Elektrovozy jsou extrém do měst. Automobilky ale nemůžou přeřadit, investovaly už příliš, říká šéf české Toyoty

Luboš KrečLuboš Kreč

peleska-hpRozhovor

Foto: Toyota

Martin Peleška, generální ředitel českého zastoupení značek Toyota a Lexus

0Zobrazit komentáře

Nedostatek čipů, výpadky v dodávkách součástek, napjatý trh práce, rostoucí inflace… Automobilový průmysl, který je motorem české ekonomiky, dostal v posledních dvou letech hned několik těžkých ran, z nichž se ještě úplně nevzpamatoval. Při pohledu na výkony zdejší pobočky Toyoty ale jakoby to neplatilo – v počtu objednávek od klientů loni postavila na hlavu i vlastní nejoptimističtější prognózy, navíc do kolínského závodu převedla výrobu modelu Yaris včetně hybridní verze a spustila produkci nové generace Ayga. Podle Martina Pelešky, šéfa Toyoty a Lexusu v Česku, je ale vše tak, jak má být.

Martin Peleška stojí v čele české Toyoty a její luxusní divize Lexus už více než patnáct let. Takže toho zažil hodně. A přestože byl loňský rok pro automobilky skutečnou výzvou, jemu udělal vlastně radost. Toyota si naplánovala, že během něj udá zákazníkům třináct tisíc vozů, jenže nakonec posbírala objednávek více než dvacet tisíc. Pomohlo jí mimo jiné i to, že velké korporace, které do svých flotil tradičně kupovaly hlavně Octavie, narážely na dlouhé dodací lhůty Škody Auto.

Vedle toho Toyota plně převzala kolínskou fabriku, o níž se původně dělila ještě s Peugeotem a Citroënem. Postupně do ní převedla jednak výrobu modelu Yaris ze Španělska, a to včetně hybridních pohonů, což si vyžádalo miliardové investice, jednak rozjela výrobu nové generace Ayga. Neobešlo se to bez komplikací, továrna se několikrát kvůli mnoha změnám (navíc v kombinaci s lockdowny) zastavila, nicméně teď už znovu šlape.

„V Kolíně se jede po letech znovu na tři směny, najali 1600 lidí a chystají se na plný start výroby obou novinek,“ říká Peleška v rozhovoru pro CzechCrunch, v němž se obsáhle vyjadřuje i k nejpalčivějšímu tématu automobilového průmyslu, kterým je přechod na plnou elektromobilitu, k níž má coby letitý matador oboru řadu výhrad.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Čipová krize vytrestala většinu automobilek, ale jestli ji někdo zvládl relativně dobře, byli to asijští výrobci jako Toyota a snad ještě Tesla. Čím to?
Krize na asijské automobilky včetně nás dopadla, ale nebylo to tak tvrdé jako u jiných. Faktorů je několik. Zaprvé Toyotě a Lexusu pomohl velmi detailně rozpracovaný plán výroby, objednávky se u nás přehodnocují i dvakrát měsíčně. Druhý a klíčový faktor je, že Toyota má už dlouhodobě vybudovaná partnerství včetně majetkových podílů v řadě svých dodavatelů. No a pak tu je zkušenost s tsunami a havárií ve Fukušimě.

V jakém smyslu?
Tehdy došlo k velkým výpadkům. Ideální stav je mít co nejmenší skladové zásoby. Když to přeženu – aby se operátor ve výrobě otočil a za ním stál dodavatel, který právě daný díl přivezl ze své fabriky. Proto také mnoho dodavatelů přesunuje své výroby blízko k továrně, kde dochází ke kompletaci. Fukušima způsobila, že v těchto dodávkách nastaly velké díry, takže Toyota na základě toho začala řešit, jak tomu do budoucna předejít. A týkalo se to i čipů. Výsledkem je, že dnes jsme ze sedmdesáti procent ve výrobě čipů soběstační. To jsou hlavní důvody, proč jsme i v pandemii a při globálním nedostatku mohli nadále plánovat výrobu.

Takže jste svým způsobem předběhli dobu, protože třeba Volkswagen nyní mluví o tom, jak musí získat majetkové podíly ve výrobcích čipů…
Víte, režim just-in-time je super v normálních podmínkách, ale jakmile přijde nějaký výkyv, černá labuť, sesype se. Ukázalo se to i na počátku krize, když třeba v Anglii potřebovali k montáži součástky z Itálie, ale nebylo je jak do země dostat, protože byly zavřené hranice. Takhle křehký systém volá po zkušenostech z posledních dvou let logicky po revizi.

Toyota v Česku ale měla hodně hektický minulý rok, ne?
Předně jsme od prvního ledna převzali továrnu v Kolíně, která už je výhradně Toyoty. Je tam velmi složitá situace, během loňského roku došlo k několika přerušením výroby, jenže příčiny byly různé a z médií to občas vyznívá dramatičtěji, než jaká byla realita. Ano, některé odstávky byly kvůli čipům, ovšem veletočů bylo mnohem víc. Jednak se utlumoval výrobní program, přestala existovat generace modelu Aygo, jak ho známe, a zaváděla se modernizovaná verze, k tomu se spouštěl úplně nový program. Z Francie se sem přemístila výroba Yarise a muselo se investovat i do toho, aby se tu mohly vyrábět hybridní modely. Šlo o miliardy korun.

toyota-mirai2

Foto: Toyota

Toyota Mirai druhé generace, vodíková specialitka, na kterou u nás jen tak nenarazíte

Prostě velké kotrmelce v nevhodnou dobu.
Přesně. Pro představu, aby se úspěšně mohla přesunout výroba Toyoty Yaris z Francie do Kolína, bylo k tomu potřeba devadesát inženýrů z Japonska, aby pomáhali se zaváděním. A do toho přišla stopka na jakékoliv cestování. Máte plány v excelu včetně barviček a zvýraznění a termínů, které můžete najednou vyhodit. Kolegové z Kolína prošli organizačním peklem.

Jak to vypadá teď?
Momentálně jsem asi v půli cesty. Ukončila se výroba předchozího modelu Aygo, rozjela se výroba Yarise a co nevidět naskočí výroba Ayga X, což je nová generace. Všechny ty modely jedou na výrobní lince za sebou, takže je to dost komplexní přenastavení a štelování. Už se v Kolíně ale jede po letech znovu na tři směny, najali 1600 lidí a chystají se na plný start výroby obou novinek. Jinak globálně největší zásah Toyota dostala loni v září a v říjnu. Tehdy jsme na měsíční bázi vyrobili asi o 400 tisíc aut méně, tedy zhruba polovinu. Strategie byla, že lepší než vyrábět každý měsíc o trochu méně aut, je udělat jeden až dva měsíce pořádnou sekeru. A pak zase jet naplno, takže listopad, prosinec i leden už zase Toyota šlape. Největší komplikace je nyní poptávka.

Je malá, nebo naopak velká?
Poptávka je obrovská. Vidím to i v Česku, kde nám zcela vyschnul sklad a všechno už objednáváme přímo do výroby. Zdržení a delší dodávky nejsou ale způsobené tím, že bychom neměli díly a auta, ale protože máme tak velkou poptávku, že ji nejsme s to dostatečně rychle odbavovat.

elon-and-the-musks-newsletter-boxed

Přečtěte si takéTeslu kvůli planetě? Raději sáhněte po malém dieselu, radí vědciChcete prospět planetě, a tak si koupíte Teslu? Zapomeňte. Raději sáhněte po malém dieselu, radí vědci

Čím to, že tak narostla? Chtějí se lidé a firmy předzásobit?
To nejsou hlavní příčiny, podle mě to je prostě a jednoduše zajištění mobility. Lidi a firmy potřebují nakoupit nová auta, protože ta stávající jim už z nějakého důvodu nevyhovují. Těch, kteří se snaží spekulovat, bude určitě menšina. Český trh už je relativně stabilní, za normálních podmínek se na něm obmění nějakých 240 až 250 tisíc aut ročně a hraje se o to, kdo jaký bude mít podíl.

Firmy se služebními auty se do problémů dostaly v polovině roku 2020, kdy jim leasingové společnosti řekly, že s ohledem na okolnosti jim o několik měsíců pronájem aut prodlouží. Ale to za půl roku skončilo a podniky si potřebují pořídit nová auta, z účetního pohledu jim vůbec nedává smysl, aby služební auto na operativní leasing měly déle než tři nebo čtyři roky. To je klíčový faktor, operativní leasing pro firmy je v podstatě třetina všech prodejů.

V roce 2021 jste měli pro Česko naplánované prodeje 13,5 tisíc aut, což byl nárůst oproti roku 2020 o pětinu.
Jenže my jsme loni udělali dvacet tisíc objednávek. A když pak voláme do fabriky, že jsme prodeje a objednávky zvedli, tak nás sice pochválí, ale řeknou, že nejsou nafukovací. Proto se nám prodlužují dodací lhůty.

Říkal jste, jak precizně Toyota plánuje, tak kde se stala chyba, že jste tak drasticky překročili plán?
Pro nás to je skvělá chyba, za kterou jsme rádi.

Aby se to neotočilo a nebyli jste vy ti, od kterých se odchází, protože jim dodávky trvají moc dlouho.
Pracujeme na tom, abychom loňská čísla udrželi. Ostatně pro letošní rok jsme měli v rámci dlouhodobého plánu stejně napočítaných zhruba dvacet tisíc aut, takže se nám to jen o rok urychlilo. A že by letos došlo k dalšímu takovému náporu, jaký se odehrál loni, to nepředpokládám.

Jaká je struktura zákazníků Toyoty v Česku?
Už u nás také dominuje fleet. Ještě před pár lety to bylo zhruba půl na půl, dokonce mírně převažoval retail, dnes už ale kopírujeme trh a flotily jsou 75 procent prodaných aut. Máme v poslední době úspěch u velkých korporátních klientů, kteří po mnoha letech přešli z tradičního vozu, nejčastěji Škody Octavia, do Corolly v kombíku s hybridním pohonem.

Chtějí hybridy kvůli ESG?
Mám radši, když to roli nehraje, když si lidé i firmy vyberou naše auto, protože na něj dostanou dobré reference a protože ti, kteří s ním jezdí, jsou s ním spokojení. Ale lhal bych, kdybych tvrdil, že se na nás neobrací i s tím, že mají určité korporátní limity na emise a hybridní auta jim je pomohou splnit. Extrémní variantou jsou pak plně elektrická auta.

Proč extrémní?
Z pohledu infrastruktury, z pohledu uživatelského komfortu i z pohledu toho, zda tím lidé opravdu chtějí jezdit. Mluví do toho totiž i otázka situace na trhu práce.

Jak?
Auto bylo tradičně určitý zaměstnanecký benefit a o tom, s čím se jezdí, se až tak nediskutovalo. Jenže dnes se spokojenost s autem, s nímž zaměstnanec jezdí, bere jako parametr, podle nějž se může rozhodnout, zda zůstane, či nezůstane ve firmě. Když to zjednoduším – firmy si nechtějí své lidi naštvat tím, že by jim nakoupily auta, s nimiž oni pak nebudou spokojení. A to nemluví tak úplně ve prospěch elektromobilů, které mají pořád ještě nižší dojezd a síť nabíjecích stanic a vůbec možnosti nabíjecích technologií jsou takové, jaké jsou.

pelska-a

Foto: Toyota

Martin Peleška, generální ředitel českého zastoupení značek Toyota a Lexus

Toyota je v hybridních a nízkoemisních technologiích průkopník, vlastně stejně jako s těmi čipy jste předběhli dobu.
Je to tak. Není to moje zásluha samozřejmě. Ale někdo u nás kdysi dávno řekl: Pojďme zkusit šetřit náklady a uchovávat kinetickou energii, která se jinak spaluje do brzdových destiček. To bylo koncem sedmdesátých let. Za dvacet let, v roce 1997, vyšel první Prius, což bylo velmi zvláštní auto, lidé si na něj ukazovali prstem a dělali si z něj legraci. Jenže firma byla disciplinovaná a uvědomělá, v dalších letech vytrvala a snažila se dělat auta, která v rámci možností přispějí k udržitelnosti a která budou nízkoemisní a nízkonákladová. A dnes v tom máme náskok.

Co říkáte tlaku na elektromobilitu?
Je to dané možnostmi jednotlivých automobilek a snahou platit co nejmenší pokuty za porušování emisních limitů. Je to rychlé vítězství, jehož smyslem je mít na konci výfuku nula emisí a dostat se k nim způsobem, který je aktuálně po ruce. Cíl je společný, ale cest k němu vede několik a já mám strach, že se k němu budeme dostávat těžko, když se hromadně vyrazí pouze po jedné trase. Životní cyklus aut je poměrně dlouhý, takže pokud v letech 2019 a 2020 začalo být jasné, kterým směrem půjde tlak, většina automobilek přeskočila z dieselů a benzinů na elektromobilitu. Vývoj bude ale trvat šest let, navíc do něj směřují ohromné investiční prostředky, jejichž výsledky teprve uvidíme. Zároveň to ale firmám brání, aby případně přeskočily zpět nebo jinam.

Nemůžou už přeřadit?
Nemůžou. Když jste před třemi lety vsadil všechno na elektromobilitu, nemůžete si dovolit, aby ji veřejnost nepřijala. Jasně, výrazný motivátor jsou pokuty od Evropské komise, jenže automobilky to už dnes musí tlačit i bez toho, protože do těchto technologií a jejich rozvoje nainvestovaly tolik peněz, že to nemohou nechat být. Klíčové je tady slovo tlak, nikoli poptávka.

Vybudovat poptávku bude těžké.
Zvlášť v Česku. Ročně se u nás prodá asi 250 tisíc aut, pak tu ale máme přes pět milionů aut, jejichž řidiči jsou mentálně a také finančně někde úplně jinde, než je bateriová budoucnost. Ani bych se nebál tolik o infrastrukturu, protože jakmile se objeví poptávka, distributoři to během relativně krátké doby budou schopní nějak vyřešit. Ale…

Elektromobily mají a budou mít na trhu místo, podle mě by ale jejich přirozený podíl byl někde kolem patnácti procent, elektroauta budou výborná do měst, na dojíždění do práce.

Já bych řekl, že infrastruktura je jako začarovaný kruh. Lidé nebudou chtít elektromobily, protože není dost nabíječek, takže distributoři nebudou mít pro koho stavět nabíječky a pořád dokola.
Důvodů, proč si elektroauto nebude řada lidí chtít koupit, bude víc. Jednak kvůli ceně, jednak kvůli osvětě. My jsme totiž promarnili okamžik osvěty, takže v očích lidí, kteří dnes jezdí patnáctiletými auty, jsou elektromobily diktát z Bruselu. A je pro ně super být revolucionáři, kteří brání nesmyslům, jež přicházejí z ciziny. Musíme začít s vysvětlováním znovu a bude to zatraceně těžké, protože proti nálepce diktát z Bruselu se bojuje hodně složitě. Měli jsme příležitost vysvětlovat, proč je CO2 špatný, proč jsou pevné částice špatné, proč jsou oxidy dusíku špatné. Kdyby se to stalo, lidé s patnáctiletými auty by si možná nešli koupit nové, ale šli by si pro mladší a modernější a celé by se to posunulo nahoru. Tohle propásla celá EU bohužel. Teď budeme lidi přesvědčovat dotacemi, že si mají koupit auta na baterky.

V kampani do sněmovních voleb se z elektromobilů dělal strašák, místo aby se vedla seriózní debata.
Ta u nás nikdy nebyla, stalo se z toho politikum. Lepší je, když trh tvaruje poptávka, a ne politické názory. Jenže přesně to se stalo a výsledkem je, že debatu o elektromobilitě formují lidé, kteří s nimi nemají žádné zkušenosti. Stejné to je s vodíkovým pohonem – mnoho lidí na něj má silný názor, přitom s ním nemá žádné zkušenosti. Nechme lidi, ať si postupně vyberou. Elektromobily mají a budou mít na trhu místo, podle mě by ale jejich přirozený podíl byl někde kolem patnácti procent, elektroauta budou výborná do měst, na dojíždění do práce.

To přece chce zkusit i Toyota, ne? Že byste vypustili takové vozítko…
Přemýšlíme o tom. Říkáme si, zda lidem nenabídnout vůz, který bude mít dojezdovou kapacitu třeba jen osmdesát kilometrů. Tím ho výrazně zlevníte a zároveň pro lidi, kteří denně najedou do dvaceti kilometrů, je to zcela dostačující. Vezměte si, že kdybychom chtěli udělat elektrický Yaris, který by cenově odpovídal hybridu, tedy kolem půl milionu korun, měl by dojezd šedesát kilometrů. To kritici ihned roztrhají na kusy, aniž by mu dali šanci. My tu odvahu asi mít budeme.

Voyo už předběhlo HBO a dotahuje Netflix. Investujeme a rosteme rychleji, než jsme čekali, říká digitální mozek Novy

Luboš KrečLuboš Kreč

grunt-hpRozhovor

Foto: TV Nova

Daniel Grunt, digitální ředitel mediální společnosti CME

0Zobrazit komentáře

Pohádka o Popelce, která se promění v princeznu, může mít svůj odraz i v byznysovém světě. Umouněná krasavice by se v něm mohla jmenovat třeba Voyo. Televize Nova svou online videotéku založila už v roce 2012, jenže pak na ni na mnoho let zapomněla. A teď? Je z ní epicentrum digitální transformace české komerční jedničky, loni nabralo stovky tisíc platících uživatelů a šlape na paty Netflixu. Ostatně její šéf Daniel Grunt by rád zopakoval jiný slavný příběh – ten o Seznamu a Googlu, jen ve streamovacích kulisách.

Daniela Grunta začali lákat na podzim 2020, aby se po deseti letech vrátil na Novu, respektive do skupiny CME, jež ji vlastní. „Mít velké plány je jedna věc, ale vyčlenit na ně zdroje a udělat z nich opravdovou prioritu, to je věc druhá, říkal jsem si tehdy,“ vzpomíná veterán tuzemské scény nových médií a propojování televizního a internetového prostředí. Kromě Novy působil jako šéf portálu Centrum.cz a sedm let řídil digitální aktivity na Primě.

A co ho tedy zviklalo? „Jedna z věcí, které mě přesvědčily, že to na Barrandově myslí vážně, byla Ordinace v růžové zahradě a plán, že zmizí z televizní obrazovky a přemístí se výhradně na Voyo. Je to ikonický pořad, na který se díval v průměru milion lidí. Došlo mi, že tohle je opravdová změna a že bude fajn u toho být.“

Teď, bez pár dní rok od Gruntova příchodu, je už jasné, že se nespletl a že novácká internetová expanze je skutečná. Ostatně finanční skupina PPF, která Novu a další stanice ve střední a východní Evropě sdružené do společnosti CME koupila v roce 2020, se takovou ambicí ani nikdy netajila. Strategii, již pomáhal vymyslet ještě Petr Kellner, teď do života uvádí kromě generálního ředitele CME Didiera Stoessela právě Daniel Grunt, jenž má na vizitce titul chief digital officer CME. A Voyo je taková jeho laboratoř.

voyo-1

Foto: Voyo

Online videotéka Voyo od Novy

Experiment zatím probíhá úspěšně. Kolik přesně má aktuálně Voyo platících uživatelů, oficiálně říct nechce. Starší informaci, že to na konci roku bylo kolem 350 tisíc lidí, nechává bez odpovědi. „Loni touto dobou jsme byli někde na úrovni 60 tisíc. To, jak moc jsme během roku 2021 narostli, jsme nečekali, samotné nás to překvapilo. Roční plán jsme splnili už v září,“ říká šestačtyřicetiletý absolvent ekonomie na České zemědělské univerzitě a programu MBA na vysoké škole ESCEM ve francouzském Tours.

Vlastně předhonili sami sebe. Didier Stoessel to ostatně připustil v rozhovoru pro časopis Forbes, kde uvedl: „Když se mě před rokem při nástupu do funkce ptali, o čem sním, zmínil jsem milion předplatitelů v Česku a na Slovensku do pěti let. Teď už jsme ve třetině – za méně než rok.“ 

To je sice sukces, ale současně i závazek: „Nadále platí, že do roku 2025 chceme mít milion předplatitelů, ale ve světle výkonů z loňského roku jsme si neformálně naši roadmapu trochu upravili a urychlili. Rádi bychom tempo udrželi.“ Že by tedy cíl pro letošek byl mít aspoň půl milionu platících účtů, nebo dokonce raději 600 tisíc? A ten milion už v roce 2024? „Bez komentáře.“

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Měsíční předplatné na Voyo vyjde na 159 korun a televize tvrdí, že neposkytuje žádné slevy ani vouchery a že jedinou výhodou, ke které se lze dostat, je sedmidenní osekané předplatné zdarma na zkoušku. Mít za takové situace statisíce předplatitelů (a udržet je) představuje už docela masivní zdroj příjmů, o zisku se ale zatím ale nedá mluvit: „Jsme ztrátoví a ještě nějakou dobu budeme, klíčový parametr je nábor uživatelů a dostat se na milion.“

Do výroby a nákupu obsahu Daniel Grunt a jeho tým investují stovky milionů. Zároveň platí, že Nova je dlouhodobě dobře promazaná finanční mašina, jen v krizovém roce 2020 vydělala v čistém 865 milionů korun. Navíc když rozjíždíte novou službu, bez ztrát to ani nejde, i Netflix dlouho prodělával.

Ztracené momentum

Voyo se v podstatě rozjíždí znovu. Služba oficiálně odstartovala na přelomu let 2011 a 2012, tedy v době, kdy Netflixu sice už byla plná zdejší média, ale k dispozici tu začal být až o čtyři roky později. Tehdejší vládci Novy, její generální ředitel Jan Andruško a šéf celé skupiny CME, rumunský despotický vizionář Adrian Sarbu, se netajili velkými ambicemi. Hovořili o stovkách tisíc předplatitelů během pár let, o potřebě přilákat nové uživatele a nové zdroje příjmů. Jenže tahle euforie rychle odezněla, Sarbu už v roce 2012 společnost opustil, takže Voyo nedlouho po svém startu začalo jen přežívat.

„Služba až do roku 2020 stagnovala, počet předplatitelů se pohyboval mezi třiceti a čtyřiceti tisíci. Neprospělo ani to, že Nova byla celkem dlouho na prodej, což je stav, který nesvědčí nákladným investicím,“ vysvětluje Grunt, který Novu opustil ještě před startem Voya a jeho trápení pozoroval z konkurenční Primy, která v té době i díky jeho úsilí působila jako dravější ryba v tuzemském digitálním prostředí.

S příchodem pandemie se nicméně výhled Voya začal lepšit, lidé byli zavření doma a mnohem víc času trávili na internetu, což prospělo všem streamovacím službám. Podstatnější ale bylo, že na konci roku 2020 CME koupila za 50 miliard korun PPF s jasným cílem – zachytit trendy v tom, jak lidé konzumují obsah, a využít synergie (a vydělat na ní) svého telekomunikačního byznysu, v Česku reprezentovaného operátorem O2 a infrastrukturní firmou Cetin, a toho mediálního, tedy Novy.

grunt-a

Foto: TV Nova

Daniel Grunt, digitální ředitel mediální společnosti CME

„Když jsem před rokem nastoupil, Voyo byla v podstatě černá schránka. Měli jsme k dispozici jen minimum dat, skoro vůbec se neanalyzovalo, kdo jsou naši uživatelé, jak se u nás chovají, proč odcházejí,“ rekapituluje Grunt s tím, že dnes sice v zavádění důsledné práce s daty nejsou ani zdaleka na konci, ale že se zásadně posunuli: „Mnohem lépe rozumíme cestě a chování našich uživatelů, dokážeme je mezi sebou porovnávat. Zásadně se zlepšilo prostředí služby, museli jsme ji také technologicky vyztužit, aby ustála nápor stovek tisíc uživatelů.“

To všechno jsou ale nutné podmínky, aby Voyo mohlo uspět. Čím je ovšem daný ten raketový růst o 300 tisíc uživatelů během roku? Zvlášť, když na českém trhu dlouhodobě působí jak Netflix, tak HBO GO, které se v březnu přemění na HBO Max, navíc na internetu je velmi aktivní i Česká televize. Vysvětlení jsou dvě: jednak původní obsah, jednak, a to především, síla Novy.

„Nemá cenu si nic nalhávat. Na úspěchu Voya se dá ostatně dobře dokumentovat, jak efektivní reklama v televizi je. Pořád je to nejúčinnější způsob, jak zajistit masovou znalost značky a uvést na trh nový produkt pro širokou veřejnost,“ krčí rameny Daniel Grunt. Jinými slovy, Nova v posledním roce své diváky zavalila propagační kampaní a s trochou nadsázky se dá říct, že jim Voyo vnutila. „Televize byla takový náš buldozer, bez ní by to samozřejmě tak rychle nešlo,“ přiznává Grunt.

Být víc sexy

Je to svým způsobem i paradox, že masivní kampaň na Nově způsobila restart Voya, protože do budoucna je v plánu obě značky od sebe částečně oddělit a online portál více emancipovat. To aby si ho lidé tak moc nespojovali s velkou komerční televizí, která má má historicky lidovější renomé. Především v té části společnosti, která je vzdělanější, aktivnější a bydlí ve větších městech. Daniel Grunt to popisuje na příkladu: „Je spousta lidí, kteří Novu sledují, ale veřejně by to možná neřekli.“

Loni na jaře si Grunt s kolegy nechali udělat průzkum zaměřený na znalost streamovacích služeb. Z výsledků nadšení nebyli, Voyo výrazně pokulhávalo za Netflixem, který v šetření jmenoval každý třetí, zatímco videotéku Novy jen asi každý desátý respondent. Na podzim se to už ale srovnalo: „Aktuálně spontánní znalost značky vypadá tak, že Voyo a Netflix mají 47 procent a HBO GO 21 procent. To je přece velmi slušný výsledek.“

netflix-squid-game-1

Přečtěte si takéHodnota Netflixu se propadla. Služba nenaplňuje očekávání, rozvíjí ale hryHodnota Netflixu se propadla o pětinu. Služba nenaplňuje očekávání, rozvíjí ale videohry i univerzum Hry na oliheň

Odpovídá tomu i situace na trhu? Podle Grunta ano i ne. Netflix ani HBO čísla předplatitelů za jednotlivé země nezveřejňují, takže se dá pracovat jen s odhady. Podle dat Českého statistického úřadu si nějakou formu video služby předplácí 15 procent populace starší 16 let, což je asi 1,3 milionu lidí. Na Nově samozřejmě konkurenci pečlivě sledují a z jejich expertiz vyplývá, že jedničkou na českém a slovenském trhu je Netflix, Voyo je už dvojka a HBO GO bere v těsném závěsu bronz. A to by v součtu plus minus odpovídalo i číslům, která loni na podzim zveřejnili statistici.

Má tedy Nova, respektive Voyo ambici vyšoupnout i Netflix? „To není hlavní cíl. Nejdeme čelem proti Netflixu. Chceme s ním být komplementární. Počítáme, že v budoucnu si domácnosti budou běžně předplácet tři služby a my chceme být automaticky jedna z nich.“

Jeho plánu hraje do karet specifičnost českého a slovenského diváka – totiž láska k dabingu. Zatímco ve Skandinávii všichni umí plynně anglicky a na většině dalších menších trhů typu Balkánu se smíří s titulky, tady si lidé historicky navykli na dabování a vyžadují ho. „Na Voyu je všechno dabované. Titulky a angličtina přijdou na řadu v příštích týdnech,“ říká Daniel Grunt, jehož kancelář na Barrandově, kde má Nova sídlo, zdobí figurky komiksových hrdinů – korektně tam jsou zastoupeni jak ti ze stáje Marvel, tak od DC.

Čeština a slovenština v kombinaci s obecnou potřebou diváků – kdekoli na světě – vídat na obrazovkách známé lokální tváře, lokální kulisy a lokální kontext jsou podle manažera skupiny CME dobrým předpokladem, aby tu Voyo odolalo tlaku Netflixu či Disney+, které sem přijde v létě. „V Německu, Francii nebo Británii, vlastně na většině trhů, už jsou karty rozdané a jen málokde mají šanci zabodovat místní hráči. Třeba ve Skandinávii to je Viaplay a já bych byl rád, abychom to v části střední a východní Evropy byli my,“ vypráví a připouští, že by se nebránil, kdyby se zopakovala v podobě historie z jiného oboru – český vyhledávač Seznam je globálně jednou z mála firem, které dokážou doma konkurovat Googlu.

Aby se to povedlo, nepůjde se spoléhat jen na masivní televizní reklamu a výhody typu, že diváci na internetu uvidí oblíbený pořad dřív. Ruku v ruce s tím musí jít právě i uživatelům na míru šitá obsahová nabídka. Už jen to, že loni na přelomu léta a podzimu přešla na Voyo Ordinace v růžové zahradě, způsobilo velký nárůst počtu uživatelů. V závěru roku se přidala detektivní série Případ Roubal, letos má mít premiéru až dvanáct původních internetových seriálů včetně dramatizace života Ivety Bartošové. Za rok bude premiér 23, ten další údajně přes 30.

To, co Voyo dělá, je cesta vyzkoušená už Netflixem, tedy kombinace velké zásoby standardního obsahu doplněného o špičkovou tvorbu, takzvanou quality TV. Ostatně jestli na sebe Netflix v dobách, kdy Voyo vznikalo, něčím upozornil i na trzích, kde ještě nepůsobil, byl to originální seriál House of Cards. „Když si vezmete průměrné náklady na výrobu seriálu pro běžné vysílání na Nově a toho pro Voyo, je tam dramatický rozdíl. Ty pro Voyo jsou výrazně dražší,“ líčí Grunt.

Poučení Seznamem

Je to logické, pokud video platforma nenabídne žádnou přidanou hodnotu, těžko k sobě v budoucnu přiláká nové uživatele, navíc zmlsané tvrdým konkurenčním bojem na poli streamovacích služeb. Nadnárodní značky jako Netflix, Amazon, Apple, HBO nebo Disney investují ročně desítky miliard dolarů do výroby nových seriálů, Netflix nyní oznámil, že každý týden uvede nový velkorozpočtový film. „To je něco, s čím samozřejmě nemůžeme bojovat. Jakkoli máme na výrobu a investice připravené stovky milionů korun ročně. Takže na české poměry to bude hodně, ve srovnání s giganty z USA málo,“ směje se Daniel Grunt.

Dodává také, že s Voyem cílí na trochu jinou klientelu. Zatímco mladší generace dává přednost zahraničním službám, on se s kolegy zaměřuje na lidi nad 30 let, kteří jsou loajálnější a hlavně jich je (a s ohledem na stárnutí populace dále bude) čím dál víc: „Už dnes jsou jádrem našich uživatelů rodiny a lidé mezi 30 a 45 roky. V průměru s námi tráví více než 12 hodin týdně.“

V přetahování s Netflixem a dalšími ho trápí ještě něco jiného, totiž zdejší filmový trh. Zahraniční produkce včetně hollywoodských studií si Česko i kvůli filmovým pobídkám oblíbily a ročně tu za natáčení utratí miliardy korun. To ale na pracovním trhu, už tak dost přehřátém, vytváří další napětí a o talenty a šikovné řemeslníky a tvůrce se svádí čím dál intenzivnější bitva. „Tohle je něco, co pociťujeme velmi silně. Naštěstí s tím, jak se Voyo mění a jak budeme upravovat i nadále jeho image, je znát, že tvůrci, kteří s námi dříve nespolupracovali nebo nás v minulosti opustili, s námi začínají pracovat. Cítí, že tu budou zase moct dělat kvalitní obsah,“ říká Grunt.

iveta

Foto: Voyo

Záběr ze seriálu Iveta

Pro konkrétní příklad není třeba chodit daleko: z České televize, která sídlí na protějším břehu Vltavy na Kavčích horách, kvůli tomu na Novu přestoupil mimo jiné známý kreativní producent Michal Reitler. Ten stál za oceňovanými projekty, jako byly snímky Dukla 61, Metanol či seriály Most! a Případy prvního oddělení. Úsměvné je, že Reitler už v minulosti na Nově podobně jako Grunt působil a do České televize si jej přetáhl její šéf – a bývalý šéf Novy – Petr Dvořák.

To, co se Danielu Gruntovi momentálně mění pod rukama, má ovšem i mezinárodní přesah. CME má v televize nejen v Česku a na Slovensku, kde voyácké tažení probíhá, ale i v Bulharsku, Rumunsku a Slovinsku. A všude tam to chtějí CME a majitelé z PPF replikovat.

Na starost to bude mít opět Grunt coby digitální šéf CME: „Řekněme, že jsme si na domácím trhu vyzkoušeli, co funguje. Teď to s mírnými úpravami a ohledem na tamní kulturu přeneseme dál. Dosud jsem hodně času a pozornosti věnoval Voyu tady, na jaře ale šlápneme do Rumunska a na přelomu roku spustíme transformaci v Bulharsku, kde je to z pohledu streamingu nejméně rozvinuté.“

Takže Česko bylo taková laboratoř? „Jo, dá se to tak říct. A aspoň zatím se zdá, že máme recept na to, jak na trzích, kde působíme, sehrát s velkými kluky a holkami z Ameriky vyrovnanou partii.“