Futuristické violoncello z 3D tiskárny je nejkreativnější český byznysový nápad. Rozšiřuje se po světě

MyCello je vytvořené tak, aby bylo skladné, lehké a tiché, a dalo se převážet.

Iva BrejlováIva Brejlová

mycello

Foto: Sensio

MyCello společnosti Sensio postrádá většinu hmoty klasického nástroje

První pohled na tento nástroj překvapí i ty, kteří na klasické violoncello hrají. Tato jeho moderní verze postrádá většinu své hmoty, a pokud se nepřipojí k reproduktorům, chybí mu i hlasitost. Je to jeho výhoda. Violoncello z 3D tiskárny, kterému tu dali název MyCello, má totiž být skladné, lehké a tiché – tak, aby se dalo převážet a bylo možné na něj hrát kdekoliv. Aniž by cvičení na nástroj rušilo třeba sousedy.

„Nápad vznikl za pandemie, kdy jsem jako hudebník potřeboval doma hrát a často to nešlo, třeba kvůli hluku,“ potvrzuje Ondřej Kratochvíl, spoluzakladatel společnosti Sensio. Kratochvíl je totiž violoncellista, účinkuje ve skupině Arrhythmia a zároveň je učitelem hry na tento nástroj.

Na druhé straně ale přerovské Sensio působilo až do pandemie pouze jako softwarová firma a 3D tisk vůbec neprovozovalo. Původně Kratochvíl s druhým spoluzakladatelem a ředitelem firmy Janem Tobolíkem nakoupili 3D tiskárny s tím, že budou tisknout obličejové štíty. Než se to ale podařilo, štíty už nebyly potřeba. Tak se Kratochvíl odhodlal k vytisknutí kýženého tichého hudebního nástroje.

Aby zjistili, jestli by o něco takového měli zájem i další lidi, firma se rozhodla najít je přes crowdfundingové platformy Hithit. Tam chtěla na výrobu nasbírat 200 tisíc korun. Povedl se jí ovšem milion. Zákazníky oslovilo mimo jiné to, ze violoncella se dají vytisknout na míru: od barvy, přes rozměry, dohodnout jde ale i počet strun. První nástroje začala firma odesílat zákazníkům po necelém roce, teď je jich už stovka. Objednávky proudí z Evropy, Spojených států i třeba Taiwanu či Francouzské Polynésie.

Firma dodává do největšího hudebního prodejce Kytary.cz, připravuje zalistování na Thomann.de a je před podpisem smlouvy s japonským distributorem, který pro ni bude zajišťovat kampaň a prodej na japonském trhu. „Kde předpokládáme desítky až stovky prodaných MyCell,“ těší se Tobolík. Navíc se zakladatelé hodlají posunout i na výrobu dalších nástrojů.

creative business cup

Foto: CzechInvest

Účastníci Creative Business Cup 2022

I proto se k firmě začali obracet i odborníci. Teď MyCello zvítězilo v soutěži Creative Business Cup organizované agenturou CzechInvest, která hledá nejkreativnější české projekty. Chce zviditelnit nápady, které nepostrádají kreativitu a mají velký potenciál. S tím pomáhá jak v České republice, tak za jejími hranicemi. MyCello soutěž ovládlo – vybojovalo si vítězství, titul Miláček publika i speciální cenu Moravskoslezského inovačního centra Design Sprint.

„Pevně věřím v úspěch startupu Sensio i během mezinárodního finále v Kodani,“ říká sektorová manažerka kulturních a kreativních průmyslů agentury CzechInvest Markéta Mentelová. MyCello v Dánsku totiž v červnu poměří síly se startupy z celého světa. CzechCrunch je mediálním partnerem celé akce.

Na virtuální procházce

Kreativita českých startupů se ale neskrývá výhradně v hmatatelných projektech. Naopak, zcela virtuální ukázal startup Virtual Real Life, který skončil na druhém místě. Firma využívá virtuální realitu při rehabilitacích z pohodlí domova – podle CzechInvestu by tak mohla být po spuštění částečnou odpovědí na problém přeplněných kapacit rehabilitačních zařízení.

Samotný Virtual Real Life říká, že některé rehabilitační stroje dokáže zcela nahradit. Pacientům totiž ukazuje pro ně zajímavější cvičení: odehrává se výhradně ve virtuální realitě, která je pro ně příjemnější a často návodnější. Například při procházce, kdy sbírají houby, provádějí mimoděk pohyb, který jim nikdo nemusí vysvětlovat, a přitom ulevují své bolesti.

Jako virtuální prostředí je přitom možné vybrat vedle lesa třeba hory. Nebo i vesmír. Změna prostředí pomáhá psychice. A ta zase celé rehabilitaci. Projekt už zaujal fyzioterapeuty, vozíčkáře i lázně.

Na pomyslnou bronzovou medaili v soutěži pak dosáhl startup Cementum, který vyrábí udržitelné betonové výrobky ze stavební a demoliční suti. Porotu zaujal nápad, který spadá do kategorie cirkulární ekonomiky, a který v České republice – jak dodává CzechInvest – nemá zatím konkurenta.

Soutěž Creative Business Cup pořádá agentura CzechInvest, letos už popáté. Cílem je podpora kreativních českých startupů, jejich propojování a pomoc při hledání investora i dobývání zahraničních trhů. Vítěz získal věcné ceny i odborné poradenství.

Loňské národní kolo vyhrála aplikace Readmio, která automatickým vydáváním zvuků dotváří atmosféru děje během předčítání pohádek dětem. Startup už v roce 2020 získal investici a po ověření svého byznysového modelu se nedávno vydal do Velké Británie.

Kromě trojice oceněné jako nejzajímavější projekty letošní finálová desítka zahrnovala ještě startup Posedla, jenž vyrábí cyklistická sedla na míru z 3D tisku, výrobce svítidel ze včelích úlů Beehive, Precismo, které tvoří kopie produktů pro využití ve virtuální realitě, nebo AIMS API, jenž patří mezi světovou špičku ve výběru hudby pro filmy.

O vítězství se utkaly i High-Tech Digital Modules s řešením pro provozování laser game, Light Seeker vyvíjející systém pro snadnější práci se světlem a marketingová platforma pro e-shopy Tanganica.

Partnerem článku je agentura CzechInvest. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.