce souvisí. O čem bude? Po světě fungují různé zpravodajské agregátory, které však z různých důvodů některým skupinám uživatelů nevyhovují. My se snažíme přijít s agregátorem, který bude lepší než cokoliv jiného. Prozatím ale nemůžeme ani dost dobře popsat, kdo je naším největším soupeřem, protože když řeknu, že to jsou Google News, budeme se tím příliš zaškatulkovávat do něčeho, co možná nakonec budou FlashNews jen částečně.
Každopádně například právě z Google News berete inspiraci? Na Google News jsou články, které mi Google doporučuje podle toho, na co klikám, a dalších algoritmů, ale to bude jen malá část našeho projektu. Máme plán na následující měsíce a roky a v každé fázi chceme vytvořit produkt, který bude nejlepší na trhu. Na začátku to může připomínat právě Google News nebo jiné služby, které tu už máme, ale to pro nás bude teprve začátek.
FlashNews vznikají v Livesportu tzv. jako firma ve firmě. Ty tedy přicházíš šéfovat právě nově vznikající firmě? Má oficiální pozice v Livesportu je Head of News Products, tedy šéf zpravodajských produktů. V Česku je z Livesportu známé naše sportovní výsledkové zpravodajství. Teď se ale tvoří klasické zpravodajství a já jsem člověk, který je nad tím. Aktuálně mě logicky nejvíce zaměstnávají FlashNews, protože jde o projekt na úplném začátku, ale postupně si pod sebe budu stahovat i další zpravodajské produkty, které v Livesportu máme, nebo teprve budeme mít.
Livesport si tě tedy vybral především pro tvé zkušenosti se zpravodajstvím? Přicházím jak s určitou znalostí zpravodajského světa, tak i s určitými zkušenostmi s vedením projektu. Moje role nebude taková, že bych jen seděl mimo a radil, že takto média fungují nebo nefungují a že to dělají špatně. Jsem součástí týmu, se kterým jsme vytvořili jasné vize s několika fázemi a teď si zjišťujeme, jaké kroky k cíli vedou a jak dlouho nám to bude trvat.
Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch
Filip Horký, šéf zpravodajských produktů v Livesportu
Zmíněné zkušenosti s vedením projektu jsi, počítám, nabral v Seznamu. Co budeš mít z tohoto pohledu na starosti v Livesportu? V Seznamu jsem byl v posledním roce vedoucí televizního zpravodajství a podobnou manažerskou pozici mám i tady. Aktuálně nám roste tým, se kterým nastavuje zmíněnou vizi a odpovídáme v souvislosti s ní na spoustu otázek. Jaké všechny zdroje chceme ve FlashNews mít – bude to jenom o těch „klasických“ médiích? Jaká je cesta k informacím o aktuálním dění, jakou nad tím budeme dělat analýzu a co díky tomu nabídneme uživateli? Stanovujeme si priority a řešíme, jestli někde někdo už nějakou službu nedělá dostatečně kvalitně a nemáme s ním začít spolupracovat. Je toho spoustu.
Proč právě Livesport? Hledal jsi po deseti letech v novinařině novou výzvu? Přitom se mluvilo o tom, že bys mohl posílit CNN Prima News. Livesport mě okouzlil tím, že jsou to Češi a Češi říkají, že když na sebe budeme dost nároční, můžeme porazit svět. A Livesport to dokázal, dnes máme přes 90 milionů uživatelů měsíčně a jsme celosvětový lídr. To se mi nesmírně líbí.
Právě kvůli tomu stálo za to opustit mediální scénu? Zlákalo mě to právě z toho důvodu, že jde o globální produkt a opravdu globální přemýšlení. Vše je tu o týmové práci a jediné, na čem záleží, je výstup. Nezáleží na tom, kdo do něj co přinesl. Všichni si uvědomují, že chceme-li být nejlepší na světě, tak se musí dát co nejvíce chytrých lidí dohromady a vzájemně se svými nápady posouvat.
V telefonu mám 250 různých aplikacích, abych usledoval všechno, co mě zajímá.
A to v mediální branži nefungovalo? Chápu to tak, že v Livesportu ti nechávají volnou ruku a umožňují ti dělat, co chceš? Máme cíl, vytvořit nejlepší produkt, který nikde jinde na světě není, a teď hledáme cestu, jak jít dopředu. Zároveň tu zažívám naprosto geniální mentoring od zkušenějších lidí, což mi vyhovuje. Cítil jsem, že se chci posouvat a dál se učit, což s sebou přináší i konstruktivní kritiku, díky které se mohu dál zlepšovat. To v Livesportu funguje naprosto výborně.
Co žene Livesport za tvorbou takové platformy? Sportovní výsledky už nestačí? To je otázka především na Martina Hájka (zakladatel a šéf Livesportu – pozn. red.). Za sebe mohu říct, že když jsem se díval, jak různé skupiny obyvatel – věkové, vzdělanostní, zvykové – dnes hledají informace, tak jsem zjistil, že neexistuje jedna platforma, kde by našli všechno. Proto chceme vytvořit platformu, která bude umožňovat vysokou možnost personalizace a propracované doporučování obsahu, že ji bude moci využívat kdokoliv, ať už to bude pokročilá generace nebo tzv. newsgeekové či profesionálové z médií.
Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch
Filip Horký, šéf zpravodajských produktů v Livesportu
Co všechno tedy chcete na platformě FlashNews nabídnout? Pro jednoho člověka je zprávou to, jak vypadá státní rozpočet na příští rok, pro jiného je důležitější, že v jeho ulici nepoteče voda, a pro dalšího zase nová fotka na Instagramu od oblíbeného influencera. Chceme to vše nabídnout na jednom místě a byť půjde o jednu aplikaci, pro každého uživatele bude vypadat úplně jinak.
Pozoruji to sám na sobě, v telefonu mám 250 různých aplikacích, abych usledoval všechno, co mě zajímá. Proto nechci mluvit o tom, že budeme lepší než třeba Google News, protože tím budu úzce specifikovat produkt, který bude mnohem větší. Nikde na světě není služba, jakou bychom chtěli postavit.
Chápu to tedy správně, že nepůjde jen o zpravodajský agregátor, ale agregátor prakticky všeho, co se objeví na internetu? Místo agregátor zpravodajství bych použil spojení agregátor dění. A dění je pro každého člověka něco jiného.
Takže do něj chcete napojit všechny weby, aplikace nebo platformy, odkud dnes lidé konzumují obsah? Ano. Neříkáme, že to bude hned od začátku, ale výhledově rozhodně.
Rychlé sportovní zpravodajství dnes na Livesportu ve více než 30 jazycích vyhledává přes 90 milionů uživatelů měsíčně ve 44 zemích. Počítám, že míříte na stejné trhy? Chceme vykopávat v Česku, ale souběžně s tím se chceme postupně rozšiřovat do celého světa.
Je to tak, že FlashNews nebudou součástí Livesportu v tom ohledu, že půjde o samostatnou platformu a aplikaci? Je to nová větev. Když půjdete na web, tak si někdo naťuká Livesport.cz nebo si stáhne aplikaci do telefonu. Úplně stejně budou fungovat FlashNews.
Chápu, že máte před sebou nějaký plán a bude se vše postupně vyvíjet, ale až letos FlashNews spustíte, jak budou vypadat? Využijeme know-how, které máme z projektu Tapito, který Livesport koupil v loňském roce. Děláme si analýzu, jaké zdroje máme v Tapitu k dispozici, jaké chceme využít a jak si v nich budou lidé vybírat. Chápeme, že pro lidi už dnes zdroj není jen klasický zpravodajský server. Když budou chtít odebírat zpravodajství od nějakého konkrétního autora, tak ať to dělají. Nebo když budou chtít odebírat všechny zmínky na internetu o něčem, co je zajímá, ať to dělají.
Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch
Filip Horký, šéf produktu v Livesport News
Počítá se i s propojením na videa či televizi, což se v Livesportu také obecně plánuje? To zatím ve FlashNews neřešíme, alespoň na začátku půjde primárně o text. V Livesportu nicméně vzniká podobně jako FlashNews i další větev, která se bude věnovat videoobsahu. To je taktéž na plánu v průběhu letošního roku.
Vlastní zpravodajství tedy v Livesportu neplánujete? To určitě ne. Přemýšlíme jen nad tím, jak velký lidský zásah bude nutný pro to kurátorství a výběr. FlashNews nebude v žádném případě vytvářet svůj vlastní obsah.
Kdy začnete fungovat? Plánujeme začít fungovat letos, ale přesnou odpověď bych na to měl znát zhruba do měsíce.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.