Formule 1 boří hranice sportu. Láká luxusní značky, má vlastní seriál a mezi fanoušky jí přibývají ženy

Seriál Drive to Survive, spolupráce s Louisem Vuittonem, rozmáchlé koncerty... Z Formule 1 se stává fenomén, který generuje miliardy dolarů.

f1-mvp

Foto: Filip Houska/CzechCrunch / Netflix

Fenomén F1

0Zobrazit komentáře

Formule 1 už dávno není záležitostí jen pro nadšence motorsportu – stal se z ní globální fenomén s popkulturním přesahem, kterému fandí stovky milionů lidí. Živým důkazem může být Lewis Hamilton, který v poslední době vzbudil rozruch ve sportovním i mediálním světě. Mohl za to jeho nedávný přestup z Mercedesu do Ferrari, ale taky fakt, že britský pilot začal spolupracovat s populární módní značkou Lululemon. A začátkem března se dokonce objevil na obálce časopisu Time. Chapadla Formule 1 ale sahají ještě dál a stále více baví i ženy, které už nyní tvoří dvě pětiny fanoušků.

Že je popularita královny motorsportu na vzestupu, dokazuje i nedávná premiéra monopostů pro sezónu 2025. Týmy během společného večera v londýnské O2 Areně ukázaly především své nové vozy, ale akce se snažila překračovat hranice sportu, a tak její součástí byly třeba i koncerty zpěváka Machine Gun Kellyho nebo kapely Take That. Celá událost připomínala něco mezi uvedením hollywoodského blockbusteru a poločasem Super Bowlu, dosud přitom stáje odhalovaly monoposty na soukromých akcích.

Ačkoliv má teď F1 jen na Instagramu téměř 33 milionů sledujících, za jejím vzestupem se skrývá víc než pouhá přitažlivost sportu pro uživatele sociálních sítí. Jestli je totiž jedno slovo, které Formuli 1 vystihuje, budou to hned po rychlosti bezesporu peníze. Ty se kolem ní točí ve vysokých částkách – třeba hodnota průměrného sponzorského kontraktu týmu dosahovala loni více než 5 milionů dolarů (v přepočtu 115 milionů korun).

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zvučná jména pilotů sice táhnou, ale jsou to často právě sponzoři, kdo do určité míry přitahuje nové fanoušky. Přitom i samotné sponzorství se proměnilo. Zatímco v dřívějších letech dominovaly reklamním plochám na vozech a okruzích automobilové nebo petrochemické společnosti, dnes je převálcovaly technologické giganty, kryptoměnové platformy či luxusní značky.

Kromě letecké společnosti Qatar Airways, kryptoměnové burzy Bybit nebo luxusní kosmetiky Charlotte Tilbury se tak ve Formuli 1 začaly více angažovat třeba značky Adidas nebo Louis Vuitton. Ten má sice v motorsportu dlouhou tradici, ale letos se jeho logo objeví i na pneumatikách monopostů.

Že za vzestupem F1 částečně stojí právě komerční partnerství se značkami, které mají přesah k obyčejným divákům, dokazuje i studie agentury Nielsen Sports. Podle ní se globální fanouškovská základna tohoto sportu mezi lety 2021 a 2024 rozrostla o 5,7 procenta na 750 milionů lidí. Jsou to přitom ženy ve věku 16 až 24 let, které tvoří nejrychleji se zvětšující demografickou skupinu v celkovém publiku. To ostatně už podle analytiků z 41 procent tvoří ženy.

Velký vliv má i netflixový dokumentární seriál Drive to Survive (v češtině Formule 1: Touha po vítězství), jehož sedmá série vyšla tento pátek. Už od svého debutu v roce 2019 přitom přesahuje formulový svět. Dramatizuje zákulisí sportu, odhaluje osobnosti jezdců i strategické hry týmových manažerů a vykresluje napětí v soubojích o podia a sponzory.

Možná i díky svému dramatickému náboji, kterým připomíná jakousi reality show, se stalo Drive to Survive oblíbeným u široké veřejnosti. Zmíněná studie analytiků z Nielsen Sports ukazuje, že Formuli 1 začalo díky seriálu sledovat až 35 procent diváků, přičemž se z většiny jednalo právě o ženy.

Laura Müller

Přečtěte si takéFormule 1 má vůbec první závodní inženýrku, působí v HaasuTypická Němka, co miluje Schumachera. F1 má vůbec první závodní inženýrku, působí ve stáji Haas

Přesto Formule 1 stále čeká na první ženskou jezdkyni v moderní éře. Tou poslední, která se objevila na startovní listině, byla Lella Lombardi v roce 1976. I proto byla před dvěma lety založena F1 Academy, iniciativa zaměřená na podporu mladých talentovaných žen ve světě motorsportu. Vede ji příhodně Susie Wolff, popularizátorka sportu a manželka Toto Wolffa, šéfa týmu Mercedesu.

Žen je ale ve Formuli 1 pořád obecně málo. Podle průzkumu stanice ESPN z roku 2021 tvořily sice 38 procent z tehdejších 569 zaměstnanců a zaměstnankyň vedení právě ženy, v jednotlivých týmech bylo ale jejich zastoupení výrazně nižší. To se však postupně mění.

Ve stáji Red Bullu působí v současnosti třeba Hannah Schmitz, a to rovnou jako hlavní strategická inženýrka. Laura Müller se zase začátkem roku stala historicky první závodní inženýrkou ve Formuli 1 a ve stáji Haasu bude spolupracovat s pilotem Estebanem Oconem.

Díky tomu všemu přitahuje dnes Formule 1 zájem rekordního počtu lidí – v sezóně 2023 se přišlo podívat jen na okruhy přes 6 milionů fanoušků. Největší příjmy pak vygenerovala Velká cena Las Vegas, která dosáhla téměř hranice miliardy dolarů.

Fenomén Messi vyprodává americké fotbalové stadiony. A když nehraje, kluby to musí u fanoušků žehlit

Jeden z nejlepších fotbalistů historie hraje ve Spojených státech od roku 2023. A pro fanoušky je obrovským tahákem – i pro ty na straně soupeřů.

David ZlomekDavid Zlomek

messi-1

Foto: Filip Houska/CzechCrunch / Apple

Lionel Messi

0Zobrazit komentáře

Představte si, že zaplatíte tisíce za koncert své oblíbené kapely a dorazíte do arény plni očekávání, jen abyste zjistili, že hlavní hvězda vůbec nevystoupí. Přesně to zažívají desítky tisíc fotbalových fanoušků ve Spojených státech od chvíle, kdy argentinská superstar Lionel Messi hraje v Interu Miami.

Statistiky amerického magazínu Forbes odhalily pozoruhodný fenomén – podařilo se prodat více než 406 tisíc vstupenek na dvanáct venkovních zápasů Interu Miami, na kterých se nakonec ani na minutu neobjevil osminásobný držitel Zlatého míče. To přitom znamená průměrnou návštěvnost skoro 34 tisíc diváků na zápas, což výrazně převyšuje standardní počty diváků v americké fotbalové lize MLS. Například v minulé sezoně byl průměr lehce přes 23 tisíc.

Nejnovějším případem je nedávné utkání v Houstonu, kde Lionel Messi opět nehrál. Marketingové oddělení tamního Dynama se nakonec rozhodlo reagovat na rozhořčení fanoušků tím, že nabídlo všem přítomným divákům kompenzaci v podobě volné vstupenky na budoucí zápas. „Bohužel nemáme kontrolu nad tím, kdo nastoupí za soupeře,“ vysvětloval klub v oficiálním prohlášení, když se ukázalo, že argentinský útočník zůstal doma v Miami.

messi

Foto: Inter Miami CF

Lionel Messi v dresu Interu Miami

Nic přitom původně nenasvědčovalo tomu, že by sedmatřicetiletý fotbalista hrát neměl. V pátek, tedy den před zápasem, trenér Javier Mascherano na tiskové konferenci uvedl, že trénuje se zbytkem týmu a všechno je tak, jak má být. Zdroje portálu Miami Herald později uvedly, že Messi byl skutečně zdravý a šlo o odpočinek.

Ostatně o tom mluvil i Mascherano. „Museli jsme v důležitých soutěžích odehrát tři zápasy v šesti dnech. Požádali jsme o úpravu rozpisu, ale nešlo to. Musíme se snažit postarat se o hráče,“ vysvětloval bývalý obránce a Messiho spoluhráč z argentinské reprezentace postoj ke složité termínové listině.

Týmy po celé americké fotbalové lize tak vymýšlejí kreativní způsoby, jak zmírnit zklamání návštěvníků. Například Vancouver nabídl poloviční slevu na veškeré občerstvení, Chicago připisovalo kredity k permanentkám. Situace se o moc nelepší, přesto fanoušci dál ochotně platí za pouhou šanci, že by mohli vidět fotbalovou ikonu naživo.

Návštěvnost posledních zápasů Interu Miami

soupeř – počet diváků (průměrný počet diváků v sezoně)

  • Houston – 20 810 (19 717)
  • Chicago – 55 385 (21 328)
  • Cincinnati – 25 513 (25 237)
  • Charlotte – 47 218 (35 141)
  • Nashville – 30 109 (28 587)
  • Philadelphia – 19 513 (18 845)
  • Vancouver – 51 035 (26 121)
  • Orlando – 25 046 (22 804)
  • NY Red Bulls – 25 219 (20 146)
  • D.C. United – 19 365 (18 137)
  • Chicago – 62 124 (15 848)
  • Orlando – 25 527 (20 590)

Zdroj dat: Forbes.com

Data ukazují, jak návštěvnost vzroste, když do města zavítá tým z Floridy. V Chicagu v roce 2023 se na zápas dostavilo více než 62 tisíc diváků, což je čtyřnásobek běžného počtu a zároveň plná kapacita stadionu – Messi ovšem nakonec nehrál. O rok později se situace opakovala s 55 tisíci diváky. Vancouver zaznamenal dvojnásobnou návštěvnost oproti normálu.

I když týmy čelí kritice fanoušků, ceny vstupenek zůstávají astronomické i pro nadcházející zápasy. Vstupné na květnový duel v Minnesotě začíná v přepočtu na osmi tisících korunách, ačkoliv se hraje až za dva měsíce a nikdo netuší, zda Messi vůbec přicestuje. Přitom o několik dní dříve hraje Minnesota také a vstupenky vyjdou na pouhých 22 dolarů, tedy něco přes 500 korun. Jenže to nehraje s Interem Miami.

Pro americké kluby navíc vzniká paradoxní situace – floridský tým je silný i bez Messiho. Z téměř čtvrt milionu fanoušků protivníka, kteří nakonec neviděli argentinského mistra, jich více než osmdesát procent odcházelo se zklamáním kvůli prohře jejich týmu.

S blížícími se důležitými mezinárodními zápasy Interu Miami a následným mistrovstvím světa klubů se pravděpodobnost Messiho účasti v běžných ligových zápasech dále snižuje. Zároveň se blíží mistrovství světa v USA, Kanadě a Mexiku, na které Američané intenzivně připravují svou fotbalovou scénu – a Messi, byť nepřímo, hraje v tomto plánu důležitou roli.

A stejně tak je důležitý i pro samotný klub. Když po odchodu z Paris St. Germain Messi přestupoval do Ameriky, podepsal smlouvu na dva a půl roku v celkové hodnotě asi 150 milionů dolarů (v přepočtu 3,56 miliardy korun). Radost z jeho příchodu měl tehdy i David Beckham, spolumajitel Interu. A loni byl vyhlášen nejužitečnějším hráčem sezony MLS. Sice vynechal 15 z 34 zápasů základní části Interu Miami, ale podílel se na 36 jeho gólech: dvacet vstřelil a na 16 nahrál. A klub podle svého vyjádření od jeho příchodu téměř zdvojnásobil své příjmy.