Disney bezprecedentně dominuje filmovému průmyslu. Sázky na drahé franšízové filmy ale ne vždy vycházejí
V tomto roce Avengers: Endgame po deseti letech pokořili Avatar jako nejvýdělečnější film všech dob, X-Men a Star Wars uzavřeli velké kapitoly a objevila se pokračování několika velice úspěšných projektů. Zároveň celému trhu s obrovským náskokem dominovalo Disney, jelikož mu patří závratných 8 z 10 nejúspěšnějších, respektive nejvýdělečnějších filmů tohoto roku.
Přesto tržby z kin oproti loňskému roku poklesly. Odpovědět proč, není jednoduché, podstatných je ale hned několik aspektů. Momentálně jsou dostupné pouze odhady pro Spojené státy a Kanadu od analytické firmy Comscore. USA je nicméně vedle Číny největším trhem na světě, takže lze předpokládat, že globální čísla budou jeho výsledky poměrně úzce následovat.
Jak informuje deník The New York Times, odhadovaných 11,45 miliardy pro rok 2019 představuje oproti loňsku čtyřprocentní pokles. Klasický Hollywood do konce 60. let byl označován také jako éra velkých studií. Ta se následně rozpadla, v průběhu následujících pár dekád ale jejich vliv postupně opět narostl.
Zatímco v minulosti existovalo několik úrovní různě velkých filmových studií a na vrcholu jich stálo několik vedle sebe, v současnosti se zdá, že nastoupila nová éra. Disney totiž postupně shromáždilo velké značky jako Marvel a Star Wars a letos za 71 miliard dolarů také korporaci 21st Century Fox.
Disney se tak stalo největším produkčním studiem, přičemž bezprecendentním způsobem ovládlo také finanční výsledky. V první desítce největších letošních trháků, které vydělaly nejvíce peněz, jsou Avangers: Endgame, Lví král, Ledové království II, Spider-Man: Daleko od domova, Captain Marvel, Toy Story 4, Aladdin a Star Wars: Vzestup Skywalkera. Vtěsnat se do první desítky od jiných studií dokázali jen Joker a poslední Rychle a zběsile: Hobbs a Shaw.
Za takovým úspěchem stojí dlouhodobá strategie, nastavená v zásadě už v samotných počátcích firmy. Disney tehdy zavedlo koncept univerza atraktivních postav a příběhů, k němuž dále a dále přispívá. Zajišťuje si tak přetrvávající zájem velké části prvotního publika, přičemž ho zároveň rozšiřuje.
Stejným způsobem, tedy vytvářením franšíz, funguje prakticky veškerá současná produkce studia vlastnícího Avengers, Star Wars, Pixar, klasické Disneyho příběhy, nově X-Meny a mnoho dalších.
Filmy Marvelu jako atrakce v zábavním parku
Posledních pár měsíců ostatně velkou část konverzací o filmu provázel spor režiséra Martina Scorseseho a tvůrců Avengers. Autorský režisér stojící například za Taxikářem, Zuřícím býkem, Casinem a naposledy Irčanem typické moderní superhrdinské filmy ve svém sloupku pro The New York Times přirovnal k atrakcím v zábavním parku.
Při jejich vzniku sice hrají důležitou roli umělecká rozhodnutí tvůrců, zásadním způsobem je však veden také předběžnými projekcemi s testovacímu publiky, výpočty zájmů publika a úzké estetické i dějové navazování na předem vymezenou trajektorii celé franšízy. Filmy Marvelu (což by šlo rozšířit také na mnoho dalších) jsou tak podle Scorseseho spíše kvalitními produkty než uměleckými výpověďmi.