Dny otevřených dveří Superchargerů pokračují. Nově u nich mohou nabíjet libovolné elektromobily i v Norsku a Francii

supercharger-tesla2

Foto: Tesla

Nabíjecí stanice Supercharger od Tesly

0Zobrazit komentáře

V polovině minulého roku se automobilka Tesla rozhodla zahájit pilotní program, ve kterém umožňuje dobíjet ve stanicích Supercharger také elektromobily jiných výrobců. Pilot byl odstartován na podzim v Nizozemsku a nyní se rozšiřuje do dalších evropských států. Elektromobily, které nezdobí T na přídi, mohou jejich majitelé dobíjet také na několika místech ve Francii a Norsku.

Vysoká hustota sítě stanic Supercharger je jedním z důležitých argumentů při rozhodování, zda do vozu od Tesly investovat, či nikoliv. Celosvětově jich má automobilka Elona Muska více než třicet tisíc, přičemž v Evropě jich je k dispozici třetina z tohoto počtu. Tak hustou síť mohou ostatní konkurenti jako například Ionity jen závidět, byť právě Ionity chce v následujících letech též výrazně posilovat.

Až doposud byly služby Superchargerů vyhrazeny pouze majitelům vozů Tesla. V červenci minulého roku však Muskova společnost zahájila testovací program, ve kterém otevřela deset stanic v Nizozemsku elektromobilistům, jejichž vozy jsou vybaveny nabíjecím standardem CCS, bez ohledu na to, kdo jejich elektrické auto vyrobil.

Dobíjení u Superchargerů je pro majitele jiných značek o něco dražší a je omezeno pouze na rezidenty daného státu. Seznam zemí, ve kterých Tesla umožňuje dobíjet i konkurenční vozidla, se nyní rozšířil o Francii, kde bylo v rámci pilotního programu otevřeno dvacet Superchargerů, a Norsko, kde je k dispozici těchto dobíjecích stanic patnáct.

Právě Norsko je naprosto logický krok. Elektromobilitě v čele s Teslou se zde neuvěřitelným způsobem daří, za loňský rok byly dva ze tří nových dodaných vozů vybaveny elektrickým pohonem. Objevují se ovšem hlasy, které projevují nad touto strategií Tesly nevoli. Hovoří především o možném přetížení sítě. Jak ovšem Tesla vysvětlila, právě vytížení sítě na všech místech neustále monitoruje.

Otevírání stanic Supercharger všem se logicky příliš nezamlouvá ani přímo majitelům vozů Tesla. Ti kvůli tomu přicházejí o výsadu mezi ostatními elektromobilisty, kteří jim navíc mohou Superchargery začít blokovat, čímž se celková doba potřebná k nabití vozu bude prodlužovat.

Tesla v současné chvíli uklidňuje, že je prozatím vše v testovacím režimu, zároveň však vysvětluje, proč je otevírání stanic výhodné pro všechny tři strany, tedy samotnou Teslu, majitele jejích vozů i ostatní vlastníky elektromobilů. Více uživatelů stanic Supercharger by mělo přispět k rychlejší expanzi celé nabíjecí sítě, díky čemuž budou Superchargery ještě dostupnější.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pro Teslu se navíc jedná o další z možných zdrojů příjmů. Elektromobilita nabírá na síle, což znamená rostoucí počet potenciálních zákazníků, kteří místo klasických nádrží budou potřebovat plnit akumulátory. S co možná nejhustší sítí má Tesla šanci oslovit vysoké procento z nich a dalším způsobem tak navyšovat své zisky, což se jí v poslední době rekordně daří.

Pilotní program by se měl po Nizozemsku, Norsku a Francii dále rozšířit do Německa a také Belgie. Otevírání nových stanic by mělo pokračovat v průběhu dalších měsíců s tím, že pravidla pro nabíjení mají být stejná jako v případě Nizozemska. Majitelům elektromobilu v dané zemi stačí jen stáhnout aplikaci a mít vůz vybavený konektorem standardu CCS.

Škodovka představila druhý čistokrevný elektromobil. Enyaq Coupé je ještě dravější a přijede i ve verzi RS

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

skoda-enyaq-coupe-rs-boxed

Foto: Škoda Auto

Elektrická Škoda Enyaq Coupé iV RS

0Zobrazit komentáře

Není to takové překvapení, jako když Škodovka představovala svůj první čistokrevný elektromobil, dravější kupé vycházející z původního Enyaqu však přesto zaujme. Na přídi má znovu krystalickou masku, a byť jde pořád o mohutný automobil, proti svému staršímu bratříčkovi nabízí dynamičtější design a sportovní linie. Poprvé elektrické auto s logem mladoboleslavské společnosti přijede také ve sportovní variantě RS s výkonem až 220 kW. Cenu prozatím automobilka neprozradila, ale původní Enyaq startuje kolem 1,2 milionu korun.

Bylo 1. září 2019, když Škoda Auto odhalila své první čistě elektrické SUV zvané Enyaq. Psali jsme tehdy o budoucnosti s křišťálovou přídí, a když jsme se loni očekávaným elektromobilem tuzemské výroby projeli, mohli jsme konstatovat, že tohle se mladoboleslavským inženýrům povedlo. Nešlo o žádné extravagantní šílenosti, ale elektromobil, který staví na tom, co Škodovku dlouhodobě zdobí, a přidává to nejlepší ze světa elektrických motorů. V loňském roce se po celém světě prodalo přes 44 tisíc těchto vozů a ve Škodě by na to rádi navázali i novým modelem.

Škoda Enyaq Coupé iV je – nepřekvapivě – zkrátka kupé. Oproti původnímu Enyaqu ho zdobí svažující se střešní linie, která pak vzadu přechází do pátých dveří s ostře lomenou hranou. Efektní je zatmavené prosklené panoramatické okno, které pokrývá celou střechu a navazuje právě na prosklení pátých dveří. Elektrické kupé díky tomu nepůsobí tak ohromně a buclatě jako jeho předchůdce. Škodovka mu i tak ponechala prostorný interiér a zavazadlový prostor s objemem 570 litrů.

skoda-enyaq-coupe-rs9

Foto: Škoda Auto

Elektrická Škoda Enyaq Coupé iV RS

Právě velkorysý prostor pro řidiče i spolujezdce a také velký kufr jsou prvky, které tradičně zdobí vozy s okřídleným šípem ve znaku, a ani elektrické kupé není výjimkou. Jeho zavazadlový prostor je i přes štíhlejší linii jen nepatrně menší proti „velkému“ Enyaqu. Své tvary využívá Enyaq Coupé při jízdě, kde má nižší součinitel odporu vzduchu a v režimu WLTP slibuje v závislosti na dané výbavě dojezd až 545 kilometrů. Původní model sliboval u nejvýkonnějších verzí 460 kilometrů.

Do škodovácké nabídky přijíždí Enyaq Coupé iV s pohonem zadních nebo všech kol a třemi výkonovými stupni. Základní výbava zvaná Enyaq Coupé iV 80 disponuje výkonem 150 kW, pohonem zadních kol a baterií s kapacitou 82 kWh (77 kWh netto). Stejnou baterii využívají také vyšší verze 80x a RS. Obě verze nabídnou díky druhému elektromotoru pohon všech kol a výkon 195 kW, respektive 220 kW ve vrcholném sportovním modelu RS. To vše s maximálním točivým momentem 460 Nm.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jedná se o vůbec první čistě elektrický vůz RS, který Škodovka nabídne. Původní Enyaq totiž v nejvrcholnější verzi prozatím nedorazil, a tak má toto prvenství kupé. Vedle několika tradičních designových prvků, které odlišují model RS, nabídne nejvýkonnější Enyaq Coupé zrychlení z 0 na 100 kilometrů v hodině za 6,5 sekundy. Maximální rychlost dosahuje 180 km/h, což je o 20 km/h více než u slabších verzí. Nejvýraznějším odlišujícím prvkem sportovní verze je výrazný zelený lak zvaný Mamba a bez příplatku řidiči dostanou i Crystal Face, tedy přední masku se 131 LED diodami, které osvětlují vertikální lamely.

Stejně jako původní Enyaq iV je i jeho kupé verze vyráběna v hlavním závodě Škoda Auto v Mladé Boleslavi. Celé vozidlo je stavěno na bázi modulární platformy pro elektromobily (MEB), která je využívána napříč celým koncernem Volkswagen, do něhož Škodovka patří. Enyaqy jsou však zatím jedinými modely v Evropě na této platformě, které nejsou vyráběny v Německu. Standardní je také umístění baterie, která se nachází v podlaze mezi přední a zadní nápravou. Díky absenci středového tunelu je pak více prostoru v interiéru.

Ani uvnitř vozu elektrické kupé příliš nepřekvapí. Prim hraje velký třináctipalcový displej umístěný uprostřed a také virtuální kokpit s více než pětipalcovým displejem – právě na těchto dvou obrazovkách se odehrává to nejdůležitější. V rámci doplňkové výbavy je k dispozici také head-up displej s rozšířenou realitou, díky kterému se promítají informace o jízdě včetně navigace v zorném poli řidiče přímo před ním.

skoda-enyaq-coupe-rs1

Foto: Škoda Auto

Interiér elektrické Škody Enyaq Coupé iV RS