Exšéf Mallu investuje do startupu, který pomáhá e-shopům za hranice. A napomohl tomu CzechCrunch

Oldřich Bajer, jenž spoluzaložil Centrum.cz a jako ředitel vedl i Mall Group, vkládá miliony korun do firmy Omnicado.

Peter BrejčákPeter Brejčák

oldrich-bajer2-23

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Oldřich Bajer

0Zobrazit komentáře

Trendem posledních let je v české e-commerce nástup online tržišť, kdy velcí hráči otevírají své e-shopy i pro obchodníky třetích stran. CzechCrunch loni na podzim na toto téma uspořádal konferenci, na níž vystoupil i Oldřich Bajer, pod jehož vedením model takzvaného marketplacu zavedl Mall. Vedle něj na pódiu seděl Lukáš Huňka, spoluzakladatel společnosti Omnicado, která e-shopům pomáhá s integracemi na různá tržiště, čímž jim zjednodušuje expanzi do zahraničí. A díky tomuto propojení oba podnikatelé hlásí, že se dohodli na investici a dlouhodobé spolupráci.

Omnicado zakládali Lukáš Huňka a Matouš Houžvíček v roce 2020 nejdřív jako vedlejší aktivitu (ještě pod názvem ISimplySell.com) s cílem pomáhat českým výrobcům a obchodníků s prodejem zboží v zahraničí prostřednictvím integrací na tržiště. Loni se z bočního projektu stal hlavní, přičemž aktuálně hlásí více než 120 zákazníků včetně jmen jako Vivantis, Feedo, TecTake nebo Popron.

Potenciál v takovém projektu vidí i Oldřich Bajer, který ještě v roce 1999 s Ondřejem Tomkem spoluzakládal a v roce 2007 prodal portál Centrum.cz. Investování do internetových projektů mu není cizí, prostřednictvím fondu Enern například podpořil Slevomat a Rohlík, osobně pak třeba Zoot nebo Campiri. V letech 2019 až 2021 z pozice ředitele vedl Mall Group a dlouhodobě se věnuje také projektům v kultuře jako Rock for People.

„Zajímá mě další směr e-commerce, který bude mimo jiné o tržištích. V Česku a v regionu středí a východní Evropy kromě Polska a Rumunska marketplacy do roku 2020 nebyly téma. Až s otevřením Mallu, Alzy i Heureky se zákazníci začali učit, co to je. S tím přišel i zájem obchodníků a výrobců. S příchodem Allegra (polský majitel Mallu, který v Česku vlastní tržiště spustil začátkem května, pozn. redakce) se toto téma znásobí. A Omnicado ukázalo, že má skvělou technologii a zkušené lidi, desítky velkých a desítky středních i malých partnerů. Ideální mix na budování zkušeností a škálování produktu a salesu,“ komentuje pro CzechCrunch Bajer.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Výše investice se pohybuje v řádu vyšších stovek tisíc eur, tedy nad deset milionů korun a Bajer v Omnicadu díky tomu získává podíl 40 procent. Zbytek jako zakladatelé drží Huňka a Houžvíček. Omnicado během dvou let na trhu vybudovalo technologickou platformu, jež řeší napojování, správu produktů a logistických procesů na desítky českých i evropských tržišť. Je oficiálním integrátorem například pro Alza Marketplace, Mall, Allegro a Kaufland Global Marketplace a spolupracuje také se Shoptetem, Heurekou a Upgates.

„Máme před sebou velkou příležitost pomoci českým firmám začít naplno využívat digitalizovaný retail a jednotný evropský trh. Jsme rádi, že nám Olda Bajer věří v naší cestě, a jsem pevně přesvědčen, že nám svými zkušenostmi pomůže vybudovat společnost, která má ambici propojit až pět tisíc firem s marketplaces a mít ve správě desítky milionů produktů,“ říká Huňka.

„Super aktuální téma je vstup Allegra na český trh a s tím je spojená migrace současných partnerů Mallu na Allegro. Připravili jsme automatizační produkt, který umí současným prodejcům na Mallu přenést jejich produkty z Mallu na Allegro ihned a bez nutnosti technologických zásahů partnera,“ dodává Bajer.

Šmejcovi patří síť výdejních boxů v Řecku. PPF, již vede, investuje do firmy, která je má na Západě

Finanční skupina PPF oznámila nákup podílu v polské společnost InPost, která provozuje síť výdejních boxů v několika zemích západní Evropy.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

inpost

Foto: InPost

Polská společnost InPost staví výdejní boxy po Evropě

0Zobrazit komentáře

Do stáje finanční skupiny PPF patří cenový srovnávač Heureka a skupina Fast ČR, která provozuje například síť obchodů s elektronikou Planeo Elektro. Oba to jsou významní hráči ve světě e-commerce, jejichž tržby se počítají v miliardách korun a tvoří tak stále důležitější součást byznysu PPF. Skupina vedená miliardářem Jiřím Šmejcem chce v této oblasti dál posilovat, a proto nyní nakoupila významný podíl v původem polské společnosti InPost, která provozuje v několika evropských zemích síť výdejních boxů. Sám Šmejc už má přitom s tímto byznysem zkušenosti.

Skupina PPF oznámila, že kupuje od společnosti Advent International patnáctiprocentní podíl ve firmě InPost, která provozuje samoobslužné schránky pro vyzvednutí zboží a logistická centra pro internetové obchody, zejména v západní Evropě. PPF je díky tomu nyní s celkovým podílem 16,75 procenta druhým největším akcionářem ve firmě InPost právě po Advent International. Součástí dohody je opce pro PPF na nákup dalších 15 procent akcií InPost od stejné firmy.

Akcie InPostu se obchodují na burze Euronext v Amsterdamu a tržní hodnota firmy aktuálně činí necelých pět miliard eur, v přepočtu zhruba 117 miliard korun. PPF uvedla, že od Advent International kupovala akcie při ceně 10 eur (zhruba 235 korun) za kus. Podle výpočtů CzechCrunche tak za podíl zaplatila přes 736 milionů eur, což je více než 17,4 miliardy korun. V roce 2022 InPost v tržbách meziročně vyrostl o 53,8 % na sedm miliard polských zlotých (37 miliard korun) a upravený ukazatel EBITDA (zisk před započtením úroků, daní a odpisů) vyrostl o 20,6 % na téměř dvě miliardy zlotých (10,5 miliardy korun).

smejc

Foto: PPF

Jiří Šmejc, zakladatel investiční skupiny Emma Capital

„Touto investicí jsme učinili zásadní krok k posílení v oboru e-commerce, ve kterém PPF dlouhodobě působí. E-commerce patří ke čtyřem základním pilířům podnikání skupiny, vedle finančních služeb, telekomunikací a médií. Jako významný akcionář jsme odhodláni přispět k mezinárodní expanzi a růstu hodnoty InPost coby jedné z nejdynamičtějších firem ve svém odvětví v Evropě,“ řekl investiční ředitel skupiny PPF Didier Stoessel. Tento týden navíc PPF posílila i ve zmíněné Heurece a Fast ČR, kde spolu s Křetínským a Tkáčem odkoupili podíly od Rockaway Jakuba Havrlanta.

Podle analytika portálu Capitalinked.com Radima Dohnala je InPost dobrá investice, zvláště po podařené akvizici Mondial Relay z roku 2021, díky které získal vstup na silné a rozsáhlé trhy v západní Evropě. „PPF se v segmentu výdejních boxů podívá na Západ a Šmejcova BoxNow na Balkán a Řecko. Myslím, že jde o strategicky velmi podařenou akvizici, protože na rozdíl od e-shopů jsou zde bariéry vstupu, trh se dá obsadit a míra výnosnosti investic je výrazně vyšší,“ řekl ČTK.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jiří Šmejc je aktuálně výkonným ředitelem skupiny PPF, zároveň mu ale patří investiční skupina Emma Capital, v níž se oboru e-commerce taktéž dlouhodobě věnuje. Patří mu většina ve vyhledávači nábytku Favi, koupil také většinu v logistické společnosti Mailstep, investoval do chorvatské obdoby Amazonu a ve spojitosti s nejnovější transakcí PPF je zajímavá řecká společnost BoxNow, v níž Šmejc prostřednictvím Emma Capital drží přes 85 procent. Právě ta se rovněž zaměřuje na budování sítě výdejních boxů pro e-commerce a z Řecka se již rozšířila také do Bulharska a Chorvatska.

temu

Přečtěte si takéKvůli Trumpovi se Temu stahuje z USA. Soustředí se na EvropuTemu přesouvá kvůli Trumpovi pozornost do Evropy, nehraje ale fér. EU to zkouší řešit, Česko vůbec

Společnost InPost byla založena v roce 1999 v Polsku a založil ji její stávající výkonný ředitel Rafał Brzoska. V současnosti působí v dalších osmi zemích západní Evropy – Belgii, Francii, Itálii, Lucembursku, Nizozemsku, Portugalsku, Španělsku a Velké Británii. Provozuje přes 29 tisíc výdejních schránek pro zákazníky e-shopů a buduje centra pro skladování a distribuci zásilek, jejichž služby poskytuje internetovým obchodníkům.

S přispěním ČTK