Do startupu DoDo Michala Menšíka investují těžké váhy. Křetínský s Tkáčem mu pošlou 1,5 miliardy

Miliardářské investiční duo si v Česku vyhlédlo další startup. Cíl? Dostat ho do první byznysové ligy v Evropě.

Peter BrejčákPeter Brejčák

michal-mensik0

Foto: DoDo

Michal Menšík, výkonný ředitel logistické skupiny DoDo

0Zobrazit komentáře

Větší startupové investice bychom v Česku spočítali na prstech jedné ruky. Do projektu DoDo Michala Menšíka, který se svými vozy rozváží miliony zásilek včetně potravin v několika evropských zemích, se rozhodly investovat těžké váhy tuzemského byznysu a do rychle rostoucího startupu vkládají 1,5 miliardy korun. Na DoDo sází česko-slovenské investiční duo Daniel Křetínský a Patrik Tkáč, se kterým investuje také Rockaway Jakuba Havrlanta. Větší investiční kola mezi tuzemskými startupy uzavřely pouze Rohlík, Productboard a Rossum.

Celkem 60 milionů eur (1,5 miliardy korun), které je v plánu proinvestovat v následujících dvou letech, do společnosti DoDo dává MFresh Holding, společný vehikl Křetínského, Tkáče a Havrlanta. EC Investments prvních dvou jmenovaných mužů v něm drží osmdesátiprocentní podíl, zbytek patří Rockaway. Společně už ovládají Košík.cz, ale v případě DoDa jim dál patří pouze menšinový podíl. Blíže neupřesněnou, avšak výraznou majoritu si podle svého vyjádření ve firmě dál udržuje Michal Menšík, respektive jeho investiční skupina V-Sharp, kam kromě logistické firmy spadá také Inveo, Atoto a další e-commerce projekty.

DoDo zajišťuje logistiku v oblasti potravin velkým hráčům jako například Tesco, Košík a od loňského roku také řetězci Penny, mezi jeho další zákazníky patří například Bibloo a v Maďarsku vozí třeba pro Alzu. Běžným zákazníkům pak firma nabízí služby flexibilní osobní asistenční a kurýrní služby, kdy pomocí objednávek přes SMS a Facebook Messenger pomáhá s problémy od doručení jídla přes nákup kancelářských potřeb po podání zásilky na poště.

„Investice do DoDo je pro nás atraktivní ve více ohledech, přičemž tím hlavním je fakt, že firma zajímavým a inovativním způsobem propojuje last-mile logistiku s retailem, což jsou oblasti, do kterých v rámci širší skupiny EP Corporate Group významně investujeme. Díky know-how týmu DoDo a šíři našeho portfolia věřím, že se nám do budoucna podaří spolupracovat na dalších zajímavých společných projektech,“ přibližuje Branislav Miškovič z EC Investments. Křetínský s Tkáčem nedávno investovali také do jiného českého startupu, který rozvíjí zábavu ve virtuální realitě.

dodo-1-1

Foto: DoDo

Kurýr rozvozové společnosti DoDo

Služba DoDo vznikla v roce 2016 pod křídly skupiny KKCG miliardáře Karla Komárka, o rok později ji pak přebral právě Michal Menšík. Služba tehdy fungovala jen v Praze se zhruba čtyřmi desítkami kurýry a několika vozy. Pod Menšíkovým vedením vyrostla na velký mezinárodní byznys, kdy aktuálně operuje se dvěma tisíci kurýry a 1 250 automobily a loni rozvezla na čtyři miliony zásilek. Kromě domovského Česka působí také na Slovensku, v Polsku, Maďarsku, Německu, Rakousku, Maďarsku a Bulharsku.

Rychlý růst DoDa nejlépe ukazují čísla. V roce 2018 dosáhl na tržby 60 milionů korun, o rok později 250 milionů, předloni 500 milionů a v minulém roce jen těsně minul jednu miliardu. Plán pro letošní rok? Udržet si dvojnásobný růst a navýšit obrat na dvě miliardy korun, přičemž tahounem růstu má být další zahraniční expanze, které pomáhá i nedávno představený franšízový program pro menší dopravce.

„DoDo ze startupu vyrostlo v šampiona svého oboru a netajíme se ambicí dále pokračovat do evropské první byznysové ligy. Máme skvělou službu, se kterou jsme doma i v zahraničí obstáli i u těch největších a nejnáročnějších zákazníků z řad nadnárodních řetězců, a to i v logisticky extrémně náročném segmentu rozvozu potravin, kde rozvážíme pro hráče jako Košík.cz, Tesco, Penny a další,“ hodnotí dosavadní vývoj Menšík, který má i nadále velké plány.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Získané finance od Křetínského a Tkáče totiž plánuje využít na budování provozních i obchodních týmů napříč trhy – konkrétněji posílit svoji prezenci v klíčovém regionu německy mluvících zemí a expandovat do jižní Evropy. Ambicí DoDo je dlouhodobě si udržovat pozici jednoho ze tří největších logistických operátorů poslední míle napříč evropskými zeměmi.

„Nyní je čas využít náš technologický náskok i provozní schopnosti a začít zaběhlé standardy v doručování na poslední míli měnit i na dalších evropských trzích. Věřím, že jsme pro naše ambiciózní cíle našli ty nejlepší možné partnery, kteří mají s budováním byznysu s celoevropským zásahem bohaté zkušenosti,“ nastiňuje ambice sedmatřicetiletý šéf DoDa.

Kromě expanze se chce DoDo zaměřit také na další vývoj své logistické platformy GAIA, jež se stará o plánování tras, vytěžování vozidel ve flotile i o komunikaci s koncovými zákazníky. Do jejího vývoje firma investovala již stovky milionů korun, přičemž i nadále je v rámci technologických inovací stěžejním produktem pro zlepšování predikce poptávky, implementaci nových logistických modelů. Cílem je také udělat doručování udržitelnějším skrze koncentraci zásilek do mikrozón uvnitř měst.

Každý měsíc vám představíme zásadní investice nejen v českých startupech.

Newsletter Startup | Poslední vydání

DODO

Jsme logistická služba pro e-commerce, retail, restaurace a rychlá občerstvení.

Klíčoví lidé

_michal_mensik_3

Michal Menšík

Zakladatel

Problémy elektrických SUV od Rivianu táhnou dolů Amazon i Ford. Výrobu brzdí čipy i porodní bolesti

Hodnota akcií automobilky se propadla o desítky procent. Letos chtěla vyrobit 50 tisíc vozů, zvládne ale jen polovinu.

Luboš KrečLuboš Kreč

rjStory

Foto: Rivian

R. J. Scaringe, zakladatel a CEO automobilky Rivian

0Zobrazit komentáře

Před půlrokem působily jako zjevení. Pick-upy na baterky od Rivianu vyvolaly na Wall Street při své premiéře pozdvižení. S korekcí celého trhu ale přišla i jejich – dost bolestivá – úprava hodnoty. Cena akcií klesla o víc než dvě třetiny, firma musela snížit na polovinu už tak dost nízký plán roční výroby, chybí jí čipy… A dost možná ji chce opustit klíčový investor, a to automobilka Ford.

Elon & The Musks #17

Továrna v městečku Normal ve státě Illinois, která dříve patřila Mitsubishi, zvládne za rok vyrobit až 150 tisíc vozů. To by ale musela jet nonstop. Jenže dnes se její brány otevírají jen párkrát za týden a jestli z ní letos vyjede 25 tisíc aut, bude to úspěch. Dozvuky jednoho z nejsilnějších byznysových příběhů loňského roku začínají získávat poněkud tmavé kontury.

V Normalu svoje elektrická SUV a pick-upy montuje ambiciózní kalifornský startup Rivian. Ten loni v listopadu vyvolal hotovou mánii. Především mezi drobnými retailovými investory, kteří v něm viděli druhou Teslu. Po vstupu firmy na burzu pak vyhnali její tržní hodnotu na chvilku dokonce i nad Volkswagen, ačkoliv Rivian v té době měl na kontě jen pár kusů dodaných aut.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Po půl roce je situace přesně opačná. Akcií Rivianu se lidé spíš zbavují, jejich hodnota setrvale klesá. Jestliže v listopadu se obchodovaly za 129 dolarů a celá firma měla hodnotu vysoko přes 100 miliard dolarů, teď jsou k mání za 32 dolarů. To je propad o 75 procent. A Rivian s sebou táhne i dva mnohem větší hráče. Jeho výraznými akcionáři jsou totiž Amazon a Ford a obě firmy reportovaly za první kvartál roku 2022 ztráty, protože musely v účetnictví radikálně škrtat právě v kolonce Rivian a nacenění jejich podílu.

Amazon mu se svými 18 procenty ještě asi dá šanci, ostatně má od něj objednaných 100 tisíc elektrických dodávek, ale Fordu jakoby docházela trpělivost. Když se šéfa automobilky Jima Farleyho novináři ptali, co bude s podílem v Rivianu, když brzy uplyne doba, během které akcie (Ford jich drží přes 11 procent) nešlo prodat, odvětil: „No comment.“ To není zrovna povzbudivá odpověď, žádné: „Jasně, pokračujeme, chceme spolupracovat.“ Americká média už spekulují, že Ford se podílu zbaví.

Přitom důvody, proč se Rivianu nedaří a proč musel na polovinu snížit odhad toho, kolik aut letos vyrobí (tedy nikoliv 50 tisíc, ale jen 25 tisíc), nejsou o tolik jiné než u jiných automobilek – nedostatek čipů, zdražování vstupních materiálu a také typický neduh mladých automobilek na startovní rovince, tedy výrobní a organizační trable.

elon

Ilustrace: Richard Cortez/CzechCrunch

Newsletter Elon & The Musks

Komplikuje se především situace na trhu s bateriemi, drasticky stoupají ceny drahých kovů, jako je lithium. To jen za poslední rok narostlo o 150 procent. A jelikož je Rivian malá firma, nemá při vyjednáváních takové podmínky a sílu, jakou se už dnes může zaštítit díky svému byznysovému výtlaku Tesla. Ostatně její Model 3 se za rok 2021 stal jedním z nejprodávanějších vozů v EU.

Když vzal šéf a zakladatel Rivianu, devětatřicetiletý Robert Scaringe nedávno pár novinářů na prohlídku fabriky v Normalu, postěžoval si jim, že to, co automobilový průmysl nyní zažívá s čipy, je jen slabý odvar toho, co jej čeká s bateriemi. „Když to řeknu hodně jednoduše, veškerá dnešní světová produkce baterií je hluboko pod 10 procenty toho, co budeme potřebovat za deset let. Takže si vezměte, že 90, možná 95 procent dodavatelských řetězců ještě neexistuje,“ citoval Scaringe deník Wall Street Journal.

Pro Rivian tedy žádné veselé časy nepřicházejí. S tím, jak dochází v ekonomice globálně k ochlazení a drobní retailoví investoři od mobilů začnou víc zvažovat, kam své peníze pošlou, to bude pro společnosti jako je výrobce elektrických pick-upů těžké. Robert Scaringe měl skvěle zvládnuté PR, vyvaroval se chyb, které udělal jiný vyzyvatel Elona Muska Trevor Milton s Nikolou, jenže v těžších časech se jde na dřeň – a ta je v případě Rivianu mnohem užší a prozaičtější, než se v listopadu zdála být.

***

Tweet týdne

***

Letem Muskovým světem…

  • ? Šídlo vs. Musk. Známý komentátor a výrazná osobnost českého Twitteru v rozhovoru popisuje, jak a proč sociální síť používá i co soudí o Elonu Muskovi.
  • ? Ve světě Volodymyra Zelenského. S technologiemi a s Elonem Muskem to souvisí jen volně, ale časopis Time zveřejnil rozsáhlou reportáž ze zákulisí života ukrajinského prezidenta. A stojí to za to.
  • ?? Čech, kterému naslouchají. Václav Smil je původem český vědec, kterému naslouchají nejvlivnější lidé světa. V deníku New York Times s ním teď vyšel rozhovor a jeho poselství zhruba zní, že přívrženci ochrany klimatu musí postavit nohy zpátky na zem.

***

EM Composite aneb Index Elona Muska

? + 3,9 %

99,2 IEM*