Elon Musk prodává svůj poslední dům, aby urychlil kolonizaci Marsu. Stěhuje se do pronajatého krabicového obydlí

boxablmusk

Foto: SD/Flickr / Boxabl

Elon Musk se stěhuje do skromného domku startupu Boxabl

0Zobrazit komentáře

Jmění Elona Muska se aktuálně odhaduje na zhruba 288 miliard dolarů, tedy bezmála 6,5 bilionu korun. To z něj dělá suverénně nejbohatší osobnost světa, u které by bylo na místě očekávat, že si dopřává to nejlepší bydlení. Donedávna se tak dělo, jenže nyní prodává poslední ze svých honosných kalifornských nemovitostí a jeho jediným domovem se stala malá pronajatá „krabice“, kam se vejde jen to nejnutnější. Co je důvodem Muskovi realitní askeze? Mars, ale dost možná i nepříjemná daňová povinnost.

Pro většinu z nás je jmění, které Elon Musk drží ve svých rukou, něčím naprosto nepředstavitelným. Alespoň trochu může napovědět graf vyjadřující jmění Jeffa Bezose ve výši 185 miliard dolarů, přičemž u Muska by bylo „scrollování“ o poznání delší. Šéf Tesly si může pořídit prakticky cokoliv, ale jen za předpokladu, že by své statky, ve kterých má peníze uloženy, přetavil v dolary. O tom ostatně nechal nedávno hlasovat i veřejnost, které se ptal, zda se má zbavit části svého podílu v Tesle. Její akcie však nejsou tím jediným, čeho se Musk v poslední době zbavoval.

Stejně jako řada jiných miliardářů i Elon Musk v minulosti nakupoval na území americké Kalifornie hned několik velice luxusních nemovitostí, které buď sám obýval, nebo je dále pronajímal. Jenže v květnu minulého roku učinil na svém Twitteru, tedy jeho nejoblíbenější sociální síti, prohlášení, ve kterém oznámil svůj úmysl zbavit se téměř veškerého fyzického majetku, svých domů nevyjímaje.

Rozprodávání nemovitostí zahájil v červnu téhož roku, a to prodejem hned největšího ze svých domů v bohatém sousedství Bel Air. Ten zakoupil koncem roku 2012 za sedmnáct milionů dolarů, přičemž o osm let později jej prodal za devětadvacet milionů dolarů. Na tento obchod postupně navázaly další nemovitosti, přičemž všechny se Muskovi podařilo prodat s cenovkou vyšší, než s jakou je dříve pořídil.

Celkem mu prodeje vynesly více než 100 milionů dolarů, což je částka, která by měla být brzy navýšena o dalších třiadvacet milionů. Musk je totiž blízko k prodeji i svého posledního domu, který v Kalifornii vlastní, jak informoval magazín Business Insider. Konkrétně se jedná o luxusní rezidenci v Hillsborough s deseti ložnicemi, kterou zakoupil v roce 2017 za 23,3 milionu dolarů a v posledních letech ji pronajímal.

Musk totiž v Kalifornii již delší dobu nežije. Koncem minulého roku oznámil svůj oficiální exodus do Texasu, kde se jeho novým domovem stala nemovitost pronajatá od vlastní vesmírné firmy SpaceX. Kdo by čekal další honosný palác, nejspíše by při návštěvě nejbohatší osoby světa zůstal v němém úžasu. Tatam jsou bazény, lvi zdobící příjezdové brány a koupelny vykládané mramorem. Novým domovem Elona Muska se stal prefabrikovaný obytný box o ploše necelých čtyřiceti metrů čtverečních.

Skromný život v Texasu

Prefabrikovaný domek od startupu Boxabl s cenovkou 50 tisíc dolarů (lehce přes milion korun) si Elon Musk nechal dovézt přímo do areálu Boca Chica, kde SpaceX vyrábí a odpaluje své rakety do vesmíru. V domku, který je levnější než Model S, mu je k dispozici jen to nejzákladnější. Může v něm však testovat potenciál myšlenky, že by něco takového výhledově stálo i na Marsu.

boaxabl

Foto: Boxabl

Podoba domku, který nyní obývá Elon Musk, nejbohatší osoba světa

Právě kolonizace rudé planety hraje v celém Muskově výprodeji pozemských statků velkou roli. Již loni v prosinci totiž v rozhovoru pro Business Insider uvedl, že většina financí získaných prodejem nemovitostí poputuje na naplnění cíle udělat z Marsu do roku 2050 nový domov lidské civilizace. „Myslím, že je důležité, aby se lidstvo stalo vesmírnou civilizací a multiplanetním druhem. A vybudování města na Marsu bude vyžadovat spoustu zdrojů. Chci být schopen přispět co nejvíce – to znamená hodně kapitálu,“ řekl Musk.

Jeho vize jsou skutečně velké. Na Mars chce do roku 2050 vyslat milion lidí a vybudovat flotilu tisíce hvězdných lodí, které je budou na místo dopravovat. S tím souvisí také plán nabízet úvěry těm, kteří nebudou mít na takový mimoplanetární výlet finance a přímo na Marsu jim nabídnout pracovní příležitosti, díky kterým svůj dluh splatí.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Kolonizace Marsu ovšem nemusí být jedinou motivací, proč se zbavovat majetku v Kalifornii. Více honosných domů znamená větší daňovou zátěž. Ta pro Muska, který v Tesle nepobírá žádný plat, není ničím příjemným, jelikož přináší nutnost zbavovat se statků, ve kterých má své peníze uložené. A jak je všeobecně známo, raději než akcií Tesly se Musk zbaví svých domů.

To byl také hlavní důvod, proč se Musk (a následně i Tesla) přestěhoval do Texasu, a také důvod, proč v posledních týdnech předvádí rošádu s akciemi Tesly, která mu má přinést ještě více akcií… Tesly. Musk je zkrátka člověk, který žije svým podnikáním, a nevadí mu spát ani na pohovce v kanceláři. Proto příliš nelpí na majetku, který je spojen s osobním životem, na který mu zkrátka nezbývá mnoho času.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Crypto.com obléhá svět. Zlákalo Matta Damona, je vidět i v Praze a teď přejmenuje slavnou arénu Staples Center v LA

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

crypto-com-arena

Foto: Crypto.com

Crypto.com přejmenovalo slavnou arénu Staples Center v Los Angeles

0Zobrazit komentáře

Když pojedete v Praze přes známou křižovatku U Bulhara, narazíte jednak na desítky dalších aut, ale také vás do oka trkna obří billboard nesoucí název Crypto.com. Původem singapurská kryptoměnová platforma, která umožňuje nakupovat i prodávat digitální měny, se rozhodla, že oblehne doslova celý svět a bude všem neustále na očích. Do reklamy zlákala i slavného herce Matta Damona a teď uzavřela velké partnerství se slavnou americkou arénou.

Multifunkční aréna v americkém městě Los Angeles, ve které své domácí zápasy hrají hokejisté z LA Kings, basketbalové týmy Lakers a Clippers i ženský výběr Sparks, se od svého otevření v roce 1991 jmenuje Staples Center. To se však nyní mění. Crypto.com oznámilo, že uzavřelo dvacetileté partnerství s majitelem v podobě společnosti AEG a arénu přejmenuje na Crypto.com Arena.

Podle deníku The Financial Times jde o spolupráci v hodnotě 700 milionů dolarů (15,6 miliardy korun), která zajistí kryptoměnové platformě přejmenování celé arény, do níž se vejde dvacet tisíc diváků. Zároveň se Crypto.com stane oficiálním kryptoměnovým partnerem týmů Los Angeles Lakers a Los Angeles Kings. K oficiálnímu přejmenování dojde 25. prosince při basketbalovém zápase mezi Lakers a Brooklyn Nets.

Staples Center platí za jednu z nejznámějších sportovních a zábavních hal v celých Spojených státech. Vedle sportovních klání se v ní konají i ty největší koncerty. Každoročně hostí přes 240 akcí, na kterých se vystřídá přes čtyři miliony hostů. Zásah je tedy obrovský, i díky tomu, že je tato multifunkční aréna v Los Angeles podobně vyhledávaná jako například slavná Madison Square Garden v New Yorku.

crypto-com-praha

Foto: Crypto.com

Reklamní kampaň Crypto.com je vidět i v Česku

Pro Crypto.com se jedná o další velké partnerství, kterým se ještě více zviditelní. „Za pár let se lidé ohlédnou za tímto dnem a řeknou si: OK, tohle je okamžik, kdy kryptoměny tak trochu překročily vesmír a dostaly se do mainstreamu proudu,“ komentuje spolupráci se Staples Arenou Kris Marszalek, šéf Crypto.com. Právě nejnovější deal by měl být dosud největší, který platforma uzavřela.

V první polovině letošního roku Crypto.com sponzorovalo hokejové mistrovství světa, v létě si pláclo se slavnou organizací smíšených bojových umění UFC a ani to není zdaleka vše. Tříleté partnerství za 30 milionů dolarů má s francouzským fotbalovým klubem PSG, pětiletou smlouvu v hodnotě 100 milionů dolarů podepsalo Crypto.com s Formulí 1 a na dresech zápasníků MMA ve zmíněném UFC bude následujících deset let za 175 milionů dolarů. Do toho firma rozjela velkou billboardovou kampaň, která běží také v Česku.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Diváci mohou logo Crypto.com vídat také na ledové ploše Montreal Canadiens, v italské nejvyšší fotbalové soutěži Serie A a šestileté partnerství za 10 milionů dolarů uzavřela kryptoměnová platforma s basketbalovým týmem Philadelphia 76ers. Před několika týdny se navíc stal tváří Crypto.com také slavný herec Matt Damon. Podle agentury Bloomberg firma za reklamní kampaň, kterou točí režisér a kameraman Wally Pfister, zaplatí přes 100 milionů dolarů a vysílat se bude ve více než dvaceti zemích.

I to je další důkaz, jak obrovské prostředky do své globální kampaně Crypto.com vkládá a že míří za největšími jmény, které oslovují miliony lidí po celém světě. Crypto.com přitom není v krypto světě jediné, které do marketingu masivně šlape. Vidět jsou na vybraných sportovních událostech a různých akcích také například Coinbase či FTX a další služby, které se chtějí svézt na vlně rostoucího bitcoinu a dalších kryptoměn, což k oblasti přitahuje stále více zájemců.

Samotné Crypto.com bylo založeno v roce 2016 a dnes patří do první desítky největších směnáren na spotové kryptoměnové transakce. Podle The Financial Times se přes ní za 24 hodin tento týden provedly transakce v objemu kolem 1,8 miliardy dolarů, zatímco na největší burze Binance to bylo více než 40 miliard dolarů. Zmíněná směnárna je součástí velkého ekosystému Crypto.com, v němž jsou nabízeny také platební karty a další nástroje pro nákup, prodej i placení v kryptoměnách.

Rubriku Krypto podporujílongriver_v