Dvě ze tří na elektřinu. Prodejům nových aut v Norsku loni dominovaly elektromobily v čele s Teslou

0x0-model3_03

Foto: Tesla

Tesla Model 3

0Zobrazit komentáře

Norsko platí za nejprogresivnějšího hráče na poli elektromobility. Je to dáno nejen pověstnou láskou Norů k životnímu prostředí, ale i příznivými podmínkami, které je ke koupi elektromobilů motivují. Díky tomu představovala auta poháněná elektřinou loni dvě třetiny z nových prodaných vozů. Jejich prodej meziročně narostl o 48 procent.

Vůbec nejpopulárnějším prodávaným autem se za uplynulý rok stal v zemi fjordů a nádherné přírody Model 3 od Tesly a Tesla jako taková také těžila z obliby elektromobility v Norsku ze všech automobilek nejvíc. Podle agentury Reuters má na tamním automobilovém trhu poprvé největší podíl, a to 11,6 procenta.

Na druhém místě v jednotlivých prodejích stanula hybridní verze modelu RAV4 od Toyoty a do elitní desítky se probojoval také model ID.4 od Volkswagenu.

volkswagen-id-41

Foto: Volkswagen

Elektrický Volkswagen ID.4

Je více než pravděpodobné, že nastartovaný trend bude pokračovat i v tomto roce a norský trh zaplaví další elektromobily. I ty si totiž budou obyvatelé země moci koupit za cenu osvobozenou od daně, což je jeden ze způsobů, kterými chce stát motivovat místní řidiče k jejich nákupu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Norsko má v plánu do roku 2025 zcela zakázat prodej nových vozidel vybavených pouze spalovacím motorem, což by z něho učinilo celosvětový unikát. Ačkoliv řada států má v plánu kroky této skandinávské země následovat.

Samotní Norové by však neměli mít s tímto přelomem větší problémy. Více elektrických vozidel, než těch spalovacích se zde prodává od roku 2019, kdy se čísla ve prospěch elektromobility přelila do hodnoty 54,3 % prodaných vozů. Nástup elektromobility v Norsku je přitom velmi razantní a došlo k němu během jedné jediné dekády.

S přispěním ČTK.

Jak zabít dvě mouchy jednou ranou. Hyundai chce pro pohon svých aut vyrábět vodík z plastového odpadu

Eliška NováEliška Nová

Nexo od Hyundaie využívá vodíkové palivové články

Foto: Hyundai.com

Nexo od Hyundaie využívá vodíkové palivové články

0Zobrazit komentáře

Už v první polovině roku 2022 plánuje korejská automobilka Hyundai začít s přípravou nové továrny. A slibuje, že bude velmi speciální, protože bude měnit plastový odpad na nový zdroj energie – vysoce čistý vodík. S ním počítá do budoucna i Evropská unie. Konkrétně s tím, že bude na starém kontinentě pohánět těžkou silniční dopravu.

Svět má dva zásadní problémy. Prvním jsou emise, za kterými stojí ve velkém právě doprava. Druhým je plastový odpad, který zamořuje i taková místa, jako je Mariánský příkop nebo třeba Arktida. Automobilka Hyundai na konci minulého roku proto oznámila, že hodlá zabít dvě mouchy jednou ranou. Chystá se totiž z plastového odpadu vyrábět vodík a tím pohánět své vozy.

Hyundai zamýšlí investovat 400 miliard jihokorejských wonů, což dělá asi 7,4 miliardy korun, do továrny, která bude dělat přesně tohle dělat. Cestou, jak přeměny plastového odpadu na vodík dosáhnout, má být podle serveru CarBuzz proces zvaný pyrolýza a také zplyňování, které se využívá například i při zpracování biomasy.

Hyundai má v úmyslu začít s přípravou nové továrny velmi brzy, hned v první polovině tohoto roku. Produkce vodíku by pak měla začít v roce 2024. Automobilka už nyní vůz na vodíkový pohon vyrábí, konkrétně jde o model Nexo.

V plánu jsou i vodíkové traktory

Za dva roky chce Hyundai představit jeho další generaci, která bude založená už na nových vodíkových palivových článcích. Letos na podzim v Mnichově korejská automobilka představila i další plány. V roce 2025 předpokládá, že uvede do provozu první SUV poháněné vodíkem. Do roku 2030 počítá, že budou auta na vodík stát stejně jako elektromobily. V plánech je ovšem i to, aby vodík nevyužívala jen osobní auta, společnost sází i na vodíkové zemědělské a stavební stroje nebo autobusy.

Na konci roku 2021 se ale zároveň s těmito záměry objevily spekulace, že automobilka uzavřela své vývojové centrum, kde na nových vodíkových technologiích pracovala. Naopak se měla zaměřit na vývojové centrum baterií, což by znamenalo, že by se nadále soustředila už jen na elektromobilitu. Hyundai tyto zprávy ale odmítá s tím, že plán vývoje palivových článků nové generace zůstává.

Vodík v plánech EU

Doprava je po energetice druhým největším původcem emisí skleníkových plynů. Jejich hlavními producenty jsou přitom právě osobní auta. S vodíkem jako s vhodnou alternativou do budoucna počítá i Evropská unie. Jak uvedl server Euractiv, vodík by měl hrát v evropské sedmadvacítce důležitou roli při dekarbonizaci emisně náročných odvětví, jako je výroba oceli, chemický průmysl a právě doprava. Podle odhadu Evropské komise se má v roce 2050 vodík podílet na deseti až 24 procentech spotřeby energie.

vampire-masquerade

Přečtěte si takéUpírská hra z Prahy slaví. Vampire: The Masquerade má 25 letUpírská hra ze středověké Prahy vás vzala na Vyšehrad, k orloji i za jeptiškou Anežkou. Teď slaví 25 let

Paradoxně s vodíkem však Unie nepočítá pro automobilovou dopravu, v níž by měla převládat elektromobilita. S vodíkem se počítá především pro těžkou silniční dopravu. Je ovšem potřeba mít vybudovanou i příslušnou infrastrukturu. V plánech EU je, aby vodíkové čerpací stanice byly do roku 2030 aspoň na každých sto padesáti kilometrech podél hlavních tahů napříč Evropou.

Zapotřebí k tomu bude však jedna velmi důležitá věc a to je příznivá cena. Podle EU je třeba, aby se vodík prodával za méně než šest eur za kilo, klesnout musí rovněž náklady spojené s vodíkovou technologií. Podle předsedkyně Komise Ursuly von der Leyenové se do roku 2030 podaří dosáhnout ještě lepšího výsledku, a to prodeje 1,8 eura za kilo.