Elektrické koloběžky Lime v Praze za rok pokořily milion jízd. Příští rok přijede vylepšený a odolnější model
Na konci září to bude rok, co se pražskými ulicemi prohání lidé na černo-zeleno-bílých elektrických koloběžkách amerického startupu Lime. Malý sdílený dopravní prostředek se stal poměrně vděčným tématem všemožných debat na téma, jak by se měla dopravní situace nejen v Praze dále vyvíjet, ale jedno je neoddiskutovatelné – koloběžkám se v tuzemském hlavním městě daří.
Potvrzují to jak zástupci Lime, tak také čísla. Po necelém roce provozu totiž elektrické koloběžky v Praze absolvovaly už přes 1 milion jízd a k překročení významného milníku došlo ve chvíli, kdy celý rychle rostoucí americký startup oznámil, že po celém světě už pokořil 100 milionů jízd. Celkem už jezdí ve 120 městech napříč 30 zeměmi.
Do Prahy přišly elektrické koloběžky poprvé na konci září a dnes jich je v ulicích už zhruba 1 500. Jedná se o zajímavou alternativu přepravy jak pro mnoho pražských obyvatel, tak také lidí ze zahraničí, kteří často koloběžky znají z jiných evropských či světových měst, a tak je logicky využívají i tady.
Během prvního roku je již v Česku vyzkoušelo pár stovek tisíc lidí a přestože přesné číslo zatím Lime tají, potvrzuje alespoň to, že zhruba polovina zákazníků je ze zahraničí. Podobně jako v jiných městech nicméně i v Praze fungují koloběžky nejen jako turistická atrakce, ale zejména jako vhodný doplněk městské hromadné dopravy.
Podle průzkumu Lime nahrazuje každá čtvrtá jízda na koloběžce jízdu autem, přičemž průměrně na ní lidé stráví 10 minut a ujedou zhruba 1,6 kilometru. Často se tak přibližují například k nejbližší stanici metra či tramvaje. Už v příštím roce by se měl navíc komfort koloběžkových jezdců v pražských ulicích zvýšit, jelikož k nám Lime plánuje dovést vylepšené modely.
Odolnější koloběžku, která má mimo jiné i odpružení přední vidlice a mnohem lépe by snášela pražské kočičí hlavy nebo přejezd tramvajových kolejí, představil americký startup už téměř před rokem. Prozatím však dostaly prioritu jiné trhy, v poslední době zejména Německo, kde již dokázali pro elektrické koloběžky připravit legislativu, ale přestože zatím tuzemské zastoupení Lime odmítá termín oficiálně potvrdit, plánuje přivést lepší koloběžky pro příští sezonu.
První rok elektrických koloběžek v Praze se nicméně neobešel bez komplikací. Zejména na Praze 2 proti nim vedení města vehementně protestuje, avšak v posledních týdnech se i do této městské části začaly koloběžky vracet. Vedle toho navíc Lime do Prahy přivezl také elektrická nákladní kola, se kterými koloběžky v ulicích obsluhuje, a nasadil také tzv. patrolery, kteří jednak kontrolují, zda jsou stroje správně zaparkovány, a případně pomáhají uživatelům.
Jelikož ale i tak nadále lidé parkují v zakázaných, tzv. červených zónách, což představuje například historické centrum, některé parky a pár dalších míst v Praze, začal Lime od srpna vybírat pokuty. Za špatné zaparkování dostane uživatel automaticky stokorunovou pokutu. Jak se tento tah zatím osvědčil, nechce Lime komentovat, ale vedení Prahy tento krok kvituje a věří, že se situace s parkováním zlepší.
V následujících měsících a případně příštím roce pak bude velmi zajímavé sledovat, zda se Lime vydá i do dalšího českého města. Nedávno totiž začal vést jednání na brněnském magistrátu a podle prvních zpráv jsou v Brně elektrickým koloběžkám a dalším podobným dopravním prostředkům sdílené mobily mnohem více nakloněni. Ostatně v srpnu tam začalo jezdit 150 elektrokoloběžek Bird.