Genocida pro peníze z ropy. Scorseseho epický western Killers of the Flower Moon má nový trailer

Nový film Martina Scorseseho a Leonarda DiCapria popisuje systematické vraždění původních Američanů ve dvacátých letech. Kritici ho označili za mistrovské dílo.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

killers-of-the-flower-moon-scorsese-dicaprio

Foto: Apple

Film Killers of the Flower Moon

0Zobrazit komentáře

Na konci devatenáctého století byly v rezervaci Osedžů, dnešním Osage County v americké Oklahomě, objevena ložiska ropy. O pár desítek let později díky tomu zdejší obyvatelé, z naprosté většiny původní Američané, zbohatli. Ve dvacátých letech ale rezervaci postihla série záhadných vražd. Co se stalo a jaký to má význam v kontextu amerických dějin, zkoumá epický nový western Martina Scorseseho Killers of the Flower Moon (v češtině Zabijáci rozkvetlého měsíce). A teď se ukazuje v novém traileru.

Tříapůlhodinový film se odehrává v průběhu dvacátých let a sleduje jak sérii vražd, označovaných jako Vláda teroru, tak jejich vyšetřování. Postupně se ukazuje, že za úmrtími desítek, možná i stovek bohatých Osadžů stojí chamtivost, snaha původní Američany zlikvidovat a zbohatnout na těžbě ropy. Jedním z hlavních podezřelých se stal William Hale.

Snímek se přitom zaměřuje na jeho synovce Ernesta Burkharta, vypravěčkou příběhu je ale členka kmene Osedžhů a Burkhartova manželka Mollie Kyle. Dvojici hlavních rolí v Zabijácích rozkvetlého měsíce ztvárnili Lily Gladstone a Leonardo DiCaprio. Hale dostal tvář Roberta De Nira a vedle nich se objevují také Brendan Fraser, Jesse Plemons nebo John Lithgow.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Scorsese projekt původně zamýšlel pojmout jako vyšetřování zločinů a vyprávět ho tak z perspektivy FBI, tou dobou ještě označovaným jako BOI (Bureau of Investigation). Spolu se svým spoluscenáristou Ericem Rothem se ale rozhodl, že musí celý příběh otočit a do jeho středu postavit kmen Osadžů. „Myslím, že publikum je před námi napřed. Ví, že to není o tom, kdo to udělal, ale kdo to neudělal,“ řekl Scorsese na tiskové konferenci k filmu na festivalu v Cannes.

Na následném vývoji a natáčení, které proběhlo loni, pak úzce spolupracoval s původními Američany tak, aby výsledek co nejvěrohodněji vykreslil jejich kulturu i události dvacátých let. Autor literární předlohy David Grann k tomu nedávno řekl: „Udivilo mě nasazení, s jakým se Scorsese a herci pídili po porozumění postav a skutečné historii. Připadali mi trochu jako historikové.“

Celosvětová premiéra filmu proběhla ve druhé polovině v Cannes k nadšenému přijetí diváků i novinářů. Snímek si přes svou náročnou stopáž a těžká témata vysloužil devítiminutový potlesk vestoje. Následné recenze, mezi nimiž prakticky absentuje výraznější kritika, zdůraznily pocit tíhy skutečných dějin, který vyprávění vyvolává, a projevy bílého supremacismu zakořeněného v americké historii. Několik recenzentů pro Scorseseho novinku použilo označení mistrovské dílo.

Práva na distribuci filmu už předloni získal Apple, který zaplatil také jeho obří rozpočet 200 milionů dolarů. Zabijáci rozkvetlého měsíce se proto vydají exkluzivně na streamovací službu Apple TV+, ještě předtím ale budou, počínaje 19. říjnem, k vidění v kinech. Nově bylo oznámeno, že se velkolepý western bude promítat také v kinech IMAX, zatím ovšem není jisté, zda to zahrnuje i pražský sál.

Scorsese, který v listopadu oslavil osmdesáté narozeniny, mezitím už chystá další projekty. Nedávno při návštěvě Vatikánu a papeže Františka zmínil, že by rád natočil další film o postavě Ježíše. Podle loňských zpráv ale má s DiCapriem pracovat také na snímku The Wager, další adaptaci faktuální knihy Davida Granna o ztroskotání třicetičlenné posádky britské lodi na pobřeží Brazílie v roce 1742. Produkci má opět zastřešit Apple.

Clarkson zaseknutý ve formuli a May poražený Velorexem. The Grand Tour ukázal světu krásu vozů z Česka

Slavná moderátorská trojice se sice do České republiky nepodívala, během cesty po střední Evropě se ale v pořadu představilo několik českých vozů.

the-grand-tour

Foto: Amazon Prime

Trojice moderátorů zleva James May, Richard Hammond, Jeremy Clarkson

0Zobrazit komentáře

Kdo by neznal legendární moderátorskou trojici Clarkson, Hammond, May. Tito tři britští gentlemani se svým svérázným humorem světu ukázali, že i motoristické pořady se dají dělat tak, že se na ně dívají i lidé bez větších automobilových vášní. Nejdříve se tak dělo v rámci pořadu Top Gear na stanici BBC, který moderátoři následně vyměnili za show The Grand Tour vysílanou na streamovací platformě Amazon Prime Video. A právě v posledním díle tohoto pořadu se slavné trojici dostalo do rukou hned několik strojů, které jsou českému divákovi více než povědomé. Objevuje se zde Škoda 110 R, Tatra, ale i hadrák Velorex.

Na světě není slavnějších automobilových novinářů a moderátorů, než jsou Jeremy Clarkson, Richard Hammond a James May. Přestože se na obrazovkách objevují už dlouhou řadu let, kvalitu obsahu dovedou i nadále držet na velmi vysoké úrovni. To je dáno jejich specifickým humorem, který se často pohybuje na hraně korektnosti, ale také skutečně vysokými rozpočty, které mají producenti jejich aktuálního pořadu The Grand Tour k dispozici.

Test vozu se zde stává prostředkem, jak diváka pobavit v rámci daleko komplexnější podívané. Auta stará i nová, rychlá i extrémně pomalá vláčí po celém světě bažinami i pouštěmi, závodí s nimi v nejrůznějších disciplínách, nejrůznějším způsobem je upravují a někdy vozy i zcela zničí.

Pestrou škálu dopravních prostředků bylo možné obdivovat i v posledním díle páté sezóny The Grand Tour s příznačným názvem Eurocrash. V něm moderátoři zamířili do střední Evropy, a byť Českou republiku nenavštívili, českých stop ukázali více než dost.

Nejdříve se vozy československé výroby dočkaly od moderátorů pochvaly, následně do několika z nich i usedli, například během natáčení na letišti v Piešťanech. Jak už to bývá, i tentokrát učinil jeden z moderátorů při výběru vozu špatné rozhodnutí. A tak musel následně, během cesty dlouhé 2 250 kilometrů, snášet posměšky a šikanu od zbylých dvou. Protentokrát se stal otloukánkem James May, který cestoval v kabrioletu Crosley CC Convertible z roku 1947.

Právě s ním se postavil i na dráhu ve sprinterském závodu, v němž se proti němu postavil traktor od JCB, cyklista, slavný hadrový vůz Velorex a také nákladní Tatra Phoenix 8×8. Kdo byl v cíli jako první, prozrazovat nebudeme, nicméně vzhledem k poťouchlosti jeho kolegů je jasné, že May nebyl na konci závodu zcela spokojený.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

mk_tk_roivenue

Přečtěte si takéČeský startup koupili Holanďané. Teď míří do USA a mění vedeníČeský startup koupili Holanďané, teď dál roste. Míří do Ameriky a mění své vedení

V díle se představí také několik sportovních aut, konkrétně Škoda 110 R, MTX Tatra V8, ale třeba i moderní Praga Bohema. Jeremy Clarkson si pochvaloval také prototyp Škoda 1100 OHC Spider z 50. let, který měl být ve své době československým pokusem o stvoření závodního speciálu pro čtyřiadvacetihodinovku Le Mans.

Na co ovšem bude Clarkson vzpomínat nejvíce, nejspíše bude česká formule, do které usednul v Polsku. Ve stroji se zaseknul díky svému velkému břichu natolik, že bylo nutné vůz částečně rozebrat, aby se mohl dostat ven.