Disney bezprecedentně dominuje filmovému průmyslu. Sázky na drahé franšízové filmy ale ne vždy vycházejí
V tomto roce Avengers: Endgame po deseti letech pokořili Avatar jako nejvýdělečnější film všech dob, X-Men a Star Wars uzavřeli velké kapitoly a objevila se pokračování několika velice úspěšných projektů. Zároveň celému trhu s obrovským náskokem dominovalo Disney, jelikož mu patří závratných 8 z 10 nejúspěšnějších, respektive nejvýdělečnějších filmů tohoto roku.
Přesto tržby z kin oproti loňskému roku poklesly. Odpovědět proč, není jednoduché, podstatných je ale hned několik aspektů. Momentálně jsou dostupné pouze odhady pro Spojené státy a Kanadu od analytické firmy Comscore. USA je nicméně vedle Číny největším trhem na světě, takže lze předpokládat, že globální čísla budou jeho výsledky poměrně úzce následovat.
Jak informuje deník The New York Times, odhadovaných 11,45 miliardy pro rok 2019 představuje oproti loňsku čtyřprocentní pokles. Klasický Hollywood do konce 60. let byl označován také jako éra velkých studií. Ta se následně rozpadla, v průběhu následujících pár dekád ale jejich vliv postupně opět narostl.
Zatímco v minulosti existovalo několik úrovní různě velkých filmových studií a na vrcholu jich stálo několik vedle sebe, v současnosti se zdá, že nastoupila nová éra. Disney totiž postupně shromáždilo velké značky jako Marvel a Star Wars a letos za 71 miliard dolarů také korporaci 21st Century Fox.
Disney se tak stalo největším produkčním studiem, přičemž bezprecendentním způsobem ovládlo také finanční výsledky. V první desítce největších letošních trháků, které vydělaly nejvíce peněz, jsou Avangers: Endgame, Lví král, Ledové království II, Spider-Man: Daleko od domova, Captain Marvel, Toy Story 4, Aladdin a Star Wars: Vzestup Skywalkera. Vtěsnat se do první desítky od jiných studií dokázali jen Joker a poslední Rychle a zběsile: Hobbs a Shaw.
Za takovým úspěchem stojí dlouhodobá strategie, nastavená v zásadě už v samotných počátcích firmy. Disney tehdy zavedlo koncept univerza atraktivních postav a příběhů, k němuž dále a dále přispívá. Zajišťuje si tak přetrvávající zájem velké části prvotního publika, přičemž ho zároveň rozšiřuje.
Stejným způsobem, tedy vytvářením franšíz, funguje prakticky veškerá současná produkce studia vlastnícího Avengers, Star Wars, Pixar, klasické Disneyho příběhy, nově X-Meny a mnoho dalších.
Filmy Marvelu jako atrakce v zábavním parku
Posledních pár měsíců ostatně velkou část konverzací o filmu provázel spor režiséra Martina Scorseseho a tvůrců Avengers. Autorský režisér stojící například za Taxikářem, Zuřícím býkem, Casinem a naposledy Irčanem typické moderní superhrdinské filmy ve svém sloupku pro The New York Times přirovnal k atrakcím v zábavním parku.
Při jejich vzniku sice hrají důležitou roli umělecká rozhodnutí tvůrců, zásadním způsobem je však veden také předběžnými projekcemi s testovacímu publiky, výpočty zájmů publika a úzké estetické i dějové navazování na předem vymezenou trajektorii celé franšízy. Filmy Marvelu (což by šlo rozšířit také na mnoho dalších) jsou tak podle Scorseseho spíše kvalitními produkty než uměleckými výpověďmi.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsNa opačném konci spektra stojí například letošní Joker, inspirovaný mimo jiné Scorseseho Taxikářem a Králem komedie. I když se také jedná o dílo vycházející z komiksové předlohy, jeho zpracování je v kontextu žánru vysoce originální a umělecky nekompromisní.
Také herce Joaquina Phoenixe práce na něm zaujala právě proto, že se nejednalo o „typický studiový film“, jak uvedl pro magazín Collider. Psychologicky komplexní sonda do nemocné mysli šikanovaného muže dokonce vyhrála hlavní cenu festivalu v Benátkách. Joker se stal vůbec prvním filmem založeným na komiksu, kterému se něco podobného podařilo.
Z byznysového hlediska se ovšem jednalo o vcelku velký risk, jelikož se v poměru k úspěšnému mainstreamu jedná o poměrně nedivácký snímek. Průměrný rozpočet 55 milionů dolarů byl této sázce nakloněn a obrovský finanční úspěch Jokera překvapil snad úplně všechny. Samotnému Scorsesemu ostatně všechna studia odmítla poskytnout požadovaný obnos pro náročnou produkci Irčana, a tak se nakonec uznávaný režisér obrátil na Netflix, který je ochotnější, pouštět se do nejistých projektů.
Hollywood obecně se v posledních letech čím dál více soustředí na blockbustery se zvyšujícími se rozpočty. Ty je důležité spojit s velmi známým jménem režiséra nebo herce, ideálně pak s ověřenou značkou, jako to činí například Disney. Ani poslední ze zmíněných přístupů ovšem není vždy úspěšný a pokud tento případ nastane, dopad na poměr investic a výnosů je o to vyšší.
Nejnověji se to projevuje například u muzikálu Cats, který s rozpočtem blížícím se 100 milionům dolarů za první víkend vydělal pouhých 6,5 milionu dolarů. Jedná se zde o extrémní případ, hned několik dalších blockbusterů ovšem nedopadlo o mnoho lépe.
Zmiňovaný závěr velké kapitoly X-Menů s podtitulem Dark Phoenix při rozpočtu 200 milionů dolarů vydělal jen 252 milionů. Standardně se odhaduje, že jen pro zaplacení produkce, distribuce a reklamy je přitom potřeba alespoň dvojnásobek udávaného rozpočtu.
Blíženec s typicky velmi oblíbeným Willem Smithem v hlavní roli stál 138 milionů dolarů a z kin po celém světě si odnesl jen necelých 174 milionů. S mizerným výsledkem se potýkal také nejnovější Terminátor s podtitulem Temný osud. Při velmi bohatém rozpočtu 185 milionů dolarů zklamal výdělkem ve výši 261 milionů.
Sázka na franšízu není vždy jistá, dokonce ani u Star Wars
Větší zaměření na vysokorozpočtové franšízové projekty zároveň znamená propadající se produkci tzv. středněrozpočtových filmů, tedy projektů s rozpočtem nepřesahujícím pár desítek milionů dolarů. Ačkoliv to Joe Drake, člen představenstva produkčního studia Lionsgate, označuje za „falešný narativ“, na nedostatek středněrozpočtových filmů si před časem stěžoval jeden z nejoceňovanějších hollywoodských kameramanů Roger Deakins.
Podle statistik Box Office Mojo v prvních dvou třetinách letošního roku skoro o polovinu spadly projede lístků dvaceti největších distributorů umělečtějších filmů. Obecně, jak vysvětlují The New York Times, jsou nyní tržby z kin rozděleny na ty největší blockbustery, převážně od Disneyho, a všechny ostatní. Poukázáno je navíc na stárnutí velkých franšíz, které pro pokračující úspěch musí přicházet s novými hrdiny a příběhy.
Výrazný propad v kinech zaznamenávají dokonce i Star Wars, byť se u Vzestupu Skywalkera má jednat o uzavření velké ságy započaté prvním filmem v 70. letech. Za první víkend sice vydělaly 175 milionů dolarů, předchozí Poslední Jedi ale získal za své první víkendy 220 milionů a Síla se probouzí dokonce 247 milionů dolarů.
Všechny tři filmy přitom byly vypuštěny do kin ve stejné části roku s nepříliš velkou konkurencí. Propad navíc nelze přičítat přesycení se dané látky, jelikož seriál The Mandalorian na Disney+ ze stejného světa hvězdných válek naopak přitáhl obrovské množství diváků a tedy předplatitelů.
The Mandalorian se ovšem setkal s okamžitým nadšením kritiků i diváků a navíc všudypřítomnými memy s malým Yodou. Disney už tak po závěrečném dílu první série, který byl odvysílán tento pátek, potvrdilo, že druhá sezona dorazí příští rok na podzim. Neméně očekávaný film Vzestup Skywalkera naproti tomu dostal spíše průměrné recenze.
Po velkém neúspěchu Solo: A Star Wars Story se tak sága přesouvá do sféry nejistých projektů, co se týče těch vznikajících pro kina, přestože je Disney do budoucna po menší pauze rozhodně chystá.
Kromě několika neúspěšných sázek na dlouhodobé strategie a populární značky jsou stále rostoucím problémem pro kina také streamovací služby. Disney+ získalo za první den 10 milionů předplatitelů. Netflix neustále zvyšuje už mnohamiliardové investice do produkce nového obsahu. Amazon v současnosti pracuje na nové seriálové adaptaci Pána prstenů a do mainstreamu streamovacích služeb se snaží zapojit také Apple TV+.
V kontextu všech těchto skutečností stále platí, že rok 2019 i přes propad oproti loňsku nelze z hlediska celkových finančních výsledků považovat za neúspěšný. Filmový průmysl je typicky relativně nestabilní a v rámci několika let v něm nelze pozorovat dlouhodobější trendy.
I tak ale ukazuje několik významných proměn a strategií, které dominují v současnosti, a jejich zásadní vliv lze očekávat i v následujících letech. Jak kvůli dominanci Disneyho, tak kvůli rostoucímu počtu streamovacích služeb, jež stanoví další důležitou část nové éry filmové produkce.