Eminem v rytmu NFT. Slavný rapper vydražil exkluzivní beat a digitální díla za více než milion dolarů
Eminem už má vše, co si rapper může přát – přes 130 milionů kusů prodaných desek a téměř 390 milionů singlů, patnáct cen Grammy, řadu dlouhodobých předních pozic v žebříčku Billboard Top 200, jeden z nejstriktnějších dissů na scéně a jmění odhadované na 230 milionů dolarů. Ani tak se žijící legenda hip hopu nezastavuje a zkouší nové trendy, což potvrzuje svou úspěšnou digitální kolekcí ve formě NFT, která mu lusknutím prstu vydělala přes milion dolarů.
Stejně jako zpěvák The Weeknd, který na exkluzivních NFTs vydělal více než dva miliony dolarů, i Eminem našel v této mánii ze světa kryptoměn zalíbení. Je otázkou, zda NFT považuje za potenciální silný nástroj ke změně jinak konzervativního hudebního průmyslu (což tak vnímá zmíněný The Weeknd), nebo jde z jeho strany o experimentální krok vstříc novému digitálnímu trendu.
Tak či tak, fanoušci na výtvory s jeho jménem slyšeli. Na online tržišti Nifty Gateway rozjel tři speciální virtuální kolekce, v rámci kterých nabídl několik různých sběratelských kousků. Mezi ty nejpočetnější patřily animované digitální repliky sběratelských figurek, které na sebe vzaly podobu umělce samotného i alter eg, pod nimiž během své hudební kariéry vystupoval.
Každému ze tří dostupných balíčků s názvy Eminem, Slim Shady a Marshall Mathers nasadil jednotnou cenu 313 dolarů (6 700 korun) a uvedl je v maximálním počtu 9 999 kusů. I když se jich nakonec prodalo „pouhých“ 2 368, za poměrně krátkou chvíli si Eminem přišel na více než 700 tisíc dolarů, respektive necelých 15 milionů korun.
Vzhledem k tomu, že digitální figurky, z jejichž následných přeprodejů mezi vlastníky může mít Eminem další procenta k dobru, byly zahrnuty v rámci tzv. Open Collections, nebylo příliš složité je získat. Zkrátka jejich limitovaný počet nebyl tak malý a do budoucna dost možná nebudou mít takovou hodnotu. Jiná situace ale nastala u další kolekce.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsV ní totiž jeden z nejúspěšnějších rapperů současnosti nabídl exkluzivní melodii, kterou sám vyprodukoval, spolu s atraktivním, temným vizuálem založeným na hordě několika Eminemů s chutí po pomstě. Ta se vydražila za rovných 100 tisíc dolarů, tedy zhruba 2,1 milionu korun, a šťastnému majiteli k tomu byly přislíbeny i limitované tenisky a podepsaný vinyl.
Přičtou-li se k Eminemově jízdě světem NFT dvě doplňkové animace (každá za 5 tisíc dolarů) a 888 balíčků sběratelských kartiček (každý za 500 dolarů), dohromady si hudebník přišel na více než 1,3 milionu dolarů, respektive 27,8 milionu korun. Ani zdaleka ovšem nejde o nijak zvlášť velkou sumu v rybníčku zvaném NFT.
NFT totiž hýbe celým světem umění a skvělou ukázkou je dražba virtuální koláže od umělce pod pseudonymem Beeple, který ji prodal za bezmála 70 milionů dolarů neboli 1,5 miliardy korun. Relevantní jsou i takzvaní CryptoPunks, kteří příští měsíc zamíří do slavné aukční síně Christie’s, a nespočet autorských děl neznámých umělců, kteří chtějí mít přímou monetizaci a ideálně v kryptoměně.
Čím dál více fanoušků se objevuje také v Česku, přičemž typickým příkladem může být technologický youtuber Petr Mára, který za milion korun koupil jednoho „kryptopunka“, nebo původem tuzemská herní služba Gamee, jež vyrukovala se svým vlastním tokenem.