Hollywood se od základu mění. Black Widow bude mít premiéru online a Warneři zkracují exkluzivitu pro kina

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

black-widow

Foto: Falcon

Black Widow v kinech uvidíme už v létě

0Zobrazit komentáře

První reakce na film Godzilla vs. Kong právě vyšly a ať už jsou v nich novináři shovívaví, nebo kritičtí, shodují se na jednom: pokud je to možné, je třeba ho vidět v kině. Pro velkou část publika to naneštěstí možné nebude, některé sály se navíc ani nikdy znovu neotevřou. Warner Bros., kterému snímek patří, ale s těmi ostatními do budoucna rozhodně počítá. Příští rok jim opět bude poskytovat exkluzivní okno pro distribuci, byť výrazně kratší než kdy dříve.

Ohlášení zároveň znamená, že studio je podle všeho pro celou letošní sezónu oddané od prosince aktivnímu modelu, kdy všechny jeho nové filmy vycházejí v kinech, která jsou otevřená, a zároveň na streamovací službě HBO Max. Tento plán se hned po ohlášení koncem loňského roku stal středem kontroverze. Warnery začali okamžitě kritizovat tvůrci jako Christopher Nolan, režisér nové Duny Denis Villeneuve či režisérka Wonder Woman Patty Jenkins.

Samozřejmě jim nejvíce vadilo, že filmy natočené pro velké plátno a výkonnou reprosoustavu si najednou odbydou premiéru klidně na displeji telefonu. Studio se navíc vůbec neobtěžovalo jim svůj záměr předem sdělit, takže se o něm dověděli až spolu se zbytkem světa, bez možnosti poskytnout svůj pohled. Tím ale jenom začíná poměrně komplexní problém s potenciálem zásadně ovlivnit budoucnost filmu, a to nejen jeho uvádění.

warner-bros-godzilla-kong

Reprofoto: Warner Bros./YouTube

Letos se v hollywoodském filmu poprvé utkává Godzilla s King Kongem

Warner Bros. svůj hybridní model distribuce (filmy online zůstanou měsíc a pak pokračuje několikatýdenní exkluzivita pro kina) ohlásilo se záměrem přestat odsouvat premiéry a zajistit sobě i kinařům nějaký příjem. Přiznanou součástí motivace ovšem bylo také navýšení počtu předplatitelů HBO Max. Jak jsme už mohli vidět na uvedení Wonder Woman 1984 a před několika dny Ligy spravedlnosti Zacka Snydera, nejlepší jsou pro obojí velké filmové události, blockbustery.

Zároveň velká část lidí do kina stejně jednoduše nemůže, obává se jít nebo nechce. Zatímco na plátnech nyní i drahé filmy vydělávají spíše v desítkách milionů dolarů (oproti stovkám mimo pandemii), streamovacím službám přinášejí velké vlny zájmu. Například HBO Max, které má mnohem menší uživatelskou základu oproti Netflixu nebo Disney+, zajistila Wonder Woman 1984 podle odhadů dosud největší online premiéru filmu v historii.

Jelikož budou studia po pandemii zvlášť motivovaná vydělat rychle co nejvíce peněz, může tím utrpět jejich zájem točit filmy se středními rozpočty mezi 7 a 60 miliony dolarů. Tedy snímky příliš malé na blockbuster, ale příliš drahé pro nezávislé financování. Ačkoliv díla spadající do této kategorie typicky získávají nejvíce cen a diváci je mají rádi (příkladem za všechny budiž Joker s rozpočtem 55 milionů a výdělkem přes miliardu), představují také největší risk pro studia.

Už roky před pandemií tak probíhaly diskuze o budoucnosti středněrozpočtových filmů, které většinou prezentují původní příběh bez napojení na franšízu a nenabízejí masové atrakce. Nové post-pandemické modely distribuce by ale celou situaci mohly ještě akcelerovat. Naposledy o tom v kontextu pandemie s magazínem Entertainment Weekly mluvil Ben Affleck, jehož režisérské počiny jako Gone, Baby, Gone, Město nebo Argo do střední kategorie zapadají dokonale.

„Po pandemii se do klasické distribuce dostane mezi 20 a 25 drahých filmů a myslím, že pro dramata nebo středněrozpočtové filmy bude hodně těžké dostat se do kin,“ říká filmař. Zároveň zmínil Netflix, kde mnoho levnějších projektů nalezlo úspěch. Například akční thriller Vyproštění s Chrisem Hemsworthem se stal nejsledovanějším filmem v historii streamovací služby.

joker

Foto: Vertical Ent.

Joaquin Phoenix v roli Jokera

Výrazné omezení distribuce pro středněrozpočtové filmy se rýsuje už od začátků pandemie. Studio Universal loni v červenci uzavřelo dohodu s velkými řetězci kin AMC a Cinemark, podle níž budou snímky s menšími výdělky z premiéry putovat online už za 17 dnů. Nedávno se s podobným plánem připojilo Paramount, jen s delšími okny 45 a 30 dnů. S řetězcem kin Regal nyní pokračuje také Warner Bros., které bude filmy od příštího roku pouštět online za 45 místo dřívějších 90 dnů.

Obecně to znamená, že se bude zvyšovat tlak na filmy, aby vydělávaly co nejvíce co nejrychleji. Ty, kterým se to nepodaří, skončí v lepším případě na streamovacích službách, v horším na papíře. Druhý případ je spojený s dalším problémem, totiž snahou studií maximalizovat zisky i na streamovacích službách.

Premiéru na internetu si vyzkouší dokonce Black Widow

Zásadní novinkou je v tomto ohledu – přes dřívější ujišťování o opaku – rozhodnutí Disney poslat do kin i online zároveň filmy Cruella a Black Widow. Očekávaný blockbuster dostane ještě jedno odsunutí, z 1. května na 1. červen, poté však studio znovu posune představy o dostupnosti mainstreamové zábavy. Velkou motivací je nejspíš klasická snaha novinky posílat aspoň do těch kin, která jsou otevřená.

Je ale možné, až pravděpodobné, že značná část příjmů přijde z internetu. Disney totiž stejným způsobem, tedy v kinech a zároveň na službě Disney+ za příplatek třicet dolarů, uvedlo dva filmy, Mulan a nedávno Raya a Drak. Oba z pláten přinesly oproti normálu směšné výdělky, ale studio k nim chce přesto připojit významný snímek ze série Avengers se Scarlett Johansson v hlavní roli.

Jak to potenciálně ohrožuje středněrozpočtové filmy? Model Disneyho, vydávat v kinech velká franšízová díla a nic kromě nich, je velice úspěšný. Pokud se ukáže, že spoléhání na drahé blockbustery funguje i online, tendence Hollywoodu v posledních letech upozaďovat levnější a riskantnější projekty se ještě zvýší. Už nyní se objevují odhady, podle nichž současný přístup do několika let přivede Disney na vrchol popularity mezi streamovacími službami.

Na první pohled se proměny dlouho stejného distribučního modelu mohou zdát jako skvělá zpráva: letos si mohou diváci vybrat, jestli chtějí film vidět v kině nebo doma. Od příštího roku se pak exkluzivní práva kin zkrátí minimálně o polovinu, takže na nové tituly doma nebude třeba čekat tak dlouho. Ve skutečnosti jsou ale tyto změny dost možná součástí komplexnější transformace Hollywoodu.

Proměny distribuce a jejich důsledky pro produkci se přitom samozřejmě netýkají jen rozpočtů, jaké budou převažovat. Především by mohly znamenat výrazné omezení zpracovávaných témat i filmové estetiky. Nezmizí ani kina, ani středněrozpočtové filmy. Všeho by ale mohlo být o poznání méně na úkor velkých událostí.