Emmy 2022: Nejlepší seriál roku je satira bohatých Bílý lotos. Hrdinka Euforie Zendaya má rekord

V souboji mezi streamovacími službami letos HBO rozdrtilo Netflix. Ten ale v hlavních kategoriích uspěl s dystopickým hitem Hra na oliheň.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

the-white-lotus-hbo-emmy-winner

Foto: HBO

Nejvíce cen Emmy letos získala satira Bílý lotos

0Zobrazit komentáře

V průběhu poslední dekády si televize vybudovala snad větší prestiž než kdykoli dříve ve své historii. Vděčí za to nástupu streamovacích služeb, rostoucím rozpočtům a zájmu o kvalitní tvorbu. Spolu s tím také vzrostla relevance televizních cen Emmy, u nichž už dávno není potřeba opakovat, že jde o televizní Oscary. Oproti oceněním Akademie, často udělovaným málo známým či nedostupným filmům, navíc Emmy mnohdy dostávají divácké hity. Letos přitom dominovaly seriály Bílý lotos, Ted Lasso nebo Boj o moc.

Všechny tři patří streamovacím službám. A totéž platí pro naprostou většinu titulů, jejichž názvy v noci na pódiu losangeleského Microsoft Theater zazněly. Seriály z tradičních lineárních televizí se mezi nominovanými či oceněnými dnes už objevují spíše sporadicky a hlavní otázkou už tak několik let bývá, jestli si více sošek odnese Netflix, nebo HBO.

Loni televizní ceny naprosto ovládla největší streamovací služba, když vyhrála rekordní počet kategorií a všechny ostatní služby či televizní stanice nechala daleko za sebou. Letos se ale karta obrátila. Loňský rekord Netflixu s 44 cenami se sice překonat nepodařilo, galavečer ale patřil hlavně HBO. To letos vyhrálo 37 kategorií, z nichž 12 bylo vyhlášeno už dříve (Emmy se dělí na technické/kreativní a hlavní/umělecké ceny).

boj-o-moc-succession-hbo

Foto: HBO

Seriál HBO Boj o moc

Bodoval hlavně Bílý lotos, podle počtu ocenění nejlepší televizní titul uplynulého roku. Satira odehrávající se ve fiktivním havajském resortu pro bohatší návštěvníky vyhrála ceny pro nejlepší minisérii či antologii a pro nejlepší vedlejší herce Murraye Barletta a Jennifer Coolidgovou. V kategoriích režie a scénáře u minisérie pak uspěl Mike White, hlavní tvůrce Bílého lotosu, který na říjen chystá pokračování. Pět včerejších ocenění doplnilo ještě pět dalších z technických kategorií.

Cenu v typicky nejprestižnější kategorii, nejlepším dramatickém seriálu, podruhé v řadě vyhrál Boj o moc. Další dvě Emmy za něj dostali také Matthew Macfadyen jako nejlepší vedlejší herec v dramatu a Jesse Armstrong jako autor nejlepšího scénáře. Z nejvýraznějších výher HBO je nakonec třeba zmínit ještě cenu pro americkou herečku a zpěvačku Zendayu za hlavní roli v Euforii, druhém nejsledovanějším seriálu v historii prémiové televize. Šestadvacetiletá herečka se tím stala nejmladší ženou oceněnou dvěma Emmy. Při svém prvním vítězství v roce 2020 byla tou vůbec nejmladší herečkou, která ocenění získala za hlavní roli.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ačkoliv televizní ceny letos ovládlo HBO, ani Netflix s 26 soškami celkem a třemi z hlavních kategorií nepřišel zkrátka. Byť oproti loňsku jde o velký propad. K včerejšímu výsledku mu pomohlo veleúspěšné dystopické drama Hra na oliheň. Hwang Tong-hjŏk uspěl v kategorii nejlepší režie dramatického seriálu a zlatou sošku si domů odnesl také představitel hlavního hrdiny I Čong-dže. Třetí cenu Netflixu zajistila Julia Garnerová za vedlejší postavu v drogovém thrilleru Ozark.

V celkovém počtu získaných Emmy je pak mezi HBO, Netflixem a ostatními velká díra. Služby jsou následovány Hulu s osmi cenami, Apple TV+ a televizí NBC se sedmi cenami a Disney+ s Prime Video s šesticí cen. Pořadí u hlavních kategorií je přitom jiné – například Disney+ včera nebylo ani mezi nominovanými, Apple TV+ ale získalo čtyři sošky, všechny za oblíbenou komedii Ted Lasso.

euphoria-hbo-zendaya-3

Foto: HBO

Zendaya se stala nejmladší herečkou se dvěma Emmy za výkon v hlavní roli

Skoro stejně jako ocenění jsou přitom zajímavé tituly, které u poroty, sestávající z více než 25 tisíc televizních profesionálů, neuspěly. Ani jednou například při předávání nezazněl název Stranger Things, jinak divácky jednoho z nejúspěšnějších seriálů současnosti. Retro sci-fi několik Emmy dostalo, všechny ale v technických kategoriích.

Ještě překvapivější je úplná ignorace Volejte Saulovi, vychvalovaného spin-offu Perníkového táty. Drama říznuté černou komedií v průběhu šesti let dostalo celkem 46 nominací, žádnou ale neproměnilo. Poslední šanci dostane příští rok s šestou řadou, která letos v srpnu hit o neobvyklém právníkovi ukončila – opět k velké chvále kritiky i diváků.

Nakonec ještě zmiňme seriály a minisérie, které letos získaly celkově nejvíce Emmy. Dominoval Bílý lotos s deseti cenami, následovaný Euforií a Hrou na oliheň s šesti a Stranger Things s pěti (opět, jen v technických kategoriích). Po čtyřech pak získal animovaný hit Arcane, Ted Lasso a Boj o moc. Seznam všech nominovaných a oceněných je dostupný například na oficiálním webu Emmy.

Každý pátek vám ukážeme nové filmy, seriály a tipy, co sledovat nejen o víkendu.

Newsletter Watch | Poslední vydání

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Návrat Brendana Frasera a další momenty z Benátek. Skončila jedna z hlavních filmových akcí roku

Brendan Fraser se zapsal do paměti díky filmu Mumie z roku 1999, pak ale zmizel z povědomí. Teď si díky novému filmu získal obří přízeň.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

the-whale-aronofsky-a24-brendan-fraser

Foto: A24

Brendan Fraser ve filmu Velryba

0Zobrazit komentáře

O víkendu proběhlo předání cen na mezinárodním festivalu v Benátkách, čímž po jedenácti dnech skončila jedna z hlavních filmových událostí roku. Letos přinesla velké debuty, jako když se populární zpěvák Harry Styles poprvé objevil v hlavní roli thrilleru To nic, drahá. Ještě více ale šlo o ročník návratů, ať už máme na mysli metaforický návrat Marilyn Monroe na stříbrné plátno v kontroverzní Blonde, nebo doslovný v případě oblíbeného herce Brendana Frasera, známého z Mumie.

Fraser patří k nejznámějším hollywoodským hvězdám přelomu devadesátých a nultých let, kdy se do paměti diváků zapsal v dobrodružné komedii Král džungle nebo jako akční hvězda ve filmové sérii Mumie.

I když i později ztvárnil mnoho rolí, pro většinu čtenářů bude nejspíš těžké kteroukoliv z nich jmenovat. Jaksi se vytratil z širokého povědomí – zčásti kvůli mnohem menší viditelnosti i měřítku projektů, v nichž se objevoval.

V roce 2018 ale magazín GQ vydal rozsáhlý Fraserův profil, který jeho kariéře dodal zásadní kontext. Velký zlom měl přijít v roce 2003, kdy herce prý na obědě sexuálně napadl Philip Berk, tehdejší šéf Asociace zahraničních novinářů v Hollywoodu, pořádající Zlaté glóby. Zatímco Berk se obvinění snažil zmírnit a popřel jakýkoliv špatný záměr, Fraser zdůraznil, že událost měla na jeho život i působení v Hollywoodu výrazný vliv.

Nejdříve prý ze všeho vinil sám sebe, později se potýkal s depresí: „Narušilo to moje vnímání sebe sama a toho, co dělám,“ řekl. Měl tendenci vzdálit se hlavnímu dění. Zároveň, podobně jako mnoho hereček napadených mocnými producenty či filmaři z Hollywoodu, vnímal, že jeho jméno se vytratilo z konverzací ve filmovém průmyslu a ztratil přístup k zajímavějším nabídkám práce. Až v roce 2018 mu podle vlastních slov dění kolem hnutí Metoo dodalo dostatek odvahy na to, aby o své zkušenosti promluvil.

V té době jeho kariéra opět začala nabírat na obrátkách díky hlavní roli v minisérii Trust a nyní ztvárnil hrdinu ve filmu The Whale od Darrena Aronofského, režiséra Requiem za sen, Wrestlera či Černé labutě. Fraser v novince hraje 270 kilo vážícího homosexuálního muže uvězněného na vozíku ve svém pokoji. Psychologické drama o dobrosrdečném učiteli, který žije sám po tom, co kvůli vztahu se studentem opustil rodinu, si v Benátkách vysloužilo šestiminutový potlesk vestoje.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Záznam Fraserovy pokorné reakce na aplaus, který s vřelým komentářem sdílel i Dwayne Johnson, pak na internetu zaznamenal virální úspěch a označení „brenaissance“ na sociálních sítích. Herec, jehož výkon v The Whale je podle kritiků skvělý a má šanci ho zapojit do oscarového klání, se příští rok objeví také v epickém westernu Martina Scorseseho Killers of the Flower Moon.

Ale zpět do Benátek. Ačkoliv premiéra The Whale patřila k těm nejdiskutovanějším, nejdelší potlesk přímo na festivalu patřil Blonde, skoro tříhodinovému filmu o fikcionalizovaném životě Marilyn Monroe s Anou de Armas v hlavní roli. Snímek Andrewa Dominika, který zkoumá trauma ženy skryté za dokonalou hvězdnou personou, nicméně kritiky rozdělil. Podle některých jde o náročnou a komplexní psychologickou sondu, podle jiných má blízko k exploataci. Většina diváků Blonde uvidí na Netflixu koncem září.

Bulvární kauza Olivia Wildeová vs. Florence Pughová

Nejdivočejší diskuze pak bezesporu proběhly kolem psychologického thrilleru To nic, drahá. Přesněji, mluvilo se hlavně o lidech, kteří na filmu pracovali, tedy režisérce Olivii Wildeové a hercích Harrym Stylesovi a Florence Pughové. Styles a Pughová v očekávané novince ztvárnili zamilovaný mladý pár žijící ve zdánlivě dokonalé izolované komunitě na předměstí. Thriller přirovnávaný k Stepfordským paničkám zatím nesbírá příliš kladné recenze kvůli údajné povrchnosti, ačkoliv Pughová prý předvedla velice dobrý herecký výkon.

Podle několika spíše bulvárních zpráv ji nicméně v práci omezovali Wildeová s hercem a zpěvákem Stylesem, jejichž vztah prý dvojici rozptyloval v průběhu natáčení. Herečka se sice k žádnému z kolujících drbů nevyjádřila, na uvěřitelnosti jim nicméně přidával fakt, že se prakticky vůbec nezúčastnila marketingové kampaně k To nic, drahá. Do Benátek nakonec přes natáčení druhé části Duny, kde hraje významnou postavu, sice dorazila, ale nezúčastnila se tiskové konference k filmu.

Do celé aféry patří ještě Jason Sudeikis, bývalý partner Wildeové a spolupracovník přítele Pughové, která se prý postavila právě na stranu hvězdy sportovního seriálu Ted Lasso, tedy Sudeikisovu. A aby toho nebylo málo, režisérka se dostala do konfliktu s Shiou LaBeoufem, jenž měl původně ztvárnit Stylesovu postavu.

Wildeová podle vlastních slov herce vyhodila kvůli obavám o bezpečnost hlavní herečky. LaBouf zase řekl, že z projektu odstoupil sám kvůli nefungující spolupráci a na internet uniklo video jeho hovoru s režisérkou, které to zdánlivě potvrzuje. V kyberprostoru se v návaznosti na drby objevily komentáře popisující celou situaci jako součást podivného univerza To nic, drahá. Uvedení snímku bylo nakonec jednou z hlavních událostí Benátek, což ale mělo pramálo společného s dílem samotným.

Mezi další filmy, diskutované z čistě cinefilských důvodů, patřilo dle dosavadních recenzí skvělé pokračování satirické detektivky Na nože, které právě dostalo trailer. Mnoho pozornosti a desetiminutový potlesk vestoje si získal také romantický horor Bones and All Luky Guadagnina, v němž Timothée Chalamet a Taylor Russell ztvárnili zamilovaný pár se sklony ke kanibalismu na cestách americkým zapadákovem. Podle kritik jde o skvělý film zkoumající hrdiny hledající své místo a kombinující poetickou něžnost s odporností.

A kdo vlastně vyhrál soutěž nejstaršího a jednoho z nejvýznamnějších filmových festivalů na světě? Zlatého lva, tedy hlavní cenu, dostal dokument All the Beauty and the Bloodshed o boji americké fotografky a aktivistky Nan Goldinové s firmou Purdue Pharma. Proti farmaceutickému obrovi, dnes na pokraji bankrotu, bylo vzneseno několik úspěšných žalob kvůli rozpoutání masové závislosti na opioidech ve Spojených státech. Režisérka Laura Poitrasová už dříve získala Oscara za dokument Citizenfour o odhaleních Edwarda Snowdena.

Velkou cenu poroty pak dostalo francouzské soudní drama Saint Omer režisérky Alice Diopové. Původně dokumentaristka se svým prvním fikčním filmem dostala také cenu Lva budoucnosti za nejlepší debut. Stříbrného lva za nejlepší režii si ovšem odnesl výše zmíněný Luca Guadagnino, jehož Bones and All zabodovalo také v kategorii nejlepší mladé herečky, kterou vyhrála Taylor Russellová.

K dalším oceněným patří Colin Farrell, který ztvárnil jednu z hlavních rolí snímku The Banshees of Inisherin, nové černé komedie od Martina McDonagha, režiséra V Bruggách. McDonagh vyhrál i cenu za nejlepší scénář. Jako nejlepší ženský herecký výkon porota označila práci Cate Blanchettové v dramatu Tár o dirigentce posedlé mocí. Hlavní kategorie pak uzavírá zvláštní cena poroty, jíž získal momentálně v Íránu vězněný režisér Jafar Panahi za film Khers nist. Kompletní seznam oceněných je na oficiálním webu festivalu.

Každý pátek vám ukážeme nové filmy, seriály a tipy, co sledovat nejen o víkendu.

Newsletter Watch | Poslední vydání