Elon Musk láká na dodávky Cybertrucku a dál zlevňuje. Cena Modelu 3 začíná těsně nad milionem

Tesla má za sebou další oznamování hospodářských výsledků. Prozrazeno bylo i zahájení dodávek extravagantního Cybertrucku.

tesla-cybertruck2

Foto: Tesla

Tesla Cybertruck

0Zobrazit komentáře

Čistý zisk klesl, tržby a počty dodávek jsou slušné, přesto se očekávalo víc. Takový je rychlý souhrn dalšího oznamování kvartálních výsledků automobilky Tesla. Během rozhovorů Elon Musk vysvětloval, proč Tesla v poslední době radikálně zlevňovala, a odhalil, kdy by měly být zahájeny dodávky ostře vyhraněného pick-upu Cybertruck.

Z pohledu tržeb se za poslední tři měsíce Tesle v meziročním porovnání dařilo – stouply o 24 procent na 23,3 miliardy dolarů, tedy zhruba 500 miliard korun. Na druhou stranu o stejné procento meziročně klesl čistý zisk, a to na 2,5 miliardy dolarů, respektive 53 miliard korun.

Klesala tak i provozní zisková marže firmy, která se aktuálně pohybuje lehce pod hranicí 11,5 procenta. Jde o číslo, se kterým Tesla stále vede před konkurencí, ovšem v meziročním srovnání spadlo téměř o polovinu.

Podle vyjádření Elona Muska, který automobilce šéfuje, je na vině nedostatečné využití kapacity továren spolu se zvyšující se cenou výrobních komodit, dražší logistikou a nižšími příjmy z prodeje emisních povolenek.

To mělo hrát roli i v opakovaném zlevňování nabízených aut. K němu ostatně docházelo i na českém trhu. V lednu byl Model 3 zlevněn z 1 370 000 na 1 099 990 korun a aktuálně jeho cena startuje na částce 1 028 990 korun.

0x0-model3_03

Foto: Tesla

Tesla Model 3

Šéf firmy během včerejší akce, po které spadla hodnota akcií o více než čtyři procenta, potvrdil, že snižování cen by mělo být trvalé – a odůvodnil ho snahou nabídnout vozy ještě většímu počtu zákazníků.

Pokud by to byla pravda, jednalo by se ze strany Tesly o šlechetný krok, ovšem pravé důvody zlevňování budou patrně jinde. Tesla potřebuje odbyt, zaměstnávat výrobní linky naplno a bojovat se stále sílící konkurencí.

V uplynulém kvartálu se automobilce podařilo dodat 422 875 vozů, což je číslo, které je v podstatě shodné s dosavadními rekordy, ovšem očekávání byla o něco větší. Naplnit by se mohla v následujících kvartálech, k čemuž by mělo přispět právě i zlevňování Cybertrucku.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Od premiéry extravagantního pick-upu uplynuly již více než tři roky – a jak je u Tesly zvykem, zahájení dodávek bylo držitelům rezervací několikrát odloženo. Nyní to ovšem vypadá, že by se zákazníci mohli dočkat. Podle Muskových slov by totiž spuštění dodávek mělo začít v druhé polovině roku.

Jedním dechem však dodal, že plnohodnotná sériová výroba se naplno rozjede až v příštím roce. „Nevyrábí se způsobem, jakým se vyrábějí jiná auta,“ řekl Musk s tím, že rozjezd linky Cybertrucku, který označil za velmi radikální produkt, si žádá čas.

Zde by se dalo dát Muskovi za pravdu, jelikož je Cybertruck vyráběn z velkých plátů z nerezové oceli, které kvůli jejich tendenci pružit a vracet se do původních tvarů nelze zpracovávat běžným způsobem, ale vyžadují speciální svářečské techniky.

Přesnější specifikace vozu, jako je dojezd, výbava nebo cena konfigurací, si však Tesla zatím nechává pro sebe. Upřesňovat tyto informace by měla až v průběhu roku.

Vlajkový vůz Volkswagenu přijíždí. ID.7 má být jeho dosud nejvychytanějším elektromobilem

Nejnovější přírůstek do rodiny ID.7 nahradí tradiční koráby německých dálnic. VW u něj vychytal chyby, kterých se dopustil u předchozích elektromobilů.

volkswageni-id-76

Foto: Volkswagen

Volkswagen představil novinku ID.7

0Zobrazit komentáře

Budoucnost Volkswagenu je elektrická, o čemž svědčí neustále se rozrůstající rodina ID., pod kterou automobilka své elektrické vozy uvádí na trh. Jejím nejnovějším – již šestým – členem je model ID.7, jímž Volkswagen nahrazuje své legendární koráby dálnic.

Modely jako Arteon či Passat patří mezi tradiční zástupce německých limuzín, ty však začnou v příštích letech ze silnic postupně mizet. Nahradí je nová vlajková loď automobilky Volkswagen – čistě elektrický model ID.7, který se snaží vychytat všechny chyby, jichž se u předchozích modelů v Německu dopustili.

Svým vzhledem se ale ID.7 o žádnou velkou revoluci nepokouší, nýbrž decentním způsobem propojuje tradici s inovací. Již na první pohled dává vědět, že se chce držet tradičního pojetí velkých sedanů, které se neztratí ve fleetové flotile ani v garáži rodinného domu. S délkou pěti metrů a rozvorem dosahujícím téměř tří metrů totiž dokáže nabídnou prostorný a pohodlní interiér i příjemných 532 litrů objemu v zavazadlovém prostoru, který se po sklopení zadních sedadel může zvýšit až na 1 600 litrů. Komu by tyto hodnoty přišly málo, může se navíc těšit na příchod verze kombi.

I přes praktičnost mu ale nechybí pořádná dávka dynamiky. ID.7 se hrdě hlásí k designu rodiny ID. zakládající si na co nejmenším koeficientu odporu karoserie. V případě ID.7 má hodnotu 0,23, což ho řadí mezi vozy, jež dovedou proklouzávat masou vzduchu vůbec nejefektivněji.

volkswageni-id-74

Foto: Volkswagen

Novinka pracuje s dynamikou i praktičností

Čelní maska je minimalistická, jen lehce rozvlněná a prolamovaná a bez větších výdechů. V minimalistickém duchu se nesou i světlomety zahrnující jednoduchou čistou linku denního svícení. Ta největší divočina se odehrává na zádi, na níž najdeme velkou světelnou lištu táhnoucí se od levé strany na pravou, kde jedinou překážkou v toku světla je logo automobilky.

Minimalisticky bylo přistupováno i k interiéru. I jemu vévodí čisté a jasné linie, které nejsou téměř vůbec narušovány kulatými či oblými tvary fyzických tlačítek. Těch je tu jen nezbytné minimum. Zajímavostí je, že tento přístup se promítnul i do podoby digitálního přístrojového štítu vozu. Ten je skutečně miniaturní – zobrazování nejdůležitějších informací řidiči totiž Volkswagen přenesl na head-up displej, který pracuje i s funkcí rozšířené reality.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Středobodem samotného interiéru se tak stává centrální dotykový displej infotainmentu, který naopak dostal královských 15 palců. Oproti předchozím členům rodiny ID. je výrazně propracovanější, prostředí je přehlednější a ovládání intuitivnější. Není tak nutné děsit se složitého proklikávání do některých často používaných ovládacích prvků, jako je například nastavování klimatizace. Ty jsou pevně zakotveny na stacionární horní a spodní liště.

O maximální pohodlí celé posádky se starají příjemné sedačky. Kromě jiného nabízejí i funkci masáže několika partií zad, chytrá klimatizace automaticky kontroluje proudění vzduchu a nechybí ani nabušené audio. Atmosféru ve voze lze navodit i celou škálou barev ambientního osvětlení, případně vypnutím stínění střešního okna.

Podívejme se však na technické schopnosti vozu. I zde se Volkswagen snažil posunout vše na novou úroveň. Základem novinky je stará dobrá MEB platforma, které ovšem inženýři nadělili řadu vylepšení. ID.7 bude nabízen s novou generací elektromotorů o výkonu 285 koňských sil, později ho doplní ještě výkonnější verze.

volkswageni-id-72

Foto: Volkswagen

Stejně jako exteriér se i interiér nese v minimalistickém duchu

Inovace se dotkly i baterií, které mají vyšší kapacitu, což v praxi znamená vyšší dojezd na jedno nabití. Celková kapacita činí 82 kWh a baterii lze nabíjet výkonem až 170 kW. Na jedno nabití by měl být vůz schopen ujet až 615 kilometrů. Časem by měla dorazit ještě verze s kapacitou baterií 91 kWh, která nabídne dojezd až 700 kilometrů na jedno nabití.

soustal-krsek2

Přečtěte si takéMiliardové přepřahání v Polsku. Krsek prodává obchody ŠoustaloviMiliardářské přepřahání v Polsku. Tomáš Krsek prodává deset nákupních center Zdeňku Šoustalovi

Technologické novinky se týkají i výbavy vozu, respektive nejrůznějších jízdních asistentů. Vedle již klasického tempomatu či funkce udržování jízdy v jízdním pruhu bude k dispozici také automatická změna jízdního pruhu či asistent parkování, který umožní zaparkovat automobil i na dálku prostřednictvím aplikace v telefonu a uložených parkovacích manévrů pro dané místo.

Novinka by měla dorazit v druhé polovině roku 2023, přičemž první kusy by se měly k zákazníkům dostat ještě letos. Za jakou částku bude dostupná, prozatím není jasné, nicméně cena by se měla pohybovat okolo 1,5 milionu korun.