Jak shánět talenty v 21. století? Budovat značku je lepší než vytapetovat inzeráty internet

Co je to employer branding, má smysl se mu věnovat a jaký je jeho hlavní cíl? Tyto a další otázky rozebíráme v novém pořadu CzechCrunche EB Talks.

Tomáš HybešTomáš Hybeš

0Zobrazit komentáře

Jaký je rozdíl mezi employer brandingem a HR marketingem? Například to, že ten první vám zajistí daleko lepší kandidáty do vaší firmy. O tom, co přesně si pod spojením employer branding představit a jak ho dělat, mluví v novém podcastu z dílny CzechCrunche EB Talks Tomáš Hybeš se šéfem employer brandingu v České spořitelně Michalem Kosařem.

S narůstající poptávkou po kvalifikovaných lidech si čím dál více firem uvědomuje potřebu koncepčně pracovat se svou zaměstnavatelskou značkou. Talentované lidi si totiž nevybírá firma, ale naopak oni firmu. Aktuální míra nezaměstnanosti, počet pasivních kandidátů, kteří práci nehledají, a demografická prognóza jasně naznačují, že výhodu na pracovním trhu budou mít ty společnosti, které se aktivně věnují právě budování emloyer brandingu.

Ale co to vlastně je? „Pro mě je to dost buzzword. Lidi mají logicky tendenci věci popisovat, abychom je mohli řídit a rozumět jim, tak jsme si vymysleli takové názvosloví. Ale myslím, že to byla trochu chyba a svedlo nás to na scestí v tom, že jsme začali vymýšlet úplně novou disciplínu. Přitom vždy, když vytvářím nějakou aktivitu, která naplňuje employer brandingovou strategii, tak dělám úplně obyčejný, skvělý branding,“ vysvětluje Michal Kosař s tím, že se tyto oblasti velmi překrývají a dobrých výsledků se dosahuje podobnými metodami.

Úskalí navíc je, že firmy často nemají od employer brandingu jasná očekávání, a proto se stále vyvíjí a rýsuje. „Lidem, kteří to dělají, říkám, aby nejdříve poznali firmu a zjistili, co potřebuje, a pak převzali iniciativu a zkusili ve firmě nastavit směr,“ radí Kosař. Jedním dechem také dodává, že poznat potřeby firmy je opravdu klíčové a člověk nemůže dělat employer branding stejně pro dvě různé firmy. Jak poznat, co která společnost potřebuje, a další zajímavosti si můžete poslechnout v prvním díle pořadu EB Talks na YouTube. Dozvíte se v něm také:

  • Jaký je rozdíl mezi employer brandingem a HR marketingem.
  • Pro koho budování employer brandingu dává smysl a pro koho ne.
  • Kdy je dobré s employer brandingem začít.
  • Co je cílem employer brandingu?

Když plzeňský ležák otevírá dveře do světa aneb Mladí lidé v Prazdroji řeší i pohodu zaměstnanců

Největší český pivovar už dávno není zaměstnavatel jen pro milovníky piva, firma nabízí příležitosti i pro studenty různých oborů.

Luboš KrečLuboš Kreč

pivo-2

Foto: Plzeňský Prazdroj

Plzeňský Prazdroj láká zaměstnance mnoha profesí

Jak jde práce pro největší český pivovar dohromady s harmonickým životem a rovnováhou mezi kariérou a volným časem? Názory se mohou různit, ale pro osmadvacetiletou Claudii Endtovou to funguje náramně. A to sama dokonce ani pivo nepije. Do Prazdroje nastoupila ještě coby vysokoškolská studentka na stáž a jejím cílem bylo právě zajištění well-beingu, tedy osobní pohody zaměstnanců firmy.

Pro absolventku oboru management s vedlejší specializací manažerské psychologie a sociologie na pražské VŠE se to, že pivo nepije, stalo tak trochu poznávacím znamením. „Že ho nepiju, jsem na sebe práskla asi tak ve třetí větě pohovoru. A následně při seznamování s každým kolegou jsem říkala ‚Ahoj, jmenuji se Claudie a nepiju pivo‘,“ směje se Claudie Endtová.

A přestože ani tradiční český alkoholický nápoj, ani kariéra v personalistice ji původně nelákaly, nakonec se našla v oddělení HR (anglická zkratka human resources čili lidské zdroje): „Ráda pomáhám druhým. V Prazdroji mě nejvíce zaujal tým zaměřený na vzdělávání a rozvoj. Baví mě sledovat výsledky kolegů a růst v organizaci.“

Pro Claudii Endtovou byl Plzeňský Prazdroj se svými programy pro studenty a absolventy (anglicky Young Talents programy) atraktivní právě tím, že jde o velkou společnost, která je součástí mezinárodní skupiny Asahi. Takové prostředí obvykle skýtá řadu příležitostí – jednak pro růst, jednak pro otestování toho, nač by se vlastně mladí lidé v rámci své kariéry chtěli zaměřit.

claudie

Foto: Plzeňský Prazdroj

Claudie Endtová z Plzeňského Prazdroje

„Mě mimořádně zaujalo i téma stáže zaměřené na well-being zaměstnanců a diverzitu a inkluzi,“ dodává Endtová. „Obě tato témata jsou součástí jedné z jedenácti priorit Prazdroje. Od začátku jsem tak věděla, že bude mít stáž smysl,“ pokračuje a připomíná, že v oblasti well-beingu šlo zejména o naplánování aktivit a komunikační kampaně na celý rok, jejichž cílem bylo zvýšit povědomí o důležitosti zdraví a osobní pohody mezi zaměstnanci a přijít s nápady na nové aktivity.

„V tématu diverzity jsme začali pracovat s komunitou rodičů na mateřské a rodičovské dovolené. Mojí snahou bylo přijít na způsob, jak je udržovat v kontaktu s firmou a identifikovat aktivity, které by byly prospěšné jak pro ně, tak pro společnost,“ vypráví Endtová.

Plzeňský Prazdroj má v České republice a na Slovensku přes dva a půl tisíce zaměstnanců, z nichž v podstatě rovnoměrně polovina pracuje ve výrobě a polovina v managementu a administrativě. Desítky lidí pak do svých závodů a poboček stále hledá, součástí jsou právě i programy pro studenty a stážisty, pro něž podnik ročně vypisuje několik pozic.

Naši bývalí stážisti a trainees dnes v Prazdroji zastávají klíčové role.

„Programy jsou určené pro studenty a absolventy napříč obory. To, co oceníme, je hlavně zápal, nadšení a chuť pracovat na sobě i na inovativních projektech,“ připomíná Radka Tichá, která má v Prazdroji pozici specialistky employer brandingu, takže má na starost to, jak je společnost vnímaná mezi stávajícími i potenciálními pracovníky.

A dodává ještě klíčový detail: že programem Trainees prošla i řada vysoce postavených manažerů společnosti. „Naši bývalí stážisti a trainees dnes v Prazdroji zastávají klíčové role. Ať už je to technický ředitel, šéf finančních byznys partnerů, manažer marketingové značky, ředitel minipivovaru Proud, nebo manažer logistiky závodu,“ říká Radka Tichá.

Program Trainees je sice na dva roky, ale smlouvu jeho účastníci dostanou na neurčito. V jeho rámci si vyzkouší práci v několika odděleních, na začátku si vyberou jedno zastřešující téma (například finance nebo marketing) a poté rotují napříč různými týmy. Jednu z rotací lze přitom absolvovat i v partnerských pivovarech v Nizozemí, Itálii, Velké Británii či Rumunsku. Ostatně Claudie Endtová v rámci své praxe vyrazila do Říma.

paris-1

Přečtěte si takéPlzeňský Prazdroj nepodpoří kvůli Rusům olympijské hry v PařížiOlympiáda bez Prazdroje. Plzeňský pivovar nepodpoří kvůli Rusům olympijské hry v Paříži

A zatímco program Trainees je určen pro mladé lidi, kteří právě končí vysokou školu, spřízněný program pro stážisty je zaměřen na ty, kteří ještě studují. Stáže mohou být jak celoroční, kdy účastníci pracují zhruba 20 hodin týdně po dobu jednoho roku, tak letní, které probíhají formou plného úvazku po dobu letních prázdnin.

Ideou stážistického programu je nechat studenty pracovat na vlastních projektech a ušetřit je klasických brigádnických rutinních činností, jako je skenování papírů nebo denní administrativa.

„Výsledky svého projektu nakonec odprezentuješ našemu vedení. A když se jim tvůj projekt bude líbit, může tě čekat i příjemná finanční odměna navíc,“ slibují webové stránky programu, který nemá zásadní oborová omezení a hodí se pro studenty ekonomických i technických oborů včetně třeba chemiků. A o tom, jak pestré to v Prazdroji může být, pak svědčí i instagramový profil, který také nechává nahlédnout za kulisy společnosti.

CC Native

Partnerem článku je Plzeňský Prazdroj