Herní Oscaři lákají na hromadu hitů. Ukázali trailery na Star Wars, Dunu, Gluma z Pána prstenů i nový Homeworld

Michal MančařMichal Mančař

star-wars-eclipse

Foto: Lucasfilm

Rytíři Jedi v nové hře Star Wars: Eclipse nebudou chybět

0Zobrazit komentáře

Ceny Game Awards jsou videoherními Oscary a jejich vyhlášení významnou událostí pro světový zábavní průmysl. Ocenění se dočkal nejen ten nejlepší titul roku – tentokrát to byla kooperativní hra It Takes Two – ale i řada dalších v různých kategoriích. Na rozdíl od kinematografických kolegů však jsou Game Awards také napjatě očekávanou příležitostí pro představení nových potenciálních herních hitů. Letošní ročník v tomto ohledu rozhodně nezklamal. Ukázal upoutávky na novinky ze světů Star Wars i Duny, pokračování atmosférického hororu Alan Wake a spoustu dalších.

Prestižní ceny se po loňském online vydání přesunuly zpět do skutečného světa a slavnostního ceremoniálu se zúčastnily osobnosti nejen z videoherní branže. Akce v Los Angeles si však zachovala částečně hybridní charakter a některé kategorie tak virtuálně uvedli například herci Keanu Reeves a Jim Carrey či režisér Guillermo del Toro. Naopak živé vystoupení přidali Imagine Dragons nebo Sting se skladbami, které zazněly v oceňovaném seriálu Arcane na motivy hry League of Legends. Do poroty, jejíž hlasování doplňují i hlasy fanoušků, letos navíc poprvé v historii zasedli také zástupci českých herních médií ze serveru Games.cz.

Nejlepší hra roku It Takes Two od švédských Hazelight Studios si vítězství zasloužila za originální kombinaci logických hádanek, skákačkové hratelnosti a silného příběhu rozpadajícího se partnerského vztahu. Pro hru, která je postavena na nutné kooperaci dvou hráčů, tedy naprosto ideální spojení. Titul nejlepší strategie si odnesl návrat do středověku v podobě Age of Empires IV, mezi sportovními či závodními hrami triumfovala Forza Horizon 5 a za nejočekávanější hru byla vybrána fantasy akce Elden Ring. Celý seznam oceněných titulů naleznete na webu Game Awards. Podobně ostře sledované jako vyhlašování cen však bylo i představení herních novinek. A je na co se těšit.

Nová hra z vesmíru Star Wars

Když zazní chorál a objeví se logo Lucasfilm Games, nemůže přijít nic jiného než hra z milovaného univerza Star Wars. Připravovaná akční adventura Star Wars: Eclipse se sice ukázala pouze příběhovým trailerem a hratelnost i platformy, na které má vyjít, si studio nechává pro sebe, na nadšení, které vyvolává, to ale nic nemění.

Nápovědou, kam by se hra mohla hyperprostorovými skoky ubírat – kromě zasazení do éry před prequelovou trilogii, kdy byla Galaktická republika a rytíři Jedi na vrcholu – by snad mohla být předchozí tvorba studia Quantic Dreams. To má za sebou především adventury s takřka filmovým pojetím: krimi thriller Heavy Rain nebo rozvětvené a komplexní sci-fi Detroit: Become Human.


Pokračování hororu Alan Wake

V prvním díle bojoval spisovatel Alan Wake ve stejnojmenné hře nejen s tvůrčím procesem a nedostatkem inspirace, ale především s tajuplnou temnotou.

Hra, v níž se světlo stalo nejen doplňkem vizuální stránky, ale i důležitým prvkem hratelnosti, v sobě spojovala tak akorát akce s přiměřenou dávkou hororového napětí a pořádnou porcí příběhu, který jako by vypadl ze stránek knih skutečného autora Stephena Kinga. Krátký teaser ukazuje, že druhý díl se od strašidelného směru rozhodně neodchýlí.


Strategie z písků Duny

Starodávná Dune 2 byla pro mnohé hráče prvním seznámením s žánrem realtimových strategií i s vesmírem knižní předlohy od Franka Herberta, která se nedávno dočkala epického filmového zpracování. Chystaná hra Dune: Spice Wars se ale spíš než na velení jednotlivým harvesterům a ornitoptérám zaměří na vládnutí vašim državám na planetě Arrakis tak trochu v duchu slavné série Civilization. Ať už pozvednete prapor udatných Atreidů, nebo krutých Harkonnenů, nezapomínejte na to nejdůležitější: Koření musí proudit.


Třetí díl legendárního Homeworldu

Byť třetí rozměr do videoher vstoupil už v minulém století, jen v málokterém titulu přišel ke slovu tak moc jako ve vesmírné strategii Homeworld. V kosmu totiž žádné nahoře ani dole neexistuje, takže zatímco se taktické bitvy v konkurenčních hrách odehrávaly na více či méně dvourozměrné ploše, Homeworld vám umožnil na nepřátelské křižníky zaútočit doslova ze všech stran.

Další pokračování slavného jména na sebe upozorňuje vybranými záběry ze hry a dává připomenout, že kromě vesmírného válčení Homeworld zaujal hráče i vynikajícím příběhem a soundtrackem.


Glum z Pána prstenů se dočká hry

Zapomeňte na Aragorna, hraničáře ze severu a budoucího krále Gondoru. Nebo na Froda, který ukázal, že i malý hobit z malého národa dovede nesmírně velké věci. Natož na Gandalfa, mocného čaroděje a vyslance božstev Tolkienovy Středozemě.

Teď budete Glum. Ten zákeřný a špinavý, ale i ubohý a politováníhodný Glum, který tak dlouho vlastnil Prsten moci, ústřední klenot fantasy eposu Pán prstenů. Nebo snad Prsten vlastnil jeho? Uvidíme…


Řežba z temné budoucnosti Warhammeru 40 000

Někdo v nich vidí plastové vojáčky, se kterými si přerostlé děti šoupají po stolech. Pro jiné je wargaming komplexním koníčkem, díky kterému zapojí svou kreativitu i strategické myšlení, když své miniaturními vojáky nejprve namalují a poté s nimi podle daných pravidel simulují historické, sci-fi i fantasy bitvy.

Zdaleka nejslavnější značkou v tomto odvětví je Warhammer 40 000 od firmy Games Workshop, který ukazuje dystopickou temnotu 40. milénia, kdy lidské Impérium čelí mimozemským i démonickým hrozbám – a elitní jednotky vesmírných mariňáků jsou jednou z mála nadějí na vítězství.

Původní Space Marine patří k nejpovedenějším hrám ze světa Warhammeru, pokračování akce z pohledu třetí osoby teď na sebe láká působivým, byť neherním trailerem.


Tím samozřejmě seznam odhalených her a jejich trailerů zdaleka nekončí. Jedinečnou atmosféru i akci ukázala také mytologická Senua’s Saga neboli Hellblade 2. Fanoušky sci-fi muselo potěšit oznámení adventury na motivy seriálu Expanse nebo upoutávka na Star Trek: Resurgence. Milovníky hororu a survivalu v otevřeném světě by neměla minout Nightingale.

Titul Steelrising zase působivě kombinuje alternativní historii francouzského královského dvora 18. století s roboty. Čtenáři komiksů pak zbystří při zhlédnutí trailerů na Suicide Squad: Kill the Justice League a Wonder Woman. Avšak vyjmenovat všechny další ukázky by bylo zbytečné, když není nic snazšího, než je zhlédnout všechny na záznamu Game Awards.

Nejlepší českou hrou dekády je Kingdom Come. Cenu za videohru roku 2020 získala plošinovka Creaks

Michal MančařMichal Mančař

kingdom-come-deliverance-castle

Foto: Warhorse Studios

Česká hra Kingdom Come: Deliverance je oceňována i díky své realističnosti

0Zobrazit komentáře

České videohry za sebou mají své opožděné Oscary. Slavnostní vyhlášení České hry roku 2020, které se oproti původnímu termínu kvůli pandemii o rok zpozdilo, patřilo nejlepšímu loňskému titulu Creaks od studia Amanita Design. Už jedenácté předávání cen přineslo také jedno velice speciální ocenění, když zastřešilo online hlasování o nejlepší domácí videohru za dekádu od roku 2010. Tou se stalo středověké RPG Kingdom Come: Deliverance od Warhorse Studios.

O úspěchu Kingdom Come rozhodli fanoušci, cenu pro nejlepší hru loňského roku udělila Creaks porota složená z českých herních vývojářů, novinářů a dalších odborníků spojených s lokálním videoherním průmyslem. Ocenění byla vyhlášena během online streamu, který moderoval Filip Kraucher alias Fiola z herního magazínu Indian. Ten zástupcům vítězných vývojářů předal skleněné trofeje s ikonickou postavičkou kulatého herního žrouta Pac-Mana.

Plošinovka Creaks byla pro tvůrce z brněnského vývojářského studia Amanita Design mírnou odbočkou od jejich klasické tvorby adventur jako Machinarium, Samorost nebo Chuchel. Její zpracování se nicméně neslo zcela tradičně v duchu skvělé atmosféry, působivého audiovizuálního zážitku a zapojení mozkových závitů. První koncepty Creaks přitom vznikly jako nápady na diplomovou práci autorů.

creaks-amanita-design-mp

Foto: Amanita Design

Atmosférická hra Creaks od studia Amanita Design

Kingdom Come: Deliverance v bitvě o korunu nejlepší hry z let 2010 až 2020 porazilo silné soupeře, zanechalo za sebou i globální megahit pro virtuální realitu Beat Saber, remaster legendární gangsterky Mafia i její druhý díl nebo komplexní a nesmírně vysoce hodnocený simulátor sci-fi továren Factorio. Fanouškovské hlasování proběhlo v jedenáctém ročníku cen vůbec poprvé.

Zisk titulu nejlepší hry dekády ukazuje, že realistické dobrodružství zasazené do středověkých Čech neztrácí na popularitě ani téměř čtyři roky po svém vydání. Hra vyrazila do boje o pozornost hráčů už v únoru 2018, svým tvůrcům z Warhorse Studios ale ještě za loňský rok přinesla tržby ve výši čtvrt miliardy korun. Nedávno navíc oslavila čtyři miliony prodaných kopií.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Porota vybrala nejen celkově nejlepší titul roku 2020, ale ocenila i nejúspěšnější hry v dalších kategoriích. Kritériem pro nominaci bylo vytvoření hry primárně v Česku nebo její tvorba autory, kteří zde žijí. Nejzajímavější hrou zdarma se tak stala multiplayerová mobilní střílečka Shadowgun War Games od brněnských Madfinger Games, kteří během přenosu zároveň potvrdili práce na nové hře, jejíž detaily by mělo oznámit co nevidět.

Cenu za herní design získal získal psychologický horor Someday You’ll Return dvoučlenného týmu CBE Software. Nejlepším audiovizuálním zpracováním zaujala porotu celkový vítěz Creaks. V kategorii technického řešení uspěla gangsterská akce Mafia: Definitive Edition, modernizovaná předělávka jedné z nejoblíbenějších českých her od studia Hangar 13. Ocenění za přínos videohernímu průmyslu získal in memoriam zakladatel časopisu Excalibur Lukáš Ladra.

Nominace na hru roku byly oznámeny v rámci akce Czech & Slovak Games Week, která se letos konala v týdnu kolem svátku 17. listopadu. Událost domácí videoherní tvorbu představila světu a zároveň k jejímu vyzkoušení nalákala zájemce vysokými slevami na více než 260 titulů od stovky českých i slovenských vývojářů a studií. A to napříč všemi platformami od Steamu až po konzole.