Exitovat je nutné ze 100 procent. Občas mě ale zamrzí, když vidím bílý Z-Box, říká Simona Kijonková
Pro zakladatelku Zásilkovny je odpočinek cizím slovem. Po prodeji firmy rozjela nové projekty a na konferenci Money Maker popsala, co chystá.
Je to jeden z největších ženských byznysových příběhů v české historii. Simona Kijonková založila v roce 2010 technologicko-logistickou společnost Zásilkovna, respektive její mateřskou Packetu. Tu loni v mnohamiliardovém dealu prodala, letos se pak stáhla z jejího vedení. „Ta firma byla mým dalším dítětem. Strašně mi chybí lidi, kteří v ní pracovali. Teď jsem ale na druhé straně barikády a investuji. A dřu daleko víc než předtím,“ prohlásila podnikatelka s odstupem několika měsíců od prodeje na konferenci Money Maker.
Odpočinek je pro Kijonkovou cizím slovem – jen během letošního roku rozjela dva další projekty. Prvním z nich je vlastní nadace, skrze níž chce přímou finanční podporou pomáhat sociálně znevýhodněným dětem ve vzdělávání i péči o duševní zdraví. Známý je například příběh Terezy Przeczkové, která se díky sbírce na Doniu i grantu od Nadace Simony Kijonkové dostala na University College London. Druhým projektem jsou pak investice do dalších firem v rámci rodinné skupiny JSK.
„Tohle je pro mě zcela nový svět. V Zásilkovně jsem jela šílenou rychlostí, dělala jsem stovky rozhodnutí denně,“ uvedla Simona Kijonková na třetím ročníku byznysové a investiční konference Money Maker od CzechCrunche. Dřív prý byla z 90 procent podnikatelkou a z 10 procent investorkou a filantropkou. „Teď to mám naopak.“
A byť založila vlastní investiční vehikl až nyní, ve světě investic není Kijonková žádným nováčkem. „Samozřejmě se hned vyrojilo spoustu rádoby investičních profesionálů, o které byste si neopřeli ani vidle a kteří ve finále akorát chtějí vaše peníze. A i když tak možná působím, na lep jim opravdu neskočím. Jak rychle přišli, tak rychle odešli,“ popsala byznysmenka, která říká, že pracuje od svých třinácti let, od sedmnácti podniká, od devatenácti se pohybuje v charitě a investovat začala v jednadvaceti.
Investice tak energickou podnikatelku provázejí po celý život. Zakladatelka Zásilkovny nicméně přiznává, že je mentálně těžké přeskočit z byznysového světa do oblasti, kde už člověk musí postupovat rozvážně. „Opravdu nejsem milovníkem tabulek. Ale nikdy jsem tolik nepracovala v Excelu jako v posledních měsících.“
Skupina JSK Investments už investovala do několika projektů, například do Týdne inovací, společnosti inTouch nebo startupu Kodu, jehož cílem je maximálně zjednodušit možnost pořídit si takzvaný minidomek. Investiční skupina manželů Kijonkových se chce dlouhodobě zaměřovat na zdravotní péči, vzdělávání nebo digitální podporu firem. „Rozhodně nechceme investovat do zbraní, hazardu a dalších věcí, které můžou poškodit duševní vývoj dětí,“ podtrhla Kijonková.