Elon Musk šlape do výroby koronaviru navzdory. Tesla má za sebou nejlepší první čtvrtletí v historii
Zatímco většina ostatních automobilek hlásí problémy omezující výrobu, Tesle se podařilo v prvním čtvrtletí tohoto roku udržet nastavené výrobní tempo a dodat větší množství vozů, než jaké předpovídali analytici. Elonu Muskovi se tak může spát o něco lépe než jeho kolegům v čele jiných automobilek.
Výsledky za první kvartál roku 2020 se totiž pro mnoho výrobců automobilů nesou ve znamení problémů způsobených pandemií koronaviru. Tyto problémy se nevyhnuly ani Tesle, která byla z důvodů šíření onemocnění COVID-19 nucena na čas zastavit výrobu v továrně v Šanghaji a problémy se dotkly i závodů v USA.
Přesto však byla kalifornská automobilka, vyrábějící pouze elektromobily, schopna vykázat čtvrtletní výsledky, za které se rozhodně nemusí stydět. Celkový počet dodávek se vyšplhal na číslo 88 400. Oproti předchozímu kvartálů se 112 tisíci uskutečněných dodávek se sice jedná o pokles, ovšem meziročně se Tesla zlepšila.
V prvním kvartálu roku 2019 totiž dodala pouze 63 tisíc vozidel. To je růst zhruba o 40 procent, přičemž největší podíl si pro sebe ukrojil tolik oblíbený Model 3 spolu s nově dodávaným Modelem Y. Těch bylo dodáno 76 200 kusů, Model S a Model X byly dohromady doručeny 12 200 zákazníkům.
Tesle se dařilo se také v oblasti výroby, kdy z výrobních linek závodů v USA a Číně sjelo celkem 102 672 vozidel. Toto číslo je druhé nejvyšší v historii automobilky a nejlepším ze všech prvních čtvrtletí vůbec. Model 3 a Model Y se dočkaly 87 282 vyrobených kusů, Model S a Model X 15 390 kusů. Nejnovější výsledky tak předčily očekávání analytiků, kteří odhadovali dodávky pohybující se v rozmezí od 70 do 80 tisíc kusů, za což Tesla poděkovala hlavně továrně v Šanghaji.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsByť nejmladší z továren automobilky byla v únoru na dva týdny zavřena, měla by mít na výsledcích velkou zásluhu. Tesla však nesděluje výrobní čísla jednotlivých závodů, takže není jasné, jak velký podíl na úspěchu čínská Gigafactory má.
O Tesle je všeobecně známo, že zpravidla zvládá mnohem lépe třetí a čtvrtý kvartál než dva předchozí. Elon Musk v roce 2019 predikoval, že první kvartál 2020 bude pro Teslu náročný, aniž by tušil příchod pandemie. Na mysli měl především zvyšující se výrobní tempo, výstavbu nové továrny v Evropě a také zahájení dodávek Modelu Y.
Navíc tržby Tesly mají tendenci začátkem každého roku klesat. Důkazem byl právě začátek loňského roku, kdy přišla závažná finanční ztráta přesahující 700 milionů dolarů. Tyto problémy byly způsobeny zejména logistickými potížemi, které zdržovaly dodávky Modelu 3 do Evropy a Číny.
Nabízí se tedy otázka, jaké budou finanční výsledky Tesly, které budou zveřejněny později. Spolu s tím bude zajímavé sledovat i výsledky druhého kvartálu tohoto roku, které by měly být taktéž zasaženy problémy spojenými s pandemií koronaviru.
Ventilátory od Elona
Nepolevující výrobní tempo však není jediným způsobem, jak Elon Musk bojuje proti pandemii. Zaměřil se také na problematiku ventilátorů, které dodává nemocnicím v USA, jež momentálně hlásí již více nakažených než Čína.
Musk měl minulý týden nakoupit 1 255 ventilátorů, které rozdal nemocnicím ve Spojených státech, byť se nejednalo o zařízení, která jsou vyloženě vhodná pro pacienty s onemocněním COVID-19. Tato zařízení by ale mělo být možné použít v nouzových případech, jak informoval deník The Financial Times.
We have extra FDA-approved ventilators. Will ship to hospitals worldwide within Tesla delivery regions. Device & shipping cost are free. Only requirement is that the vents are needed immediately for patients, not stored in a warehouse. Please me or @Tesla know.
— Elon Musk (@elonmusk) March 31, 2020
Spolu s s tím měla Tesla nahradit část výroby solárních panelů, probíhající v New Yorku, za výrobu ventilačních zařízení společnosti Medtronic. Vyrobené ventilátory chce Tesla dodávat zájemcům z celého světa. Kdy přesně se tak stane, však prozatím není jasné.