Domov je pro mě oáza bez Wi-Fi, říká Karin Fuentesová, která odbavuje svůj to-do list od nejhoršího

Na Karlínských 20 odpovídá zakladatelka startupu Digitoo Karin Fuentesová, která jezdí autem s motorem z vysavače.

k20_57Rozhovor

Foto: CzechCrunch

Na aktuálních K20 odpovídá Karin Fuentesová, zakladatelka startupu Digitoo

0Zobrazit komentáře

Do čeho investují, jaká byla jejich první práce, kam si rádi zajdou na dobré jídlo či jaký největší fuckup ve své kariéře zažili? Na toto a mnohem více se v rámci formátu Karlínských 20 ptáme zajímavých osobností nejen českého byznysu. Sled otázek a odpovědí přibližuje ty, o kterých se u nás můžete běžně dočíst, v netradičním světle a dává nahlédnout pod pokličku jejich kariérních úspěchů. Proč Karlínských? Protože právě v této čtvrti, kde sídlíme i my, se často řeší otázky, které jinde v Praze nepadnou.

Tentokrát na Karlínských 20 odpovídá Karin Fuentesová, zakladatelka startupu Digitoo, který digitalizuje účetnictví. Jakou ze svých prací dokázala dělat jen šest hodin a pak už se nikdy nevrátila? Proč a za kolik koupila svůj první bitcoin? A proč obdivuje svou maminku za to, že nerozpozná dacii od porsche?

***

V kolik chodíte spát a kolik toho průměrně naspíte?
Chodím spát kolem jedné ráno a spím zhruba sedm hodin.

Jakou aplikaci v telefonu otevíráte ihned po probuzení?
Spotify. Pouštím si nějakou divokou muziku pro ranní tanec u zrcadla, co vás nakopne.

Na jakém přístroji během dne pracujete nejčastěji a jaké nástroje v něm používáte nejvíc?
Macbook – nejvíce Gmail, Slack, Kalendář.

Jaký outfit nosíte ve většině případů a máte oblíbený model tenisek?
Oblékám se podle nálady, jeden den můžu být přísná šéfka v obleku, druhý den startupistka v teplákovce. Všechny casual a sportovní boty mám od Ecco. Jsou kvalitní a člověk se v nich cítí jak v bačkůrkách. Navíc teď dělají i docela módní kusy.

karin2-min

Foto: Digitoo

Karin Fuentesová, zakladatelka startupu Digitoo

Pět věcí, které nikdy nesmí chybět ve vašem batohu či kabelce?
Nosím extrémně malé kabelky. Nerada tahám věci. Takže se mi do ní většinou vejde jen pouzdro s platebními kartami, klíče od auta, klíče, pas, iPhone.

Máte nějaký vychytaný osobní lifehack, o který byste se chtěla podělit?
To-do list začněte tím, do čeho se vám chce nejméně. Pokud chcete firmu posouvat, je nutné se do toho denně nutit. Zjistíte, že to není tak hrozné, a uleví se vám. Nevalíte věci před sebou, ale reálně je řešíte.

Jmenujte jednu knihu a jeden film/seriál, které byste doporučila všem.
Těžká otázka. Určitě je toho víc, co bych doporučila. Poslední týden mě nadchl film Triangle of Sadness, seriál White Lotus a kniha Odpovědi Arnošta Lustiga. Ta je hodně silná.

Jakou hudbu si pustíte pro uklidnění? A která vás naopak nakopne?
Na uklidnění Pixies, Lykke Li, Radiohead, Angéle Dubeau & La Pietá. Nakopává mě Aretha Franklin, Florence a pouštím si popový mix, reggaeton.

Kam vyrazit na nejlepší dovolenou?
Aby byla nejlepší, musíte si vybrat dobrou společnost. To pak můžete klidně i do Brna a bude to pecka. Jinak Kubu jsem si zamilovala, ale je nutné být s někým lokálním a projet si ji celou.

Jakou hi-tech novinku chcete mít doma v obýváku, ale ještě ji tam nemáte?
Žádnou. Domov je pro mě oáza bez techu. Nemám ani wi-fi.

Jaký vůz parkujete ve své garáži?
VW T-Roc. Má motor z vysavače, občas vás předjedou elektrické koloběžky na semaforech, ale doveze vás z bodu A do B. Je úsporný a humble.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Kam si ráda zajdete na dobré jídlo?
V Praze zaručeně vše od Ambiente, snídaně SmetanaQ a malá bistra v Karlíně. Ale Brno je třeba pecka na dobré hipsterské jídlo.

Jak jste si vydělala první peníze?
Abych si mohla zaplatit učebnice, tak jsem uklízela během střední školy kanceláře.

Co byla ta vůbec nejpodivnější práce, za kterou jste dostala zaplaceno?
Doplňovačka v Makru při vysoké. Vydržela jsem to asi šest hodin. Strašně rutinní, pořád dokola to samé, vybalíte, doplníte, vybalíte, doplníte. Vím, že je i taková práce důležitá, ale skoro mi přišlo, že musíte být totálně mrtvý uvnitř, abyste něco takového mohli dělat. A pak ještě hosteska pro rádio Wave na mistrovství ČR ve skateboardingu, to byla docela sranda.

Co byste dnes poradila svému mladšímu já?
Vše je takové, jaké je.

Investujete?
Investuji do své vlastní firmy. Asi je to old-school, ale mám pocit, že co si nevybuduju sama, pro mě nemá hodnotu. Koupila jsem pár bitcoinů v době, kdy stál jeden asi 20 USD, abych si mohla dávat kafe v Paralelní Polis. Nicméně věřím ve filozofii bitcoinu a sleduji jeho vývoj.

Nejlepší byznysová rada, kterou jste kdy dostala?
Do it.

Jaký největší fail vás potkal v profesní kariéře, na který nyní vzpomínáte s úsměvem?
Kavárna. Zabalila jsem to, odepsala investované peníze a šla dál. S úsměvem určitě ne, ale potřebovala jsem to. Vyhodnocuji teď možná rizika související se strategickým rozhodnutím pečlivěji než dříve a ptám se zkušenějších v daném oboru.

Vaše nejlepší kariérní rozhodnutí?
Založit Digitoo. Spojila se moje vášeň pro technologie a dlouholeté znalosti a zkušenosti v oboru. Miluju to.

Kdo v Česku vás inspiruje?
Tomáš Havryluk – protože je skromný, je přirozený mentor a dokáže každému vysvětlit složitou věc tak, že ji pochopí i dítě. A je to bojovník. Moje máma, protože nepozná rozdíl mezi hodnotou porsche a dacie. Pokud budou mít auta identickou barvu, bude tvrdit, že jsou stejná. Pomáhá mi to si uvědomit, že společnost dává hodnotu věcem, které nejsou důležité a v případě války nebo krize ztratí na hodnotě. Tomáš Čupr, protože nemluví jako generická AI, ale vždy si z jeho podcastů vezmu něco, co můžu uvést v praxi. Simona Zábržová, protože žije naplno.

Kdyby Křetínský koupil od Babiše Mafru, 500 lidí by dostalo padáka, říká publicista Motejlek

Ekonomický novinář Miroslav Motejlek už celé čtvrtstoletí mapuje český byznys. V rozhovoru popisuje i poslední vývoj v tuzemských médiích.

motejlek_3

Foto: Investiční podcast/CzechCrunch

Ekonomický publicista Miroslav Motejlek byl hostem Investičního podcastu

0Zobrazit komentáře

V českých byznysových kruzích je tak trochu šedou eminencí. Zná ty nejvlivnější podnikatele, získává z jejich blízkosti i exkluzivní informace, ale odlišuje ho to, že se je následně nebojí zveřejňovat jen pro relativně malou, ale o to důležitější skupinu čtenářů. A také třeba investuje do vína. Miroslav Motejlek ve své výřečnosti pokračuje i přesto, že mu jeho aktivity někdy přinášejí problémy.

Důkazem je i nový rozhovor, který poskytl Investičnímu podcastu Vojty Žižky, jenž si můžete přehrát níže. Ekonomický publicista a podnikatel začal svou novinářskou dráhu v roce 1997 – nejdříve v Lidových novinách, v časopisu Týden a později v Českém Rozhlase. V podstatě jako průkopník placeného zpravodajství pak založil v roce 2009 server motejlek.com, později přeformovaný na motejlekskocdopole.com ve spolupráci s Petrem Skočdopolem.

Pod kůži se tak českému byznysu dostává pomalu a trpělivě už 25 let, což mu umožnilo si vybudovat silnou síť kontaktů a respekt. Prý by si těžko vzpomněl na někoho, kdo by znal tolik bohatých lidí jako on. Zároveň tím získal vhled do široké palety ekonomických témat. V současné době pečlivě sleduje například vývoj na českém mediálním trhu.

České mediální domy jsou totiž často v problémech kvůli upadajícímu zájmu o inzerci ze strany firem. Ani v době konjunktury na tom ovšem ekonomicky nebyla velká vydavatelství nejlépe. „Není to profitabilní byznys a vlastnit ho mohou v Česku jen lidé, co si mohou dovolit ho dotovat z jiných částí podnikání. Kvůli tomu nenajdete mezi vlastníky velkých mediálních domů nikoho, pro koho by média byla hlavní část podnikání,“ vysvětluje Motejlek důvod, proč za většinou českých médií stojí oligarchové.

I přes ztrátovost jde ovšem o hodnotné podniky, a tak když se pro některý hledá kupec, zpravidla prodává jeden miliardář jinému miliardáři. To je i případ obchodu, o němž se v mediálních kuloárech mluví už posledních několik měsíců. A sice případného prodeje mediálního domu Mafra, který vlastní bývalý premiér a neúspěšný prezidentský kandidát Andrej Babiš.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Ten odchod byl skutečně v jednání a kupci byli možní ti, o kterých jsme u nás psali. Michal Strnad, Pavel Tykač nebo Daniel Křetínský s Patrikem Tkáčem,“ odhaluje Motejlek. Jen poslední zmiňovaní už jeden český mediální dům vlastní, konkrétně Czech News Center, pod nějž patří například deníky Blesk, Aha!, Sport nebo E15. „Kdyby Mafru koupili oni, tak to by byla skutečně zajímavá situace, protože by došlo k brutálnímu propouštění. Spojení by dávalo smysl, takže odhaduju, že by pět set lidí dostalo padáka,“ analyzuje. Jestli Babiš nakonec své vydavatelství skutečně prodá, to Motejlek neví.

Křetínský s Tkáčem by podle něj mohli těžit zejména z populárního serveru idnes.cz, protože jejich CNC není v onlinu tak silné. Babiš dle jeho mínění Mafru nepotřebuje, protože tuší, že politicky už mu vlivné deníky nepřinesou žádné body. „Myslím si, že ho akorát štve, že teď musí každý rok volat těm šéfům velkých firem, aby u něj inzerovali a předpláceli – a oni to nechtějí,“ spekuluje Motejlek.

Velká vydavatelství jsou navíc v současné době v nezáviděníhodné situaci, kdy se mnohá potýkají s úpadkem příjmů z inzerce a zároveň – nedobrovolně – slábnou personálně. Na vlastní nohy se totiž stavějí tvůrci, kteří sice z velkých mediálních domů vzešli, ale mají již dostatečnou přízeň předplatitelů sami o sobě.

motejlek2-min

Foto: Investiční podcast

Miroslav Motejlek zkoumá český byznys už 25 let

Příkladem mohou být Petros Michopulos a Bohumil Pečinka z podcastu Kecy a politika nebo Čestmír Strakatý, který bleskově na platformě Herohero získal tisíce předplatitelů. „Lidé, jako jsou pan Strakatý, jsou pro mediální domy noční můrou, protože si třeba vyzobou ty nejlepší hosty do svých projektů a pro obsah v mediálním domě zůstanou ti druhořadí. Zase si ale myslím, že takových lidí nebude tolik,“ tvrdí třiapadesátiletý publicista.

Vlivní čeští podnikatelé byli ovšem v poslední době vidět ještě na jiné frontě, která měla celospolečenský přesah, a to sice v prezidentské volbě, když podporovali některé z kandidátů. O současném prezidentovi ekonomický novinář tvrdí, že je čím dál tím víc produktem marketingu, u něhož ještě nastane celospolečenské mrzení. „Vidím, že v jeho zákulisí jsou lidé, kteří mají významný vliv, a že ti kluci okolo Jana Barty tam sehráli užitečné idioty,“ nebere si servítky Motejlek. Odkazuje tak na situaci, kdy Barta s kolegou Dušanem Šenkyplem finančně podpořili kampaň Petra Pavla.

Motejlek se dříve vyjádřil kladně na adresu Danuše Nerudové, ale podle jeho mínění zásadně nezvládla situaci s univerzitními tituly. Zároveň naznačil nejistotu ohledně financování její kampaně. „Někdy je někdo sponzor a nemusí to být vždycky sponzor a pak jsou i další cesty, jak může podpora doběhnout ke kandidátovi mimo transparentní účet. Teď neříkám, že se konkrétně něčeho dopustila, ale… něco se mi honí hlavou. Nějak se tomu budeme výhledově věnovat,“ naznačuje.

Celý rozhovor s Miroslavem Motejlkem si můžete poslechnout na Patreonu Vojty Žižky. Uslyšíte v něm například:

  • Jak Motejlek jednal o koupi vydavatelství Economia
  • Proč by i dnes měla podle něj ČNB nadále zvyšovat sazby
  • Jaké problémy čeká trh s hypotékami
  • Petra Skočdopole, který do studia zavítal jako překvapení