Disney znovu otevřelo své zábavní parky a začalo vydělávat. Odkládá však start služby Disney+ v Česku

Filip HouskaFilip Houska

disney-1

Foto: Disney

Kultovní postavičky před Disneylandem

0Zobrazit komentáře

Zábavní parky se otevírají, kina se vrací do provozu a streaming televizního obsahu nadále roste. A pro Disney to znamená jediné – nadmíru vydařená čísla za uplynulý kvartál. Americký zábavní gigant oznámil výsledky za třetí fiskální čtvrtletí, během kterého se otočil zpět do zisku, navýšil tržby a předčil očekávání z Wall Street. Pro český trh si ale nepřipravil dobrou zprávu – odsouvá totiž spuštění služby Disney+.

Disney za tříměsíční období končící 3. července zaznamenal tržby na úrovni 17 miliard dolarů (367,5 miliardy korun), což je o zhruba 5,2 miliardy dolarů více než loni ve stejném horizontu. S tímto výsledkem mimo jiné překonal i očekávání analytiků, kteří firmě předpovídali, že dosáhne na částku o přibližně 200 milionů dolarů nižší. Výnos na jednu akcii pak činil 80 centů.

A zatímco tržby se „pouze“ zvýšily, ve výkazu zisku nebo ztráty došlo k obratu. Ještě loni v totožném období vykazovala společnost pod vedením Boba Chapeka čistou ztrátu ve výši 4,7 miliardy dolarů (101,6 miliardy korun), nyní se může pyšnit černými čísly na úrovni 923 milionů dolarů, což jsou zhruba dvě miliardy korun.

Za meziroční růst tržeb a překlopení do zisku může Disney děkovat především dvěma segmentům – zábavním parkům a streamovací službě Disney+. Kvůli pandemické situaci totiž měla společnost svá zážitková centra po celém světě prakticky uzavřena, a vzhledem k tomu, že pro ni představují jeden z klíčových příjmů, poslední rok tak nebyl jednoduchý.

Bob Chapek, šéf Walt Disney Company

Aktuálně se však jeho Disneylandy a Disney Parky postupně otevírají a je to znát. Jen v kategorii Disney Parks, Experience and Products utržila firma 4,3 miliardy dolarů (93 miliard korun), tedy více než trojnásobek v meziročním srovnání. Na provozních ziscích se pak znovuotevření obrovských ploch se zábavou pro děti a dospělé podílelo sumou 356 milionů dolarů (7,7 miliardy korun).

„Třetí čtvrtletí jsme zakončili v silné pozici a jsme spokojeni s vývojem firmy. Naše podnikání rozvíjíme i uprostřed přetrvávajících problémů spojených s pandemií a pokračujeme v představování nových vzrušujících zážitků v našich parcích a střediscích po celém světě,“ komentuje výsledky Bob Chapek, výkonný ředitel společnosti Walt Disney Company.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Neméně klíčovým segmentem, který slavný zábavní konglomerát podržel v době nejhorších pandemických měsíců, jsou služby v čele se streamovací platformou Disney+. Ta během posledního kvartálu nabrala nových dvanáct milionů předplatitelů a má dohromady už 116 milionů platících. Wall Street předpovídalo o milion méně.

Díky tomuto tempu za uplynulé čtvrtletí přeskočila například i Netflix, jenž nabral „pouhých“ 1,5 milionu předplatitelů a napříč Severní Amerikou ztratil zhruba 430 tisíc uživatelů. Důvody, proč Disney+ za poslední měsíce takto vyrostlo, jsou spuštění služby na indickém trhu v rámci služby Hotstar a levnější cena předplatného oproti konkurenčním hráčům.

Češi si ještě počkají

Průměrný příjem na jednoho uživatele služby Disney+ v minulém kvartálu klesl o deset procent oproti předchozímu roku na 4,16 dolaru (90 korun), přičemž Indie nyní tvoří téměř 40 procent všech předplatných. Dohromady napříč všemi službami, kam se vedle Disney+ řadí hlavně sportovní ESPN+ a Hulu, má firma už 174 milionů předplatitelů.

Jedním z relevantních témat týkající se služby Disney+ je i její rozšiřování napříč světem. Ačkoliv už působí na většině klíčových trhů, například oblast východní Evropy, kam podle měřítek Disney spadá i Česko, nepokrývá. A ještě nějakou dobu pokrývat nebude – start Disney+ se totiž odsouvá na léto příštího roku. Naopak ještě letos naplno vstoupí do Japonska, Jižní Koreji, Tchaj-wanu a Hongkongu.

mandalorian2_1

Foto: Lucasfilm

Záběry z druhé série seriálu The Mandalorian na Disney+

Zábavní gigant pak ze služeb a dalších takzvaných direct-to-consumer (DTC) produktů zaznamenal více než padesátiprocentní růst v tržbách, které vyletěly na 4,3 miliardy dolarů (93 miliard korun). Na rozdíl od parků se ale tady otočka z červených čísel nekonala – kvůli masivním investicím do televizního obsahu je segment v provozní ztrátě 293 milionů dolarů (6,3 miliardy korun).

Šéf Disney Bob Chapek mimo jiné nezapomněl zmínit ani situaci okolo kin, která se pro veřejnost už postupně otevírají. Ačkoliv byla firma jednou z prvních, která se rozhodla uvádět filmy v kinech i online zároveň, od tohoto modelu, pomocí kterého vyšly například Mulan nebo Black Widow (což nakonec vyústilo v žalobu), pomalu opouští.

Stříbrná plátna jsou pro Disney stále finančně i významově důležitá, proto se bude s uváděním nových snímků soustředit na ně. Nicméně i tak bude zkracovat standardní vysílací okno v kinech z původních 90 dní na 45. Vyjdou takto třeba marvelovka Shang-Chi nebo Free Guy.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Zbraň proti Nike, která nezafungovala. Adidas se za 53 miliard korun zbavuje Reeboku

Filip HouskaFilip Houska

reebok-1

Foto: Project 290/Unsplash

Kultovní model tenisek značky Reebok

0Zobrazit komentáře

Na globálním trhu se sportovní módou dochází k velkému obchodu. Německý Adidas naplnil své vize ohledně zbavení se značky Reebok, kterou před patnácti lety koupil, a za 2,1 miliardy eur (přes 53 miliard korun) ji prodává americké společnosti Authentic Brands Group, pod níž patří i značky jako Brooks Brothers nebo Forever 21. Obchod by měl být dokončen v prvním čtvrtletí příštího roku, přičemž většina peněz bude zaplacena v hotovosti.

Reebok spadal pod Adidas od roku 2006. Tehdy ho německý gigant za více než tři miliardy eur koupil z prostého důvodu – potřeboval si zejména na americkém trhu vybudovat takové postavení, díky kterému by konkuroval svému odvěkému rivalovi, společnosti Nike. Chtěl totiž pod svá křídla získat značku, která umí přes své nápadité a mnohdy kultovní sportovní doplňky zaujmout i mladou generaci lidí hladovějící po streetwearové módě.

Na tehdejší dobu šlo o velký obchod s potenciálně velkým dopadem. Postupem let ovšem začal Adidas pozorovat, že Reebok k zacílení na mladé vlastně nepotřebuje. Na americkém trhu se dokázal vypracovat sám, přičemž velkou zásluhu na tom měly i kreativní spolupráce s celebritami jako Kanye West, Beyoncé či Pharrell Williams. Reebok se navíc na tržbách německé firmy nijak zásadně nepodepisoval.

Zatímco rok po uzavření obchodu Reebok generoval Adidasu téměř čtvrtinu všech příjmů, loni už to bylo jen okolo sedmi procent. Podle zjištění serveru CNBC se navíc ukázalo, že předloni Adidas odepsal přibližně polovinu účetní hodnoty Reeboku, která rázem klesla na 842 milionů eur. Značka jednoduše tolik netáhla a akcionáři Adidasu to pochopitelně vnímali. I proto dali najevo, že je Reebok na prodej.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V únoru se mluvilo o tom, že by Reebok mohli koupit hiphopový mogul Percy „Master P“ Miller a bývalý hráč basketbalové NBA Baron Davis. Žádná z těchto informací ovšem nevycházela z oficiálních zdrojů a jak se nyní ukazuje, realita je jiná. „Reebok je cennou součástí Adidasu a jsme vděční za jeho přínos. Věříme, že se změnou vlastníka bude mít Reebok dobrou pozici pro dlouhodobý úspěch,“ říká šéf Adidasu Kasper Rorsted.

Adidas se tak prakticky zbavuje značky, která pro něj v posledních dlouhých letech nepřinášela žádné ovoce. Ačkoliv se na trhu objevily nové streetwearové kolekce Reeboku, které byly založené na populárním designu z devadesátých let, žádný výrazný efekt na prodeje německé společnosti neměla. Ty za loňský rok dosáhly hodnoty okolo 19,8 miliardy eur, respektive 502 miliard korun.