Fortnite záměrně porušil pravidla a byl smazán z App Storu. Epic Games zahajují obří kampaň, která má změnit Apple
Apple bývá často na pranýři za to, jak operuje s App Storem, a kamenem úrazu jsou hlavně poplatky, které jsou spojeny s aplikacemi založenými na předplatném nebo mikrotransakčním modelu. Vývojářům se totiž zpravidla nelíbí, že musí Applu odvádět až 30 procent ze všech prodejů, a proto se snaží nacházet cesty, jak toto striktní nařízení obejít.
Jednou z metod je vytvoření vlastního platebního systému uvnitř aplikace, který není závislý na řešení od Applu. To je však přísně zakázáno a už několikrát se za to vývojáři s firmou Tima Cooka dostali do křížku. Ať už šlo o Netflix, Spotify nebo třeba Basecamp, jenž tvrdě narazil, když chtěl na App Store uvést nový e-mailový klient Hey.
Spory pokračují i teď, avšak v mnohem větším a zásadnějším kalibru. V hlavní roli je nyní studio Epic Games, tvůrce masově úspěšného titulu Fortnite, které Apple žaluje a rozjíždí proti němu obří kampaň s cílem narušit údajné monopolní jednání a proměnit jeho byznys. A byť se může zdát, že kauza přišla jako blesk z čistého nebe, Epic Games měli vše od začátku skvěle promyšlené.
Abychom mohli celé situaci lépe porozumět, musíme se vrátit v čase, konkrétně do včerejšího dne, kdy Epic Games spustili pro operační systémy iOS a Android novou možnost, jak si ve Fortnite nakupovat herní měnu (V-Bucks). Představili vlastní platební bránu, přes kterou by uživatelé ušetřili až 20 procent ze standardní ceny. Z ní si jinak Apple i Google berou svůj desátek.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs-
Pro hráče šlo nepochybně o dobrou zprávu, mnohem negativněji to ovšem vnímal Apple. Protože Epic Games obešli interní řešení, se kterým museli při uvádění titulu na App Store souhlasit, Apple bez rozmyslů jednu z nejzásadnějších her posledních let s více než 350 miliony registrovaných hráčů z App Storu smazal. A rozjel se zajímavý kolotoč.
Čekali to a byli vyzbrojeni
Vedení amerického herního studia nebylo naivní a moc dobře vědělo, co je čeká. Proto si do zásoby připravilo několik důmyslných reakcí, mezi kterými byla i parodie na slavnou reklamu Applu při uvádění prvního počítače Macintosh v roce 1984, která odkazovala na světoznámý utopický román George Orwella 1984.
Nejen, že do něj dosadilo grafiku Fortnite a okopírovalo téměř celý průběh videa, ale také v závěrečných titulkách napsalo, že „Apple blokuje Fortnite pro miliardu zařízení“ a vyzvalo k tomu, aby „rok 2020 nebyl jako rok 1984“. Vše do celého boje proti praktikám Cookovy společnosti zapadalo, včetně hashtagu #FreeFortnite.
https://www.youtube.com/watch?time_continue=39&v=euiSHuaw6Q4&feature=emb_title
Mnohem závažnější je ovšem žaloba, kterou Epic Games na Apple po stažení Fortnite z App Storu podali. Ta má 65 stránek plných právních úprav a kroků a pochopitelně byla taktéž předpřipravena.
Objevuje se v ní i například návrh na založení vlastního „app storu“ uvnitř ekosystému iOS, který by umožňoval stahovat hry „férově s možností výběru platební brány“. Epic už ostatně takové obchody má na jiných operačních systémech – a podobně jako Apple z nich profituje.
A zatímco většina řešila hlavně Apple, podobný postoj zaujal také Google. I ten totiž Fortnite z obchodu Google Play vymazal, když zjistil, že se Epic Games snaží obejít i jeho platební nařízení. Jakmile se toto rozhodnutí dostalo přímo k hernímu studiu, poslalo rovnou žalobu i na Google. Na Androidu si však hru mohou uživatelé stále stahovat přímo z oficiálního launcheru firmy.
Změní se Apple?
Vliv Applu je v dnešním světě obrovský a jen stěží půjde dostat do kolen. Ovšem pokud existuje někdo, kdo by to mohl ze soukromého sektoru dokázat, mohou to být právě Epic Games operující s nevšedně silnou a oblíbenou hrou.
Podporu tomuto vývojářskému studiu vyjadřuje mimo jiné Spotify, které s byznysovým modelem Applu na App Storu také dlouho bojovalo, až se nakonec rozhodlo účtovat vyšší cenu za předplatné pro všechny, kteří se rozhodnou ke koupi přes jablečný obchod.
Epic Games to navíc skvěle načasovali – údajné antimonopolní praktiky Applu se totiž řeší i v těch nejvyšších patrech, konkrétně v Evropské komisi a také Kongresu USA, čehož jsme mohli být svědky i během nedávného slyšení čtveřice nejsilnějších technologických firem (tzv. Big Tech).
Zda se ale tvůrcům Fortnite podaří ovlivnit Apple natolik, aby změnil jádro svého digitálního byznysu, které udržuje od uvedení App Storu v roce 2008, je zatím ve hvězdách. Dělají to však natolik spektakulárním způsobem, že by to dopad skutečně mohlo mít.
Lze navíc očekávat postupné vyjadřování podpory od ostatních firem, které s Applem po této stránce nejsou spokojeni, a také snahu cupertinské firmy o urovnání vztahů. Ostatně tiskové oddělení Applu pro magazín The Verge již zmínilo, že se budou s Epic Games snažit o to, aby Fortnite vrátili zpět. Dost možná to ale mohou být jen plané řeči.
Přejít do diskuze
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.
Pokud chcete tento komentář nahlásit, přihlaste se.
Přihlásit seVyplňte své jméno
Chceme diskuze pod články otevřené a respektující, komentovat lze pouze pod jménem, ne anonymně.
Pokud chcete změnit vaše jméno a příjmení, přihlaste se.
Přihlásit se
Cookies
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.