E-shopy neznají své náklady na logistiku. Jak s ní pracovat, aby nebrzdila jejich růst?

Co má e-shop dělat, aby se ze skladů a logistiky nestala největší překážka v růstu, a to i když se chystá do zahraničí? Poradí konference CzechCrunche.

Peter BrejčákPeter Brejčák

banner-do-clanku-2360×1180-kapusta-litavecEvent

Foto: CzechCrunch

Matyáš Kapusta z Revolt.BI a Petr Litavec z Fulfillment by Authentica

0Zobrazit komentáře

Predikce poptávky, plánování zboží, kapacit skladů a celkově logistika. Výzvy, se kterými se musí popasovat každý hráč nejenom na e-commerce trhu. Jedním z častých problémů přitom je, že samotné e-shopy ani neznají své logistické náklady a neumí si je tak správně vypočíst. Minimálně takové jsou zkušenosti Petra Litavce, šéfa společnosti Authentica Fulfillment. Jak tedy mají online obchodníci s těmito výzvami pracovat?

O tom se pobavíme na třetím z řady e-commerce eventů, které CzechCrunch organizuje. 1. listopadu od 17:30 ve Spojce Karlín se kromě Litavce o své know-how podělí také Michal Prádl z Datartu, Josef Dvořák z Wolt Drive, Milan Šmíd z matky Zásilkovny Packeta Group, Tomáš Szkandera z K2 či Matyáš Kapusta z Revolt.BI. Se všemi spíkry si budete moct popovídat také v rámci networkingu po akci.

Kdy se vyplatí investice do vlastních skladů a kdy raději využít fulfillmentu od dalších hráčů? A jak na škálování logistiky? Do hloubky probereme tato a další související témata, aby se ze skladů nestala největší překážka v růstu i z pohledu přípravy pro zahraniční expanzi.

„E-shopy neznají své logistické náklady. Jako fulfillment centrum se setkáváme s tím, že se potenciálním klientům zdá například 30 korun za nachystání zásilky drahé a argumentují tím, že když prodají špendlík, tak jim to těch 30 korun nezaplatí a na objednávce budou tratit. Stejně ztrátoví by ale byli i při vlastní logistice, kdy platí nájem, mzdy, nemocenské a podobně, jen e-shopy tyto náklady zkrátka nevidí,“ popisuje Litavec.

Ještě horší situace podle něj nastávají, když si majitel e-shopu balí zásilky s tím, že mu to moc času nebere. „Místo toho, aby se věnoval důležitějším věcem. Je to takový typický rys Česka, nicméně lepší se to,“ doplňuje Litavec s tím, že právě jako fulfillment centrum dokáže u dodavatelů díky velkým objemům dosáhnout na lepší ceny obalových materiálů i přepravy, než by si uměl vyjednat jednotlivý e-shop. Stejně tak jako například možnost nabízet doručení do druhého dne do Nizozemí.

Sám Litavec ovšem uznává, že ani služby fulfillmentu se nevyplatí všem e-shopům, a to například firmám spoléhajícím na velkou individualizaci či zakázkovou výrobu. Konkrétně může jít třeba o společnost šijící peněženky, jež na polovinu z nich dělá speciální věnování. Nebo když je e-shop opravdu velký a má zainvestováno do technologií.

„Fulfillment je pro ambiciózní firmy, které očekávají růst, nechtějí si vázat kapitál v logistice a chtějí se soustředit na byznys. Může jim sloužit jako nástroj na optimalizaci fixních nákladů,“ popisuje Litavec a jako příklad uvádí slovenský e-shop Dedoles, jenž vysokými investicemi do logistiky ve stovkách milionů přepálil svůj růst.

Důležitou roli při plánování skladových kapacit zároveň hrají také data, kterým e-shopy rovněž nevěnují dostatečnou pozornost. „Když firma roste, je to zpravidla díky růstu objemu poptávek, což také klade nároky na všechny procesy, které je potřeba škálovat, a to v míře odpovídající nárůstu poptávky. A v tom je ten problém. Predikce poptávky je klíčová disciplína, ale také jedna z nejobtížnějších. Naštěstí pomocí analýzy dat a postupů datascience lze poptávku s poměrně vysokou úspěšností predikovat,“ popisuje Matyáš Kapusta z Revolt.BI.

Kdekoliv dochází ke změně a je potřeba na ni reagovat, tak tam je analýza dat řešením.

Správně predikovaná poptávka podle Kapusty obchodníkům pomáhá správně rozhodnout, kolik, čeho, kdy a za kolik nakoupit, aby to vždy měli pro zákazníky k dispozici, a aby zároveň sklad nebyl zbytečně přeplněný. Avšak, když už vše od skladů přes složitost intralogistických a dalších procesů roste, je potřeba optimalizovat, aby se náklady neutrhly ze řetězu.

„I tady je řešením datová analytika. A to samé platí i pro expanzi na nové lokality či trhy, kdy se nedá vyhnout přesunům zboží nebo dokonce stěhování celých skladů. Ověřili jsme si, že náklady na takovou operaci lze výrazně snížit díky preciznímu naplánování a zrealizovat ji přitom za provozu. I tady jsou nepostradatelným pomocníkem data. Obecně se dá říct, že kdekoliv dochází ke změně a je potřeba na ni reagovat, tam je analýza dat řešením,“ uzavírá Kapusta.

Načítám formulář...

Diskuze (0)

Novinka

Anonym