Hernímu obchodu JRC klesly tržby o 130 milionů. Po prodeji do rukou Smarty už ale opět stoupají

„Po roce tvrdé práce můžeme říct, že se nám podařilo vdechnout JRC nový život,“ říká majitel a zakladatel Smarty Petr Syrůček.

Michal MančařMichal Mančař

smarty-jrc-prodejna-1

Foto: Smarty

Prodejna Smarty a JRC v Praze-Štěrboholích

0Zobrazit komentáře

Kamenné obchody s videohrami to v době, kdy je digitální distribuce naprostým standardem, nemají snadné. Výrazně to pociťovala i česká jednička mezi herními prodejnami JRC. Loni v září se však stala součástí skupiny Smarty podnikatele Petra Syrůčka. A ta nyní hlásí, že nepříznivý vývoj tržeb JRC se jí povedlo zvrátit.

Největší síť videoherních prodejen v Česku byla v posledních letech na sestupné trajektorii. Její tržby za fiskální rok, který trval od února 2019 do ledna 2020, sice přesáhly půl miliardy korun, v následujícím účetním období ale klesly na 371 milionů. Za poslední rok od loňského února až do letošního března pak JRC vykázalo další pokles na 241 milionů korun. Právě v této době JRC změnilo majitele, když ho koncem léta získala skupina Smarty.

A podle nových vlastníků se teď situace herního řetězce výrazně zlepšuje. Od loňského zářijového převzetí skupinou Smarty měl obrat videoherního obchodu meziročně vyrůst o více než 50 procent. Na dotaz CzechCrunche však zástupci společnosti odmítli konkrétní výši tržeb komentovat. Podle výroční zprávy celá skupina Smarty za období od loňského dubna do letošního března utržila 3,5 miliardy korun, částečně i díky akvizici JRC.

„Po roce tvrdé práce můžeme říct, že se nám podařilo vdechnout JRC nový život. Koupili jsme ji jako exkluzivní značku, kterou jsme chtěli rozvíjet. A zatím se nám to daří,“ řekl k výsledkům herního prodejce majitel a zakladatel Smarty Petr Syrůček. Do jeho skupiny patří kromě JRC také iWant zaměřený na produkty od Applu nebo obchod s elektronikou Smarty.cz.

Právě v prodejnách Smarty společnost letos na jaře představila nový koncept, který spojuje elektroniku a videoherní zboží. Tedy nejen hry samotné, ale i konzole, herní hardware nebo sběratelské předměty. „O takový merchandise je v Česku stále větší a větší zájem. Jde jak o merch z oblíbených seriálů a filmů, jako jsou třeba Stranger Things nebo Star Wars, ale i z oblíbených her,“ dodal Adam Fischer z JRC.

Mezi nejprodávanější produkty podle něj dlouhodobě patří sběratelská karetní hra Pokémon, figurky Funko Pop! nebo merchandise s motivy Zaklínače, Harryho Pottera, Minecraftu či Fortnitu. „Pokémonů jsme jen za prvních šest měsíců letošního roku prodali dvakrát víc než za celý loňský rok. A velký potenciál vidíme u merche z různých anime, u sběratelských sošek a v deskových hrách,“ přiblížil rostoucí záběr obchodu Fischer.

Nyní je prodejen fyzicky spojujících JRC a Smarty devět, ještě do konce roku mají dvě přibýt a v následujících dvou letech jich Smarty chce v Česku provozovat čtyři desítky. A lépe se JRC prý daří i v online prodeji. „Už loni před Vánoci se nám podařilo spustit nový e-shop, díky kterému JRC dosáhlo v posledním loňském kvartálu historicky nejlepších výsledků,“ řekl Syrůček. V meziročním srovnání mělo nový e-shop navštívit o milion zákazníků více.

„Naše know-how v onlinu bylo jednou z věcí, které jsme JRC mohli ze Smarty.cz i iWant obratem předat,“ zmínil Petr Syrůček, jenž herní obchody získal od experta na energetiku Michala Šnobra. Dalším krokem JRC v online světě bylo navázání partnerství s Vojtěchem Fišarem známějším pod přezdívkou Agraelus. S největším českým streamerem, který patří k nejlépe vydělávajícím tvůrcům i ve světovém měřítku, chce firma ještě více proniknout do komunity současných hráčů.

A zatímco JRC v poslední době vykazovalo klesající trend, konkurenčnímu Xzone se naopak dařilo. Na předloňský rekord obchod pod vedením Martina Schovance navázal dalším navýšením tržeb a vyrostl o třetinu na téměř 150 milionů korun. A stejně jako v případě JRC i v číslech Xzone hrají čím dál větší roli nikoliv hry, ale především rozmanité sběratelské předměty. Nyní dvojka na českém trhu pomýšlí na zahraniční expanzi do Německa nebo Maďarska.