Fosilní paliva jsou na ústupu i v lodní dopravě. Největší přepravce Maersk jim už nevěří a nakoupí ekologičtější lodě
Tisíce kontejnerů na jedné lodi a několikatýdenní cesty napříč zeměkoulí. To je způsob, jakým se přepravuje většina světového zboží. Jedna z největších značek v tomto odvětví, dánská společnost A. P. Moller-Maersk, se teď rozhodla investovat 1,4 miliardy dolarů (30 miliard korun) do nové, ekologičtější flotily.
Největší kontejnerový dopravce po moři objednal osm lodí, které může pohánět ekologicky vyrobený metanol. Každá z nich bude moci převážet zhruba 16 tisíc kontejnerů a jejich dodávky mají začít v roce 2024. „Nevěříme dalším fosilním palivům,“ konstatoval viceprezident Maersku Morten Bo Christiansen, který ve firmě zároveň odpovídá za dekarbonizaci. Dodal, že mnoho zákazníků společnosti tento přístup podporuje.
Zhruba 90 procent světového obchodu využívá k přepravě zboží lodě. Sektor námořní dopravy do ovzduší vypouští stejné množství oxidu uhličitého jako Německo a Francie dohromady. Podle údajů Mezinárodní námořní organizace (IMO) jsou to tři procenta z toho, kolik celkem vyprodukuje oxidu uhličitého člověk, a tento poměr poslední dobou roste. Veškerá doprava světa, včetně letecké nebo automobilové, odpovídá za zhruba 17 procent této sumy.
Organizace IMO, která je orgánem OSN a hlavním regulátorem lodní dopravy, usiluje o to, aby se do roku 2050 celkové emise skleníkových plynů v námořní dopravě snížily oproti roku 2008 alespoň o polovinu. V loňském roce vstoupila v platnost pravidla IMO, která mají omezit znečištění ovzduší snížením obsahu síry v lodním palivu.
Ekologičtější lodě pro Maersk dodá jihokorejská firma Hyundai Heavy Industries, nicméně nutno podotknout, že budou představovat jen přibližně tři procenta celkové kontejnerové kapacity společnosti. Nahradí však starší lodě ve flotile, čímž se ušetří přibližně jeden milion tun oxidu uhličitého ročně. Pro srovnání, lidstvo do ovzduší vypustí ročně 51 miliard tun oxidu uhličitého.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsMaersk má opci na další čtyři lodě, které mohou být případně dodány v roce 2025, nicméně přiznává, že najít dostatek uhlíkově neutrálního metanolu od prvního dne jejich provozu bude náročné. Ekologická plavba není levná a takzvaný zelený metanol je podle Christiansena nejméně dvakrát dražší než fosilní topný olej s velmi nízkým obsahem síry, který dnes používá mnoho lodí.
Dánský přepravce se o snížení svého ekologického dopadu snaží i na dalších frontách. V únoru informoval, že všechna nová plavidla jeho flotily budou muset být schopna využívat vedle tradičních ropných produktů také uhlíkově neutrální paliva. Společnost tehdy dále oznámila, že v roce 2023 spustí na moře malou kontejnerovou loď, kterou bude moci pohánět zelený metanol.
Toto nové plavidlo bude takzvaně uhlíkově neutrální a přispěje k plánu Maersku, jenž chce do roku 2030 své celkově vypouštěné emise snížit o 60 procent. V přechodu k zelenější námořní dopravě navíc není Maersk osamocen. Vlastník ropných tankerů Euronav si například objednal lodě, které budou schopné plout na čpavek nebo zkapalněný zemní plyn.
S přispěním ČTK.