Druhý nejoblíbenější evropský vůz ve službách Svatého otce. Papež František převzal papamobil Dacia Duster

dacia-duster-papez2

Foto: Renault

Papež František se svým novým papamobilem

0Zobrazit komentáře

Jorge Mario Bergoglio, kterého zná celý svět jako papeže Františka, je rozhodně papežem, který přinesl řadu moderních změn. Když byl v březnu roku 2013 jmenován do svého úřadu, vybral si jméno František podle asketického mnicha Františka z Assisi, a to z důvodu jeho velké skromnosti, kterou s ním František sdílí.

O tom svědčí i jeho nejnovější papamobil, který nepochází z dílny žádné luxusní automobilky, ale dodala jej Dacia, producent těch nejlevnějších modelů, které jsou na evropském trhu k dispozici.

Pokud při svých toulkách Evropou zavítáte i do Vatikánu, naskytne se vám neuvěřitelná podívaná demonstrující po stovky let shromažďovanou moc a bohatství, které ve svých rukou od nepaměti držely hlavy katolické církve v čele s papežem. Bazilika sv. Petra, Svatopetrské náměstí, Apoštolský palác a přilehlé zahrady, to vše dává jasně najevo, že se papežové rádi obklopovali luxusem a pohodlím.

dacia-duster-papez1

Foto: Renault

Nový papamobil vytvořený z dostupného modelu Dacia Duster

Mezi tím vším zlatem, mramorem a pompézností nyní bude jezdit automobil, který zde působí spíše, jako by někdo špatně odbočil na římské dálnici a zabloudil až do centra Vatikánu.

Papež František totiž přijal za svůj nový papamobil Dacii Duster, která je sice speciálně upravená tak, aby v ní měl Svatý otec co největší pohodlí, i přesto se však stále jedná o jedno z nejdostupnějších SUV, které je nejen díky své cenovce druhým nejoblíbenějším evropským modelem po Volkswagenu Golf.

marek-vosecky

Přečtěte si takéBiotechnologický gigant Roche ocenil dvě české medicínské aplikace. Každá získala 100 tisíc korun na další rozvojBiotechnologický gigant Roche ocenil dvě české medicínské aplikace. Každá získala 100 tisíc korun na další rozvoj

František tímto krokem opět potvrdil, že svůj úřad rozhodně nechce spojovat s luxusem a požitkářstvím. To ostatně dokazuje od počátku svého pontifikátu, kdy odmítl bydlet v luxusních papežských komnatách, ale usadil se ve skromných prostorách penzionu sv. Marty. Zde pobývá i během letních měsíců, přičemž jeho předchůdci kvůli horku volili pohodlnější palác v Castel Gandolfo.

dacia-duster-papez7

Foto: Renault

Duster s nasazenou skleněnou konstrukcí

František se snaží také jít co nejvíce s dobou a měnit dané zvyklosti. Rád fotí selfie s věřícími, kteří za ním putují z celého světa, komunikuje přes Twitter, nezdráhá se veřejně vyslovit své obavy týkající se rostoucí síly umělé inteligence a omývá nohy katolíkům, muslimům, hinduistům, ale třeba i vězňům.

To vše dělá z Františka papeže, který bourá vystavěné zdi, sbližuje osoby celého světa s jakýmkoliv vyznáním, a v mnohém tak připomíná osvíceného papeže Jana Pavla II.

Raději Dacii než Lamborghini

Svou velkorysost potvrdil i v roce 2017, kdy od italské automobilky Lamborghini obdržel darem speciálně upravený model Huracán v papežské kombinaci bílo-zlaté barvy. Papež dar sice přijal, ovšem automobil obohacený o jeho požehnání a podpis okamžitě dal do dražby s tím, že výtěžek měl jít na dobročinné účely. Dražba se ovšem nepodařila, a tak se vůz v tomto roce dostal do loterie, ve které jej vyhrál Čech z Pardubického kraje.

papez-frantisek-lamborghini

Foto: Lamborghini

Papež podepisuje kapotu svého Huracánu

Je pravdou, že Huracán by byl poměrně neobvyklý papamobil, ovšem Duster, který jej ve Františkově garáži nahradil, je možná ještě o něco unikátnější záležitostí. František jej dostal od italského zastoupení automobilky Renault ve spolupráci s rumunskou Dacií, kterou Renault vlastní.

Samozřejmě, že předaný Duster 4×4 není klasickou verzí, která je Dacií běžně nabízena. Vůz prodělal několik speciálních úprav, na kterých se podílela i karosárna Romturingia. Na první pohled zaujme odnímatelná skleněná kopule na střeše vozu, do které se může papež postavit a zdravit z ní přihlížející davy.

Sklo je zde především z bezpečnostních důvodů a je jím vybavován téměř každý papamobil od doby, kdy se v roce 1981 pokusil tehdejšího papeže Jana Pavla II. zastřelit atentátník právě v momentě, kdy jel v otevřeném voze. Pravdou ovšem je, že František nemá tyto skleněné konstrukce rád.

dacia-duster-papez5

Foto: Renault

Interiér nového papamobilu

„Vzpomínám si, že v Brazílii mi dali uzavřený papamobil. Jenomže to nemohu zdravit lidi a říkat jim, že je miluji, když jsem uvnitř konzervy pro sardinky, ačkoliv je ze skla. Pro mě je to zeď,“ vysvětloval papež v roce 2014 barcelonskému deníku La Vanguardia své rozhodnutí jet ve voze bez neprůstřelného skla.

Františkova nová „papadacia“ byla také o několik desítek milimetrů snížena, aby se do ní brzy 83letému papeži nastupovalo co nejpohodlněji. Pro pohodlí svatého otce je Duster vybaven pohodlnou zadní lavicí čalouněnou béžovou kůží. Dalším drobným detailem jsou i držáky na papežské standardy umístěné na blatnících předních kol.

František až doposud používal řadu papamobilů a většinou se jednalo o vozy spíše lidových značek. Při návštěvě v Irsku v roce 2018 mu jako papamobil posloužila Škoda Rapid Spaceback. Při návštěvě USA jezdil Fiatem 500L a v Koreji využil zase model Kia Soul. Ještě před nástupem na papežský stolec, tedy coby kardinál, jezdil často MHD, a pokud měl usednout za volant, pak jedině za svůj 30 let starý Renault 4L.

dacia-duster-papez6

Foto: Renault

Příslušníci švýcarské gardy a nový vůz, který mají za úkol chránit

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Nejrychlejší závodní traktor světa, který nikdy nevjede na pole, ale zato hospodaří v Guinessově knize rekordů

Filip HouskaFilip Houska

jcb-fastrac-two-1

Foto: JCB

Nový traktor Fastrac Two od britského výrobce JCB

0Zobrazit komentáře

Závodit se dá dnes s kdečím a výjimkou nejsou ani traktory. Jen v Česku se pořádalo už několik soutěží, kde se vesničtí závodníci v těchto hospodářských strojích střetávali na polních okruzích. I když nejde o žádnou mainstreamovou zábavu, své fanoušky rozhodně má. Na chuť by těmto závodům však mohli přijít i skuteční milovníci rychlých vozů, a to díky výrobci traktorů JCB.

Společnost se sídlem v anglickém Rocesteru se již od roku 1945 zabývá výrobou kvalitních zemědělských nástrojů včetně bagrů a zmíněných traktorů, kterými přes dvacet továren zásobuje prakticky celý svět. Patří mezi ověřené značky, co se produkce těžkých zařízení týče, díky čemuž si může troufnout i na různé, nepříliš účelové šílenosti. Jednou z nich je závodní traktor.

JCB představilo takzvaný Fastrac Two, předchůdce modelu Fastrac One, který letos v červnu pokořil rekord v podobě nejrychlejšího traktoru světa – dokázal jet rychlostí 166,7 km/h. Nástupce původní verze však laťku vysokorychlostních traktorů posouvá ještě výše. Fastrac Two totiž dokázal udržet průměrnou rychlost okolo 218 km/h, čímž si vysloužil čestné místo v Guinessově knize rekordů.

guy-martin-fastrac-two

Foto: JCB

Britský jezdec Guy Martin, který s traktorem dal rekord

Rekord nejrychlejšího traktoru světa je atraktivní sám o sobě, ale možná mnohem zajímavější je celý proces, který pokoření tohoto milníku předcházel. JCB s novým strojem nakládalo skutečně jako se závodním prostředkem, což lze interpretovat především na designu. Již na první pohled je jasné, že nejde o žádný běžný traktor. Právě naopak.

Inženýrská a designérská divize společnosti úzce spolupracovala na tom, aby vzhled ideálně korespondoval s použitými technologiemi. V první řadě odlehčili celkovou konstrukci a namísto tradiční ocele použili hliník, přičemž vyházeli všechny nepotřebné komponenty, aby ušetřili co nejvíce přebytečných kil.

Poté se zaměřili na vylepšení aerodynamiky, na níž pracovali s technologickou divizí britské automobilové stáje Formule 1 Williams. JCB uvádí, že se díky novým nárazníkům, deflektorům a pokročilému procesu takzvané počítačové mechaniky tekutin podařilo aerodynamiku traktoru vylepšit o důležitých 10 procent.

V kokpitu zkušený závodník

Následně upravili turbo a chlazení a přihodili 7,2litrový šestiválcový diesel JCB Dieselmax s výkonem až 1 016 koní při 3 150 otáčkách za minutu. To vše zaobalili do působivého, žluto-černého kabátku s uhlazeným vzhledem a oficiálně vypustili na testovací dráhu Elvington Airfiled v anglickém Yorku.

fastrac-two-3

Foto: JCB

Letmý pohled dovnitř stroje

Do závodní novinky rovnou posadili ostříleného motocyklového závodníka Guye Martina, který to s traktorem v jednom úseku vytáhl až na 247,5 kilometru za hodinu. „Zajistit, aby pětitunový traktor dosáhl rychlosti okolo 247 km/h a pak ještě úspěšně zastavil, není příliš jednoduchý úkol,“ dodává šéf inovací v JCB Tim Burnhope pro magazín Top Gear a zároveň tak nastínil, proč Fastrac Two disponuje i zpětným padákem pro brzdění.

Nyní je otázkou, co bude JCB s tímto traktorem dělat. Je sice hezké, že mají ve svých garážích nejrychlejší traktor na světě, ale zatím neexistuje cílovka, která by si jej koupila pro rozumné využití. Na pole se s ním jet nedá, orat taktéž neumí a závodit nemá s kým. Lze spekulovat nad tím, že JBC dalo podnět ke vzniku nové soutěže, něco jako Tractor 1. Tam by pak tato vychytávka smysl dávala. Ostatně k tomu již připravila i oficiální merchandising.

fastrac-two-2

Foto: JCB

Zpětný padák jako naprostá nezbytnost pro brždění