Druhý život pro odpad. České designérky přetvářejí použité materiály v inovativní nábytek
„Nova Vita znamená nový život. Naše poslání je jednoduché – věříme v materiálovou reinkarnaci,“ říkají zakladatelky značky Novavita.
Designérky Ivana Linderová a Dagmar Zvoníčková Fredholm založily před sedmi lety v Londýně multidisciplinární kreativní studio Identity Designers, které se zaměřuje zejména na architekturu a interiérový design. V průběhu let však stále častěji narážely na to, že když potřebovaly zařídit jimi navrhovaný prostor, chyběly jim produkty, které si do něj představovaly. Ke studiu tak založily sesterskou společnost Novavita, v níž pomocí upcyklace přetváří použité materiály v interiérové doplňky a nábytek.
„Nápad založit značku Novavita se zrodil z několika nezávislých podnětů. Už nějakou dobu jsme v Identity Designers relativně často navrhovaly produktové prvky na míru. Tento proces nás opravdu bavil a často nás až překvapovalo, kolik toho mají architektura a produktový design společného,“ říká ke zrodu značky Ivana Linderová.
Reálné obrátky začala idea nabírat po tom, co designérky navštívily loňský Designblok, český festival současného designu a módy. Ten jim dodal odvahu k tomu, aby vlastní značku založily. Navíc měly pocit, že na trhu je stále prostor pro inovativní produktovou firmu. „Daly jsme si tehdy za cíl, že na příštím Designbloku budeme vystavovat i my,“ dodává Linderová.
Firma Novavita spojuje dva koncepty. Prvním je „Material lab“, v rámci kterého se zakladatelky chtějí věnovat rozvoji nových textur a materiálů tvořených z recyklovaných zdrojů, jako jsou použitý plast, tetrapak nebo rozličné recyklované plnivo do betonu. V současné době mají designérky plně v oběhu beton, plast a sklo a nedávno začaly blíže studovat materiál tvořený z recyklovaných pilin.
„Hledání materiálů, které můžeme buď upcyklovat, nebo recyklovat, je naše nejoblíbenější aktivita. Často je to otázka náhody, kdy projíždíme online bazary a kontaktujeme jednotlivce, kteří se zbavují nejrůznějších věcí. Může jít o cokoliv – od starých břidlicových střešních tašek přes staré cihly až po plastové granuláty,“ vysvětluje Dagmar Zvoníčková Fredholm.
Druhou rovinou firmy je „Object lab“, v níž vznikají konkrétní produktové kolekce. Každý výrobek je přitom vytvářen na míru jednotlivým klientům. Designérky chtějí postupovat podle udržitelných principů a zároveň se chtějí vyvarovat nadbytečné výrobě. Díky tomu může být každý objekt jakkoliv upraven pro finálního uživatele.
„Všechny objekty, které najdete na našem webu, jsou vyrobeny prvotně. Každý vzniká pro koncového uživatele, proto je možná úprava barevnosti, velikost nebo textury,“ upřesňuje Linderová.