Elita znečišťovatelů. Jedno procento nejbohatších je zodpovědné za více emisí než 66 procent nejchudších

Přepychové jachty, privátní tryskáče, lety do vesmíru. Výdobytky bohatých výrazně přispívají k emisím oxidu uhličitého.

jachta

Foto: Vygenerováno OpenAI DALL·E-3

Ke klimatickým změnám významně přispívá takzvaná extravagantní uhlíková stopa

0Zobrazit komentáře

Nejobsáhlejší studie v historii zaměřená na globální klimatickou nerovnost ukazuje, že elitní skupina tvořená 77 miliony miliardářů, milionářů a lidí, jejichž plat přesahuje 140 tisíc dolarů ročně (v přepočtu 3,2 milionu korun), se v roce 2019 podílela na 16 procentech všech emisí oxidu uhličitého. Ve zkratce se tak dá říct, že jedno procento nejbohatších lidí nese zodpovědnost za více emisí uhlíku než 66 procent těch nejchudších. Studie vznikla ve spolupráci deníku The Guardian s mezinárodní organizací Oxfam a Stockholmským institutem pro životní prostředí.

Ze zprávy organizace Oxfam vyplývá, že zatímco jedno procento nejbohatších lidí žije většinou klimaticky izolovaně a v maximálním pohodlí, jejich emise čítaly v roce 2019 5,9 miliardy tun oxidu uhličitého. Na základě vzorce „nákladů na úmrtnost“, který používá mimo jiné i americká Agentura pro ochranu životního prostředí, lze vypočítat, že emise tohoto jednoho procenta mohou v příštích desetiletích způsobit smrt 1,3 milionu lidí kvůli extrémně horkému počasí.

Podle výzkumu se navíc negativní dopady nejvíce týkají lidí žijících v chudobě, vyloučených etnických komunit, migrantů nebo žen a dívek, které žijí a pracují venku nebo v domech poškozených extrémním počasím. U takových skupin je méně pravděpodobné, že mají úspory, pojištění nebo jinou sociální ochranu, a jsou tak ekonomicky i fyzicky více ohroženy povodněmi, suchem, vlnami veder či lesními požáry. Podle OSN na rozvojové země připadá 91 procent úmrtí souvisejících s extrémním počasím.

„Superbohatí drancují a znečišťují planetu a nejvyšší cenu za to platí ti, kteří si to mohou dovolit nejméně,“ říká pro deník The Guardian Chiara Liguoriová, hlavní poradkyně Oxfamu pro politiku klimatické spravedlnosti. Krize klimatu a nerovnosti jsou podle ní spojené nádoby.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ze zprávy dále vyplývá, že v roce 2019 byly země s obyvateli s vysokými příjmy, situované většinou na globálním severu, zodpovědné za 40 procent celosvětových emisí oxidu uhličitého souvisejících se spotřebou. Zatímco podíl zemí s nízkými příjmy, které se nacházejí zpravidla na jihu, činil zanedbatelných 0,4 procenta. Afrika, kde žije přibližně šestina světové populace, byla zodpovědná za pouhá čtyři procenta emisí.

Odborníci se zabývali také takzvanou extravagantní uhlíkovou stopou, která vzniká kvůli přepychovým jachtám, soukromým tryskáčům, monstrózním sídlům či soukromým letům do vesmíru. Ta podle zprávy činí 0,1 procenta a je 77krát vyšší než hodnota, která je slučitelná s udržením globálního oteplení pod 1,5 °C. Člověku z dolních 99 procent obyvatelstva by trvalo přibližně 1 500 let, než by vyprodukoval tolik uhlíku, kolik vyprodukují miliardáři za jeden rok.

otvirak-1920×1080

Přečtěte si takéKlimatolog nechtěl zpátky do práce letět letadlem, hrozí mu výpověďLetadlem zpátky do práce nepoletím, vzkázal klimatolog. Teď mu hrozí výpověď

Většině společnosti přitom tato fakta zůstávají skryta, protože se schovávají pod vrstvou lobbování a greenwashingu (šíření upravených informací tak, aby třeba organizace veřejně vypadala jako environmentálně zodpovědná), upozorňují oslovení experti. Elita zodpovědná za znečištění má obrovskou a stále rostoucí politickou moc, jelikož často vlastní mediální organizace nebo sociální sítě, najímá reklamní a PR agentury a lobbisty a stýká se s vysokými politiky, kteří bývají také členy jednoho procenta nejbohatších.

Podle organizace Oxfam například ve Spojených státech vlastní každý čtvrtý člen Kongresu akcie společností vyrábějících fosilní paliva v celkové hodnotě 33 až 93 milionů dolarů (zhruba 744 až 2 000 milionů korun). Podle odborníků to vysvětluje, proč celosvětové emise stále rostou a proč vlády zemí globálního severu poskytly v roce 2020 až 1,8 bilionu dolarů (přes 40 bilionů korun) na dotování průmyslu fosilních paliv, i když je to v rozporu s jejich mezinárodními závazky emise uhlíku postupně snižovat.

Vyčistíme oceány, vyčistíme řeky. Mladému Nizozemci věří i Coldplay, podpoří jeho snahy v Asii

Slavná britská kapela má jedno z nejudržitelnějších turné – a ochranu přírody chce podporovat všemi způsoby. Baví ji i The Ocean Cleanup.

Filip HouskaFilip Houska

the-ocean-cleanup-2

Foto: The Ocean Cleanup

Plavidlo, které čistí řeky

0Zobrazit komentáře

Miliony lidí po celém světě je milují – a když budou pokračovat v tom, co dělají, zřejmě si je oblíbí i matka příroda. Je to právě britská hudební skupina Coldplay, která nejen vyrábí hit za hitem, ale také pracuje na tom, aby její koncerty co nejméně zatěžovaly životní prostředí. A pro své tažení za lepší kondici planety se teď opět spojila s firmou, která ve velkém doslova vyjíždí na oceány a vytahuje z nich odpadky.

Jak Coldplay přistupují k ochraně Země, ukazují hlavně na aktuálně probíhajícím turné, na kterém prezentují svou poslední desku Music of the Spheres. V létě, tedy více než rok po zahájení, Coldplay uvedli, že se jim povedlo snížit produkci oxidu uhličitého o téměř polovinu oproti koncertní šňůře, kterou měli v letech 2016 a 2017. Aplikovali přitom principy, o kterých všichni moc dobře ví.

Provoz každé show se tak snaží pohánět udržitelnou elektřinou získanou ze slunce, do toho jim pomáhají i fanoušci, kteří generují energii na zvláštních tanečních plošinách či rotopedech pod pódiem, kde se mění kinetická energie na elektrickou, a přebytek ukládají do baterií. Dále nahrazují jednorázové kelímky těmi znovupoužitelnými z hliníku.

coldplay

Přečtěte si takéColdplay mají na koncertech hliníkové kelímky a elektřinu tvoří i fanoušciColdplay rozjeli velké udržitelné turné. Na koncertech mají hliníkové kelímky a elektřinu tvoří i fanoušci

Spolu s tím návštěvníky vyzývají, ať si na koncert berou vlastní lahev na pití, přičemž spotřebu vody se snaží omezovat i tím, že cíleně snižují tlak na toaletách, aby se tolik neplýtvalo, například během splachování. Do toho se kapela se svým realizačním týmem snaží cestovat komerčními lety – a když to nejde, v privátních tryskáčích lpějí na udržitelném palivu.

Coldplay mají okolo svého ekologického cítění postavený celý program, jen o nich to ale není. Autoři nadčasových hitů jako Viva la Vida, Shiver nebo Yellow uviděli inspiraci také u projektu The Ocean Cleanup, který vznikl s cílem čistit oceány od obrovského množství odpadu, jenž se hromadí zejména mezi Kalifornií a Havají, na ploše třikrát větší než Francie.

Původem nizozemský startup, založený tehdy osmnáctiletým Boyanem Slatem, navíc nesbírá peníze a pozornost světa jen na planých řečech, ale pravidelně ukazuje reálné výsledky svého konání. V oceánech se mu již skrze masivní sítě podařily zachytit tisíce tun odpadků, které vyváží na pevninu a často z nich vyrábí další použitelné produkty.

Před pár lety navíc pochopil, že oceány slouží spíš jako skládka pro odpad, který se do nich dostává z říčních toků. A tak vymyslel speciální plavidla vybavená sběrným systémem, která uklízí řeky v jedněch z nejznečištěnějších oblastí světa, typicky těch v Asii. Protože ale projekt funguje jako nezisková organizace, potřebuje financování – a tak přišli na scénu Coldplay.

Už v roce 2018 se slavná britská kapela s The Ocean Cleanup spojila, aby podpořila říční plavidlo operující v Malajsii. Teď na partnerství navazuje další podporou a stane se tím, kdo zajistí provoz systému s názvem Interceptor 020, který čistí řeku Cisadane v Indonésii. „Je pro nás vzrušující spolupracovat s Coldplay,“ řekl ke spolupráci Slat.

„Jsme rádi, že se na naší palubě objevili a že společně s nimi můžeme tak výrazně bojovat proti znečištění plastem,“ doplnil šéf perspektivního ekologického projektu z Nizozemska, který má aktuálně v Asii v provozu devět plavidel, jež sbírají odpad v tempu okolo sto tisíc kilogramů za měsíc a doplňují tak obří síť v Paficiku.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Coldplay spolu s tím budou pokračovat v promítání záběrů z čistění světových vod na svých koncertech, což už několikrát udělali i během aktuálního turné, aby zvýšili povědomí o hrozbách masového znečišťování. Zároveň se ale hodí dodat, že Coldplay nejsou jedinými hudebníky, kteří se o lepší kondici Země zajímají.

Ukázala to i slavná zpěvačka Billie Eilish během turné Happier Than Ever, během kterého její tým spolu s organizací Reverb vypočítal, jaké množství oxidu uhličitého vyprodukovalo, aby mohl řešit kompenzaci. Na koncertech se pak nabízelo výhradně veganské jídlo (to nespotřebované bylo darováno potřebným) a také si fanoušci mohli kupovat tematické oblečení vyrobené z již použitých tkanin.