Fortnite nebude kvůli vysokým poplatkům na Google Play. Na Androidu se ale přesto brzy objeví
Herní fenomén posledních měsíců Fortnite, respektive jeho rozšíření Battle Royale, které za necelý rok od spuštění nasbíralo přes 125 milionů aktivních hráčů, se chystá k dlouho očekávanému kroku – vydání verze pro Android. Ostatně byla jen otázka času, kdy k potěšení uživatelů mobilního systému od Googlu dojde, jelikož na všech klíčových (herních) platformách včetně iOS už funguje. Má to však jeden háček.
Vývojářské studio Epic Games, které za touto masově oblíbenou a vysoce profitabilní hrou (což dokazuje 300milionový zisk za jeden měsíc) stojí, se totiž rozhodlo, že ji nebude distribuovat oficiální cestou skrze obchod Google Play. Takové rozhodnutí je v dnešní době velice netradiční, nicméně Epic Games k tomu má své, pro byznys firmy pochopitelné důvody.
Jak říká CEO Epic Games Tim Sweeney pro magazín The Verge, hlavním důvodem je ponechání takzvaného přímého kontaktu s hráči. Například na Windows nebo macOS disponuje Fortnite svým vlastním launcherem, který si hráči musí stáhnout z jejich webu a až poté hru nainstalovat. Většina herních firem přitom využívá univerzální a populární platformu Steam.
Kdyby bylo možné hru uvést i na iOS podobným způsobem, což proveditelné není, jelikož každá aplikace pro iPhony a iPady musí projít schvalovacím procesem Applu, udělalo by to Epic Games stejným způsobem. Google však tak striktní kritéria nemá a vývojářům prakticky dovoluje uvést hru na Android i mimo Google Play. A tady se dostáváme k druhému hlavnímu důvodu, proč bude Fortnite na Androidu distribuovaný jinou cestou.
V Google Play si totiž Google bere z každé prodané aplikace či hry 30procentní provizi, což šéf Epic Games považuje za příliš vysoký poplatek. „Ve světě, kdy 70 procent výdělků musí pokrýt veškeré náklady na vývoj, podporu a operace spojené s hrou, je 30procentní daň příliš vysoká,“ říká Tim Sweeney, jehož studio stojí například i za oblíbenou herní frančízou Gears of War. A vzhledem k tomu, že má Epic Games možnost tyto poplatky obejít, jedná se o poměrně logickou možnost.
Ač se tyto důvody mohou pro Epic Games, potažmo pro samotné hráče, jevit jako racionální, existují také možné problémy, které se ihned začaly diskutovat. Tím nejzásadnějším je bezpečnost, která nemusí být tak podchycená, jako by tomu bylo v případě uvedení hry oficiální cestou přes Google Play. Mobilní hráči mohou být teoreticky vystavováni různým únikům dat či nezabezpečeným procesům, když budou stahovat aplikace mimo ověřený obchod. Sweeney však obavy nemá a poukazuje na „bezproblémovou“ funkčnost jiných platforem jako Steam nebo Battle.net od Blizzard Entertainment.
Otázka také je, jak bude mobilní launcher spolehlivě fungovat. Na desktopových systémech totiž Epic Games Launcher občas vypadává a je zatím nejisté, zdali to bude součástí i modifikované verze pro Android. Mimo jiné bude zajímavé sledovat, jak se k tomuto rozhodnutí postaví samotný Google, který zatím mlčí. Musí si být totiž vědom obrovské popularity této hry a tím, že Epic Games obejde jejich platformu, přijde také o poměrně velké peníze. Taková však zřejmě bude daň za otevřenost jeho platformy.
Vše však bude jasné až tehdy, kdy se hra na Android skutečně dostane. Naneštěstí pro uživatele tohoto operačního systému a fanoušky Fortnite zatím nebyl stanoven termín spuštění. Podle některých spekulací by nicméně mohlo k vydání dojít během představení nové vlajkové lodi Galaxy Note 9 od Samsungu, která má být odhalena již 9. srpna, což je příští čtvrtek. Epic Games však zatím datum odmítají prozradit, podle svých předchozích prohlášení nicméně cílí na léto. Už ale vzhledem k tomu, že se sílícími spekulacemi byli donuceni oficiálně potvrdit formu distribuce, je jasné, že se čas Androidu blíží.
Prozatím lze Fortnite Battle Royale hrát na Windows, macOS, PlayStationu 4, Xboxu One, Nintendu Switch a iOS.
Foto: Epic Games