Dny otevřených dveří Superchargerů pokračují. Nově u nich mohou nabíjet libovolné elektromobily i v Norsku a Francii
V polovině minulého roku se automobilka Tesla rozhodla zahájit pilotní program, ve kterém umožňuje dobíjet ve stanicích Supercharger také elektromobily jiných výrobců. Pilot byl odstartován na podzim v Nizozemsku a nyní se rozšiřuje do dalších evropských států. Elektromobily, které nezdobí T na přídi, mohou jejich majitelé dobíjet také na několika místech ve Francii a Norsku.
Vysoká hustota sítě stanic Supercharger je jedním z důležitých argumentů při rozhodování, zda do vozu od Tesly investovat, či nikoliv. Celosvětově jich má automobilka Elona Muska více než třicet tisíc, přičemž v Evropě jich je k dispozici třetina z tohoto počtu. Tak hustou síť mohou ostatní konkurenti jako například Ionity jen závidět, byť právě Ionity chce v následujících letech též výrazně posilovat.
Až doposud byly služby Superchargerů vyhrazeny pouze majitelům vozů Tesla. V červenci minulého roku však Muskova společnost zahájila testovací program, ve kterém otevřela deset stanic v Nizozemsku elektromobilistům, jejichž vozy jsou vybaveny nabíjecím standardem CCS, bez ohledu na to, kdo jejich elektrické auto vyrobil.
Dobíjení u Superchargerů je pro majitele jiných značek o něco dražší a je omezeno pouze na rezidenty daného státu. Seznam zemí, ve kterých Tesla umožňuje dobíjet i konkurenční vozidla, se nyní rozšířil o Francii, kde bylo v rámci pilotního programu otevřeno dvacet Superchargerů, a Norsko, kde je k dispozici těchto dobíjecích stanic patnáct.
Non-Tesla vehicles can now charge at select Superchargers in France and Norway via the Tesla app. Learn more at https://t.co/9t43ifJugM pic.twitter.com/CC4fpaNPaw
— Tesla Charging (@TeslaCharging) January 31, 2022
Právě Norsko je naprosto logický krok. Elektromobilitě v čele s Teslou se zde neuvěřitelným způsobem daří, za loňský rok byly dva ze tří nových dodaných vozů vybaveny elektrickým pohonem. Objevují se ovšem hlasy, které projevují nad touto strategií Tesly nevoli. Hovoří především o možném přetížení sítě. Jak ovšem Tesla vysvětlila, právě vytížení sítě na všech místech neustále monitoruje.
Otevírání stanic Supercharger všem se logicky příliš nezamlouvá ani přímo majitelům vozů Tesla. Ti kvůli tomu přicházejí o výsadu mezi ostatními elektromobilisty, kteří jim navíc mohou Superchargery začít blokovat, čímž se celková doba potřebná k nabití vozu bude prodlužovat.
Tesla v současné chvíli uklidňuje, že je prozatím vše v testovacím režimu, zároveň však vysvětluje, proč je otevírání stanic výhodné pro všechny tři strany, tedy samotnou Teslu, majitele jejích vozů i ostatní vlastníky elektromobilů. Více uživatelů stanic Supercharger by mělo přispět k rychlejší expanzi celé nabíjecí sítě, díky čemuž budou Superchargery ještě dostupnější.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs
Pro Teslu se navíc jedná o další z možných zdrojů příjmů. Elektromobilita nabírá na síle, což znamená rostoucí počet potenciálních zákazníků, kteří místo klasických nádrží budou potřebovat plnit akumulátory. S co možná nejhustší sítí má Tesla šanci oslovit vysoké procento z nich a dalším způsobem tak navyšovat své zisky, což se jí v poslední době rekordně daří.
Pilotní program by se měl po Nizozemsku, Norsku a Francii dále rozšířit do Německa a také Belgie. Otevírání nových stanic by mělo pokračovat v průběhu dalších měsíců s tím, že pravidla pro nabíjení mají být stejná jako v případě Nizozemska. Majitelům elektromobilu v dané zemi stačí jen stáhnout aplikaci a mít vůz vybavený konektorem standardu CCS.