Druhý blesk se čtyřmi kruhy aneb SUV jako kupé. Audi odhalilo další elektromobil rodiny e-tron

audi-etron-sportback1-min

Foto: Audi

Audi e-tron Sportback

0Zobrazit komentáře

Ani Audi nezaspalo dobu a přichází na trh již se svým druhým čistě elektrickým vozem. Po SUV modelu e-tron nastupuje novinka e-tron Sportback, který nepřináší žádnou velkou revoluci, a přeci by mohl výrazně oslovit trochu jinou skupinu řidičů než klasické SUV.

První zástupce rodiny e-tron byl německým výrobcem prémiových vozů představen v říjnu minulého roku. Od té doby automobilka z Ingolstadtu prodala po celém světě přibližně 18 500 kusů tohoto modelu. Nyní, téměř po roce, Audi na autosalonu v Los Angeles představilo svůj druhý model s čistě elektrickým pohonem.

Přestože má e-tron Sportback se svým starším bratrem mnoho společného, chce cílit na trochu jinou skupinu zákazníků.

audi-sportback8

Foto: Audi

Přední maska Singleframe má podobný design jako starší bratr

audi-sportback3

Foto: Audi

Postupně se svažující záď vozu je hlavním designovým rozdílem oproti klasickému e-tronu

Audi jednoduše vzalo platformu e-tronu a postavilo na ní SUV-kupé s podobným designem i stejnou 95kWh baterií. Na rozdíl od klasického e-tronu by však měl Sportback dosahovat vyššího dojezdu díky nižšímu koeficientu odporu vzduchu, za který vděčí především zkosené zádi. Ta je hlavním poznávacím znamením novinky, v jejímž designu se jinak opakuje celá řada prvků, na které jsme zvyklí již od e-tronu.

oliver-dlouhy-kiwicom2

Přečtěte si takéNová éra Kiwi.com. Budujeme globálního virtuálního superdopravce, hlásí zakladatel Oliver DlouhýNová éra Kiwi.com. Budujeme globálního virtuálního superdopravce, hlásí zakladatel Oliver Dlouhý

Verze e-tron Sportback 55 nabídne obdobné pohonné ústrojí, jako má původní e-tron. Tedy dva elektromotory o celkovém výkonu až 300 kW, které mu umožní akcelerovat z 0 na 100 km/h za 5,7 sekundy. Virtuální ručička rychloměru může dosáhnout hodnoty až 200 km/h, ovšem zájemci mohou sáhnout po slabší variantě, kterou je verze Sportback 50.

Ta nabídne výkon 230 kW a slabší baterii o celkové kapacitě 71 kWh. Díky ní je vůz o něco lehčí, a tak dokáže akcelerovat z 0 na 100 km/h za 6,8 sekundy a maximální rychlost činí 190 km/h.

audi-sportback5

Foto: Audi

Audi může svým designem připomínat BMW X6

Světlomety s projektorem

Kde ovšem Audi provedlo radikální změny, jsou přední světlomety. Sportback dostane digitální Matrix LED světlomety, které promítaný paprsek lámou do jednotlivých pixelů pomocí obrovského množství malých zrcadel, jejichž náklon se neustále proměňuje ve zběsilém tempu.

Výsledkem je přesně mířený a silný světelný paprsek, díky kterému řidič vidí v noci téměř stejně dobře jako za denního světla. Navíc mohou světlomety na vozovku promítat specifické vzory pro informování řidiče.

audi-etron-sportback2-min

Foto: Audi

Audi e-tron Sportback má nové světlomety

Proměnu prodělaly i boční zrcátka, která nyní již nemůžeme nazvat zrcátky, ale bočními kamerami. Jimi snímaný obraz se zobrazuje v kabině vozu na OLED displejích s vysokým kontrastem. Kamery se přizpůsobují jízdním situacím, tedy budou zabírat trochu jiný úhel v momentě, kdy řidič jede po dálnici, parkuje nebo se s vozem otáčí.

Interiér novinky se stejně jako jeho vnější design od e-tronu příliš neliší. Za volantem je řidiči k dispozici displej o rozměru 12,3 palce, dále 12,1palcový displej umístěný v přístrojové desce, který doplňuje ještě menší displej sloužící pro vkládání textu a ovládání klimatizace. S vozem lze komunikovat také prostřednictvím hlasového asistenta, kterým je Alexa od Amazonu.

Model e-tron Sportback, jenž je dalším krokem v plánu Audi nabízet do roku 2025 více než 30 elektrifikovaných modelů, by se měl objevit na evropském trhu v průběhu jara příštího roku. Cena slabší verze by měla začínat na částce 71 350 eur, tedy přibližně 1,8 milionu korun. Finální ceny, za které bude vůz nabízen i v České republice, však budou ještě upřesněny.

audi-sportback1

Foto: Audi

Interiéru vévodí řada displejů

audi-etron-sportback3-min

Foto: Audi

Audi e-tron Sportback

Smíchovské nádraží se radikálně promění. Bude z něj moderní dopravní terminál, který zjednoduší přepravu po Praze

Michal PtáčekMichal Ptáček

smichov-a69_1-min

Foto: A69

Nová podoba Smíchovského nádraží

0Zobrazit komentáře

Okolí pražského Smíchova a zejména Smíchovského nádraží je už dlouhá léta trnem v oku nejen obyvatelů hlavního města, ale i volených městských zástupců. Zastaralost, zanedbanost a kriminalita dělají z okolí Smíchovského nádraží jednu z nejméně atraktivních lokalit v Praze. Tento nelichotivý fakt se ale brzy zřejmě radikálně změní.

Praha totiž vypsala výběrové řízení na nového projektanta, který by měl už v roce 2021 započíst v této lokalitě kompletní přestavbu. Jejím výsledkem bude zbrusu nový terminál, který propojí železnici, metro, tramvaje a autobusy a výrazně zkrátí přestupní vazby pro cestující. V místě zároveň vznikne P+R parkoviště a dojde také k rozšíření nástupní haly a úpravy přednádražního prostoru.

„Terminál Smíchov bude prvním skutečně moderním nádražím v Praze. Jedná se o unikátní projekt dopravního hubu, který zatím známe jenom ze zahraničí,“ říká Adam Scheinherr, náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy.

smichov-a69_2-min

Foto: A69

Na Smíchově vyroste moderní dopravní terminál

„V minulosti se budovaly různé druhy nádraží na různých místech, autobusové na jednom, vlakové zase jinde. Naopak na Smíchově budou cestující moci na jednom využít dálkové, regionální i městské vlaky a autobusy, metro i tramvaje, a předtím odstavit auto na velkém P+R parkovišti,“ popisuje Scheinherr a dodává: „Vše bude navíc díky modernímu řešení budov jednoduché, bezpečné a přehledné. V Praze vznikne dopravní terminál budoucnosti.

Autobusy, náměstí a reprezentativní přednádražní prostor

Změny by se měly díky novince dočkat linky dálkových a příměstských autobusů, které v současnosti končí v ulici Na Knížecí a před Smíchovským nádražím. Po dokončení projektu se počítá s jejich přesunem do nového terminálu přímo nad nástupišti nádraží. Městské autobusy se naopak budou odstavovat v připraveném přednádražním prostoru.

zdenek-cendra-boxed

Přečtěte si takéChtěl jsem tržby 100 milionů, dnes peníze nejsou cíl, říká internetový miliardář Zdeněk Cendra v CzechCrunch PodcastuChtěl jsem tržby 100 milionů, dnes peníze nejsou cíl, říká internetový miliardář Zdeněk Cendra v CzechCrunch Podcastu

S velkými úpravami se počítá i u samotného a v současnosti velmi nereprezentativního okolí nádraží. Tento problém by měla vyřešit směs kroků v podobě nového uspořádání zastávek tramvají a autobusů, narovnání tramvajové tratě a jejího oddálení od okolních domů.

smichov-a69_6-min

Foto: A69

Součástí projektu bude i nové náměstí

V okolí ulice dojde také k vysazení nových stromů a v ulici Na Knížecí ke vzniku zbrusu nového náměstí. Tomu dopravně uleví i nové, k nádraží přidružené P+R parkoviště („zaparkuj a jeď“) s až tisíci parkovacími místy. Vjezd do něj totiž bude možný pouze z Městského okruhu.

Nová nádražní hala si ponechá svůj historický ráz

Nejdůležitějšími úpravami ale bezpochyby projde samotná nádražní hala. Město sice ponechá její historický ráz, ale v rámci studie od architektonického studia A69 Architekti počítá s jejím kompletním zastřešením a zároveň propojením dvou nádražních podchodů. Zároveň zde vznikne nová část s obchody a zázemím pro cestující, na které naváže nové administrativní křídlo, jež by mohlo být budoucím sídlem Správy železniční dopravní cesty.

smichov-a69_3-min

Foto: A69

Na Smíchově vyroste dopravní terminál budoucnosti

„Jsem rád, že autoři návrhu mysleli i na nové pěší propojení spojující ulici Nádražní a nově vznikající městskou čtvrť. Vzhledem k tomu, že se bude Smíchov rozrůstat, je dobře, že se modernizuje a zlepšuje i okolní doprava,“ dodává Ondřej Boháč, ředitel Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy.

K zahájení staveb by mělo dojít v roce 2021 a na rozdíl od původního plánu, kdy by mělo dojít k výstavbě po etapách, se nyní město rozhodlo nový terminál vybudovat v jedné fázi jako celek.

smichov-a69_7-min

Foto: A69

Nová nádražní hala

smichov-a69_8-min

Foto: A69

Nová nádražní hala

smichov-a69_5-min

Foto: A69

Podoba nového smíchovského terminálu