Distribuci léků necháme konkurenci, hlásí Pilulka. Prodá své lékárny a zaměří se na longevity
Pod dohledem Tomáše Čupra probíhá transformace ztrátové lékárenské skupiny. Zaměří se na zdravý životní styl a prevenci zdravotních problémů.
Lékárenská skupina Pilulka zahajuje novou kapitolu. Úterní valná hromada schválila další kroky, které ji mají dovést k dokončení finanční konsolidace a k ziskovému hospodaření podle již dříve oznámeného plánu na radikální proměnu pod vedením Tomáše Čupra.
Jedním z klíčových kroků, které mají Pilulce pomoci snížit fixní náklady, je prodej většiny kamenných prodejen. Díky tomu chce získat i významnou hotovost, kterou primárně využije na splacení dluhu vůči České spořitelně, jež firmě poskytla úvěr sto milionů korun. Několik vybraných lékáren si ale firma plánuje ponechat jako poradenská místa.
„Chceme přenechat distribuci léků těm, kteří v tomto segmentu výrazně posílili, a zaměřit se na zdravý životní styl a prevenci zdravotních problémů. Většinu vlastních lékáren Pilulka proto prodá,“ uvedl prozatímní výkonný ředitel Peter Klekner.
Klekner ve vedení Pilulky nahradil její zakladatele a bratry Martina a Petra Kasovy, do funkce jej vyslal sám Tomáš Čupr, pro kterého vede i investiční skupinu TCF Capital. Před časem přiznal, že situace ve firmě byla kritičtější, než se původně zdálo. V březnu se pak Čupr rozhodl využít opci na nabytí kontrolního podílu. Před měsícem přiblížil i plány, co s lékárenskou skupinou plánuje dál.
Jak tento týden souhlasili i akcionáři, Pilulka se má přeorientovat z lékárenského modelu na komplexní ekosystém zaměřený na oblast longevity, tedy dlouhověkost a preventivní péči o zdraví. Nový koncept má stavět na celostním přístupu ke zdraví a životnímu stylu. „Nově zvýší důraz na e-commerce a využití synergií s inovativními firmami investora Tomáše Čupra v oblasti personalizovaného poradenství pro dlouhověkost,“ popisuje Klekner.
Náznak jednotlivých synergií ukazují poslední Čuprovy investice. Přes zmiňovaný TCF Capital například v dubnu investoval do startupu Macromo, který svým uživatelům pomáhá předcházet nemocem. V květnu přidal i německého výrobce kojenecké výživy Töpfer Babywelt, jenž se nacházel v insolvenci.
„Chceme vrátit Pilulce jasnou vizi, která stála na jejím počátku, ale nikdy nebyla naplněna. Napříště ji vidíme opět jako ‚disruptora‘, který způsobem, jakým na trh přináší nové věci, jde proti proudu, podstatně zlepšuje zákazníkům život a tím nastavuje celému segmentu podobu příštího vývoje,“ doplňuje Klekner.
Konsolidační opatření Pilulka přijala v říjnu loňského roku, podle vyjádření ale již přinášejí výsledky. Společnost loni utržila 1,34 miliardy korun, což představuje meziroční pokles o 37 procent a počet vyřízených online objednávek se snížil na 720 tisíc. Zároveň však došlo ke snížení ztráty (EBITDA – před zdaněním, úroky a odpisy) z předloňských 71,3 milionu na loňských 24,9 milionu.